http://tanssi.dy.fi/api.php?action=feedcontributions&user=Railuska&feedformat=atomHistoriallisten tanssien wiki - Käyttäjän muokkaukset [fi]2024-03-28T11:43:39ZKäyttäjän muokkauksetMediaWiki 1.35.0http://tanssi.dy.fi/index.php?title=Branle_d%27Ecosse&diff=2718Branle d'Ecosse2008-01-17T20:05:50Z<p>Railuska: /* Tanssi */</p>
<hr />
<div>==Tanssi== <br />
"Skottilainen branle" on nähtävästi branlen laatijoiden käsitys siitä, millaisia tansseja Skotlannissa tanssittiin. Ainakin tiedossa olevista skottilaisista tansseista päätellen arvio tuskin meni ihan kohdalleen. Arbeaun kertoman mukaan skottibranlet "olivat muodissa parikymmentä vuotta sitten" eli suurin piirtein 1560-luvun tienoilla. Skottibranleja oli siis itse asiassa useita, ja tarkasti ottaen myös täällä tanssimamme skottibranle kattaa kaksi eri Arbeaun kuvaamaa tanssia eli A- ja B-osat ovat omat tanssinsa. Käytännössä ne kuitenkin tanssitaan aina yhdessä, vuorotellen (tai AABAAB tai AABB). Huom! Kuuntele musiikista, millainen versio on kyseessä. <br />
<br />
Tanssitaan piirissä, sukupuolilla tai pareilla ei ole väliä. Kaikkien askelten lopuksi vapaaksi jäävän jalan jalkaterä 'potkaistaan' kevyesti toisen säären eteen ristiin. <br />
<br />
===A-osa===<br />
<br />
double vasemmalle, double oikealle, simple vasemmalle, simple oikealle <br />
<br />
===B-osa===<br />
<br />
double vasemmalle, simple oikealle, simple vasemmalle, double oikealle <br><br />
double vasemmalle, simple oikealle, 3 potkua (oik, vas, oik), capriole.<br />
<br />
==Musiikit==<br />
(puuttuvat toistaiseksi)</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Branle_d%27Ecosse&diff=2717Branle d'Ecosse2008-01-17T20:04:22Z<p>Railuska: Ak: Uusi sivu: ==Tanssi== "Skottilainen branle" on nähtävästi branlen laatijoiden käsitys siitä, millaisia kansantansseja Skotlannissa tanssittiin. Ainakin tiedossa olevista skottilaisista tan...</p>
<hr />
<div>==Tanssi== <br />
"Skottilainen branle" on nähtävästi branlen laatijoiden käsitys siitä, millaisia kansantansseja Skotlannissa tanssittiin. Ainakin tiedossa olevista skottilaisista tansseista päätellen arvio tuskin meni ihan kohdalleen. Arbeaun kertoman mukaan skottibranlet "olivat muodissa parikymmentä vuotta sitten" eli suurin piirtein 1560-luvun tienoilla. Skottibranleja oli siis itse asiassa useita, ja tarkasti ottaen myös täällä tanssimamme skottibranle kattaa kaksi eri Arbeaun kuvaamaa tanssia eli A- ja B-osat ovat omat tanssinsa. Käytännössä ne kuitenkin tanssitaan aina yhdessä, vuorotellen (tai AABAAB tai AABB). Huom! Kuuntele musiikista, millainen versio on kyseessä. <br />
<br />
Tanssitaan piirissä, sukupuolilla tai pareilla ei ole väliä. Kaikkien askelten lopuksi vapaaksi jäävän jalan jalkaterä 'potkaistaan' kevyesti toisen säären eteen ristiin. <br />
<br />
===A-osa===<br />
<br />
double vasemmalle, double oikealle, simple vasemmalle, simple oikealle <br />
<br />
===B-osa===<br />
<br />
double vasemmalle, simple oikealle, simple vasemmalle, double oikealle <br><br />
double vasemmalle, simple oikealle, 3 potkua (oik, vas, oik), capriole. <br />
<br />
==Musiikit==<br />
(puuttuvat toistaiseksi)</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Linnea:Teemat&diff=2716Linnea:Teemat2008-01-17T19:46:30Z<p>Railuska: /* Tulevat teemat */ Railan opetuskerran täyttö mukaan</p>
<hr />
<div>Jokaisiin Linnea harjoituksiin pyritään valitsemaan joku vetäjä, joka hieman valmistelee pohjaa sille mitä tansseja sillä kertaa tanssitaan. Vetäjän ei tarvitse itse opettaa kaikkia tansseja, vaan tarkoituksena on, että paikalla olisi aina henkilö joka viime kädessä (osallistujien toiveet huomioiden) päättää mitä tanssitaan. Vetäjä voi myös halutessaan painottaa tanssikertaa jonkin tietyn tyyppisiin tansseihin, ja olisi toivottavaa että tälle sivulle laitettaisiin etukäteen hieman tietoa siitä minkätyylisiä tansseja on milläkin kerralla luvassa.<br />
<br />
Vetäjän vastuulla on myös kirjata nuorisotalon kirjanpitoon montako henkeä paikalla on ja kuitata vuoro käytetyksi.<br />
<br />
==Tulevat teemat==<br />
<onlyinclude><!------- Lisää alle nimesi ja lyhyt kuvaus tanssittavista tansseista --------><br />
* 22.1. Jaakko: Lopuksi kerrataan Flax in Bloom<br />
* 29.1. Raila: Rytmiharjoituksia ja pieniä terroritekoja mm. Newcastlen tahtiin. Aluksi tai lopuksi kerrataan Flax in Bloom.<br />
-----<br />
* 19.2. '''Hiihtoloma:''' Ei harjoituksia.<br />
<!----------------------------------------------------------------------------><br />
<includeonly>{{Muokkauslinkit|Linnea:Teemat|lisätietoja teemoista}}</includeonly><br />
</onlyinclude><br />
<br />
==Menneet teemat==<br />
<!---------------------------- Siirrä vanhat painotukset alle: ---------------------------><br />
===Kevät 2008===<br />
* 15.1. Harjoituksissa Jenni Henriikan lukiodiplomitanssia, muusta osasta vastaa AnttiT<br />
* 8.1. Linnean harjoitukset alkavat taas! Tarvittaessa aloittelijaystävällinen kerta.<br />
<br />
<br />
===Syksy 2007===<br />
* '''18.11. ''Lieskan ja Linnean pikkujoulut''''' sekä Lieskan syyskokous. Pientä naposteltavaa tarjolla tanssin ohessa. Tervetuloa paikalle!<br />
* 6.11 Niko: ''Tarvittaessa aloittelijaystävällinen, ainakin [[Ly bens distonys|LBD]] ja jokunen solatanssi. Vaikeampia osallistujien innostuksen mukaan.''<br />
* 30.10. Maarit: Piirikatrilli, Irkkutansseja ja ecd:itä, Bassa Gioiosan kertausta, jne<br />
* 23.10. Melli: ''Haastavampia italialaisia, mm. [[Bassa Gioiosa]]''<br />
* 16.10. Jaakko: ''Varhaisitalialaisia tansseja (ainakin Amoroso, Lauro ja Volta in ca Rosina)''<br />
* 9.10. Sampo: ''Hikitreenikerta: Painotus vauhdikkaammissa ja muuten hiestävämmissä tansseissa.''<br />
* 2.10. Jaakko: ''Tarvittaessa aloittelijaystävällinen. Basse danseja ja bassa danzoja (mm. Barcelonne, Dance de Cleves, Alenchion Casuelle la Nouele, Lauro, mahdollisesti myös Patienza)''<br />
* 25.9. Raila: ''Vaihteeksi skottilaisia maalaistansseja (SCD) alkeista lähtien. Jos aika sallii (ja joku muu tuo musiikin, jonka unohdin!), jatketaan galliardilla''<br />
* 18.9. AnttiT: ''Helppoja ja keskivaikeita ECDeitä, solatansseja, bordonialaisia ja barokkitansseja''<br />
* 11.9. Jaakko: ''Tarjolla ECD:tä sekä solatansseja (Uusille tanssijoille luvassa ainakin Newcastle ja Hole in the Wall)''<br />
* 4.9. Artur<br />
* 28.8. Sampo: ''Painotuksena italialaiset tanssit, mm. [[Gloria d'Amore]]n opetusta sekä [[Allegrezza]]n ja [[Nido d'Amore]]n kertaamista.''<br />
* 21.8. Linnea siirtyy takaisin Lauttasaaren nuorisotaloon!<br />
* 7.8. Ropeconin tansseja + toivottuja.<br />
* 31.7. Ropeconin tansseja + toivottuja.<br />
* 24.7. Sampo: Hikitreenikerta. Luvassa rankkoja ja hikisiä tansseja kuten bordonialaisia, Troikkaa ja vastaavia, mutta myös esim. Nido d'Amorea, Petit Riens ym. (Mahdollisesti jotain eksoottisempiakin kuten La Volta.)<br />
<br />
===Kevät 2007===<br />
* 5.6. Ensimmäinen kerta Munkkivuoren nuorisotalolla.<br />
* 22.5. Tanssiaistanssien harjoittelua.<br />
* 15.5. Tanssiaistanssien harjoittelua. Hiidenkiven klaanilaisten vierailukäynti.<br />
* 8.5. Aloittelijaystävällinen kerta.<br />
* 1.5. Hauskaa vappua! Ei harjoituksia!<br />
* 24.4. Jaakko: Seuraleikkitansseja (eli ainakin Nine Pin Reel, Giddy Promenade, Merchantia ja Caccia d'Amore)<br />
* 17.4. AnttiT: Kaikkea sekalaista ja vähemmän tanssittua<br />
* 10.4. Tiia ja Jenni: vanhoja tansseja, ohjelmassa ainakin Pompadour, Pas d'Espagne, Kehruuvalssi ja Virginia Reel, myös Salty Dog Rag ja Avaustanssi voidaan yrittää käydä läpi.<br />
* 3.4. Kuukauden ensimmäinen eli aloittelijaystävällinen kerta<br />
* 27.3. Nido d'Amore. Tanssi on haastava myöhäisitalialainen tanssi, jossa on neljä eri tahtilajeissa tanssittavaa osiota, joten harjoittelu ei käy yksitoikkoiseksi. Nidoa käydään suurin osa ajasta, lisäksi voidaan tanssia harjoituksena paria tuttua myöhäisitalialaista tanssia (ja pari hupailutanssia seassa). -Sampo<br />
* 20.3. Jaakko: Helppoja ja vähemmän helppoja ECD:tä sekä pari Bordonialaista tanssia (mm. Hit and Misse, Upon a Summer day, Old Mole, Cosy Contra, Palindrome)<br />
* 13.3. Käpistelijöiden vierailu Linneassa, aloittelijaystävällinen kerta. -Sampo<br />
* 6.3.<br />
* 27.2. Hukan tanssiaisten tansseja, esim. Bretagnenbranle, Galliardia, Gavottea, ehkä Canarieta. Ajan salliessa Bassa Gioiosaa ja Allegrezzaa.<br />
* 20.2. Ei harjoituksia. Nuorisotalo on kiinni hiihtoloman vuoksi.<br />
* 13.2. 1800-luvun lopun tansseja Kätketyt Kasvot -larppia varten, mm. poloneesi, kikapo, valssi, masurkka, parisienne. Kaikki toki tervetulleita paikalle.<br />
* 6.2. Ensimmäinen puolisko tarvittaessa aloittelijaystävällisempää. Loppupuoliskossa pari erilaista katrillia Kätketyt Kasvot -larppia varten, kaikki toki tervetulleita.<br />
* 30.1. Tekniikka-/tyylipainotteinen kerta. Tanda Tuovinen tulee 18.00-19.20 puhumaan ja neuvomaan tyylistä, liikkumisesta ym. Harjoitustansseina ainakin Allegrezza d'amore ja Grimstock.<br />
* 23.1.<br />
* 16.1.<br />
* 9.1.2007 Maarit K.: Ainankin alkuun alottejia ystävällisempää (kuukauden eka kerta)<br />
<br />
===Syksy 2006===<br />
* 12.12. Lieskan pikkujoulut<br />
* 5.12. Emmi: ORC:n Linnan vastaanoton tansseja<br />
* 28.11. Maarit: Lava- ja kansantansseja (Kovaa teetä, komisario Öblom -larppia varten)<br />
