Ero sivun ”Walpurgisnacht” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(Selkäpiirin nimi vaihdettu naamapiiriksi, koska loogisempi)
(Hienosäätöä ja tarkennuksia)
Rivi 3: Rivi 3:
 
Kuvioon tarvitaan mielellään 6 paria, ja se toimii paremmin vielä suuremmissa piireissä. Pienemmissä kuvioissa joidenkin osien etäisyydet kasvavat hieman hankalan pitkiksi.
 
Kuvioon tarvitaan mielellään 6 paria, ja se toimii paremmin vielä suuremmissa piireissä. Pienemmissä kuvioissa joidenkin osien etäisyydet kasvavat hieman hankalan pitkiksi.
  
==Koreografia==
+
==Erikoiskuviot==
  
Tanssissa on muutama sille ominainen kuvio tai liike joista käytetään erityisiä termejä.
+
Tanssissa on muutama sille ominainen kuvio tai liike, joista käytetään erityisiä termejä opettamisen helpottamiseksi:
  
 
'''Naamapiiri''' kuvaa piiriä, jossa tanssijat ovat pareittain kasvokkain samalla kehällä, jolloin jokaisen tanssijan selän takana on aina naapuriparin contrary. Tästä on kaksi variaatiota: '''herrojen naamapiiri''' tarkoittaa kuviota jossa herrat katsovat vastapäivään ja '''leidien naamapiiri''' sitä kun leidit katsovat vastapäivään.
 
'''Naamapiiri''' kuvaa piiriä, jossa tanssijat ovat pareittain kasvokkain samalla kehällä, jolloin jokaisen tanssijan selän takana on aina naapuriparin contrary. Tästä on kaksi variaatiota: '''herrojen naamapiiri''' tarkoittaa kuviota jossa herrat katsovat vastapäivään ja '''leidien naamapiiri''' sitä kun leidit katsovat vastapäivään.
  
 
'''Känkkäkäännös''' kuvaa paikan- ja suunnanvaihtoa parin kanssa piirissä, contraryiden avustamana. Ensin ohitetaan oma kädestä kiinni pitäen, jonka jälkeen vaihdetaan suuntaa pyörimällä contraryn kanssa käsikynkässä ja kohdataan taas oma pari.
 
'''Känkkäkäännös''' kuvaa paikan- ja suunnanvaihtoa parin kanssa piirissä, contraryiden avustamana. Ensin ohitetaan oma kädestä kiinni pitäen, jonka jälkeen vaihdetaan suuntaa pyörimällä contraryn kanssa käsikynkässä ja kohdataan taas oma pari.
 +
 +
==Koreografia==
  
 
Alkumuodostelmassa ollaan tavallisessa paripiirissä, leidit oikealla. Piiri kannattaa muodostaa naapureiden käsistä kiinni pitäen.
 
Alkumuodostelmassa ollaan tavallisessa paripiirissä, leidit oikealla. Piiri kannattaa muodostaa naapureiden käsistä kiinni pitäen.
Rivi 19: Rivi 21:
 
===Intro (1 tahti x 8 iskua)===
 
===Intro (1 tahti x 8 iskua)===
  
Oman parin kanssa mustalaispyörähdys myötäpäivään niin että herra päätyy sisäpiiriin ja leidi ulkopiiriin. (Pyöritään 1¼ kierrosta)
+
Oman parin kanssa mustalaispyörähdys vastapäivään niin että herra päätyy sisäpiiriin ja leidi ulkopiiriin (pyöritään 1¼ kierrosta.)
  
Jäädään katsomaan omaa paria. Muodostuu kaksi piiriä, mutta käsistä ei oteta kiinni.
+
'''''Finesse:''' Liike ei pysähdy vaan jatkuu seuraavassa kohdassa.''
  
 
===Säkeistö 1 “pyöritään piireissä” (8 tahtia x 8 iskua)===
 
===Säkeistö 1 “pyöritään piireissä” (8 tahtia x 8 iskua)===
  
Jokainen numeroitu kohta vie 8 iskua aikaa. Alussa katsotaan paria. Lopuksi muodostetaan herrojen naamapiiri.
+
Jokainen numeroitu kohta vie 8 iskua aikaa. Alussa herrat sisäpiirissä ja leidit ulkopiirissä, katsoen toisiaan. Lopuksi muodostetaan herrojen naamapiiri.
  
