http://tanssi.dy.fi/api.php?action=feedcontributions&user=88.112.5.253&feedformat=atomHistoriallisten tanssien wiki - Käyttäjän muokkaukset [fi]2024-03-28T19:17:06ZKäyttäjän muokkauksetMediaWiki 1.35.0http://tanssi.dy.fi/index.php?title=Linnea:Teemat&diff=2217Linnea:Teemat2007-09-15T18:55:04Z<p>88.112.5.253: </p>
<hr />
<div>Jokaisiin Linnea harjoituksiin pyritään valitsemaan joku vetäjä, joka hieman valmistelee pohjaa sille mitä tansseja sillä kertaa tanssitaan. Vetäjän ei tarvitse itse opettaa kaikkia tansseja, vaan tarkoituksena on, että paikalla olisi aina henkilö joka viime kädessä (osallistujien toiveet huomioiden) päättää mitä tanssitaan. Vetäjä voi myös halutessaan painottaa tanssikertaa jonkin tietyn tyyppisiin tansseihin, ja olisi toivottavaa että tälle sivulle laitettaisiin etukäteen hieman tietoa siitä minkätyylisiä tansseja on milläkin kerralla luvassa.<br />
<br />
Vetäjän vastuulla on myös kirjata nuorisotalon kirjanpitoon montako henkeä paikalla on ja kuitata vuoro käytetyksi.<br />
<br />
==Tulevat teemat==<br />
<onlyinclude><!------- Lisää alle nimesi ja lyhyt kuvaus tanssittavista tansseista --------><br />
* 18.9. AnttiT: ''Helppoja ja keskivaikeita ECDeitä, solatansseja, bordonialaisia ja barokkitansseja''<br />
* 11.9. Jaakko: ''Tarjolla ECD:tä sekä solatansseja (Uusille tanssijoille luvassa ainakin Newcastle ja Hole in the Wall)''<br />
* 25.9. Raila: ''Vaihteeksi skottilaisia maalaistansseja (SCD) alkeista lähtien. Jos aika sallii, jatketaan galliardilla''<br />
<!----------------------------------------------------------------------------><br />
<includeonly>{{Muokkauslinkit|Linnea:Teemat|lisätietoja teemoista}}</includeonly><br />
</onlyinclude><br />
<br />
==Menneet teemat==<br />
<!---------------------------- Siirrä vanhat painotukset alle: ---------------------------><br />
===Syksy 2007===<br />
* 4.9. Artur<br />
* 28.8. Sampo: ''Painotuksena italialaiset tanssit, mm. [[Gloria d'Amore]]n opetusta sekä [[Allegrezza]]n ja [[Nido d'Amore]]n kertaamista.''<br />
* 21.8. Linnea siirtyy takaisin Lauttasaaren nuorisotaloon!<br />
* 7.8. Ropeconin tansseja + toivottuja.<br />
* 31.7. Ropeconin tansseja + toivottuja.<br />
* 24.7. Sampo: Hikitreenikerta. Luvassa rankkoja ja hikisiä tansseja kuten bordonialaisia, Troikkaa ja vastaavia, mutta myös esim. Nido d'Amorea, Petit Riens ym. (Mahdollisesti jotain eksoottisempiakin kuten La Volta.)<br />
<br />
===Kevät 2007===<br />
* 5.6. Ensimmäinen kerta Munkkivuoren nuorisotalolla.<br />
* 22.5. Tanssiaistanssien harjoittelua.<br />
* 15.5. Tanssiaistanssien harjoittelua. Hiidenkiven klaanilaisten vierailukäynti.<br />
* 8.5. Aloittelijaystävällinen kerta.<br />
* 1.5. Hauskaa vappua! Ei harjoituksia!<br />
* 24.4. Jaakko: Seuraleikkitansseja (eli ainakin Nine Pin Reel, Giddy Promenade, Merchantia ja Caccia d'Amore)<br />
* 17.4. AnttiT: Kaikkea sekalaista ja vähemmän tanssittua<br />
* 10.4. Tiia ja Jenni: vanhoja tansseja, ohjelmassa ainakin Pompadour, Pas d'Espagne, Kehruuvalssi ja Virginia Reel, myös Salty Dog Rag ja Avaustanssi voidaan yrittää käydä läpi.<br />
* 3.4. Kuukauden ensimmäinen eli aloittelijaystävällinen kerta<br />
