Muokataan sivua Ballo del Fiore
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 3: | Rivi 3: | ||
[[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen tanssi]] Fabritio Caroson [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0125.clean.html Il Ballarinosta] (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla. | [[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen tanssi]] Fabritio Caroson [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0125.clean.html Il Ballarinosta] (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla. | ||
− | Caroson toinen Kukkatanssi hänen myöhemmässä tanssioppaassaan | + | Caroson toinen Kukkatanssi hänen myöhemmässä tanssioppaassaan Nobilta di Dame (1600) on erilainen, mutta molemmissa käytetään samaa musiikkia. |
− | |||
− | |||
==Askelikot== | ==Askelikot== | ||
− | + | Huom. Poikkeuksellisesti tanssi alkaa '''OIKEALLA''' jalalla. Yleisiä tyyliohjeita: lyhyet askeleet, varpaat ja polvet samansuuntaiset, polvet taipuvat vain vähän, selkä suorassa, pää ylhäällä mutta ei leuka tanassa, kädet ja vartalo levolliset. | |
− | |||
''Riverenza'': eräänlainen hidas kumarrus, 8 iskua eli 2 tahtia. | ''Riverenza'': eräänlainen hidas kumarrus, 8 iskua eli 2 tahtia. | ||
− | <br>1-2: | + | <br>1-2: Työnnä oikeaa jalka hieman vasemman jalan edelle. |
− | <br>3-4: Vedä | + | <br>3-4: Vedä oikea jalka (erityisemmin kohottamatta lattiasta) suoraan taakse niin pitkälle, että sen varpaat ovat |
vasemman kantapään tasalla. Älä kohota takajalan kantaa äläkä missään tapauksessa astu vasemman jalan taakse ristiin. | vasemman kantapään tasalla. Älä kohota takajalan kantaa äläkä missään tapauksessa astu vasemman jalan taakse ristiin. | ||
<br>5-6: laskeudu hieman taivuttamalla polvia. Pää pysyy pystyssä ja selkä suorassa. | <br>5-6: laskeudu hieman taivuttamalla polvia. Pää pysyy pystyssä ja selkä suorassa. | ||
− | <br>7-8: Nouse ylös, samalla | + | <br>7-8: Nouse ylös, samalla o. jalka vasemman tasalle. Paino pysyy edelleen vasemmalla jalalla. |
Naiset voivat tehdä riverenzan samaan tapaan tai jättää jalan eteenviennin pois. | Naiset voivat tehdä riverenzan samaan tapaan tai jättää jalan eteenviennin pois. | ||
''Continenza'': 'sivupöyhistely', 1 tahti eli 4 iskua | ''Continenza'': 'sivupöyhistely', 1 tahti eli 4 iskua | ||
− | <br>1-2: | + | <br>1-2: siirrä oikea jalka oikealle ja paino oikealle jalalle |
− | <br>3: | + | <br>3: vasen jalka oikean viereen |
− | <br>4: | + | <br>4: nosta kantapäät ylös ja laske alas. Paino jää oikealle jalalle. |
− | <br> | + | <br>Vasemmalle vastaavasti siten, että paino jää vasemmalle jalalle. |
''Seguito ordinario'' eli 'tavallinen askelsarja', tässä tanssikuvauksessa kuitenkin yksiselitteisyyden takia 'tavallinen seguito': 1 tahti | ''Seguito ordinario'' eli 'tavallinen askelsarja', tässä tanssikuvauksessa kuitenkin yksiselitteisyyden takia 'tavallinen seguito': 1 tahti | ||
− | <br>1: Lyhyt askel eteenpäin | + | <br>1: Lyhyt askel eteenpäin oikealla päkiällä |
− | <br>2: Lyhyt askel eteenpäin | + | <br>2: Lyhyt askel eteenpäin vasemmalla päkiällä |
− | <br>3: Lyhyt askel eteenpäin | + | <br>3: Lyhyt askel eteenpäin oikealla jalalla päkiän kautta kokojalalle |
− | <br>4: Kohoa&laskeudu hieman. Paino jää aloittaneelle eli | + | <br>4: Kohoa&laskeudu hieman. Paino jää aloittaneelle eli oikealle jalalle. |
− | |||
<br>Koko askelikon ajan selkä pysyy suorana ja polvia taivutetaan vain sen verran kuin askeltaminen vaatii. | <br>Koko askelikon ajan selkä pysyy suorana ja polvia taivutetaan vain sen verran kuin askeltaminen vaatii. | ||