 
====''A: Haetaan salmiakkia''====
 
====''A: Haetaan salmiakkia''====
  
'''''Finesse:''' Do-si-doissa suljetaan vain viimeinen eli kahdeksas askel, jolloin tanssin jalkaisuus pysyy loogisena.''
+
1. Käännös parista oikeaan, piirin kehällä double eteen, ajaton käännös oikean kautta ja double takaisin<br>
 +
2. Ajaton käännös kohti paria, vasen do-si-do (salmiakki) omalle<br>
 +
3. Käännös parista vasempaan, piirin kehällä double eteen, ajaton käännös vasemman kautta ja double takaisin<br>
 +
4. Ajaton käännös kohti paria, oikea do-si-do (salmiakki) omalle
  
1. Piirissä käännös vasempaan, double eteen, ajaton käännös ja double takaisin<br>
+
'''''Finesse:''' Edellisen kohdan liikesuunta jatkuu. Do-si-doissa suljetaan vain viimeinen eli kahdeksas askel, jolloin tanssin jalkaisuus pysyy loogisena.''
2. Vasen do-si-do (salmiakki) omalle<br>
 
3. Piirissä käännös oikeaan, double eteen, ajaton käännös ja double takaisin<br>
 
4. Oikea do-si-do (salmiakki) omalle
 
  
 
====''B: tervehditään naapureita''====
 
====''B: tervehditään naapureita''====
 
'''''Finesse:''' Tässä osassa jokaisen numeroidun kohdan lopussa jäädään piirin kehän suhteen diagonaaliseen asetelmaan senhetkisen tanssiparin kanssa. Ei siis palata piirin kehälle muulloin kuin osan lopussa. Ensimmäinen arming oikean contraryn kanssa kannattaa siis ajatella jo lähtiessä diagonaalisena asetelmana. Lisäksi armingin jälkeen ei palata aivan omalle alkuperäiselle paikalle asti.''
 
  
 
5. Arming vasempaan edessä oikealla puolellasi olevan contraryn kanssa.<br>
 
5. Arming vasempaan edessä oikealla puolellasi olevan contraryn kanssa.<br>
Rivi 47: Rivi 47:
  
 
Musiikki pysähtyy viidennen iskun jälkeen kolmen iskun ajaksi. Irroitetaan ote ja tervehditään paria.
 
Musiikki pysähtyy viidennen iskun jälkeen kolmen iskun ajaksi. Irroitetaan ote ja tervehditään paria.
 +
 +
'''''Finesse:''' Tässä osassa jokaisen numeroidun kohdan lopussa jäädään piirin kehän suhteen diagonaaliseen asetelmaan senhetkisen tanssiparin kanssa. Ei siis palata piirin kehälle muulloin kuin osan lopussa. Ensimmäinen arming oikean contraryn kanssa kannattaa siis ajatella jo lähtiessä diagonaalisena asetelmana. Lisäksi armingin jälkeen ei palata aivan omalle alkuperäiselle paikalle asti.''
  
 
===Kertosäe A “taputtelut” (8 tahtia x 4 iskua)===
 
===Kertosäe A “taputtelut” (8 tahtia x 4 iskua)===
  
Ohituksia taputtavin pysähdyksin (hieman kuten [[Shindig | Shindigissä]]). Jokainen numeroitu kohta vie 4 iskua aikaa. Lopuksi palataan takaisin samaan asetelmaan eli herrojen naamapiiriin.
+
Ohituksia taputtavin pysähdyksin (hieman kuten [[Shindig | Shindigissä]]). Jokainen numeroitu kohta vie 4 iskua aikaa. Alkuasetelmana on herrojen naamapiiri, eli herrat aluksi vastapäivään ja leidit myötäpäivään.
  
 
Askeleet ovat tavallisia doubleja, 4. iskulla pysähdytään olkapäät vastakkain vastaantulijan kanssa, mutta rintamasuunta ei muutu ellei toisin sanota. 3. ja 4. iskun välissä sekä 4. iskulla taputetaan omat kädet yhteen lyömällä musiikin mukaisesti.
 