* 21.11. Emmi: ORC:n Linnan vastaanoton tansseja<br />
* 14.11.<br />
* 7.11. Samu: Old Measures (almaineja ja muutama uusi helppo), galliardia aivan ALKEISTA LÄHTIEN (+ jo osaaville muutaman kuvion pikainen kertaus), Spagnoletta jos aika riittää<br />
* 31.10. ?<br />
* 24.10. Maarit: italialaisia (mm. Allegrezza)<br />
* 17.10. Jaakko: Paritansseja (mm. Two to Twirl, LBD, Sottiisi, Dance de Cleves)</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Caccia_d%27Amore&diff=2021Caccia d'Amore2007-09-11T08:50:26Z<p>Railuska: </p>
<hr />
<div>{{Muotoilematon}}<br />
Cesare Negri: [http://www.pbm.com/~lindahl/negri/ Le Gratie d'Amore], 1602<br />
<br />
Musiikki on rakenteeltaan AABB, ja sama melodinen rakenne toistuu läpi koko tanssin. Musiikkia jatketaan periaatteessa siihen saakka, että kaikki parit ovat ehtineet tanssia. Tätä tanssia olisi historiallisesti tanssittu hyvinkin laajoissa kuvioissa, mutta käytännössä 4-8 paria on sopiva määrä, jotta tanssi ei veny uuvuttavan pitkäksi. <br><br />
<br />
==I osa (aloituskuvio)==<br />
riverenza grave <br><br />
2 continenze<br><br />
4 seguiti ordinarii eteenpäin<br />
<br />
===YRPY===<br />
ote irti, 2 seg.ord. ympäri vas. (päätyen kasvokkain)<br><br />
2 riprese<br><br />
oikeat käsivarret, paikanvaihto 2 seguitolla<br><br />
ote irti, 2 seg.ord. ympäri vasemmalle<br><br />
<br><br />
8 spezzati<br><br />
riverenza grave<br><br />
2 continenze<br><br />
<br />
===PYRY===<br />
oik. käsivarret, paikanvaihto 2 seguitolla<br><br />
2 seg.ord. ympäri vas.<br><br />
2 riprese<br><br />
2 seg.ord. ympäri vas.<br><br />
<br />
==II osa (heinät)==<br />
riverenza<br><br />
2 riprese<br><br />
miehet: 8 seguito ordinarion heinä, ohitettaessa kädestä, ensin oik. kädet<br><br />
<br />
Heinästä ulostuleva mies ja 1. nainen ottavat toisiaan oikeista käsivarsista kiinni, pyöritys 2 seguitolla, jonka jälkeen molemmat tekevät 2 seguiton ympyrän omalle vasemmalleen ja 1. mies siirtyy pyörittämään 2. naista. Samalla 2. mies siirtyy pyörittämään 1. naista; tätä jatketaan, kunnes koko rivi on käyty läpi.<br><br />
Ensimmäinen mies 4 seg.ord. omalle paikalleen & meza riverenza<br><br />
<br><br />
Naisten heinä & miestenpyöritykset oikein käsivarsin & kierrokset vas. kuten miehet edellä. (Nainen tekee meza riverenzan palattuaan parinsa eteen.)<br><br />
<br />
==III osa (hippaleikki)==<br />
Kaikki ovat aluksi kasvokkain.<br><br />
Ensimmäinen pari: 2 continenze ja 2 riprese (muut pysyvät paikoillaan)<br><br />
Pari irrottaa otteen, tekee cast-outin omalle puolelleen ja kohtaa jälleen solan häntäpäässä. <br><br />
Mies ojentaa kätensä naiselle, mutta tämä juokseekin karkuun muiden parien välistä. Mies seuraa ja ottaa naisen kiinni. Pari palaa takaisin.<i>(Tämä kohta pitänee tarkistaa - Raila)</i><br><br />
Sitten muut parit tekevät vuorollaan samoin.<br><br />
<br />
==IV osa (parinvaihtoleikki)==<br />
riverenza grave<br><br />
2 riprese<br><br />
oik. kädet, paikanvaihto 2 seguitolla<br><br />
vas. kädet, paikanvaihto 2 seguitolla<br><br />
ote irti, 2 seg.ord. ympäri vas.<br><br />
4 seg. ord. eteen<br><br />
otetaan käsiote ja tehdään 4 seg.ord. piiriin, miehet ulkopuolelle ja naiset sisäkehälle.<br><br />
<br><br />
miesten parinvaihtoleikki johtavan miehen huutojen mukaan (<i>"Yksi eteen! Kolme taakse!"</i>)<br />
<br />
==V osa, gagliarda==<br />
1. pari kävelee hieman<br><br />
ote irti, riverenza<br><br />
galliardia jonkin aikaa<br><br />
riverenza<br><br />
Tanssin jälkeen 1. nainen hakee seuraavan miehen parikseen galliardiin, tämä puolestaan seuraavan naisen jne.<br><br />
<br />
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset]]</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Galliard&diff=2006Galliard2007-09-10T20:41:16Z<p>Railuska: </p>
<hr />
<div>{{Muotoilematon}}<br />
==Galliardin lunttilappuohjeet==<br />
* Galliard syntyi 1500-luvun alkupuolella ja pysyi suosikkitanssina n. 100 vuoden ajan. Musiikkimuotona se säilyi kauemminkin. Nämä ohjeet perustuvat lähinnä Thoinot Arbeaun tanssikuvaukseen kirjassa Orchesographie (1589); italialainen tyyli on hieman erilainen kuin tämä ranskalainen, mutta perusteet ovat samat. Galliard, jossa käytetään hieman nopeampaa musiikkia ja joka tanssitaan matalammin hypyin, on nimeltään tourdion. (Arbeaun mukaan tourdionia on tanssittu basse dansen jälkitanssina. Tosin Arbeaun basse danse on erilaista kuin 1400-luvun basse danse, ja 1400-luvun BD-lähteet eivät sano tourdionista mitään, joten Arbeaun viittaus tourdionin ja basse dansen yhteydestä pätenee vasta hänen kuvailemaansa basseen). Galliardia tanssittiin pavanen jälkitanssina, mutta myös itsenäisenä tanssina.<br />
* Muodostelmana soolo, pari tai 2 kilpailijaa. Samanaikaisesti voi olla myös useita pareja tai yksittäisiä tanssijoita. Pareittain voidaan tanssia esim. osittain yhdessä ja osittain vuorotellen siten, että toinen katselee toisen esittäessä muutaman kuvion.<br />
* Tiettyjen sääntöjen puitteissa varioidaan ja improvisoidaan vapaasti. Tietylle musiikille ei ole tiettyä koreografiaa. Liikkeet ovat erilaisia potkuja, jalanheilautuksia ja hyppyjä. Vartalo olisi parasta pitää suorassa ja pää pystyssä (kuten yleensäkin renessanssitansseissa), ja käsillä ei viuhdota. Jalat puolestaan sätkivät sitäkin vauhdikkaammin. HUOM. Turvallisuussyistä älä tanssi galliardia villasukissa, etenkään jos lattia on liukas.<br />
* Alkuasento: oikea jalka edessä, paino takajalan päkiällä tai molemmilla jaloilla.<br />
* Tyypillisesti iskuille 1-4 tulee jokin jalanliike ja 5&6:lle kadenssi eli lopuke: hyppää, vaihda ilmassa toinen jalka eteen ja laskeudu maahan kevyesti; älä putoa tasajalkaa tömähtäen kuin jauhosäkki. Paino jää takajalan päkiälle tai kevyesti molemmille jaloille. Älä jousta polvilla enempää kuin on välttämätöntä; alastulossa nilkat toimivat pääasiallisina iskunvaimentimina.<br />
* On myös pidempiä kuvioita, joissa kadenssi sijoitetaan vasta esim. toisen tahdin loppuun ja sellaisiakin, joissa iskuille 1-4 tulee jokin muu määrä jalanliikkeitä kuin 4.<br />
* Symmetriasääntö: Sama kuvio on tehtävä molemmille puolille eli ensin aloittaen vasemmalla (oikea jalka edessä) ja sitten aloittaen oikealla. Tämän takia on tärkeää vaihtaa etujalka kadenssissa.<br />
<br />
==Muutamia kuvioita==<br />
* Peruskuvio: vasen potku, oikea potku, vasen potku, oikea potku, kadenssi. Tämä kannattaa opetella niin hyvin, että aina, jos menee sekaisin tai ei keksi mitä muuta tekisi, voi palata peruskuvioon. Kätevä liikkumiseen eteen tai taakse, suoraan tai kaartaen.<br />
<br />
* Ns. kello: vasen takapotku, vasen jalka leikkaa oikean alle ja oikea potkaisee eteen, vasen takapotku, vasen jalka leikkaa oikean alle ja oikea potkaisee eteen, kadenssi<br />
* Jalanristinnät: nosta vasen nilkka oikean säären eteen, sama uudestaan, oikea jalka vasemman säären eteen, sama uudestaan, kadenssi. Hyvin samantapaista kuviota jotkut kutsuvat lempinimellä can-can: hypähdä kahdesti oikealla jalalla potkaisten samalla ilmassa vasemmalla jalalla, hypähdä kahdesti vasemmalla potkaisten ilmassa oikealla, kadenssi.<br />
* "Kolmas kuvio": vasen potku, laske vasen jalka maahan eteen, oikea jalka leikkaa vasemman alle ja vasen potkaisee eteen, oikea potku, kadenssi. Tämän voi tehdä paikallaan tai tällä kuviolla voi edetä vauhdikkaasti.<br />
* Kaksi ns. florettia (ransk. fleuret): iskulla 1 nopeat pikkupotkut vasemmalla ja oikealla, 2:lla vasen potku, 3:lla nopeat pikkupotkut oikealla ja vasemmalla, 4:lla oikea potku, lopuksi kadenssi</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Gresley-tanssien_askeleet&diff=2002Gresley-tanssien askeleet2007-09-10T20:37:06Z<p>Railuska: /* Rekonstruointi ja askeleet */</p>
<hr />
<div>===Rekonstruointi ja askeleet=== <br />
Gresley-tanssit perustuvat erittäin niukkaan aineistoon, joka muistuttaa lähinnä itse kunkin omaan käyttöönsä kirjoittamia muistilappusia. Tästä syystä tanssien rekonstruointi on haastavaa, sillä kuvioita ei ole esitetty tarkasti, kokonaisia osia saatetaan kuvata erittäin niukasti ja askelikkoja ei ole kuvattu käytännössä lainkaan. Rekonstruointi onkin tapahtunut pitkälti musiikin ja muiden saman aikakauden lähteiden perusteella. Suomessa on käytetty pitkälti [http://www.gaita.co.uk/cd.html/ Cait Webbin rekonstruktioita].<br />
<br />
Gresley-tansseissa käytettäviä askeleita ovat doblis, singlis, trett, retrett, rake, obeysance ja lepe. Myös termi flowerdelice saattaa tarkoittaa askelikkoa, jonka voisi nimen perusteella olettaa vastaavan fiorettoa, sillä molemmat viittaavat kukkaan. Suomessa käytetyissä rekonstruktioissa on kuitenkin käytetty paremman puutteessa oletusta, että flowerdelice ("Ranskan lilja") viittaa liljaa muistuttavaan kolmiosaiseen lattiakuvioon. Tämä selitys ei ole millään tavalla aukoton ja aiheuttaa omat ongelmansa, mutta parempaakaan ei toistaiseksi ole. <br />
<br />
Edellä mainittujen lisäksi käytetään monien tanssien alussa ilmaisua <i>trace</i>, joka viittaa nähtävästi jonkinlaiseen aloituskuvioon. Suomessa käytetyissä rekonstruktioissa trace on tulkittu lähinnä kappaleen musiikin perusteella esimerkiksi double-, piva- tai saltarellosarjoiksi. Yhtä ainoaa totuutta ei ole, joten tanssijat voivat jossakin määrin päättää itsekin, mitä askelia kuhunkin traceen haluavat tehdä. <br />
<br />