* 27.3. Nido d'Amore. Tanssi on haastava myöhäisitalialainen tanssi, jossa on neljä eri tahtilajeissa tanssittavaa osiota, joten harjoittelu ei käy yksitoikkoiseksi. Nidoa käydään suurin osa ajasta, lisäksi voidaan tanssia harjoituksena paria tuttua myöhäisitalialaista tanssia (ja pari hupailutanssia seassa). -Sampo<br />
* 20.3. Jaakko: Helppoja ja vähemmän helppoja ECD:tä sekä pari Bordonialaista tanssia (mm. Hit and Misse, Upon a Summer day, Old Mole, Cosy Contra, Palindrome)<br />
* 13.3. Käpistelijöiden vierailu Linneassa, aloittelijaystävällinen kerta. -Sampo<br />
* 6.3.<br />
* 27.2. Hukan tanssiaisten tansseja, esim. Bretagnenbranle, Galliardia, Gavottea, ehkä Canarieta. Ajan salliessa Bassa Gioiosaa ja Allegrezzaa.<br />
* 20.2. Ei harjoituksia. Nuorisotalo on kiinni hiihtoloman vuoksi.<br />
* 13.2. 1800-luvun lopun tansseja Kätketyt Kasvot -larppia varten, mm. poloneesi, kikapo, valssi, masurkka, parisienne. Kaikki toki tervetulleita paikalle.<br />
* 6.2. Ensimmäinen puolisko tarvittaessa aloittelijaystävällisempää. Loppupuoliskossa pari erilaista katrillia Kätketyt Kasvot -larppia varten, kaikki toki tervetulleita.<br />
* 30.1. Tekniikka-/tyylipainotteinen kerta. Tanda Tuovinen tulee 18.00-19.20 puhumaan ja neuvomaan tyylistä, liikkumisesta ym. Harjoitustansseina ainakin Allegrezza d'amore ja Grimstock.<br />
* 23.1.<br />
* 16.1.<br />
* 9.1.2007 Maarit K.: Ainankin alkuun alottejia ystävällisempää (kuukauden eka kerta)<br />
<br />
===Syksy 2006===<br />
* 12.12. Lieskan pikkujoulut<br />
* 5.12. Emmi: ORC:n Linnan vastaanoton tansseja<br />
* 28.11. Maarit: Lava- ja kansantansseja (Kovaa teetä, komisario Öblom -larppia varten)<br />
* 21.11. Emmi: ORC:n Linnan vastaanoton tansseja<br />
* 14.11.<br />
* 7.11. Samu: Old Measures (almaineja ja muutama uusi helppo), galliardia aivan ALKEISTA LÄHTIEN (+ jo osaaville muutaman kuvion pikainen kertaus), Spagnoletta jos aika riittää<br />
* 31.10. ?<br />
* 24.10. Maarit: italialaisia (mm. Allegrezza)<br />
* 17.10. Jaakko: Paritansseja (mm. Two to Twirl, LBD, Sottiisi, Dance de Cleves)</div>88.112.5.253http://tanssi.dy.fi/index.php?title=ECD&diff=2123ECD2007-09-12T18:44:17Z<p>88.112.5.253: /* Yleistä */</p>
<hr />
<div>=Yleistä=<br />
<br />
Historialliset ECD:t eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat peräisin John Playfordin vuonna 1651 julkaisemasta [http://www.pbm.com/~lindahl/playford_1651/ The English Dancing Master] -kirjasta sekä sen myöhemmistä painoksista. Ne ovat tyypillisesti helpohkoja ja hauskoja tansseja, ja niitä tanssitaan lähes aina parin kanssa. ECD:issä on myös melko monimutkaisia tansseja, jotka vaativat tanssijoilta muistamista ja yhteispeliä. Jotkut tanssit tuntuvat jopa koomisilta - kenties koreografien huumori pääsi kukkimaan tanssisaleissa.<br />
<br />
Englantilaiset maalaistanssit perustuvat erilaisiin lattiakuvioihin, joita tanssijat tekevät parinsa ja muiden tanssijoiden kanssa. Askelikkoina käytettiin aluksi yksinkertaisia doubleja ja simplejä, mutta 1700-luvun alkupuolella ranskalaisissa ja englantilaisissa (muissa kuin Playfordin) tanssioppaissa ECD-tyyppisiä tansseja neuvotaan tanssimaan hienostuneesti ja käyttämään tanssiaskelikkoja, mm. hyppyjä. Näiden ns. [[Tanssiohjeet#Barokkitanssit|barokki-ECD]]:iden tanssikuvioita kirjoitettiin ylös notaation avulla piirroksina, kun taas Playfordin julkaisuissa luotettiin sanallisiin kuvauksiin.<br />