''Seguito scorso'' eli 'kipittävä askelsarja' tai 'kipittävä seguito': 1 tahti | ''Seguito scorso'' eli 'kipittävä askelsarja' tai 'kipittävä seguito': 1 tahti | ||
− | <br>Nouse päkiöille, kipitä päkiöillä yhden tahdin ajan eteenpäin n. 8-10 nopealla pikkuaskeleella. Lopuksi laske kantapäät lattiaan tyylikkäästi. Kahden seguito scorson jälkeen painon on tässä tanssissa laskeuduttava | + | <br>Nouse päkiöille, kipitä päkiöillä yhden tahdin ajan eteenpäin n. 8-10 nopealla pikkuaskeleella. Lopuksi laske kantapäät lattiaan tyylikkäästi. Kahden seguito scorson jälkeen painon on tässä tanssissa laskeuduttava vasemmalle jalalle, jotta seuraava askelikko voidaan aloittaa oikealla. Polvia ei taivuteta enempää kuin on tarpeen askelten astumiseksi. Pää ja hartiat eivät pompi ylös ja alas, selkä pysyy suorana. Tavoitteena on tasainen liukuva liike. Jalkojen kopinaa ja suhinaa tulisi välttää. |
==Koreografia== | ==Koreografia== | ||
Rivi 44: | Rivi 40: | ||
Riverenza. <br> | Riverenza. <br> | ||
− | Kahdella tavallisella seguitolla (v | + | Kahdella tavallisella seguitolla (o,v) täysympyrä paikallaan kääntymällä vas. olan yli. |
Avauskuvion suorittaa vain ensimmäinen mies tanssin alussa. | Avauskuvion suorittaa vain ensimmäinen mies tanssin alussa. | ||
− | + | Never would have thunk I would find this so indsinpseable. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
===Kipitys ja puolikuu=== | ===Kipitys ja puolikuu=== | ||
Rivi 62: | Rivi 54: | ||
===S-kuvio=== | ===S-kuvio=== | ||
− | Ote irrotetaan. 4 tavallista seguitoa ( | + | Ote irrotetaan. 4 tavallista seguitoa (ovov): Ensimmäisellä seguitolla käännös vas. olan yli, päädytään vas. kyljet toisiaan kohti (270 asteen käännös). Toisella jatketaan ympyrä täydeksi ja astutaan eteenpäin rinnakkain siten, että jälleen vasemmat kyljet ovat toisiaan kohden (90 astetta + pari askelta eteenpäin). Kolmas etenee suoraan tai hyvin lievästi vasemmalle viistoon. Neljännellä käännytään oikean olan yli ja päädytään kasvokkain. (Näillä neljällä seguitolla sekä herra että daami piirtää lattiaan oman S-kuvionsa). Sitten jonkin matkan päässä parista kasvokkain o & v continenza sekä riverenza. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
===Sik-sak ja kukan ojennus=== | ===Sik-sak ja kukan ojennus=== | ||
− | 4 seguitoa sik-sakkina, ensin | + | 4 seguitoa sik-sakkina, ensin oikealle lievästi etuviistoon (kumpikin itsestä katsottuna oikealle), sitten vas. jne. Päädytään kasvokkain tanssietäisyyden päähän eli niin lähelle, että hieman ojennetusta kädestä ylettyisi ottamaan normaalin tanssiotteen, mutta ei liian liki. Sitten taas 2 continenze ja riverenza. Kumarruksen aikana herra suutelee kukkaa kevyesti ja ojentaa sen daamille. |
===Jatko=== | ===Jatko=== | ||
Rivi 84: | Rivi 72: | ||
Toinen suosittu vaihtoehto on että yksi mies aloittaa tanssin kahdeksan kukan kanssa. Tanssin lopussa hän antaa näistä puolet daamilleen, minkä jälkeen molemmat hakevat itselleen uuden parin. He vastaavasti antavat puolet kukista eteenpäin ja jatkavat tanssia, kunnes lopulta tanssissa on kahdeksan paria liikkeessä. | Toinen suosittu vaihtoehto on että yksi mies aloittaa tanssin kahdeksan kukan kanssa. Tanssin lopussa hän antaa näistä puolet daamilleen, minkä jälkeen molemmat hakevat itselleen uuden parin. He vastaavasti antavat puolet kukista eteenpäin ja jatkavat tanssia, kunnes lopulta tanssissa on kahdeksan paria liikkeessä. | ||
− | + | Okay I'm convinced. Let's put it to atcoin. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |