Muokataan sivua Barokkitanssit

Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 24: Rivi 24:
  
 
=Tanssityypit=
 
=Tanssityypit=
Barokkitansseihin kuuluu niin koreografioituja hovi- ja esittäviä tansseja kuin solatanssejakin. Lisäksi hovimenuetti ansaitsee erillisen maininnan tanssiaisten vakiotanssina. Tansseissa käytetään [[barokkiaskelikkoja]].
+
Barokkitansseihin kuuluu niin koreografioituja hovi- ja esittäviä tansseja kuin maalaistanssejakin (solatansseja). Lisäksi hovimenuetti ansaitsee erillisen maininnan tanssiaisten vakiotanssina. Tansseissa käytetään [[barokkiaskelikkoja]].
  
 
===Hovi- ja esittävät tanssit===
 
===Hovi- ja esittävät tanssit===
Rivi 38: Rivi 38:
 
Esimerkki hovibarokkitanssista on [[La Bourée d'Achille]].
 
Esimerkki hovibarokkitanssista on [[La Bourée d'Achille]].
  
===Solatanssit===
+
===Maalaistanssit===
  
Illan pidetessä tanssiaisissa irroteltiin muodollisen osuuden jälkeen solatansseilla (contredanse). Ne olivat progressiivisia solatansseja, jotka muistuttivat lattiakuvioiltaan [[ECD#Solatanssit|englantilaisten maalaistanssien solatansseja]] mutta niitä tanssittiin barokkiaskelikoilla ylhäisölle sopivaan tyyliin. Yhteistä ECD-solatanssien kanssa ovat myös pääprogressiotyypit, joista yhdessä jokainen pari tanssii vuorollaan samat kuviot jokaisen muun parin kanssa kun taas toisessa jokainen tanssija tanssii kuviot vuorollaan jokaisen vastakkaista sukupuolta olevan tanssijan kanssa solan kumpaakin laitaa pitkin ja kujan päissä tanssitaan oman parin kanssa vaihtaen samalla solan toiselle laidalle. Johtopari aloittaa tanssin ja muut liittyvät siihen sitä mukaa, kun johtopari heitä tanssittaa. Yhtä säkeistöä tanssitaan niin kauan, että kaikki päätyvät takaisin alkuperäiselle paikalleen solassa, ja jos tanssissa on useita säkeistöjä, sen jälkeen jatketaan tauotta seuraavaan, erikuvioiseen säkeistöön. Suomessa solatansseja tanssitaan yleensä niin, että sola jaetaan A- ja B-pareihin, joista kaikki A-parit aloittavat yhtä aikaa eikä kukaan joudu odottamaan.
+
Illan pidetessä tanssiaisissa irroteltiin muodollisen osuuden jälkeen maalaistansseilla (contredanse). Ne olivat progressiivisia solatansseja, jotka muistuttivat lattiakuvioiltaan [[ECD#Solatanssit|englantilaisten maalaistanssien solatansseja]] mutta niitä tanssittiin barokkiaskelikoilla ylhäisölle sopivaan tyyliin. Yhteistä ECD-solatanssien kanssa ovat myös pääprogressiotyypit, joista yhdessä jokainen pari tanssii vuorollaan samat kuviot jokaisen muun parin kanssa kun taas toisessa jokainen tanssija tanssii kuviot vuorollaan jokaisen vastakkaista sukupuolta olevan tanssijan kanssa solan kumpaakin laitaa pitkin ja kujan päissä tanssitaan oman parin kanssa vaihtaen samalla solan toiselle laidalle. Johtopari aloittaa tanssin ja muut liittyvät siihen sitä mukaa, kun johtopari heitä tanssittaa. Yhtä säkeistöä tanssitaan niin kauan, että kaikki päätyvät takaisin alkuperäiselle paikalleen solassa, ja jos tanssissa on useita säkeistöjä, sen jälkeen jatketaan tauotta seuraavaan, erikuvioiseen säkeistöön. Suomessa solatansseja tanssitaan yleensä niin, että sola jaetaan A- ja B-pareihin, joista kaikki A-parit aloittavat yhtä aikaa eikä kukaan joudu odottamaan.
  