Askeleet ovat tavallisia doubleja, 4. iskulla pysähdytään olkapäät vastakkain vastaantulijan kanssa, mutta rintamasuunta ei muutu ellei toisin sanota. 3. ja 4. iskun välissä sekä 4. iskulla taputetaan omat kädet yhteen lyömällä musiikin mukaisesti.
Rivi 67: Rivi 69:
 
===Kertosäe B “swingailut” (4 tahtia x 6 iskua)===
 
===Kertosäe B “swingailut” (4 tahtia x 6 iskua)===
  
Tahti muuttuu 6-jakoiseksi. Swingataan samalla otteella on sama kuin [[Choreographer's Fancy | Choreographer's Fancyn]] ensimmäinen ote; vasemmat kädet alla ja oikeat kädet päällä.
+
Tahti muuttuu 6-jakoiseksi. Alkuasetelma on herrojen naamapiiri, mutta lopuksi päädytään kahdeksi piiriksi, herrat ulkona ja leidit sisällä, katsoen toisiaan.
 +
 
 +
Swingataan samalla otteella on sama kuin [[Choreographer's Fancy | Choreographer's Fancyn]] ensimmäinen ote; vasemmat kädet alla ja oikeat kädet päällä.
  
 
1. Swingataan oman parin kanssa 1 tai 2 kierrosta 6 iskulla myötäpäivään. Paikat eivät vaihdu<br>
 
1. Swingataan oman parin kanssa 1 tai 2 kierrosta 6 iskulla myötäpäivään. Paikat eivät vaihdu<br>
Rivi 81: Rivi 85:
 
===Säkeistö 2 “hääräillään piireissä” (8 tahtia x 8 iskua)===
 
===Säkeistö 2 “hääräillään piireissä” (8 tahtia x 8 iskua)===
  
Monimutkaisempi ja vauhdikkaampi versio ensimmäisestä säkeistöstä. Säkeistön lopussa muodostetaan leidien naamapiiri.
+
Lisää vauhtia ja pyörimistä. Alussa herrat ovat ulkopiirissä ja leidit sisäpiirissä, ja lopuksi muodostetaan leidien naamapiiri.
  
 
====''A: omat ensin''====
 
====''A: omat ensin''====
Rivi 95: Rivi 99:
  
 
Selvästi vauhdikkampi muunnos ensimmäisen säkeistön B-osasta. Jokainen numeroitu kohta vie 4 iskua aikaa.
 
Selvästi vauhdikkampi muunnos ensimmäisen säkeistön B-osasta. Jokainen numeroitu kohta vie 4 iskua aikaa.
 
'''''Finesse:''' Tässä osassa jokaisen numeroidun kohdan lopussa jäädään piirin kehän suhteen diagonaaliseen asetelmaan senhetkisen tanssiparin kanssa. Ei siis palata piirin kehälle muulloin kuin osan lopussa. Ensimmäinen paikanvaihto parin kanssa vastapäivään kannattaa siis tehdä pyörimällä hieman yli puoli kierrosta niin että contrary on valmiiksi lähempänä.''
 
  
 
1. Paria vasemmasta kädestä kiinni, vaihdetaan paikkaa pyörimällä vastapäivään<br>
 
1. Paria vasemmasta kädestä kiinni, vaihdetaan paikkaa pyörimällä vastapäivään<br>
Rivi 108: Rivi 110:
  
 
Musiikki pysähtyy viidennen iskun jälkeen kolmen iskun ajaksi. Irroitetaan ote ja tervehditään paria.
 
Musiikki pysähtyy viidennen iskun jälkeen kolmen iskun ajaksi. Irroitetaan ote ja tervehditään paria.
 +
 +
'''''Finesse:''' Tässä osassa jokaisen numeroidun kohdan lopussa jäädään piirin kehän suhteen diagonaaliseen asetelmaan senhetkisen tanssiparin kanssa. Ei siis palata piirin kehälle muulloin kuin osan lopussa. Ensimmäinen paikanvaihto parin kanssa vastapäivään kannattaa siis tehdä pyörimällä hieman yli puoli kierrosta niin että contrary on valmiiksi lähempänä.''
  