Koska askelia ei ole erikseen kuvattu, olemme päätyneet tekemään ne pitkälti tavallista kävelyä muistuttavina askelina, joissa ei nousta päkiöille eikä askelia suljeta (erikseen mainittavia muutamia askelia lukuun ottamatta). Jos Gresley-tanssien ajatellaan saaneen runsaasti vaikutteita italialaisista tansseista, voitaisiin ajatella, että askeleet on mahdollisesti tehty italialaiseen tapaan päkiän kautta. Toisaalta mitkään tiedot eivät myöskään erityisesti puolla tätä tulkintaa. Ylävartalolla "varjostamista" ei tehdä. <br />
<br />
Askeleet olemme tulkinneet seuraavasti: <br><br><br />
<br />
<b>doblis</b> on eräänlainen perus-double eli kolme askelta (v,o,v tai o,v,o), viimeistä askelta ei suljeta. <br><br />
<b>singlis</b> on vastaavasti perus-single eli yksi askel, jota ei suljeta.<br> <br />
<b>trett</b> on yksi suljettu askel eteen. <br><br />
<b>retrett</b> on yksi suljettu askel taakse. <br><br />
<b>rake</b> on yksi suljettu askel vinosti etuviistoon. <br><br />
<b>obeysance</b> on tulkittu 1400-luvun italialaisten tanssien riverenzan kaltaiseksi kumarrukseksi.<br><br />
<b>lepe</b> on hyppy ilmaan. <br />
<br><br><br />
Jostakin syystä lepe-askelia esiintyy vain tansseissa, joissa kaikkien tanssijoiden sanotaan olevan miehiä. Tämä voi johtua siitä, että naiset eivät tehneet hyppyjä, mutta kyseessä voi toisaalta olla vain kirjoittajan sattumalta valitsema ilmaisu. Yhdessäkään Gresley-tanssissa ei erikseen mainita naispuolisia tanssijoita; Nevilen (1998) oletuksen mukaan tanssit olisi saatettu esittää samaa sukupuolta olevissa ryhmissä, joissa olisi voinut olla joko pelkästään miehiä tai pelkästään naisia. Toisaalta osa tansseista, kuten [[Talbott]] ja [[Ly bens distonys]], tuntuisivat olevan selvästi paritansseja miehen ja naisen parille. <br><br />
<br />
===Lähteitä:===<br />
David Fallows, "The Gresley Dance Collection", <i>RMA Research Chronicle</i>, 29(3), 1996. <br><br />
Jennifer Nevile, "Dance in early Tudor England: an Italian connection?", <i>Early Music</i> 26(2): 230-244, 1998.<br><br />
Myös [http://www.dhds.org.uk/jnl/hdvol3.html/ Historical Dance] -lehdessä on ollut useita pieniä artikkeleja Gresley-tansseista.</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Ly_bens_distonys&diff=1999Ly bens distonys2007-09-10T20:35:41Z<p>Railuska: /* Ly bens distonys */</p>
<hr />
<div>{{Muotoilematon}}<br />
==Ly bens distonys==<br />
<br />
Ly bens distonys on helppo [[Gresley]]-tanssi kahdelle. Alkuperäisessä tanssikuvauksessa tanssi kuvataan kahden miehen tanssina, mutta se kuvataan tässä mies-nais-parille.<br />
Tässä kuvattu tanssiversio on Cait Webbin rekonstruoima (ks. ''Eschewynge of Ydlenesse: Steps for Dancing'') ja perustuu David Fallowsin transkriptioon Gresleyn käsikirjoituksesta.<br />
<br />
*"Trace"<br />
Pari tekee kaksi doublea eteenpäin.<br />
<br />
*Erilleen<br />
Kumpikin tekee kolme singleä (vasen, oikea, vasen). Mies tekee nämä eteenpäin ja nainen samaan aikaan taaksepäin. Mies kääntyy ja kumpikin vaihtaa painon toiselle jalalle (tästä jatketaan siis vasemmalla). Kumpikin tekee doublen parin luokse ja vaihtaa paikkaa parinsa kanssa toisella doublella. Sama toistuu, mutta nainen menee tällä kertaa eteenpäin ja mies taaksepäin.<br />
<br />
*Lopetus<br />
Pari tekee yhdessä ''trett'' -askelen (suljetun askeleen eteenpäin), ''retrett'' - askelen (suljetun askeleen taaksepäin) ja kääntyy doublella vasemman olkapäänsä ympäri.<br />
<br />
Tanssi on helppo, ja sitä voidaan toistaa useita kertoja peräkkäin. - ''Raila''<br />
<br />
[[Luokka:Gresleyn tanssit]]</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Ly_bens_distonys&diff=1998Ly bens distonys2007-09-10T20:35:17Z<p>Railuska: </p>
<hr />
<div>{{Muotoilematon}}<br />
==Ly bens distonys==<br />
<br />
Ly bens distonys on helppo Gresley-tanssi kahdelle. Alkuperäisessä tanssikuvauksessa tanssi kuvataan kahden miehen tanssina, mutta se kuvataan tässä mies-nais-parille.<br />
Tässä kuvattu tanssiversio on Cait Webbin rekonstruoima (ks. ''Eschewynge of Ydlenesse: Steps for Dancing'') ja perustuu David Fallowsin transkriptioon Gresleyn käsikirjoituksesta.<br />
<br />
*"Trace"<br />
Pari tekee kaksi doublea eteenpäin.<br />
<br />
*Erilleen<br />
Kumpikin tekee kolme singleä (vasen, oikea, vasen). Mies tekee nämä eteenpäin ja nainen samaan aikaan taaksepäin. Mies kääntyy ja kumpikin vaihtaa painon toiselle jalalle (tästä jatketaan siis vasemmalla). Kumpikin tekee doublen parin luokse ja vaihtaa paikkaa parinsa kanssa toisella doublella. Sama toistuu, mutta nainen menee tällä kertaa eteenpäin ja mies taaksepäin.<br />
<br />
*Lopetus<br />
Pari tekee yhdessä ''trett'' -askelen (suljetun askeleen eteenpäin), ''retrett'' - askelen (suljetun askeleen taaksepäin) ja kääntyy doublella vasemman olkapäänsä ympäri.<br />
<br />
Tanssi on helppo, ja sitä voidaan toistaa useita kertoja peräkkäin. - ''Raila''<br />
<br />
[[Luokka:Gresleyn tanssit]]</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Gresley-tanssien_askeleet&diff=1996Gresley-tanssien askeleet2007-09-10T20:33:52Z<p>Railuska: Ak: Uusi sivu: ===Rekonstruointi ja askeleet=== Gresley-tanssit perustuvat erittäin niukkaan aineistoon, joka muistuttaa lähinnä itse kunkin omaan käyttöönsä kirjoittamia muistilappusia. Tä...</p>
<hr />
<div>===Rekonstruointi ja askeleet=== <br />
Gresley-tanssit perustuvat erittäin niukkaan aineistoon, joka muistuttaa lähinnä itse kunkin omaan käyttöönsä kirjoittamia muistilappusia. Tästä syystä tanssien rekonstruointi on haastavaa, sillä kuvioita ei ole esitetty tarkasti, kokonaisia osia saatetaan kuvata erittäin niukasti ja askelikkoja ei ole kuvattu käytännössä lainkaan. Rekonstruointi onkin tapahtunut pitkälti musiikin ja muiden saman aikakauden lähteiden perusteella. Suomessa on käytetty pitkälti [http://www.gaita.co.uk/cd.html/ Cait Webbin rekonstruktioita].<br />
<br />
Gresley-tansseissa käytettäviä askeleita ovat doblis, singlis, trett, retrett, rake, obeysance ja lepe. Myös termi flowerdelice saattaa tarkoittaa askelikkoa, jonka voisi nimen perusteella olettaa vastaavan fiorettoa, sillä molemmat viittaavat kukkaan. Suomessa käytetyissä rekonstruktioissa on kuitenkin käytetty paremman puutteessa oletusta, että flowerdelice ("Ranskan lilja") viittaa liljaa muistuttavaan kolmiosaiseen lattiakuvioon. Tämä selitys ei ole millään tavalla aukoton ja aiheuttaa omat ongelmansa, mutta parempaakaan ei toistaiseksi ole. <br />
<br />
Edellä mainittujen lisäksi käytetään monien tanssien alussa ilmaisua <i>trace</i>, joka viittaa nähtävästi jonkinlaiseen aloituskuvioon. Suomessa käytetyissä rekonstruktioissa trace on tulkittu lähinnä kappaleen musiikin perusteella esimerkiksi double-, piva- tai saltarellosarjoiksi. Yhtä ainoaa totuutta ei ole, joten tanssijat voivat jossakin määrin päättää itsekin, mitä askelia kuhunkin traceen haluavat tehdä. <br />
<br />
Koska askelia ei ole erikseen kuvattu, olemme päätyneet tekemään ne pitkälti tavallista kävelyä muistuttavina askelina, joissa ei nousta päkiöille eikä askelia suljeta (erikseen mainittavia muutamia askelia lukuun ottamatta). Jos Gresley-tanssien ajatellaan saaneen runsaasti vaikutteita italialaisista tansseista, voitaisiin ajatella, että askeleet on mahdollisesti tehty italialaiseen tapaan päkiän kautta. Toisaalta mitkään tiedot eivät myöskään erityisesti puolla tätä tulkintaa. Ylävartalolla "varjostamista" ei tehdä. <br />
<br />
Askeleet olemme tulkinneet seuraavasti: <br><br><br />
<br />
<b>doblis</b> on eräänlainen perus-double eli kolme askelta (v,o,v tai o,v,o), viimeistä askelta ei suljeta. <br><br />
<b>singlis</b> on vastaavasti perus-single eli yksi askel, jota ei suljeta.<br> <br />
<b>trett</b> on yksi suljettu askel eteen. <br><br />
<b>retrett</b> on yksi suljettu askel taakse. <br><br />
<b>rake</b> on yksi suljettu askel vinosti etuviistoon. <br><br />
<b>obeysance</b> on tulkittu 1400-luvun italialaisten tanssien riverenzan kaltaiseksi kumarrukseksi.<br><br />
<b>lepe</b> on hyppy ilmaan. <br />
<br><br><br />
Jostakin syystä lepe-askelia esiintyy vain tansseissa, joissa kaikkien tanssijoiden sanotaan olevan miehiä. Tämä voi johtua siitä, että naiset eivät tehneet hyppyjä, mutta kyseessä voi toisaalta olla vain kirjoittajan sattumalta valitsema ilmaisu. Yhdessäkään Gresley-tanssissa ei erikseen mainita naispuolisia tanssijoita; Nevilen (1998) oletuksen mukaan tanssit olisi saatettu esittää samaa sukupuolta olevissa ryhmissä, joissa olisi voinut olla joko pelkästään miehiä tai pelkästään naisia. Toisaalta osa tansseista, kuten [[Talbott]] ja [[Ly bens dystonys]], tuntuisivat olevan selvästi paritansseja miehen ja naisen parille. <br><br />
===Lähteitä:===<br />
David Fallows, "The Gresley Dance Collection", <i>RMA Research Chronicle</i>, 29(3), 1996. <br><br />
Jennifer Nevile, "Dance in early Tudor England: an Italian connection?", <i>Early Music</i> 26(2): 230-244, 1998.<br><br />
Myös [http://www.dhds.org.uk/jnl/hdvol3.html/ Historical Dance] -lehdessä on ollut useita pieniä artikkeleja Gresley-tansseista.</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Caccia_d%27Amore&diff=1994Caccia d'Amore2007-09-10T20:25:05Z<p>Railuska: </p>
<hr />
<div>{{Muotoilematon}}<br />
Cesare Negri: Le Gratie DAmore, 1602<br />
<br />
