Ero sivun ”Pompadour” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (luokitus)
(muotoilemattomuus)
Rivi 1: Rivi 1:
 +
{{Muotoilematon}}
 
Tanssiote: Mies ja nainen pitävät toisiaan kummastakin kädestä kiinni, nainen on miehen oikealla puolella. Kädet ovat moniin muihin tansseihin verrattuna suhteellisen korkealla, jotakuinkin rinnan tasolla. Oikeat kädet pitävät toisistaan kiinni ja vastaavasti vasemmat toisistaan, eli muodostuu eräänlainen ristiote, missä oikeat kädet ovat vasempia korkeammalla. Parit muodostavat keskenään paripiirin rintamasuunta eteenpäin.
 
Tanssiote: Mies ja nainen pitävät toisiaan kummastakin kädestä kiinni, nainen on miehen oikealla puolella. Kädet ovat moniin muihin tansseihin verrattuna suhteellisen korkealla, jotakuinkin rinnan tasolla. Oikeat kädet pitävät toisistaan kiinni ja vastaavasti vasemmat toisistaan, eli muodostuu eräänlainen ristiote, missä oikeat kädet ovat vasempia korkeammalla. Parit muodostavat keskenään paripiirin rintamasuunta eteenpäin.
  

Versio 2. syyskuuta 2007 kello 01.17

Tätä tanssiohjetta ei ole muotoiltu wikin mukaisesti.
Voit muotoilla sivun klikkaamalla muokkaa-linkkiä sivun ylälaidassa.

Tanssiote: Mies ja nainen pitävät toisiaan kummastakin kädestä kiinni, nainen on miehen oikealla puolella. Kädet ovat moniin muihin tansseihin verrattuna suhteellisen korkealla, jotakuinkin rinnan tasolla. Oikeat kädet pitävät toisistaan kiinni ja vastaavasti vasemmat toisistaan, eli muodostuu eräänlainen ristiote, missä oikeat kädet ovat vasempia korkeammalla. Parit muodostavat keskenään paripiirin rintamasuunta eteenpäin.

Double näpäytyksellä vasemmalle ja sama oikealle. Tässä tanssissa on käytetty nimenomaan ristiaskeldoublea, ja siinä vaiheessa kun toinen jalka laitetaan ristiin toisen taakse, on samalla tapana hieman koukistaa polvia. Jalat kuitenkin suoristetaan seuraavaan askeleeseen mennessä.

Toisen doublen jälkeen näpäytyksen tehnyt vasen jalka lasketaan alas ja oikea astuu eteenpäin näpäytyksellä. Tämän jälkeen oikea jalka lasketaan alas ja vasen tekee vastaavalla tavalla näpäytyksen. Vähitellen eteneviä näpäytysaskelia tulee yhteensä neljä, oikea-vasen-oikea-vasen. Nyt kaikki tähän mennessä tehty toistetaan. Toisella kerralla ei ole kuitenkaan aikaa kuin kolmelle näpäytykselle, sillä neljännen sijaan käännytään siten, että naiset päätyvät ulkopiiriin katse sisäpiiriin ja miehet vastaavasti sisäpiiriin katse ulkopiiriin. Tämän jälkeen sekä miehet että naiset tekevät alussa kuvaillut näpäytys-doublet ensin omalle vasemmalle puolelleen ja sitten omalle oikealle puolelleen, jonka jälkeen paria otetaan kiinni vasemmasta kädestä. Tehdään painonsiirto häntä kohti ja poispäin nousten hieman lähestyttäessä ja vastaavasti laskien etäännyttyessä. Vaihdetaan paikkaa edelleen vasemmasta kädestä kiinni pitäen kolmella askeleella, vasen-oikea vasen. Nyt naiset ovat sisäpiirissä katsoen ulkopiiriin ja miehet ulkopiirissä katsoen sisäpiiriin. Jälleen sisäkkäiset piirit liikkuvat eri suuntiin tehden näpäytys-doublet ensin oikealle ja sitten vasemmalle. Tämän jälkeen lähestytään ja etäännytään paria samaan tapaan kuin aikaisemmin oikeasta kädestä kiinni pitäen, jolloin musiikkiin jää hieman aikaa naiselle siirtyä alkuasetelmaan. Siirtymisen aikana oikeat kädet pitävät edelleen toisistaan kiinni ja nainen pyörähtää miehen edestä paikalleen, jonka jälkeen myös vasemmista käsistä otetaan kiinni kuten alussa. Nainen tekee valtaosan liikkumisesta, eli mies käytännössä vain kääntyy rintamasuunta paripiiriin päin.