 
===Kertosäe A “taputtelut uudestaan” (8 tahtia x 4 iskua)===
 
===Kertosäe A “taputtelut uudestaan” (8 tahtia x 4 iskua)===
  
Sama kuin aiemmin, mutta kuljetaan piirissä vastakkaiseen suuntaan eli herrat aluksi myötäpäivään ja leidit vastapäivään. Ensimmäisenä oman parin kanssa vasempaan, oikeat kyljet vastakkain.
+
Sama kuin aiemmin, mutta alkaen leidien naamapiiristä, eli leidit aluksi vastapäivään ja herrat myötäpäivään. Ensimmäisenä oman parin kanssa vasempaan, oikeat kyljet vastakkain.
  
 
Lopuksi päädytään tämän osan lähtöasetelmaan eli leidien naamapiiriin.
 
Lopuksi päädytään tämän osan lähtöasetelmaan eli leidien naamapiiriin.
Rivi 119: Rivi 123:
 
Viimeistä iskua lukuunottamatta sama kuin aiemmin, mutta vastakkaiseen suuntaan kehällä.
 
Viimeistä iskua lukuunottamatta sama kuin aiemmin, mutta vastakkaiseen suuntaan kehällä.
  
Lopussa päädytään takaisin tämän osan lähtöasetelmaan eli leidien naamapiiriin. Viimeisellä iskulla käännytään katsomaan piirin keskustaan. Muodostuu paripiiri, jossa herrat ovat oikealla.
+
Lopussa päädytään takaisin tämän osan lähtöasetelmaan eli leidien naamapiiriin. Viimeisellä iskulla käännytään katsomaan piirin keskustaan. Muodostuu paripiiri improper, eli herrat ovat oikealla ja leidit vasemmalla.
  
 
Musiikki pysähtyy hetkeksi, joten niin tekee tanssikin.
 
Musiikki pysähtyy hetkeksi, joten niin tekee tanssikin.

Versio 20. huhtikuuta 2019 kello 22.29

Tanssin on kehittänyt Lari Unkari vuonna 2018; tanssitaan Faunin saman nimiseen kappaleeseen.

Kuvioon tarvitaan mielellään 6 paria, ja se toimii paremmin vielä suuremmissa piireissä. Pienemmissä kuvioissa joidenkin osien etäisyydet kasvavat hieman hankalan pitkiksi.

Erikoiskuviot

Tanssissa on muutama sille ominainen kuvio tai liike, joista käytetään erityisiä termejä opettamisen helpottamiseksi:

Naamapiiri kuvaa piiriä, jossa tanssijat ovat pareittain kasvokkain samalla kehällä, jolloin jokaisen tanssijan selän takana on aina naapuriparin contrary. Tästä on kaksi variaatiota: herrojen naamapiiri tarkoittaa kuviota jossa herrat katsovat vastapäivään ja leidien naamapiiri sitä kun leidit katsovat vastapäivään.

Känkkäkäännös kuvaa paikan- ja suunnanvaihtoa parin kanssa piirissä, contraryiden avustamana. Ensin ohitetaan oma kädestä kiinni pitäen, jonka jälkeen vaihdetaan suuntaa pyörimällä contraryn kanssa käsikynkässä ja kohdataan taas oma pari.

Koreografia

Alkumuodostelmassa ollaan tavallisessa paripiirissä, leidit oikealla. Piiri kannattaa muodostaa naapureiden käsistä kiinni pitäen.

Alkusoitto (4 iskua)

Musiikki lähtee rummuttamaan heti. Päästetään käsistä irti ja tervehditään omaa paria vapaamuotoisesti.

Intro (1 tahti x 8 iskua)

Oman parin kanssa mustalaispyörähdys vastapäivään niin että herra päätyy sisäpiiriin ja leidi ulkopiiriin (pyöritään 1¼ kierrosta.)

Finesse: Liike ei pysähdy vaan jatkuu seuraavassa kohdassa.