Solatansseissa käytettyjä askelikkoja ovat gavotin askelikot (eteen- ja taaksepäin), [[Barokkiaskelikkoja#Chassé|chassé]] (sivuittain), [[Barokkiaskelikkoja#Fleuret (pas de bourée)|fleuret]], [[Barokkiaskelikkoja#Assemblé|assemblé]] (säkeen lopussa) sekä "pikku hypyt" eli demi contretemps (piirissä fleuret-askelikkojen sijaan). Kun jossakin tanssikuviossa on tarkoitus käyttää muita askelikkoja, ne on merkitty tanssin [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiokuvaukseen]] (esim. [[Barokkiaskelikkoja#Rigaudon|rigaudon]], [[Barokkiaskelikkoja#Balancé|balancé]]). Menuettityyppisissä solatansseissa (esim. [[Le Menuet du Chevalier]]) käytetään luonnollisesti [[menuettiaskelikkoja]]. ''(Essex, John (1710): [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.069 For the furthur improvement of dancing], s. 15.-16; alunperin ranskaksi Feuillet, Raoul-Auger (1706): [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.070 Recüeil de contredances mises en chorégraphie].)''
+
Maalaistansseissa käytettyjä askelikkoja ovat gavotin askelikot (eteen- ja taaksepäin), [[Barokkiaskelikkoja#Chassé|chassé]] (sivuittain), [[Barokkiaskelikkoja#Fleuret (pas de bourée)|fleuret]], [[Barokkiaskelikkoja#Assemblé|assemblé]] (säkeen lopussa) sekä "pikku hypyt" eli demi contretemps (piirissä fleuret-askelikkojen sijaan). Kun jossakin tanssikuviossa on tarkoitus käyttää muita askelikkoja, ne on merkitty tanssin [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiokuvaukseen]] (esim. [[Barokkiaskelikkoja#Rigaudon|rigaudon]], [[Barokkiaskelikkoja#Balancé|balancé]]). Menuettityyppisissä solatansseissa (esim. [[Le Menuet du Chevalier]]) käytetään luonnollisesti [[menuettiaskelikkoja]]. ''(Essex, John (1710): [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.069 For the furthur improvement of dancing], s. 15.-16; alunperin ranskaksi Feuillet, Raoul-Auger (1706): [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.070 Recüeil de contredances mises en chorégraphie].)''
  
Ranskalaiset barokkiaskelikot tulivat solatansseihin, kun André Lorin kokosi Englannin matkoiltaan muistiin englantilaisia solatansseja ja julkaisi ne tanssikokoelmissaan (1685 ja 1688) barokkiaskelikoilla "paranneltuina". Sittemmin Englannissakin julkaistiin solatanssioppaita, joissa neuvottiin askelikkoja ja käytettiin yksinkertaista notaatiota solakuvioiden esittämiseen. Joitakin tansseja on kuvattu lähes samanlaisina sekä Playfordin oppaissa sanallisesti että muissa solatanssikokoelmissa notaationa, joten ECD-solatanssien ja barokkisolatanssien välillä ei ole selvää eroa (Playford ei vain mainitse tansseissa käytettäviä askelikkoja).
+
Ranskalaiset barokkiaskelikot tulivat maalaistansseihin, kun André Lorin kokosi Englannin matkoiltaan muistiin englantilaisia maalaistansseja ja julkaisi ne tanssikokoelmissaan (1685 ja 1688) barokkiaskelikoilla "paranneltuina". Sittemmin Englannissakin julkaistiin maalaistanssioppaita, joissa neuvottiin askelikkoja ja käytettiin yksinkertaista notaatiota solakuvioiden esittämiseen. Joitakin tansseja on kuvattu lähes samanlaisina sekä Playfordin oppaissa sanallisesti että muissa maalaistanssikokoelmissa notaationa, joten ECD-solatanssien ja barokkimaalaistanssien välillä ei ole selvää eroa (Playford ei vain mainitse tansseissa käytettäviä askelikkoja).
  
