Muokataan sivua Hovimenuetti
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 3: | Rivi 3: | ||
Hovimenuettia tanssittiin yleisesti barokin ajan tanssiaisissa eri maissa, etenkin Ranskassa ja Englannissa 1700-luvun alkupuoliskolla. Ranskan kuningas Ludvig XV:n aikana menuetti nousi hovin tanssiaisten ensimmäiseksi paritanssiksi couranten paikalle. Hovimenuetti kuvataan useissa aikalaisten tanssioppaissa askelikkoineen ja kuvioineen (ks. [[Barokkitanssit#Yleistä|lista aikalaislähteistä]]). | Hovimenuettia tanssittiin yleisesti barokin ajan tanssiaisissa eri maissa, etenkin Ranskassa ja Englannissa 1700-luvun alkupuoliskolla. Ranskan kuningas Ludvig XV:n aikana menuetti nousi hovin tanssiaisten ensimmäiseksi paritanssiksi couranten paikalle. Hovimenuetti kuvataan useissa aikalaisten tanssioppaissa askelikkoineen ja kuvioineen (ks. [[Barokkitanssit#Yleistä|lista aikalaislähteistä]]). | ||
− | Tanssi on avoin improvisaatiolle: Taitojaan pääsee näyttämään koristelemalla tanssia [[ | + | Tanssi on avoin improvisaatiolle: Taitojaan pääsee näyttämään koristelemalla tanssia [[barokkiaskelikoin]] ja contretems de menuet -hypyin perusaskelikon tilalla. Menuetin osiot eivät ole sidottuja musiikin säerakenteeseen. Tanssi alkaa suoraan kumarrusten jälkeen palaamatta lähtöpaikalle, eikä tanssijoiden tarvitse odottaa, että muusikot pääsevät säkeen alkuun, vaan he voivat lähteä liikkeelle kesken säkeen (heikommalla sävelkorvalla varustettujen on kuitenkin turvallisinta aloittaa säkeen alusta, tanssimestari muistuttaa). Eri osioihin käytettävien askelikkojen määrä ei ole kiinteä, joten on seurattava tanssiparia ja muunneltava omaa tanssimista senkin mukaan. Lisäksi ns. Z-kuvion peräkkäisten toistojen määrä vaihtelee - Tomlinsonin mielestä tanssin alku- ja loppupuolella on tanssittava yhtä monta toistoa, mutta Rameau ei pidä sitä olennaisena ja Taubert ohjeistaa tanssimaan jälkimmäisellä kerralla vähemmän Z-kuvioita tai jättämään sen jopa kokonaan pois. |
Rivi 11: | Rivi 11: | ||
# Esittely | # Esittely | ||
− | # Z-kuvio (toistomäärä: Rameau 5-6, Taubert 2-4 | + | # Z-kuvio (toistomäärä: Rameau 5-6, Taubert 2-4) |
# Oikean käden ojentaminen | # Oikean käden ojentaminen | ||
# Vasemman käden ojentaminen | # Vasemman käden ojentaminen | ||
− | # Z-kuvio (toistomäärä: Rameau 3-4, Taubert 0-2 | + | # Z-kuvio (toistomäärä: Rameau 3-4, Taubert 0-2) |
# Molempien käsien ojentaminen ja lopetus | # Molempien käsien ojentaminen ja lopetus | ||
Z-kuvio oli alun perin kahdeksikko. Sittemmin siitä tuli peilikuva-S eli vain puolet kahdeksikosta, jota Tomlinson käyttää mutta mainitsee usein tanssittavan 2-kuvion mallisesti. Taubert puolestaan suosii 2-mallista lattiakuviota, jossa kuvion ensimmäinen käännös on kaareva ja toinen terävämpi. Rameaun piirroksessa linja on hyvin Z-mainen, mutta hän ei spesifioi kulmien laatua sanalliseti. | Z-kuvio oli alun perin kahdeksikko. Sittemmin siitä tuli peilikuva-S eli vain puolet kahdeksikosta, jota Tomlinson käyttää mutta mainitsee usein tanssittavan 2-kuvion mallisesti. Taubert puolestaan suosii 2-mallista lattiakuviota, jossa kuvion ensimmäinen käännös on kaareva ja toinen terävämpi. Rameaun piirroksessa linja on hyvin Z-mainen, mutta hän ei spesifioi kulmien laatua sanalliseti. | ||
+ | |||
==Notaatio== | ==Notaatio== | ||
Rivi 55: | Rivi 56: | ||
; New York Baroque Dance Companyn esitys YouTubessa. | ; New York Baroque Dance Companyn esitys YouTubessa. | ||
: ''Tomlinsonin tanssiohjeistuksen mukainen.'' | : ''Tomlinsonin tanssiohjeistuksen mukainen.'' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Luokka:Barokkitanssit]] | [[Luokka:Barokkitanssit]] |