musiikki AABB, sama melodinen rakenne toistuu läpi koko tanssin<br />
<br />
==I osa (aloituskuvio)==<br />
riverenza grave <br><br />
2 continenze<br><br />
4 seguiti ordinarii eteenpäin<br />
<br />
===YRPY===<br />
ote irti, 2 seg.ord. ympäri vas. (päätyen kasvokkain)<br><br />
2 riprese<br><br />
oikeat käsivarret, paikanvaihto 2 seguitolla<br><br />
ote irti, 2 seg.ord. ympäri vasemmalle<br><br />
<br><br />
8 spezzati<br><br />
riverenza grave<br><br />
2 continenze<br><br />
<br />
===PYRY===<br />
oik. käsivarret, paikanvaihto 2 seguitolla<br><br />
2 seg.ord. ympäri vas.<br><br />
2 riprese<br><br />
2 seg.ord. ympäri vas.<br><br />
<br />
==II osa (heinät)==<br />
riverenza<br><br />
2 riprese<br><br />
miehet: 8 seguito ordinarion heinä, ohitettaessa kädestä, ensin oik. kädet<br><br />
<br />
Heinästä ulostuleva mies ja 1. nainen ottavat toisiaan oikeista käsivarsista kiinni, pyöritys 2 seguitolla, jonka jälkeen molemmat tekevät 2 seguiton ympyrän omalle vasemmalleen ja 1. mies siirtyy pyörittämään 2. naista. Samalla 2. mies siirtyy pyörittämään 1. naista; tätä jatketaan, kunnes koko rivi on käyty läpi.<br><br />
Ensimmäinen mies 4 seg.ord. omalle paikalleen & meza riverenza<br><br />
<br><br />
Naisten heinä & miestenpyöritykset oikein käsivarsin & kierrokset vas. kuten miehet edellä. (Nainen tekee meza riverenzan palattuaan parinsa eteen.)<br><br />
<br />
==III osa (hippaleikki)==<br />
Kaikki ovat aluksi kasvokkain.<br><br />
Ensimmäinen pari: 2 continenze ja 2 riprese (muut pysyvät paikoillaan)<br><br />
Pari irrottaa otteen, tekee cast-outin omalle puolelleen ja kohtaa jälleen solan häntäpäässä. <br><br />
Mies ojentaa kätensä naiselle, mutta tämä juokseekin karkuun muiden parien välistä. Mies seuraa ja ottaa naisen kiinni. Pari palaa takaisin.<br><br />
Sitten muut parit tekevät vuorollaan samoin.<br><br />
<br />
==IV osa (parinvaihtoleikki)==<br />
riverenza grave<br><br />
2 riprese<br><br />
oik. kädet, paikanvaihto 2 seguitolla<br><br />
vas. kädet, paikanvaihto 2 seguitolla<br><br />
ote irti, 2 seg.ord. ympäri vas.<br><br />
4 seg. ord. eteen<br><br />
otetaan käsiote ja tehdään 4 seg.ord. piiriin, miehet ulkopuolelle ja naiset sisäkehälle.<br><br />
<br><br />
miesten parinvaihtoleikki johtavan miehen huutojen mukaan (<i>"Yksi eteen! Kolme taakse!"</i>)<br />
<br />
==V osa, gagliarda==<br />
1. pari kävelee hieman<br><br />
ote irti, riverenza<br><br />
galliardia jonkin aikaa<br><br />
riverenza<br><br />
Tanssin jälkeen 1. nainen hakee seuraavan miehen parikseen galliardiin, tämä puolestaan seuraavan naisen jne.<br><br />
<br />
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset]]</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Tanssiohjeet&diff=1992Tanssiohjeet2007-09-10T19:54:10Z<p>Railuska: /* Gresleyn tanssit */</p>
<hr />
<div>Tällä sivulla on lueteltu erilaisia historiallisia ja historiallisen kaltaisia tansseja, joita on tanssittu eri tanssiryhmissä Suomessa. <span style="color: blue">Sinisellä</span> olevista tansseista löytyy lisätietoa sekä askelohjeet tanssia klikkaamalla. Ohjesivut on alunperin automaattisesti tuotettu [[Tanssiryhmä Linnea]]n tanssimista tansseista phpwiki-järjestelmästä siirryttäessä, joten osa ohjeista voi olla muotoilultaan hieman rikkinäisiä.<br />
<br />
Listan ''ei ole'' tarkoitus olla kattava lista kaikista historiallisista tansseista, vaan lista tansseista joita on tanssittu suomalaisissa harrastelijaryhmissä.<br />
<br />
Eri puolilla Eurooppaa on eri aikoina tanssittu hyvinkin erilaisia tansseja. Tanssit on alla jaoteltu tanssityypin mukaan, ja jokaisessa kohdassa on lyhyt esittely kyseisestä tanssityypistä.<br />
<br />
===Uuden tanssin lisääminen===<br />
<br />
Lisätessäsi uuden tanssin listaan on käytetty muotoilu seuraava:<br />
<br />
'''<nowiki>; [[Tanssin nimi]] (synonyyminimiä) : lyhyt kuvaus</nowiki>'''<br />
<br />
Lyhyen kuvauksen on tarkoitus olla jotain, mistä tanssin voi tunnistaa muistamatta nimeä, esimerkiksi jokin erityispiirre tanssista. Saman tanssin eri variaatiot esitellään samalla ohjesivulla. Ohjeet tanssiohjeiden muotoiluun löytyvät [[Esimerkkitanssi]]-sivulta.<br />
<br />
<br />
==Branlet==<br />
Branlet ovat helppoja ketju- ja piiritansseja, joita Thoinot Arbeau esittelee tanssioppaassaan [http://graner.net/nicolas/arbeau/ Orchesographie] (1589). Tässä luettelossa on mukana myös Arbeaun branlejen modernisoituja versioita sekä 1500-luvun musiikkeihin sovitettuja 1900-luvun lopulla keksittyjä branleja.<br />
<br />
; [[Branle Aridan]]<br />
; [[Branle Burgundy]] (hakaristitanssi)<br />
; [[Branle Charlotte]] (potkubranle)<br />
; [[Branle d'Ecosse]] (Scottish)<br />
; [[Branle de Malte]] (Maltanbranle - ei näpsy, vaan historiallinen Arbeaun tanssi, eri musiikki, eri koreografia)<br />
; [[Branle de Montarde]]<br />
; [[Branle de Poitou]] (Poitounbranle) : kolmijakoinen musiikki, 4 hidasta potkua + 4 nopeaa + lopussa 2 iskua kestävä tauko<br />
; [[Branle des Chevaulx]] (Horses bransle)<br />
; [[Branle des hermites]] (Erakkomunkkien tanssi)<br />
; [[Branle des Lavandieres]] (Washerwomen)<br />
; [[Branle des Sabots]] (Puukenkätanssi, matkimisbranle)<br />
; [[Branle Dance de la Haye]] (heinäbranle)<br />
; [[Branle Maltese]] (napsuttelutanssi, alunperin (1970-luvulla? 80-luvulla?) nimeltään Turkish Branle)<br />
; [[Branle Officiale]] (leidinheitto)<br />
; [[Branle de l'Official]] ("kirkollisvirkailijan branle") : Arbeaun versio pomppuaskelikoin ja ilman parinvaihtoa<br />
; [[Branle des Pois]] (Pease Branle, pupubranle)<br />
; [[Branle Pinagay]] (helpompi potkubranle)<br />
; [[Branle de la Guerre]] (War Bransle, sotatanssi) : hidas A-osa, nopea B<br />
; [[Triory de Bretagne]] eli Bretagnenbranle<br />
<br />
==ECD==<br />
<br />
ECDt eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat peräisin John Playfordin vuonna 1651 julkaisemasta [http://www.shipbrook.com/jeff/playford/ The English Dancing Master] -kirjasta, sekä sen myöhemmistä painoksista. Alla on lueteltu myös moderneja ECD-mäisiä tansseja. ECDitä tanssitaan piirissä, solamuodostelmassa, parijonossa tai neliössä ja ne ovat tyypillisesti helpohkoja ja hauskoja tansseja.<br />
<br />
; [[Beggar Boy]]<br />
; [[Black Nag]] : 3 paria, tehdään mm. vetoketjumuodostelma<br />
; [[Chestnut]] : 3 paria, kertosäkeessä mies/nais-riveissä double taakse, lävitse ja vaihdetaan paikkoja eri tavoin<br />
; [[Childgrove]] : Hidas solatanssi, ensin parille vasemmat sitten vierustoverille oikeat<br />
; [[Confesse]]<br />
; [[Cuckolds all a row]] : 2 paria, mm. työnnetään ja vedetään vastinpari vastakkaiselle puolelle<br />
; [[Dargason]]<br />
; [[Epping Forest]]<br />
; [[Fain I would]] : 4 parin neliö-ECD<br />
; [[Fickle Ladies]] (blonditanssi, moderni ECD) : Naiset vaivihkaa vaihtavat piirissä miestä joka välissä<br />
; [[Fine Companion]] : 4 parin newcastle-a-like<br />
; [[The Fryar and the Nun]]<br />
; [[Gathering Peascods]] : pareittain piirissä, "miehet keskelle taputus, naiset keskelle taputus, miehet keskelle '''ei''' taputusta"<br />
; [[Goddesses]] ("smurffitanssi")<br />
; [[Grimstock]] : 3 paria, kertosäkeet erilaisia heiniä<br />
; [[The Health]]<br />
; [[Hit and Mis(se)]]<br />
; [[Hole in the Wall]] (varastelu)<br />
; [[Hyde Park]] : 4 parin ECD<br />
; [[If All the World Were Paper]]<br />
; [[Jenny Pluck Pears]] : paripiiri, A,B,C sisäpiiriin ja laukataan.<br />
; [[Juice of Barley]] : Solatanssi, ensin miehet ja sitten naiset kulkevat toistensa läpi ja ympäri<br />
; [[Lull Me Beyond Thee]]<br />
; [[Mage on a cree]] (4 parin piiri-ECD)<br />
; [[Mr. Beveridge's Maggot]]<br />
; [[Newcastle]] (4 parin neliö-ECD)<br />
; [[Nonesuch]]<br />
; [[The Old Mole]] : Epäsäännöllinen kolmisäkeistöinen ECD; toisessa säkeistössä muodostetaan portteja<br />
; [[Parson's Farewell]] : Newcastle-a-like kahdella parilla<br />
; [[Picking of Sticks]] : 3 parin ECD, lopussa heinä jossa viimeinen oikaisee jonon keulille.<br />
; [[Rufty Tufty]] (2 parin ECD)<br />
; [[Shindig]] : 2000-luku<br />
; [[Sellenger's Round]] (piiri-ECD)<br />
; [[Staines Morris]] : 3 parin ECD, A-herra vikittelee C-naista<br />
; [[Upon a Summers Day]] (3 parin ECD)<br />
; [[Well hall]] (ECD, solatanssi)<br />
<br />
==Varhaisitalialaiset==<br />
'''''1400-luvun ballot ja bassadanzat'''''<br />
<br />
Vanhimmat tunnetut tanssikuvaukset ovat 1400-luvun puolenvälin Italiasta. Tanssimestari Domenico da Piacenzan ja hänen oppilaidensa Guglielmo Ebreon ja Antonio Cornazanon käsikirjoituksissa kuvataan muutamia kymmeniä tansseja sekä käsitellään laajahkosti tanssin teoriaa ja tyyliä. [[1400-luvun italialaiset tanssit|Varhaisitalialaisten]] tanssien päätyypit ovat bassadanza (vrt. burgundil. basse danse) ja balli (yks. ballo). Askelikkovalikoima niissä on käytännössä sama, mutta erona on se, että bassadanzojen musiikki on kuusijakoinen, kun taas ballojen eri osissa voi olla eri tahtilajeja. Lisäksi kullakin ballolla on oma melodinen rakenteensa, mutta mikä tahansa tietynpituinen bassadanza-musiikki sopii mihin tahansa vastaavanpituiseen bassadanza-tanssiin.<br />
<br />
; [[Amoroso]] : Parin kanssa A- ja B-askelikot vuorotellen<br />
; [[Anello]] : Neljän hengen ryhmässä, paljon movimentoja<br />
; [[Colonnese]] : kolme paria, alussa 16 saltarelloa, sitten viimeinen pari pujottelee jne.<br />