Kaikki barokin ajan tanssimestarit eivät suinkaan arvostaneet solatansseja, mutta joutuivat sietämään niitä ilmeisesti niiden saaman suosion takia. Näin avautuu englantilainen tanssimestari Kellom Tomlinson kirjansa [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 The Art of Dancing] (1735) viimeisen luvun alussa (Chap. XV. Of Country Dancing):
+
Kaikki barokin ajan tanssimestarit eivät suinkaan arvostaneet maalaistansseja, mutta joutuivat sietämään niitä ilmeisesti niiden saaman suosion takia. Näin avautuu englantilainen tanssimestari Kellom Tomlinson kirjansa [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 The Art of Dancing] (1735) viimeisen luvun alussa (Chap. XV. Of Country Dancing):
  
<BLOCKQUOTE>''Alkuperäinen tarkoitukseni oli käsitellä kirjassani vain ylhäisiä tansseja, mutta solatansseja tanssitaan kaikissa juhlissa ja tanssiaisissa ikään kuin osana niitä (ja niitä voikin mielestäni hyvin pitää edellisistä polveilevana kepeämpänä sivuhaarana) ja erilaisine tanssimuotoineen niistä on tullut kaikenarvoisten suosittua ajanvietettä hovista huviloihin. Kyseisen harrastuksen kauneus (hienostuneesti tanssittuna) jää varjoon ja katoaa tanssijoiden virheiden tai leväperäisyyden vuoksi, joita ei muistaakseni ole mainittu missään kirjoissa tähän mennessä. Niinpä eräiden korkea-arvoisten tilaajieni pyynnöstä koetan osoittaa niitä laiminlyöntejä, joiden takia joku tai muutama tanssipari joko huolimattomuuttaan tai paremman opastuksen puutteessa saattaa koko kuvion sekasortoon, mikä tekee viihdykkeestä hyville tanssijoille kerrassaan vastenmielistä tai huomattavasti epämiellyttävämpää. (käänt. Aamu)''</BLOCKQUOTE>
+
<BLOCKQUOTE>''Alkuperäinen tarkoitukseni oli käsitellä kirjassani vain ylhäisiä tansseja, mutta maalaistansseja tanssitaan kaikissa juhlissa ja tanssiaisissa ikään kuin osana niitä (ja niitä voikin mielestäni hyvin pitää edellisistä polveilevana kepeämpänä sivuhaarana) ja erilaisine tanssimuotoineen niistä on tullut kaikenarvoisten suosittua ajanvietettä hovista huviloihin. Kyseisen harrastuksen kauneus (hienostuneesti tanssittuna) jää varjoon ja katoaa tanssijoiden virheiden tai leväperäisyyden vuoksi, joita ei muistaakseni ole mainittu missään kirjoissa tähän mennessä. Niinpä eräiden korkea-arvoisten tilaajieni pyynnöstä koetan osoittaa niitä laiminlyöntejä, joiden takia joku tai muutama tanssipari joko huolimattomuuttaan tai paremman opastuksen puutteessa saattaa koko kuvion sekasortoon, mikä tekee viihdykkeestä hyville tanssijoille kerrassaan vastenmielistä tai huomattavasti epämiellyttävämpää. (käänt. Aamu)''</BLOCKQUOTE>
  
Toinen kaunis kuvaus solatanssien ominaisuuksista on John Essexin kirjoittaman esipuheen alussa kirjassa [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.069 For the furthur improvement of dancing] (1710):
+
Toinen kaunis kuvaus maalaistanssien ominaisuuksista on John Essexin kirjoittaman esipuheen alussa kirjassa [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.069 For the furthur improvement of dancing] (1710):
  
 
<BLOCKQUOTE>''Every Country has had some Particular manner of Dancing peculiar to itself since the beginning of the World but this which we call Country Dancing is originaly the Product of this Nation and is used in most of the Courts in Europe. It is become a mode of Dancing as being more agreeable & Entertaining to Publick Assemblies, and so easie that there's scarce any body of what Capacity soever but is Capable of learning them, and take pleasure in this Art, I may rather say diversion.''</BLOCKQUOTE>
 
<BLOCKQUOTE>''Every Country has had some Particular manner of Dancing peculiar to itself since the beginning of the World but this which we call Country Dancing is originaly the Product of this Nation and is used in most of the Courts in Europe. It is become a mode of Dancing as being more agreeable & Entertaining to Publick Assemblies, and so easie that there's scarce any body of what Capacity soever but is Capable of learning them, and take pleasure in this Art, I may rather say diversion.''</BLOCKQUOTE>
  
Esimerkiksi [[La Matelote]] on solassa tanssittava barokkitanssi.
+
Esimerkiksi [[La Matelote]] on solassa tanssittava barokkimaalaistanssi.
  