<br />
Kaikki barokin ajan tanssimestarit eivät arvostaneet englantilaisia maalaistansseja, mutta joutuivat sietämään niitä ilmeisesti niiden saaman suosion takia. Näin avautuu englantilainen tanssimestari Kellom Tomlinson kirjansa [http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/S?ammem/musdibib:@OR(@field(AUTHOR+@od1(Tomlinson,+Kellom+))+@field(OTHER+@od1(Tomlinson,+Kellom+))) The Art of Dancing] (1735) viimeisen luvun alussa (Chap. XV. Of Country Dancing):<br />
<br />
<BLOCKQUOTE>''Alkuperäinen tarkoitukseni oli käsitellä kirjassani vain ylhäisiä tansseja, mutta maalaistansseja tanssitaan kaikissa juhlissa ja tanssiaisissa ikään kuin osana niitä (ja niitä voikin mielestäni hyvin pitää edellisistä polveilevana kepeämpänä sivuhaarana) ja erilaisine tanssimuotoineen niistä on tullut kaikenarvoisten suosittua ajanvietettä hovista huviloihin. Kyseisen harrastuksen kauneus (hienostuneesti tanssittuna) jää varjoon ja katoaa tanssijoiden virheiden tai leväperäisyyden vuoksi, joita ei muistaakseni ole mainittu missään kirjoissa tähän mennessä. Niinpä eräiden korkea-arvoisten tilaajieni pyynnöstä koetan osoittaa niitä laiminlyöntejä, joiden takia joku tai muutama tanssipari joko huolimattomuuttaan tai paremman opastuksen puutteessa saattaa koko kuvion sekasortoon, mikä tekee viihdykkeestä hyville tanssijoille kerrassaan vastenmielistä tai huomattavasti epämiellyttävämpää. (käänt. Aamu)''</BLOCKQUOTE><br />
<br />
Toinen kaunis kuvaus englantilaisten maalaistanssien ominaisuuksista on John Essexin kirjoittaman esipuheen alussa kirjassa [http://memory.loc.gov/cgi-bin/query/D?musdibib:7:./temp/~ammem_J8E4:: For the furthur improvement of dancing] (1710)<br />
<br />
<BLOCKQUOTE>''Every Country has had some Particular manner of Dancing peculiar to itself since the beginning of the World but this which we call Country Dancing is originaly the Product of this Nation and is used in most of the Courts in Europe. It is become a mode of Dancing as being more agreeable & Entertaining to Publick Assemblies, and so easie that there's scarce any body of what Capacity soever but is Capable of learning them, and take pleasure in this Art, I may rather say diversion.''</BLOCKQUOTE><br />
<br />
Luettelo historiallisten tanssien wikistä löytyvistä englantilaisista maalaistansseista on [[Tanssiohjeet#ECD|tanssiohjesivulla]].<br />
<br />
Englantilaisia maalaistansseja tanssitaan Isossa-Britanniassa edelleen - tai ehkä pikemminkin jälleen -, toki hiukan erilaisina. Tanssimuoto on saanut runsaasti suosiota myös Yhdysvalloissa. Skotlannissa on omat, pitkälti englantilaisia maalaistansseja muistuttavat tanssinsa, ns. [http://www.rscds.org/about/scd.html Scottish Country Dance]. Myös Irlannin maalaistanssit muistuttavat paljon Englannin ja Skotlannin tansseja.<br />
<br />
=Askelikot=<br />
''(kirjoittaisiko joku doublesta ja simplestä tähän, mielellään alkuperäisviitteiden kera?)''<br />
<br />
=Tanssikuviot=<br />
<br />
''(Ja tähän vois joku viitseliäs kirjoittaa, mitä tarkoittaa siding, arming, cast off, set and turn jne.)''<br />
<br />
=Tanssityypit=<br />
<br />