; [[Gelosia]] : Kolmen parin jonoissa, A-mies käy vikittelemässä muita naisia.<br />
; [[Gratioso]] : Varhaisitalialainen paritanssi<br />
; [[Leoncello]] (Leoncello vecchio) : paritanssi. Hippaleikki, jossa vaihtelevia osioita. Lopussa movimentot joiden välissä tauko<br />
; [[Mercantia]] : varhaisital. tanssi yhdelle naiselle ja kolmelle miehelle<br />
; [[Patienza]] : 2 parin bassadanza<br />
; [[Petit riens]] (Petit vriens, Pikku mitättömyydet) : Pohkeentappaja kolmen hengen ryhmissä.<br />
; [[Rostiboli gioioso]] ("Rosolli") : varh.ital. paritanssi<br />
; [[Voltati in ca Rosina]] ("Rusina") : 3 hengen rivissä edestakaisin, keskimmäinen lähtee eri suuntaan kuin laidat<br />
<br />
==Myöhäisitalialaiset==<br />
'''''1500-luvun loppupuoli & 1600-luvun alku'''''<br />
<br />
Myöhäisrenessanssin italialaisissa ruhtinashoveissa yms. tanssituille tansseille on tyypillistä laaja askelikkovalikoima ja hienostunut tekniikka - eri [[Myöhäisitalialaisten tanssien askelikot|askelikkoja]] on useita kymmeniä ja ne on kuvattu enimmäkseen varsin yksityiskohtaisesti. Monissa tansseissa on myös useita erilaisia osia. Valikoimaan kuuluu kuitenkin myös suhteellisen yksinkertaisia tansseja, kuten suosittu kukkaviesti Ballo del Fiore. Myöhäisitalialaisten tanssien tärkeimmät lähteet ovat Fabritio Caroson tanssioppaat [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/ Il Ballarino] (1581) ja [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso2/ Nobilta di Dame] (1600) sekä Cesare Negrin [http://www.pbm.com/~lindahl/negri/ Le Gratie d'Amore] (1602) uusintapainoksineen.<br />
<br />
; [[Allegrezza d'Amore]] : 3 hengen tanssi Nobiltà di damesta; joka säkeistössä canario-tömistyksiä vuorotellen<br />
; [[Ballo del Fiore]] : ruusutanssi, myöh.ital. (Il Ballarinon versio)<br />
; [[Bassa Gioiosa]] : Negrin 5-osainen tanssi, jossa paljon trabuchetto x 2+ripresa+cadenza -kuvioita<br />
; [[Caccia d'Amore]] : Negrin "kootut seuraleikit" -tanssi: YRPY & PYRY, pujottelut, hippaleikki, varastelu, gagliarda<br />
; [[Il Conto dell'Orco]] : myöh. ital., pari pysyy käden ulottumattomissa pikkuympyrän toisella laidalla; melodia 4 tahdin jaksoina, mutta säkeistöosuus 5 ja kertosäe 3 tahtia<br />
; [[Gloria d'Amore]]<br />
; [[Contrapasso in due]] : "kuplatanssi", jossa paljon paikanvaihtoja ja pikkuympyröitä. Toinen Il Ballarinon (1581) Contrapassoista.<br />
; [[Spagnoletta]] : paritanssi Il Ballarinosta<br />
; [[Nido d'Amore]]<br />
<br />
==Almainet ja muut Old Measures -tanssit==<br />
<br />
Lontoon Inns of Court -lakikouluissa järjestetyt juhlat aloitettiin sarjalla helppoja Old Measures -tansseja, joista useimmat ovat parijonossa tanssittavia almaineja. Niistä on säilynyt kuusi muistiinpanotyyppistä käsikirjoitusta ajalta n. 1570-1675. (Askeltekniikka on lainattu Arbeaun (1589) almainen ([http://graner.net/nicolas/arbeau/orcheso16.php l'allemande]) kuvauksesta, koska niukoissa Inns of Court -käsikirjoituksissa ei esitellä askelia lainkaan.)<br />
<br />
; [[Black Almaine|Almaine, Black]]<br />
; [[Cecilia Almaine|Almaine, Cecilia]] : Madam Sosilian (moderni) variantti<br />
; [[Lorayne almaine|Almaine, Lorayne]]<br />
; [[Madam Sosilia Almaine|Almaine, Madam Sosilia]] (suutelu-/halaustanssi)<br />
; [[New almaine|Almaine, New]]<br />
; [[Old almaine|Almaine, Old]]<br />
; [[Queen's almaine|Almaine, Queen's]] : Yksinkertainen eteen - taakse - set-and-turn-simple Almaine<br />
; [[The Earl of Essex Measure]]<br />
; [[Quadran Pavan]]<br />
; [[Tinternell]] : AB AAAB AB AAAB<br />
; [[Turkelone]]<br />
<br />
<br />
==Basse Danset==<br />
<br />
Basse danset ovat arvokkaita ja hillittyjä tansseja 1400-luvulta. (Italialaisissa bassadanzoissa käytetään samanlaista musiikkia kuin burgundilaisissa basse danseissa, mutta askelikkovalikoimansa takia ne ne kuuluvat tässä luokittelussa luokkaan "varhaisitalialaiset".)<br />
<br />
; [[Alenchon]] : burgundilainen basse danse. Ns. Brysselin käsikirjoituksen versio<br />
; [[Barcelonne]] : säännöllinen burgundilainen basse danse. Keski, pieni, keski, pieni, kaikki osat täydellisiä<br />
; [[Casuella la Novelle]] : burgundilainen basse danse: osat 1 & 3 iso epätäydellinen, osat 2&4 pieni täydellinen, osa 5 keskikokoinen epätäydellinen<br />
; [[La Danse de Cleves]] (Hearts and Flowers) : epäsäännöllinen basse danse, jossa tehdään kukkia ja sydämiä<br />
<br />
<br />
==Gresleyn tanssit==<br />
<br />
Gresleyn tanssit ovat peräisin ns. [http://www.pbm.com/~lindahl/lod/vol5/gresley.html Gresleyn käsikirjoituksesta], joka löydettiin vuonna 1984. Kyseessä on noin vuonna 1500 kirjoitettu muistikirja, johon on koottu erinäisten tanssien "lunttilappuja" sekä musiikkeja. Gresley-tanssien askelista tarkemmin [[Gresley-tanssien askeleet|täällä]].<br />
<br />
; [[Ly bens distonys]] : helppo Gresley-tanssi kahdelle<br />
; [[Northumberland]] : Gresley-tanssi kolmelle<br />
; [[Prenes a gard]] : ransk. "Varokaa". 3 hengen Gresley-tanssi, jonka "paniikkijaksossa" kaikki tekevät samaan aikaan samat liikkeet eri järjestyksessä<br />
; [[Talbott]] : 2 hengen Gresley-tanssi, alussa 18 saltarelloa tai pivaa, lopussa vinoaskel vas.&oik. & pyörähdys<br />
<br />
==Muut renessanssitanssit==<br />
<br />
; [[Bouffons]] (Arbeaun miekkatanssi)<br />
; [[Canarie]]<br />
; [[Galliard]]<br />
; [[Gavotte]] : galliardin liikkeiden improvisointia nelijakoiseen musiikkiin, peruskuviona Haut Barroisin branle eli branledouble vas.& oik. pomppien<br />
; [[Pavane]]<br />
; [[La Volte]] (engl. Lavolta) : naisenpyöritystanssi, samalla musiikilla voi tanssia galliardia<br />
<br />
<br />
==Bordonialaiset==<br />
<br />
[http://www.earthlydelights.com.au/bordonia.htm Bordonia] on kuvitteellinen, eristäytynyt valtio Keski-Euroopassa, jonka on kehittänyt John Garden kulttuurilliseksi taustaksi hänen kehittämilleen [http://www.earthlydelights.com.au/lost.htm tansseille]. Bordonialaisista tansseista löytyy niin vauhdikkaita kuin hitaita ja kauniita tansseja. Niitä tanssitaan piirissä, solamuodostelmassa tai vapaamuotoisesti liikkuen, ja yleensä mitä enemmän on tanssijoita, sen parempi.<br />
<br />
; [[Celtic Spiral]] : Vauhdikas bordonialainen piiritanssi<br />
; [[Choreographer's Fancy]] : Bordonialainen kujapiiri-progressiotanssi, johon tarvitaan parillinen määrä pareja<br />
; [[Cosy Contra]] (porttitanssi) : Bordonialainen progressiotanssi<br />
; [[Giddy Promenade]] : Bordonialainen paritanssi, jossa ollaan kävelyllä ympäri tanssisalia<br />
; [[Indoor Games]] : Bordonialainen piiritanssi<br />
; [[Juggling Partners]] : Bordonialainen kujapiiritanssi, jossa pallotellaan pareja joka pyörähdyksellä<br />
; [[Palindrome]] : Bordonialainen kujapiiritanssi, joka on alusta loppuun tanssittuna sama kuin lopusta alkuun<br />
; [[Path to the Well]] : Bordonialainen piiritanssi promenadiotteessa<br />
; [[Reconciliation Reel]] : Bordonialainen progressiotanssi, jossa kaikki ovat kavereita kaikkien kanssa<br />
; [[Rings and Swings]] (apilatanssi) : Bordonialainen progressiotanssi, jossa tehdään porttien kautta apilakuvio<br />
; [[Take Eyes]] : Bordonialainen progressiotanssi, jossa tuijotellaan toisia silmiin<br />
; [[That Broad Road]] : Bordonialainen neljän parin settitanssi parijonossa<br />
; [[Two to Twirl]] : Bordonialainen paritanssi valssimusiikkiin<br />
<br />
<br />
==Vanhojentanssit==<br />
<br />
Nämä ovat tansseja, joita tyypillisesti tanssitaan illallisjuhlissa ja<br />
nimensä mukaisesti lukioiden vanhojentansseissa. Vanhojentansseja<br />
tanssitaan Linneassa suhteellisen harvoin, mutta välillä pidetään teemakertoja<br />
jolloin kerrataan näitä.<br />
<br />
; [[Cicapo]]<br />
; [[Kehruuvalssi]]<br />
; [[Pas d'Espagne]]<br />
; [[Poloneesi]]<br />
; [[Pompadour]] : Ranskalainen hienostotanssi, joka alkaa doubleilla ja sipsuttelulla<br />
; [[Salty Dog Rag]]<br />
; [[Wienervalssi]]<br />
<br />
<br />
==Varhaiset tanssit==<br />
<br />
Tähän luokkaan on sijoitettu tansseja, joiden musiikki on ajalta ennen vanhimpia tunnettuja varsinaisia tanssilähteitä. 1400-luvun puoltaväliä varhaisemmista tansseista on vain mainintoja eri teksteissä, kuvia ja nuottikirjoitusta. Keskiaikaisiin tansseihin on keksitty sirpaletiedon ja erityisesti musiikin rytmityksen perusteella erityyppisiä koreografioita ja askeltekniikoita.<br />
<br />
; [[Estampie Real 5]]<br />
; [[Estampie Real 6]]<br />
; [[Farandola]] : yksinkertainen ketjutanssi<br />
; [[Saltarello la Regina]]<br />
; [[Trotto]] : Kolmen parin jonossa pikkurilliotteella<br />
<br />
==Muut==<br />
<br />
Tanssit, jotka eivät sopineet muihin luokkiin.<br />
<br />
; [[Gay Gordon]] : flirttailutanssi<br />
; [[Irish Dance]]<br />
; [[Korobushka]] : "30v naimisissa vihaamasi henkilön kanssa"<br />
; [[Le Menuet de Subligny]] : Kolmen parin menuetti, kolmospari ei tee mitään<br />
; [[Le Menuet du Chevalier]]<br />
; [[Mannschaft Pavane]] : "Ameebatanssi", 4 paria jonossa<br />
; [[Miss Grey]] : Childgroven musiikkiin 2000-luvun tanssi<br />
; [[Nine Pin Reel]] (tappitanssi)<br />
; [[Pornopolka]]<br />
; [[Rot och Sten]] : 2000-luku<br />
; [[Sottiisi]] : Kansantanssi, jossa mm. hullu pyöriminen parin kanssa<br />
; [[Susitanssi]]<br />
; [[Troikka]]<br />