Säkeistö 1 “pyöritään piireissä” (8 tahtia x 8 iskua)

Jokainen numeroitu kohta vie 8 iskua aikaa. Alussa herrat sisäpiirissä ja leidit ulkopiirissä, katsoen toisiaan. Lopuksi muodostetaan herrojen naamapiiri.

A: Haetaan salmiakkia

1. Käännös parista oikeaan, piirin kehällä double eteen, ajaton käännös oikean kautta ja double takaisin
2. Ajaton käännös kohti paria, vasen do-si-do (salmiakki) omalle
3. Käännös parista vasempaan, piirin kehällä double eteen, ajaton käännös vasemman kautta ja double takaisin
4. Ajaton käännös kohti paria, oikea do-si-do (salmiakki) omalle

Finesse: Edellisen kohdan liikesuunta jatkuu. Do-si-doissa suljetaan vain viimeinen eli kahdeksas askel, jolloin tanssin jalkaisuus pysyy loogisena.

B: tervehditään naapureita

5. Arming vasempaan edessä oikealla puolellasi olevan contraryn kanssa.
6. Vasen käsi omalle, pyöritään vastapäivään vaihtaen paikkaa, (pyöritään 1½ kierrosta). Herra on nyt ulkopiirissä ja leidi sisäpiirissä.
7. Arming vasempaan edessä oikealla puolellasi olevan toisen contraryn kanssa.

Otetaan omaa paria vasemmasta kädestä kiinni ja pyöritään 4 iskulla vastapäivään niin että muodostuu herrojen naamapiiri. (Pyöritään hieman reilu ½ kierrosta)

Musiikki pysähtyy viidennen iskun jälkeen kolmen iskun ajaksi. Irroitetaan ote ja tervehditään paria.

Finesse: Tässä osassa jokaisen numeroidun kohdan lopussa jäädään piirin kehän suhteen diagonaaliseen asetelmaan senhetkisen tanssiparin kanssa. Ei siis palata piirin kehälle muulloin kuin osan lopussa. Ensimmäinen arming oikean contraryn kanssa kannattaa siis ajatella jo lähtiessä diagonaalisena asetelmana. Lisäksi armingin jälkeen ei palata aivan omalle alkuperäiselle paikalle asti.

Kertosäe A “taputtelut” (8 tahtia x 4 iskua)

Ohituksia taputtavin pysähdyksin (hieman kuten Shindigissä). Jokainen numeroitu kohta vie 4 iskua aikaa. Alkuasetelmana on herrojen naamapiiri, eli herrat aluksi vastapäivään ja leidit myötäpäivään.

Askeleet ovat tavallisia doubleja, 4. iskulla pysähdytään olkapäät vastakkain vastaantulijan kanssa, mutta rintamasuunta ei muutu ellei toisin sanota. 3. ja 4. iskun välissä sekä 4. iskulla taputetaan omat kädet yhteen lyömällä musiikin mukaisesti.

1. Oman parin vasemmalle puolelle
2. Toistetaan vastaantulevalle contrarylle, mutta oikealle puolelle
3. Vieressä vasemmalla seisovan contraryn kanssa tehdään paikanvaihto puolikkaalla ympyrällä vastapäivään, rintamasuunta vaihtuu
4. Oman parin vasemmalle puolelle
5. Toisen contraryn oikealle puolelle
6. Saman contraryn kanssa paikanvaihto puoliympyrällä vastapäivään, rintamasuunta vaihtuu

Oikea käsi omalle parille, ja pyöritään myötäpäivään 6 iskulla niin että päädytään takaisin tämän osan lähtöasetelmaan herrojen naamapiiriin. (Pyöritään noin ½ kierrosta)

Pysähdytään viimeisen kahden iskun ajaksi ja valmistaudutaan seuraavaan osaan kertosäettä.

Kertosäe B “swingailut” (4 tahtia x 6 iskua)

Tahti muuttuu 6-jakoiseksi. Alkuasetelma on herrojen naamapiiri, mutta lopuksi päädytään kahdeksi piiriksi, herrat ulkona ja leidit sisällä, katsoen toisiaan.

Swingataan samalla otteella on sama kuin Choreographer's Fancyn ensimmäinen ote; vasemmat kädet alla ja oikeat kädet päällä.