Englantilaisia maalaistansseja tanssitaan yleensä piirissä, solamuodostelmassa, parijonossa tai neliössä. Osaan tansseista voi osallistua niin monta tanssijaa kuin sali antaa myöten, kun taas joissakin tanssijoiden määrä on rajattu (settitanssit). Tanssit voinee jakaa rakenteensa perusteella karkeasti kolmeen ryhmään:<br />
* säännölliset kolmen säkeistön tanssit<br />
* progressiiviset solatanssit ja<br />
* epäsäännölliset tanssit.<br />
<br />
===Kolmen säkeistön rakenne===<br />
<br />
Kolmen säkeistön ECD:ssä on säännönmukaisesti double-, siding- ja arming-säkeistöt.<br />
<br />
* I säkeistössä tanssitaan kaksi '''double'''a joko eteen ja taakse (jono-, piiri- ja neliötanssit) tai vasemmalle (piiritanssit). Sama toistetaan (piiritansseissa vasemman jälkeen oikealle).<br />
* II säkeistössä tanssitaan vasen '''siding''' (oikeat olat vierekkäin) oman parin kanssa ja sama toistetaan toiselle olalle.<br />
* III säkeistössä tanssitaan '''arming''' ensin oikealla kädellä oman parin kanssa ja sitten vasemmalla.<br />
<br />
Esimerkkejä tällaisista säännönmukaisista ECD:istä ovat [[Hit and Mis(se)]] ja [[Jenny Pluck Pears]].<br />
<br />
Lisäksi säkeistöihin voi kuulua '''set and turn''', joka tanssitaan ensin vasemmalle ja toistettaessa oikealle. Esim. ''"siding vasen, set and turn vasen; siding oikea, set and turn oikea"''. Esimerkiksi [[Upon a Summers Day]]. Poikkeava esimerkki on [[Gathering Peascods]], jossa tehdään set and turnin sijasta pelkkä turn.<br />
<br />
Toinen ja kolmas säkeistö tanssitaan joissakin tansseissa niinkin, että ensimmäinen siding / arming tanssitaan oman parin kanssa ja jälkimmäinen vieraan parin kanssa. Ks. esimerkiksi [[Hearts Ease]].<br />
<br />
Kolmen säkeistön tansseissa on kahden, kolmen, neljän tai lukemattoman parin piiri-, jono- ja neliötansseja.<br />
<br />
===Solatanssit===<br />
<br />
Englantilaisten maalaistanssien solamuodostelma syntyy niin, että jokainen tanssiin haluava pari asettuu johtoparin taakse parijonon jatkeeksi. Miehet muodostavat täten solan vasemman laidan ja naiset oikean. Tanssin alussa katsotaan omaa paria eikä pidetä käsistä kiinni.<br />
<br />
Solatanssit ovat progressiivisia, mikä tarkoittaa sitä, että jokainen pari tanssii vuorollaan jokaisen muun parin kanssa. Tätä varten parit jaetaan A- ja B-pareihin. Solan ensimmäinen pari on A-pari, seuraava B-pari, sitten taas A-pari, jne. Kirjainjako saadaan totuttuun tapaan selville niin, että A-parit pitävät parinsa kädestä kiinni ja B-parit eivät, kunnes sola on valmis ja tanssi voi alkaa.<br />
<br />
Solatanssin yhden säkeistön kuviot tanssivat aina A- ja B-pari yhdessä, mutta kumpikin pari tanssii enemmän tai vähemmän erilaisia rooleja kuvioissa. Säkeistön päätyttyä A- ja B-parit ovat päätyneet vaihtamaan paikkaa, ja he aloittavat säkeistön alusta seuraavan B- tai A-parin kanssa. A-parit etenevät kujassa joka säkeistöllä pykälän kujan alapäätyä kohti, B-parit puolestaan yläpäätyä kohti. Kujan päässä pariton eli kaunis pari odottaa yhden vuoron ulkona, jonka jälkeen se palaa tanssiin erikirjaimisena parina.<br />
<br />
Vrt. [[Bordonialaiset tanssit#progressiivinen kuja|bordonialainen progressiivinen kuja]].<br />
<br />
=Musiikki=<br />
<br />
Alkuperäislähteissä on jokaisella tanssilla oma melodiansa.</div>88.112.5.253