; [[Wengerka]] : Puolalainen pomppimistanssi</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Talbott&diff=1991Talbott2007-09-10T19:50:56Z<p>Railuska: </p>
<hr />
<div>{{Muotoilematon}}<br />
<b>Talbott</b> on [[Gresley]]-tanssi Englannista, vuoden 1500 paikkeilta. Kuten tavallista, tanssin kuvauksessa mainitaan, että ensimmäinen tanssija on mies, mutta toisen sukupuolesta ei kerrota mitään. Useimmat halunnevat tanssia tämän sekaparina. Tämä versio on Cait Webbin rekonstruoima. <br><br />
<br />
Kukin alla olevista kuvioista vie kaksi ja puoli tahtia aikaa. Ajoittamista helpottaa, jos tämän ajan laskee mielessään viideksi tahdinpuolikkaaksi eli tahdistaa tanssin laskemalla viiteen. Single-, trett-, retrett- ja rake-askeleisiin sekä ajallisiin painonvaihtoihin on aikaa puoli tahtia (lasketaan yhteen), doubleen ja branleen koko tahti (lasketaan kahteen). Tässä versiossa on useita ajallisia painonvaihtoja eri osioiden lopussa. <br><br />
<br />
*Trace <br>Trace-johdantoa ei ole kummemmin kuvattu, mutta käyttämässämme musiikissa se on 18 saltarelloa tai pivaa. ''Huom.'' Kokeile ensin pivoja, koska saltarellot ovat varsin ripeitä. <br><br />
<br />
*Vasen trett, oikea retrett parina. Käännytään kasvokkain ja vaihdetaan paikkaa vasemmalla doublella, jonka lopuksi käännytään taas kasvokkain. Lopuksi painonvaihto (paino oikealle, jolloin vasen jää vapaaksi). <br><br />
<br />
*Branle vasemmalle. Vasen double paria kohti, sitten taas painonvaihto (paino oikealle).<br><br />
<br />
*Vasen trett paria kohti, oikea retrett takaisin, 3 singleä (v-o-v) parin ohi alkuperäisille paikoille. ''Olemme nyt samassa asennossa ja kulkusuunnassa kuin tanssin alussa.'' <br><br />
<br />
*Oikea ja vasen double, sitten painonvaihto oikealle jalalle. <br><br />
<br />
*Vinoaskeleet vasemmalle eteen ja oikealle eteen. Sitten käännytään vasemmalla doublella vasemman olkapään ympäri ja vaihdetaan paino oikealle jalalle. <br><br />
<br />
Tanssi voi nyt alkaa alusta.<br />
<br />
[[Luokka:Gresleyn tanssit]]</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Tanssiohjeet&diff=1960Tanssiohjeet2007-09-10T14:57:43Z<p>Railuska: /* Myöhäisitalialaiset */</p>
<hr />
<div>Tällä sivulla on lueteltu erilaisia historiallisia ja historiallisen kaltaisia tansseja, joita on tanssittu eri tanssiryhmissä Suomessa. <span style="color: blue">Sinisellä</span> olevista tansseista löytyy lisätietoa sekä askelohjeet tanssia klikkaamalla. Ohjesivut on alunperin automaattisesti tuotettu [[Tanssiryhmä Linnea]]n tanssimista tansseista phpwiki-järjestelmästä siirryttäessä, joten osa ohjeista voi olla muotoilultaan hieman rikkinäisiä.<br />
<br />
Listan ''ei ole'' tarkoitus olla kattava lista kaikista historiallisista tansseista, vaan lista tansseista joita on tanssittu suomalaisissa harrastelijaryhmissä.<br />
<br />
Eri puolilla Eurooppaa on eri aikoina tanssittu hyvinkin erilaisia tansseja. Tanssit on alla jaoteltu tanssityypin mukaan, ja jokaisessa kohdassa on lyhyt esittely kyseisestä tanssityypistä.<br />
<br />
===Uuden tanssin lisääminen===<br />
<br />
Lisätessäsi uuden tanssin listaan on käytetty muotoilu seuraava:<br />
<br />
'''<nowiki>; [[Tanssin nimi]] (synonyyminimiä) : lyhyt kuvaus</nowiki>'''<br />
<br />
Lyhyen kuvauksen on tarkoitus olla jotain, mistä tanssin voi tunnistaa muistamatta nimeä, esimerkiksi jokin erityispiirre tanssista. Saman tanssin eri variaatiot esitellään samalla ohjesivulla. Ohjeet tanssiohjeiden muotoiluun löytyvät [[Esimerkkitanssi]]-sivulta.<br />
<br />
<br />
==Branlet==<br />
Branlet ovat ketju- ja piiritansseja, joita Thoinot Arbeau esittelee tanssioppaassaan [http://graner.net/nicolas/arbeau/ Orchesographie] (1589). Tässä luettelossa on mukana myös Arbeaun branlejen modernisoituja versioita sekä 1500-luvun musiikkeihin sovitettuja 1900-luvun lopulla keksittyjä branleja.<br />
<br />
; [[Branle Aridan]]<br />
; [[Branle Burgundy]] (hakaristitanssi)<br />
; [[Branle Charlotte]] (potkubranle)<br />
; [[Branle d'Ecosse]] (Scottish)<br />
; [[Branle de Malte]] (Maltanbranle - ei näpsy, vaan historiallinen Arbeaun tanssi, eri musiikki, eri koreografia)<br />
; [[Branle de Montarde]]<br />
; [[Branle de Poitou]] (Poitounbranle) : kolmijakoinen musiikki, 4 hidasta potkua + 4 nopeaa + lopussa 2 iskua kestävä tauko<br />
; [[Branle des Chevaulx]] (Horses bransle)<br />
; [[Branle des hermites]] (Erakkomunkkien tanssi)<br />
; [[Branle des Lavandieres]] (Washerwomen)<br />
; [[Branle des Sabots]] (Pukenkätanssi, matkimisbranle)<br />
; [[Branle Dance de la Haye]] (heinäbranle)<br />
; [[Branle Maltese]] (napsuttelutanssi, alunperin (1970-luvulla? 80-luvulla?) nimeltään Turkish Branle)<br />
; [[Branle Officiale]] (leidinheitto)<br />
; [[Branle de l'Official]] ("kirkollisvirkailijan branle") : Arbeaun versio pomppuaskelikoin ja ilman parinvaihtoa<br />
; [[Branle des Pois]] (Pease Branle, pupubranle)<br />
; [[Branle Pinagay]] (helpompi potkubranle)<br />
; [[Branle de la Guerre]] (War Bransle, sotatanssi) : hidas A-osa, nopea B<br />
; [[Triory de Bretagne]] eli Bretagnenbranle<br />
<br />
==ECD==<br />
<br />
ECDt eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat<br />
peräisin John Playfordin vuonna 1651 julkaisemasta<br />
[http://www.shipbrook.com/jeff/playford/ The English Dancing Master] -kirjasta,<br />
sekä sen myöhemmistä painoksista. Alla on lueteltu myös moderneja<br />
ECD-mäisiä tansseja. ECDt ovat tyypillisesti helpohkoja ja hauskoja tansseja, joita tanssitaan<br />
Linnean harjoituksissa ahkerasti.<br />
<br />
; [[Beggar Boy]]<br />
; [[Black Nag]] : 3 paria, tehdään mm. vetoketjumuodostelma<br />
; [[Chestnut]] : 3 paria, kertosäkeessä mies/nais-riveissä double taakse, lävitse ja vaihdetaan paikkoja eri tavoin<br />
; [[Childgrove]] : Hidas solatanssi, ensin parille vasemmat sitten vierustoverille oikeat<br />
; [[Confesse]]<br />
; [[Cuckolds all a row]] : 2 paria, mm. työnnetään ja vedetään vastinpari vastakkaiselle puolelle<br />
; [[Dargason]]<br />
; [[Epping Forest]]<br />
; [[Fain I would]] : 4 parin neliö-ECD<br />
; [[Fickle Ladies]] (blonditanssi, moderni ECD) : Naiset vaivihkaa vaihtavat piirissä miestä joka välissä<br />
; [[Fine Companion]] : 4 parin newcastle-a-like<br />
; [[The Fryar and the Nun]]<br />
; [[Gathering Peascods]] : pareittain piirissä, "miehet keskelle taputus, naiset keskelle taputus, miehet keskelle '''ei''' taputusta"<br />
; [[Goddesses]] ("smurffitanssi")<br />
; [[Grimstock]] : 3 paria, kertosäkeet erilaisia heiniä<br />
; [[The Health]]<br />
; [[Hit and Mis(se)]]<br />
; [[Hole in the Wall]] (varastelu)<br />
; [[Hyde Park]] : 4 parin ECD<br />
; [[If All the World Were Paper]]<br />
; [[Jenny Pluck Pears]] : paripiiri, A,B,C sisäpiiriin ja laukataan.<br />
; [[Juice of Barley]] : Solatanssi, ensin miehet ja sitten naiset kulkevat toistensa läpi ja ympäri<br />
; [[Lull Me Beyond Thee]]<br />
; [[Mage on a cree]] (4 parin piiri-ECD)<br />
; [[Mr. Beveridge's Maggot]]<br />
; [[Newcastle]] (4 parin neliö-ECD)<br />
; [[Nonesuch]]<br />
; [[The Old Mole]] : Epäsäännöllinen kolmisäkeistöinen ECD; toisessa säkeistössä muodostetaan portteja<br />
; [[Parson's Farewell]] : Newcastle-a-like kahdella parilla<br />
; [[Picking of Sticks]] : 3 parin ECD, lopussa heinä jossa viimeinen oikaisee jonon keulille.<br />
; [[Rufty Tufty]] (2 parin ECD)<br />
; [[Shindig]] : 2000-luku<br />
; [[Sellenger's Round]] (piiri-ECD)<br />
; [[Staines Morris]] : 3 parin ECD, A-herra vikittelee C-naista<br />
; [[Upon a Summers Day]] (3 parin ECD)<br />
; [[Well hall]] (ECD, solatanssi)<br />
<br />
==Varhaisitalialaiset==<br />
'''''1400-luvun ballot ja bassadanzat'''''<br />
<br />
Vanhimmat tunnetut tanssikuvaukset ovat 1400-luvun puolenvälin Italiasta. Tanssimestari Domenico da Piacenzan ja hänen oppilaidensa Guglielmo Ebreon ja Antonio Cornazanon käsikirjoituksissa kuvataan muutamia kymmeniä tansseja sekä käsitellään laajahkosti tanssin teoriaa ja tyyliä. [[1400-luvun italialaiset tanssit|Varhaisitalialaisten]] tanssien päätyypit ovat bassadanza (vrt. burgundil. basse danse) ja balli (yks. ballo). Askelikkovalikoima niissä on käytännössä sama, mutta erona on se, että bassadanzojen musiikki on kuusijakoinen, kun taas ballojen eri osissa voi olla eri tahtilajeja. Lisäksi kullakin ballolla on oma melodinen rakenteensa, mutta mikä tahansa tietynpituinen bassadanza-musiikki sopii mihin tahansa vastaavanpituiseen bassadanza-tanssiin.<br />
<br />
; [[Amoroso]] : Parin kanssa A- ja B-askelikot vuorotellen<br />
; [[Anello]] : Neljän hengen ryhmässä, paljon movimentoja<br />
; [[Colonnese]] : kolme paria, alussa 16 saltarelloa, sitten viimeinen pari pujottelee jne.<br />
; [[Gelosia]] : Kolmen parin jonoissa, A-mies käy vikittelemässä muita naisia.<br />
; [[Gratioso]] : Varhaisitalialainen paritanssi<br />
; [[Leoncello]] (Leoncello vecchio) : paritanssi. Hippaleikki, jossa vaihtelevia osioita. Lopussa movimentot joiden välissä tauko<br />
; [[Mercantia]] : varhaisital. tanssi yhdelle naiselle ja kolmelle miehelle<br />
; [[Patienza]] : 2 parin bassadanza<br />
; [[Petit riens]] (Petit vriens, Pikku mitättömyydet) : Pohkeentappaja kolmen hengen ryhmissä.<br />
; [[Rostiboli gioioso]] ("Rosolli") : varh.ital. paritanssi<br />