1. Swingataan oman parin kanssa 1 tai 2 kierrosta 6 iskulla myötäpäivään. Paikat eivät vaihdu
2. Känkkäkäännös eli vaihdetaan parin kanssa paikkoja ja kulkusuuntaa contraryiden avulla 6 iskulla

A (1-2) Pidetään vasemman käden ote swingauksesta, irroitetaan oikeat kädet, ja ohitetaan oma pari oikealta
B (3-5) Vastaantulevalle oikea käsikynkkä, pyöritään yksi kierros. Kulkusuunta kehällä vaihtuu
C (6) Vastaan tulee taas oma pari, jonka kanssa otetaan sama swingausote

3. Sama kuin 1, mutta kulkusuunta kehällä on vaihtunut
4. Sama kuin 2, mutta eri contraryn kanssa

Viimeisellä iskulla kaikki astuvat etuviistoon oikealle ja käännytään katsomaan paria. Muodostuu kaksi piiriä, jossa herrat ovat ulkopiirissä ja leidit sisäpiirissä. Samalla tarjotaan vasen käsi omalle parille arming-otetta varten.

Säkeistö 2 “hääräillään piireissä” (8 tahtia x 8 iskua)

Lisää vauhtia ja pyörimistä. Alussa herrat ovat ulkopiirissä ja leidit sisäpiirissä, ja lopuksi muodostetaan leidien naamapiiri.

A: omat ensin

Jokainen numeroitu kohta vie 8 iskua aikaa.

1. Arming oikeaan oman parin kanssa, paikat eivät vaihdu, lopuksi käännytään kohti paria
2. Set oikea-vasen, parin kanssa kasvotusten paikanvaihto vastapäivään
3. Arming vasempaan oman parin kanssa, paikat eivät vaihdu, käännytään kohti paria
4. Simplet vasen-oikea, parin kanssa kasvotusten paikanvaihto myötäpäivään

B: kierrellään naapurustossa

Selvästi vauhdikkampi muunnos ensimmäisen säkeistön B-osasta. Jokainen numeroitu kohta vie 4 iskua aikaa.

1. Paria vasemmasta kädestä kiinni, vaihdetaan paikkaa pyörimällä vastapäivään
2. Vasemman contraryn kanssa oikealla käsikynkällä kierros myötäpäivään
3. Paria vasemmasta kädestä kiinni, vaihdetaan paikkaa pyörimällä vastapäivään
4. Oikean contraryn kanssa oikealla käsikynkällä kierros myötäpäivään
5. Paria vasemmasta kädestä kiinni, vaihdetaan paikkaa pyörimällä vastapäivään
6. Vasemman contraryn kanssa oikealla käsikynkällä kierros myötäpäivään

Otetaan omaa paria vasemmasta kädestä kiinni. Pyöritään 4 iskulla vastapäivään niin että muodostuu leidien naamapiiri. (Pyöritään hieman reilu ½ kierrosta)

Musiikki pysähtyy viidennen iskun jälkeen kolmen iskun ajaksi. Irroitetaan ote ja tervehditään paria.

Finesse: Tässä osassa jokaisen numeroidun kohdan lopussa jäädään piirin kehän suhteen diagonaaliseen asetelmaan senhetkisen tanssiparin kanssa. Ei siis palata piirin kehälle muulloin kuin osan lopussa. Ensimmäinen paikanvaihto parin kanssa vastapäivään kannattaa siis tehdä pyörimällä hieman yli puoli kierrosta niin että contrary on valmiiksi lähempänä.

Kertosäe A “taputtelut uudestaan” (8 tahtia x 4 iskua)

Sama kuin aiemmin, mutta alkaen leidien naamapiiristä, eli leidit aluksi vastapäivään ja herrat myötäpäivään. Ensimmäisenä oman parin kanssa vasempaan, oikeat kyljet vastakkain.

Lopuksi päädytään tämän osan lähtöasetelmaan eli leidien naamapiiriin.

Kertosäe B “swingailut uudestaan” (4 tahtia x 6 iskua)

Viimeistä iskua lukuunottamatta sama kuin aiemmin, mutta vastakkaiseen suuntaan kehällä.

