Ero sivun ”Voltati in Ça Rosina” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (muotoilu)
p (lisätty linkki varhaisitalialaisten tanssien sivulle)
Rivi 1: Rivi 1:
 
'''''"käänny tänne, Rosina"'''''
 
'''''"käänny tänne, Rosina"'''''
 +
 +
[[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen]] ballo kolmelle tanssijalle rivissä. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisten tanssien]] sivulla.
  
 
Rekonstruktio Guglielmo Ebreon ohjeista kirjassa ''De Practica/ Sparti 1993: s. 234-237, 240-241. (Guglielmo Ebreo of Pesaro. _De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing_. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93.)''
 
Rekonstruktio Guglielmo Ebreon ohjeista kirjassa ''De Practica/ Sparti 1993: s. 234-237, 240-241. (Guglielmo Ebreo of Pesaro. _De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing_. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93.)''

Versio 8. lokakuuta 2007 kello 21.43

"käänny tänne, Rosina"

1400-luvun italialainen ballo kolmelle tanssijalle rivissä. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on varhaisitalialaisten tanssien sivulla.

Rekonstruktio Guglielmo Ebreon ohjeista kirjassa De Practica/ Sparti 1993: s. 234-237, 240-241. (Guglielmo Ebreo of Pesaro. _De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing_. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93.)

Tanssi

Muodostelma: tässä hauskankauniissa tanssissa on kolmikko, keskimmäisenä "Rosina". Naisen nimestä huolimatta on samantekevää, onko keskimmäinen mies vai nainen; kuvauksia Voltatista on säilynyt kuvauksia kummallekin kokoonpanolle.

Eksytys, tahtilaji 4/4

2 tuplaa (doppii).
Täysi ympyrä (volta tonda) 2 tuplalla vasemman olan yli.
Muistisääntö: kaikki muut käännökset tehdään yhdellä doppiolla, vain tämä ensimmäinen kahdella.

Keskimmäinen yksin 2 sempio-askelta ja tupla (doppio). Sitten muut OIKEALLA aloittaen sama. Muiden doppion aikana keskimmäinen kääntyy oikealle puoli kierrosta (meza volta).

Hyppely

2 hyppyaskelikkoa (saltarelli) omiin suuntiin.
Vasemmalla doppiolla puoli kierrosta vasemman olan yli (ja ollaan taas kasvokkain). Oikealle sivuaskel (ripresa). (= yhteensä volta tonda)
Vasemmalle sivuaskel. Puoli kierrosta oikean olan yli oikealle doppiolla.
4 poljentaa (continenze) vovo.

Lähemmäs & polvistuminen

Eteen (eli keskimmäinen ja laidat toisiaan kohti) 2 sempio-askelta ja doppio-tupla eteen, doppio taakse.
Täysi ympyrä vasemman olan yli doppiolla. Oikea sivuaskel (ripresa). (= yhteensä volta tonda)
Polvistuminen eli riverenza (Guglielmo erityisesti mainitsee tämän ulottuvan "maahan asti". Elleivät nivelet suosiolla taivu, polvistukoon kukin niin syvään kuin pystyy).
4 poljentaa (continenze) vovo.

Ympärikipitys, tahtilaji piva 2/4

Keskimmäinen ojentaa oikean kätensä lähimmälle eli itsestään katsottuna oikealle laidalle (edellisessä säkeistössä toispuoleinen ripresa vei keskimmäisen hieman lähemmäs tätä laitaa) ja he kiertävät 4 piva-kipityksellä toistensa ympäri.
Sama vasemmalle laidalle vasemmalla kädellä. Keskimmäinen päätyy jälleen keskelle.

Pujottelu

Pujottelu yhtensä 8 pivalla, 2 pive kuhunkin paikanvaihtoon. Kaikki kulkevat kahdeksikon muotoista rataa, ja jokainen päätyy omalle paikalleen.
Pujottelun lopuksi kaikki ovat rivissä kääntyneinä sinne päin, minne on tilaa jatkaa tanssia.


Sitten toistetaan koko tanssi alusta.

Video

VoltatiInCaRosina.avi (720×576, 7.6 MB)
Video "keskiaikaseuralaisesta" versiosta (jälkimmäinen puolisko), kuvattu tanssileirillä 2007
VoltatiInCaRosina-lowq.avi (320×240, 1.8 MB)
Pienempi ja heikkolaatuisempi versio edellisestä