; [[Voltati in ca Rosina]] ("Rusina") : 3 hengen rivissä edestakaisin, keskimmäinen lähtee eri suuntaan kuin laidat<br />
<br />
==Myöhäisitalialaiset==<br />
'''''1500-luvun loppupuoli & 1600-luvun alku'''''<br />
<br />
Myöhäisrenessanssin italialaisissa ruhtinashoveissa yms. tanssituille tansseille on tyypillistä laaja askelikkovalikoima ja hienostunut tekniikka - eri [[Myöhäisitalialaisten tanssien askelikot|askelikkoja]] on useita kymmeniä ja ne on kuvattu enimmäkseen varsin yksityiskohtaisesti. Monissa tansseissa on myös useita erilaisia osia. Valikoimaan kuuluu kuitenkin myös suhteellisen yksinkertaisia tansseja, kuten suosittu kukkaviesti Ballo del Fiore. Myöhäisitalialaisten tanssien tärkeimmät lähteet ovat Fabritio Caroson tanssioppaat [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/ Il Ballarino] (1581) ja [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso2/ Nobilta di Dame] (1600) sekä Cesare Negrin [http://www.pbm.com/~lindahl/negri/ Le Gratie d'Amore] (1602) uusintapainoksineen.<br />
<br />
; [[Allegrezza d'Amore]] : 3 hengen tanssi Nobiltà di damesta; joka säkeistössä canario-tömistyksiä vuorotellen<br />
; [[Ballo del Fiore]] : ruusutanssi, myöh.ital. (Il Ballarinon versio)<br />
; [[Bassa Gioiosa]] : Negrin 5-osainen tanssi, jossa paljon trabuchetto x 2+ripresa+cadenza -kuvioita<br />
; [[Caccia d'Amore]] : Negrin "kootut seuraleikit" -tanssi: YRPY & PYRY, pujottelut, hippaleikki, varastelu, gagliarda<br />
; [[Il Conto dell'Orco]] : myöh. ital., pari pysyy käden ulottumattomissa pikkuympyrän toisella laidalla; melodia 4 tahdin jaksoina, mutta säkeistöosuus 5 ja kertosäe 3 tahtia<br />
; [[Gloria d'Amore]]<br />
; [[Contrapasso in due]] : "kuplatanssi", jossa paljon paikanvaihtoja ja pikkuympyröitä. Toinen Il Ballarinon (1581) Contrapassoista.<br />
; [[Spagnoletta]] : paritanssi Il Ballarinosta<br />
; [[Nido d'Amore]]<br />
<br />
==Almainet ja muut Old Measures -tanssit==<br />
<br />
Lontoon Inns of Court -lakikouluissa järjestetyt juhlat aloitettiin sarjalla helppoja Old Measures -tansseja, joista useimmat ovat parijonossa tanssittavia almaineja. Niistä on säilynyt kuusi muistiinpanotyyppistä käsikirjoitusta ajalta n. 1570-1675. (Askeltekniikka on lainattu Arbeaun (1589) almainen ([http://graner.net/nicolas/arbeau/orcheso16.php l'allemande]) kuvauksesta, koska niukoissa Inns of Court -käsikirjoituksissa ei esitellä askelia lainkaan.)<br />
<br />
; [[Black Almaine|Almaine, Black]]<br />
; [[Cecilia Almaine|Almaine, Cecilia]] : Madam Sosilian (moderni) variantti<br />
; [[Lorayne almaine|Almaine, Lorayne]]<br />
; [[Madam Sosilia Almaine|Almaine, Madam Sosilia]] (suutelu-/halaustanssi)<br />
; [[New almaine|Almaine, New]]<br />
; [[Old almaine|Almaine, Old]]<br />
; [[Queen's almaine|Almaine, Queen's]] : Yksinkertainen eteen - taakse - set-and-turn-simple Almaine<br />
; [[The Earl of Essex Measure]]<br />
; [[Quadran Pavan]]<br />
; [[Tinternell]] : AB AAAB AB AAAB<br />
; [[Turkelone]]<br />
<br />
<br />
==Basse Danset==<br />
<br />
Basse danset ovat arvokkaita ja hillittyjä tansseja 1400-luvulta. (Italialaisissa bassadanzoissa käytetään samanlaista musiikkia kuin burgundilaisissa basse danseissa, mutta askelikkovalikoimansa takia ne ne kuuluvat tässä luokittelussa luokkaan "varhaisitalialaiset".)<br />
<br />
; [[Alenchon]] : burgundilainen basse danse. Ns. Brysselin käsikirjoituksen versio<br />
; [[Barcelonne]] : säännöll. burgundil. basse danse. Keski, pieni, keski, pieni, kaikki osat täydell.<br />
; [[Casuella la Novelle]] : burgundilainen basse danse: osat 1 & 3 iso epätäydell., osat 2&4 pieni täydell., osa 5 keskik. epätäydell.<br />
; [[La Danse de Cleves]] (Hearts and Flowers) : epäsäännöll. basse danse, jossa tehdään kukkia ja sydämiä<br />
<br />
<br />
==Gresleyn tanssit==<br />
<br />
Gresleyn tanssit ovat peräisin ns.<br />
[http://www.pbm.com/~lindahl/lod/vol5/gresley.html Gresleyn käsikirjoituksesta],<br />
joka löydettiin vuonna 1984. Kyseessä on noin vuonna 1500 kirjoitettu<br />
muistikirja, johon on koottu erinäisten tanssien "lunttilappuja" sekä<br />
musiikkeja. Gresleyn tanssit tulivat Linnean harjoituksiin keväällä 2005<br />
tekniikkaosion yhteydessä.<br />
<br />
; [[Ly bens distonys]] : helppo Gresley-tanssi kahdelle<br />
; [[Northumberland]] : Gresley-tanssi kolmelle<br />
; [[Prenes a gard]] : ransk. "Varokaa". 3 hengen Gresley-tanssi, jonka "paniikkijaksossa" kaikki tekevät samaan aikaan samat liikkeet eri järjestyksessä<br />
; [[Talbott]] : 2 hengen Gresley-tanssi, alussa 18 saltarelloa tai pivaa, lopussa vinoaskel vas.&oik. & pyörähdys<br />
<br />
<br />
==Muut renessanssitanssit==<br />
<br />
; [[Bouffons]] (Arbeaun miekkatanssi)<br />
; [[Canarie]]<br />
; [[Galliard]]<br />
; [[Gavotte]] : galliardin liikkeiden improvisointia nelijakoiseen musiikkiin, peruskuviona Haut Barroisin branle eli branledouble vas.& oik. pomppien<br />
; [[Pavane]]<br />
; [[La Volte]] (engl. Lavolta) : naisenpyöritystanssi, samalla musiikilla voi tanssia galliardia<br />
<br />
<br />
==Bordonialaiset==<br />
<br />
[http://www.earthlydelights.com.au/bordonia.htm Bordonia] on kuvitteellinen,<br />
eristäytynyt valtio Keski-Euroopassa, jonka on kehittänyt John Garden<br />
kulttuurilliseksi taustaksi hänen kehittämilleen<br />
[http://www.earthlydelights.com.au/lost.htm tansseille].<br />
Bordonialaisista tansseista löytyy niin vauhdikkaita kuin hitaita ja kauniita<br />
tansseja, minkä vuoksi ne ovat suosiossa Linnean harjoituksissa.<br />
<br />
; [[Celtic Spiral]]<br />
; [[Cosy Contra]] (porttitanssi)<br />
; [[Giddy Promenade]]<br />
; [[Path to the Well]]<br />
; [[Rings and Swings]] (apilatanssi) : Bordonialainen progressio, jossa tehdään porttien kautta apilakuvio<br />
; [[Two to Twirl]] : Bordonialainen paritanssi valssimusiikkiin<br />
; [[Choreographer's Fancy]]<br />
<br />
<br />
==Vanhojentanssit==<br />
<br />
Nämä ovat tansseja, joita tyypillisesti tanssitaan illallisjuhlissa ja<br />
nimensä mukaisesti lukioiden vanhojentansseissa. Vanhojentansseja<br />
tanssitaan Linneassa suhteellisen harvoin, mutta välillä pidetään teemakertoja<br />
jolloin kerrataan näitä.<br />
<br />
; [[Cicapo]]<br />
; [[Kehruuvalssi]]<br />
; [[Pas d'Espagne]]<br />
; [[Poloneesi]]<br />
; [[Pompadour]] : Ranskalainen hienostotanssi, joka alkaa doubleilla ja sipsuttelulla<br />
; [[Salty Dog Rag]]<br />
; [[Wienervalssi]]<br />
<br />
<br />
==Varhaiset tanssit==<br />
<br />
Tähän luokkaan on sijoitettu tansseja, joiden musiikki on ajalta ennen vanhimpia tunnettuja varsinaisia tanssilähteitä. 1400-luvun puoltaväliä varhaisemmista tansseista on vain mainintoja eri teksteissä, kuvia ja nuottikirjoitusta. Keskiaikaisiin tansseihin on keksitty sirpaletiedon ja erityisesti musiikin rytmityksen perusteella erityyppisiä koreografioita ja askeltekniikoita.<br />
<br />
; [[Estampie Real 5]]<br />
; [[Estampie Real 6]]<br />
; [[Farandola]] : yksinkertainen ketjutanssi<br />
; [[Saltarello la Regina]]<br />
; [[Trotto]] : Kolmen parin jonossa pikkurilliotteella<br />
<br />
==Muut==<br />
<br />
Tanssit, jotka eivät sopineet muihin luokkiin.<br />
<br />
; [[Gay Gordon]] : flirttailutanssi<br />
; [[Irish Dance]]<br />
; [[Korobushka]] : "30v naimisissa vihaamasi henkilön kanssa"<br />
; [[Le Menuet de Subligny]] : Kolmen parin menuetti, kolmospari ei tee mitään<br />
; [[Le Menuet du Chevalier]]<br />
; [[Mannschaft Pavane]] : "Ameebatanssi", 4 paria jonossa<br />
; [[Miss Grey]] : Childgroven musiikkiin 2000-luvun tanssi<br />
; [[Nine Pin Reel]] (tappitanssi)<br />
; [[Pornopolka]]<br />
; [[Rot och Sten]] : 2000-luku<br />
; [[Sottiisi]] : Kansantanssi, jossa mm. hullu pyöriminen parin kanssa<br />
; [[Susitanssi]]<br />
; [[Troikka]]<br />
; [[Wengerka]] : Puolalainen pomppimistanssi</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Nido_d%27Amore&diff=1959Nido d'Amore2007-09-10T14:52:00Z<p>Railuska: </p>
<hr />
<div>''Nido d'Amore'', "Rakkauden pesä", on peräisin Fabritio Caroson kirjasta [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso2/transcription/0119.clean.html Nobiltà di Dame] vuodelta 1600. Kyseessä on myöhäisitalialainen, noin neljän minuutin pituinen "askelilotulitus", jota Caroso kutsuu "täydelliseksi tanssiksi".<br />
<br />
<br />
==Askeleet==<br />
<br />
Yleisesti vasen tai oikea tarkoittaa sitä jalkaa, jolle ensin menee paino. Esimerkiksi vasen trabucchetto tarkoittaa hyppyä vasemmalle jalalle, vasen seguito tarkoittaa seguitoa, jonka ensimmäinen askel astutaan vasemmalla ja vasemmassa gropossa vasen jalka on maassa ja oikea sen takana. Poikkeukset ovat seuraavat: vasemmassa riverenzassa vasen jalka on taakse liikkuva jalka ja vasemmassa fioretossa vasen jalka on takana.<br />
<br />
Harvinaisempia askelia ovat:<br />
<br />
spezzato: "vaihtoaskelmainen" askel, nousee välissä ylös <br><br />
seguito semidoppio: kaksi passoa + spezzato <br><br />
groppo: painollinen jalka hieman koukkuun ja painoton jalka toisen taakse ilmaan <br><br />
saffice: sottopiede + trabucchetto <br><br />
destice: 2x sottopiede + trabucchetto <br><br />
corinto: 3x sottopiede + trabucchetto <br><br />
battuto (Canario-osuudessa): tömäytys kannalla (potku eteen), näpäytys varpailla (pyyhkäisy taakse), tömäytys koko jalalla maahan (sama kuin Allegrezzassa)<br />