Lopussa päädytään takaisin tämän osan lähtöasetelmaan eli leidien naamapiiriin. Viimeisellä iskulla käännytään katsomaan piirin keskustaan. Muodostuu paripiiri improper, eli herrat ovat oikealla ja leidit vasemmalla.

Musiikki pysähtyy hetkeksi, joten niin tekee tanssikin.

Säkeistö 3 “hämärähommia” (4 tahtia x 3 iskua + 4 settiä joissa 6+6+9 iskua)

A: Hyssytellään, 3 iskua per hyssyttely

Ensin omalle, sitten naapurille, omalle uudestaan, ja lopuksi piirin keskustaan päin.

B: Tepastellaan pimeässä eli 4 settiä 6+6+9 iskun tahteja.

Kävellessä piirinä askeleiden ponnahtelu kasvaa musiikin mukana. Rintamasuunta taipuu aina hieman kulkusuuntaa kohti vaikka ollaankin piirissä. Kättelyheinässä käsi on aina vastakkainen aloittavaan jalkaan nähden, herrojen on aina vaihdettava oma vastaava kätensä menosuunnan naapurin käteen ja leidit kääntyvät viimeisellä ohituksella takaisin piiriin.

Toistuvat osat
- Kävellään piirissä 6 iskua, aloitetaan sillä jalalla mihin suuntaan ollaan menossa, suljetaan viimeisellä askeleella
- Kävellään takaisin 6 iskua, aloitetaan sillä jalalla mihin suuntaan ollaan menossa, suljetaan viimeisellä askeleella
- Kättelyheinää oman parin suuntaan, 3 iskua per ohitus, 3 ohitusta, ja sitten takaisin piiriksi
Vaiheet
  1. Vasemmalle, oikealle, kättelyheinä parin suuntaan oikealla kädellä. Finesse: piirinä kävelyt hiipivin askelin
  2. Oikealle, vasemmalle, kättelyheinä parin suuntaan vasemmalla kädellä
  3. Sama kuin 1. Finesse: piirinä kävelyt tavallisin askelin, mutta sulkevat askeleet korvataan jalan heitolla
  4. Sama kuin 2. Finesse: piirinä kävelyt ponnahtelevin askelin, ja sulkevat askeleet korvataan jalan heitolla

Viimeisessä ohituksessa oman parin kanssa ollaan vasemman käden otteessa. Ei vaihdetakaan paikkaa vaan tervehditään paria kahdella iskulla. Muodostuu herrojen naamapiiri.

Viimeisellä iskulla ei päästetä otetta irti vaan asetutaan swingausotteeseen.

Kertosäe B “swingailut vielä kerran” (4 tahtia x 6 iskua)

Viimeistä iskua lukuunottamatta sama kuin ensimmäisellä kerralla eli alkuperäiseen suuntaan kehällä. Kun toisen swingauksen ja käsikynkän jälkeen oma pari tulee vastaan ei otetakaan tanssiotetta vaan tervehditään häntä lyhyesti piirin kehällä.

Lopussa päädytään takaisin tämän osan lähtöasetelmaan eli herrojen naamapiiriin.

Kertosäe A “kohta tämäkin on taputeltu” (8 tahtia x 4 iskua)

Ohitukset taputteluilla kuten ensimmäisellä kerralla. Lopussa on pieni ero aiempaan koska musiikki päättyy.

Kun säkeen lopussa pyöritään kierros parin kanssa, se tehdäänkin nopeammin neljällä iskulla, ja viidennellä otetaan piirinä naapureista kiinni ja kaikki nostavat kätensä ja katseensa ylös kohti taivasta.

Linkkejä

Larin tarkempi, vapaasti kommentoitava dokumentaatio, joka sisältää myös lyhyemmän lunttilistan Google Document

Tanssi on nimetty huhtikuun ja toukokuun vaihteeseen sijoittuvan yöllinen juhlan mukaan. Suomessa tanssin ns. oikea ajankohta olisi siis Vappuaaton ja Vapun välisenä yönä, ja ensimmäisen version ensimmäinen opetus tapahtuikin vappuaaton iltapäivänä Linnean tanssiharjoituksissa. Walpurgis Night