Dolce Amoroso Fuoco

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Kolmen parin tanssi Fabritio Caroson kirjasta Il Ballarino (1581), musiikkina monissa tansseissa käytetty Passo e mezo

Aloitusmuodostelma: miehet yhdellä puolella, naiset toisella, välimatka pariin n. 4 seguitoa.

Koreografia[muokkaa]

Alku[muokkaa]

Riverenza. 2 continenze.
2 seguiti kohti paria, toisen lopuksi ajaton meza riverenza ja O kädet koskettavat.
2 seguiti scorsi parin paikalle (ohi vasemmalta), kääntyen vas.
2 seguiti kohti paria, toisen lopuksi ajaton meza riverenza ja V kädet koskettavat.
2 seguiti scorsi alkuperäiselle paikalle (ohi oikealta), käännös pariin päin.
Kasvokkain 2 continenze. Riverenza.

Miesten soolo[muokkaa]

2 sottopiedi vasempaan, 2 riverenza presti (=V jalka heilahtaa taakse kahdesti & samalla O polvi koukistuu hieman. V trabuchetto.
Samat oik.
Sottopiede vasempaan. 2 fioretti vas. etuviistoon. 2 fior. oik. takaisin takaviistoon.
Hyppy vasempaan molemmille jaloille (TAI V trabuchetto hypähtäen vasempaan & heti O jalka maahan.). Hyppy oikealle korkeille päkiöille.

Naisten soolo[muokkaa]

2 spezzati VO etuviistoon vas. & oik.
3 trabuchetti (VOV)
2 spezzati OV takaviistoon oik. & vas.
3 trabuchetti (OVO)

Pujottelu "kuten tanssissa Il Furioso"[muokkaa]

(Tämä saattaa muuttua tai tarkentua. Seguitojen määrä ja tahdistus voi riippua musiikin pituudesta.)
Askelina seguitot (8 kpl?, 2 seguiti per ohitus?).
Miehet pujottelevat omassa jonossaan, naiset omassaan. Viimeinen pari ensin keskimmäisten välistä, sitten vastaantulevien ulkopuolelta jne. Omaa paria otetaan kädestä aina, kun mennään välistä. Lopuksi kaikki päätyvät omille paikoilleen.

Pujottelun jälkeen miehet riverenza parille. Sitten naiset vastaavat riverenzalla.
2 seguiti oma ympyrä vastapäivään. Riverenza kasvokkain.