<br />
<br />
==Tanssi==<br />
<br />
Tanssi koostuu neljästä osiosta, joissa kussakin on oma tahtilajinsa.<br />
<br />
===I osa===<br />
Yhdellä rivillä on aina 8 iskun verran tavaraa, joidenkin kohtien rytmitykset hieman hankalia. Poikkeuksia ovat molempien toistojen 2 viimeistä riviä, joilla on 10 iskua tavaraa. Eteenpäin tarkoittaa vierekkäin, käsi kädessä.<br />
<br />
paikallaan: v riverenza <br><br />
paikallaan: v+o continenza <br><br />
eteenpäin: v+o seguito semidoppio <br><br />
eteenpäin: v+o fioretto, v+o passo,v+o saffice <br><br />
parista poispäin: v+o spezzato, katsoen paria: v+o trabucchetto, kyljittäin kohti paria: v corinto <br><br />
parista poispäin: o+v spezzato, katsoen paria: o+v trabucchetto, kyljittäin kohti paria: o corinto<br />
<br />
[[Kuva:Nido-S.png|frame|I-osan "S-kuvio"]]<br />
vastakkain: v trango, v groppo, o+v fioretto, o trabucchetto, (pientä ympyrän kehää pitkin) v saffice <br><br />
vastakkain: o trango, o groppo, v+o fioretto, v trabucchetto, (pientä ympyrän kehää pitkin) o saffice <br><br />
eteenpäin, käsikädessä: v+o passo, o (+v+o) groppo, v+o fioretto, v spezzato <br><br />
eteenpäin, käsikädessä: o+v passo, v (+o+v) groppo, o+v fioretto, o spezzato <br><br />
eteenpäin: v+o saffice, v+o passo, v+o spezzato <br><br />
etääntyen, S-kuviolla: v+o saffice, v+o passo, v+o spezzato<br />
<br />
''S-kuvio, tarkempi selitys: (katso kuva)''<br />
<br />
Aluksi ollaan kasvokkain, josta tehdään saffice vasemmalle, lopuksi kääntyen 90 astetta vasempaan. <br><br />
Jatketaan saffice oikealle, mutta aivan alussa käännähtäen 180 astetta vasempaan. <br><br />
Kuljetaan kaksi passoa suoraan. <br><br />
Kahdella spezzatolla tehdään kaari päätyen katsomaan paria. <br><br />
(Liikkeitä ei tarvitse tehdä niin terävinä ja suorina, mutta se selkeyttää oppimista.)<br />
<br />
===II osa: Galliard===<br />
Jokaisella rivillä 4 tahtia (tahdissa siis 6 iskua)<br />
<br />
Miesten galliard vasemmalle (24 iskua) <br><br />
Naisten galliard vasemmalle (24 iskua) <br><br />
Miesten galliard oikealle (24 iskua) <br><br />
Naisten galliard oikealle (24 iskua) <br><br />
kohti: v+o passo, pois: v+o spezzato, katsoen paria: v+o trabucchetto, kyljittäin kohti paria: v corinto <br><br />
kohti: o+v passo, pois: o+v spezzato, katsoen paria: o+v trabucchetto, kyljittäin kohti paria: o corinto<br />
<br />
<br />
Galliardeja ei ole tanssikuvauksessa millään tavalla määrätty, joten tanssissa voi tehdä haluamansa 24 iskun galliard-kuvion, joka vaihtaa jalkojen painon. Alla pari vaihtoehtoa (vain vasen galliard kuvattu, oikealle peilikuvana).<br />
<br />
'''Helppo:''' ''(Caroso antaa ohjeissaan tämän vaihtoehdoksi naisille, jos tämä ei keksi mitään muuta; miehille ei anneta mitään ohjeita mutta tätäkin voi käyttää.)''<br />
<br />
(1-6) seguito ordinario vasempaan, (7-12) seguito ordinario oikeaan, <br><br />
(13-15) hidas vas. trabuchetto (3 iskua), (16-18) hidas oik. trabuchetto (3 iskua), <br><br />
(19-24) seguito finto (ei cadenzaa)<br />
<br />
''Seguito finto = lyhyt vasen askel taakse päkiälle, lyhyt oikea askel taakse päkiälle, lopuksi vasen askel takaisin eteen kokojalalle. (Finto tarkoittaa feikkausta: alussa lähdetään muka taakse, mutta aloitusjalka palaakin takaisin eteen.)''<br />
<br />
'''Vaikeampi:'''<br />
<br />
miesten galliard, 24 iskua <br><br />
(1-2) askeleet vasempaan v+o, (3) trabuchetto, (4-5) viuh-leikkaa, (6-7) fioretto, (8) trabuchetto, (9-10) viuh-leikkaa, (11-12) cadenza <br><br />
(13) hyppy vasempaan, (14-16) o+v+o potku, (17-18) fioretto, (19-20) fioretto, (21-22) viuh-leikkaa, (23-24) cadenza <br><br />
''potkut kuvattu painollisen, ei potkaisevan jalan mukaan''<br />
<br />
naisten tordion, 24 iskua <br><br />
(1-6) destice, (7-12) destice <br><br />
(13-15) v+o+v groppo, (16) leikkaa, (17-18) fioretto, (19-20) fioretto, (21-22) viuh-leikkaa, (23-24) cadenza<br />
<br />
''"viuh-leikkaa" = painoton jalka heilahtaa taakse, sen jälkeen leikkaa ja painollinen jalka potkaisee eteenpäin. Ero fiorettoon on että taakse menevä jalka ei koske maahan (voimakkaampi liike).''<br />
<br />
===III osa: Saltarello===<br />
8 iskua rivillä paitsi 2 viimeisessä 10. Tahdituksessa destice on erittäin nopea, corinto rauhallinen.<br />
<br />
ympyrän kehällä, käsiote: v+o spezzato, v+o passo, v destice <br><br />
toiseen suuntaan: o+v spezzato, o+v passo, o destice <br><br />
vasemman olan ympäri: v seguito semidoppio, o trabuchetto, v destice <br><br />
oikean olan ympäri: o seguito semidoppio, v trabuchetto, o destice <br><br />
parista poispäin: v+o spezzato, katsoen paria: v+o trabuchetto, kyljittäin kohti paria: v corinto <br><br />
parista poispäin: o+v spezzato, katsoen paria: o+v trabuchetto, kyljittäin kohti paria: o corinto<br />
<br />
===IV osa: Canario===<br />
Rivillä 8 tahtia. Alun ja lopun kierrot samat kuin Allegrezzassa.<br />
<br />
vasemman olan ympäri: v+o spezzato, v+o passo, v saffice <br><br />
oikean olan ympäri: o+v spezzato, o+v passo, o saffice <br><br />
<br />
Mies: 1. canario-variaatio vasemmalla (alla) <br><br />
Nainen: 1. canario-variaatio vasemmalla <br><br />
Mies: 1. canario-variaatio oikealla <br><br />
Nainen: 1. canario-variaatio oikealla <br><br />
<br />
Vastaavasti 2. canario-variaatio<br />
<br />
etuviistoon, vastakkain: v seguito spezzato puntato, o semi-riverenza <br><br />
etuviistoon, vastakkain: o seguito spezzato puntato, v semi-riverenza<br />
<br />
Vastaavasti 3. canario-variaatio<br />
<br />
vasemman olan ympäri: v+o spezzato, v+o passo, v saffice <br><br />
oikean olan ympäri: o+v spezzato, o+v passo, o saffice<br />
<br />
kohti: v+o passo puntato, v riverenza kädestä kiinni pitäen <br><br />
<br />
<br />
'''Canario-variaatiot''' (kirjoitettu vain vasen puoli, oikea puoli peilikuvana; suluissa monesko isku menossa):<br />
<br />
'''1:''' (1) tömistys vasemmalla, (3) tömistys oikealla, (4-6) v battuto (2 tahtia)<br />
<br />
'''2:''' (1-3) v battuto, (4-6) v battuto, (7-9) tömistykset o v o, (10-12) v battuto (4 tahtia)<br />
<br />
'''3:''' (1-3) vasen jalka liu'utetaan eteen "kanta", (4-6) vasen jalka liu'utetaan taakse "varvas", (7-12) v destice takaviistoon (4 tahtia)<br />
<br />
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset]]</div>Railuskahttp://tanssi.dy.fi/index.php?title=Gloria_d%27Amore&diff=1958Gloria d'Amore2007-09-10T14:46:21Z<p>Railuska: /* Askeleet: */</p>
<hr />
<div>{{Muotoilematon}}<br />
===Gloria d'Amore===<br />
<br />
Lähde: Fabritio Caroso, "Il Ballarino", 1581 <br><br />
Tyyppi: Myöhäinen italialainen<br />
<br />
====Askeleet:====<br />
<br />
Maahan ajatellaan kaksi ympyrää, joita pitkin tanssi kulkee. Pienempi ympyrä on kooltaan sellainen, että sillä vastakkain seisovien tanssijoiden kädet voivat koskettaa toisiaan. Suuremman ympyrän koko määräytyy sitten pienemmältä ympyrältä taaksepäin otettujen askelten perusteella.<br />
<br />
Tanssissa on viisi säkeistöä, joiden jokaisen lopussa tanssitaan jompi kumpi kahdesta kertosäkeistöstä. 1. ja 5. säkeistön perään tulee ns 1. kerto ja 2., 3. ja 4. säkeistön perään 2. kerto.<br />
<br />
<br />
<b>1. säkeistö:</b><br />
riverenza<br />
sisemmällä kehällä:<br />
2*seguito spezzato<br />
2*scambiata<br />
2*passo puntato (lähemmäs, kauemmas)<br />
<br />
<b>1. kerto:</b><br />
2*seguito spezzato (takaviistoon vasemmalle ja oikealle)<br />
2*passo naturale (takaisin sisemmälle kehälle)<br />
vasen cadenza<br />
<br />
<b>2. säkeistö:</b><br />
4*seguito spezzato<br />
4*trabuccetto<br />
volta seguito spezzatolla<br />
vasen cadenza<br />
2*seguito spezzato (takaviistoon vasemmalle ja oikealle)<br />
<br />
<b>2. kerto:</b><br />
ulommalla kehällä:<br />
2*ripresa i sotto pieli<br />
2*trabuccetto<br />
volta seguito spezzatolla<br />
vasen cadenza<br />
<br />
<b>3. säkeistö (mies):</b><br />
2*fioretto sivulle (liikkuu vähän eteenpäin)<br />
2*passo naturale (taakse, takaisin kehälle)<br />
seguito spezzato puntato (suljetaan)<br />
riverenza<br />
<i>Toistetaan oikealla aloittaen.</i><br />
2*passo puntato (molemmat, lähemmäs, kauemmas)<br />
<br />
<i>2. kerto</i><br />
<br />
<b>4. säkeistö (nainen):</b><br />
<i>Kuten 3. säkeistö.</i><br />
<br />
<i>2. kerto</i><br />
<br />
<b>5. säkeistö:</b><br />
pienenevää spiraalia pitkin vasemmalle:<br />
2*seguito spezzato<br />
2*passo naturale<br />
seguito spezzato<br />
spiraalia pitkin oikealle (takaisin sisemmälle kehälle):<br />
2*seguito spezzato<br />
2*passo naturale<br />
seguito spezzato<br />
<br />
2*trabuccetto (kosketukset oikeilla ja vasemmilla käsillä)<br />
<br />
<i>1. kerto</i><br />
<br />
<br />
<b>Lyhyt muistutus perusaskeleista:</b><br />
<br />
seguito spezzato = vaihtoaskelmainen askel yläkautta <br><br />
passo naturale = askel yläkautta <br><br />
passo puntato = askel alakautta ylös+koristelu <br><br />
cadenza = hyppy jalanheilautuksella <br><br />
scambiata = askel sivulle etuviistoon, toinen jalka edellisen taakse + cadenza <br><br />
trabuccetto = hyppy toiselle jalalle, toinen jalka vähän ilmaan eteen <br><br />
ripresa i sotto pieli = kipitykset vasemmalle <br><br />
volta = pyörähdys <br><br />
fioretto = hyppyaskel, toinen jalka sivulle <br><br />
<br />
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset]]</div>Railuska