 
===Hovimenuetti===
 
===Hovimenuetti===
Rivi 65: Rivi 65:
 
<BLOCKQUOTE>''" - - the Minuet is one of the most graceful as well as difficult Dances to arrive at a Mastery of, through the Plainness of the Step and the Air and Address of the Body that are requisite to its Embellishment - - "'' (s. 105)</BLOCKQUOTE>
 
<BLOCKQUOTE>''" - - the Minuet is one of the most graceful as well as difficult Dances to arrive at a Mastery of, through the Plainness of the Step and the Air and Address of the Body that are requisite to its Embellishment - - "'' (s. 105)</BLOCKQUOTE>
  
Koreografioituja menuettiosioita sisältyy moniin hovitansseihin (esim. [[La Bourée d'Achille]]). Solatansseissa on myös menuetteja (esim. [[Le Menuet du Chevalier]]).
+
Koreografioituja menuettiosioita sisältyy moniin hovitansseihin (esim. [[La Bourée d'Achille]]). Maalaistansseissa on myös menuetteja (esim. [[Le Menuet du Chevalier]]).
  
 
=Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä=
 
=Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä=
Rivi 71: Rivi 71:
 
Koreografioitujen barokkitanssien ylöskirjaamiseen käytettiin ns. [[Beauchamp-Feuillet'n notaatio]]ta, jonka Raoul Auger Feuillet julkaisi vuonna 1700 teoksessaan [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.072 Chorégraphie, ou l'art de d'écrire la danse], jonka John Weaver käänsi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.074 englanniksi] (1715?). Ludwig XIV:n perustaman tanssiakatemian johtaja Pierre Beauchamp(s)ia pidetään notaation alkuperäisenä isänä. Myöhemmin Pierre Rameau muokkasi notaatiojärjestelmää edelleen ([http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.141 Abbregé de la nouvelle methode] 1725?).
 
Koreografioitujen barokkitanssien ylöskirjaamiseen käytettiin ns. [[Beauchamp-Feuillet'n notaatio]]ta, jonka Raoul Auger Feuillet julkaisi vuonna 1700 teoksessaan [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.072 Chorégraphie, ou l'art de d'écrire la danse], jonka John Weaver käänsi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.074 englanniksi] (1715?). Ludwig XIV:n perustaman tanssiakatemian johtaja Pierre Beauchamp(s)ia pidetään notaation alkuperäisenä isänä. Myöhemmin Pierre Rameau muokkasi notaatiojärjestelmää edelleen ([http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.141 Abbregé de la nouvelle methode] 1725?).
  
Beauchamp-Feuillet'n tanssinotaatio esittää visuaalisessa muodossa tanssin askelikot, niiden ajoituksen musiikkiin sekä lattiakuvion, mutta siihen ei yleensä ole merkitty käsien, pään tai vartalon liikkeitä. Solatanssien kirjaamiseen käytettiin yksinkertaistettua notaatiota, jossa näkyvät lattiakuvion lisäksi vain tavallisesta poikkeavat askelikot, esim. hypyt.
+
Beauchamp-Feuillet'n tanssinotaatio esittää visuaalisessa muodossa tanssin askelikot, niiden ajoituksen musiikkiin sekä lattiakuvion, mutta siihen ei yleensä ole merkitty käsien, pään tai vartalon liikkeitä. Maalaistanssien kirjaamiseen käytettiin yksinkertaistettua notaatiota, jossa näkyvät lattiakuvion lisäksi vain tavallisesta poikkeavat askelikot, esim. hypyt.
  
 
Lisätietoa muista notaatiojärjestelmistä ja perusteet Beauchamp-Feuillet'n notaation lukemiseen löytyvät [http://www.baroquedance.com/research/dancenotation.htm www.baroquedance.comista].
 
Lisätietoa muista notaatiojärjestelmistä ja perusteet Beauchamp-Feuillet'n notaation lukemiseen löytyvät [http://www.baroquedance.com/research/dancenotation.htm www.baroquedance.comista].

Huomaa, että kuka tahansa voi muokata, muuttaa ja poistaa kaikkia sivustolle tekemiäsi lisäyksiä ja muutoksia. Muokkaamalla sivustoa luovutat sivuston käyttäjille tämän oikeuden ja takaat, että lisäämäsi aineisto on joko itse kirjoittamaasi tai peräisin jostain vapaasta lähteestä. Lisätietoja sivulla Wiki:Tekijänoikeudet. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)
Noudettu kohteesta ”http://tanssi.dy.fi/Barokkitanssit