Ero sivun ”Branle de Malte” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (muotoilemattomuus)
p (muotoilua)
 
Rivi 1: Rivi 1:
{{Muotoilematon}}
+
'''''Maltanbranle'''''<br>
Arbeaun branlejen yleisesittely ja askelikot ovat [[Branlet|täällä|]].
+
''Huom. Tämä on historiallinen tanssi ja on sekä musiikiltaan että koreografialtaan eri tanssi kuin ns. SCA:n Maltanbranle, joka on alkuperäiseltä nimeltään Turkish Branle).''
  
Branle de Malte eli (varsinainen, historiallinen) Maltanbranle<br>
+
Piirissä tanssittava [[Branlet|branle]]. Tanssijat ovat pukeutuneet turkkilaisiksi. Pari ei ole välttämätön. Ainakin A-osassa ja haluttaessa myös B-osassa tanssijat pitävät toisiaan käsistä kiinni.
Huom. Tämä on sekä musiikiltaan että koreografialtaan eri tanssi kuin ns. SCA:n Maltanbranle, joka on alkuperäiseltä nimeltään Turkish Branle).<br>
 
  
Tanssijat pukeutuneet turkkilaisiksi, muodostelmana piiri, pari ei välttämätön. Ainakin A-osassa ja haluttaessa myös B-osassa tanssijat pitävät toisiaan käsistä kiinni.<br>
+
===A-osa===
 +
Double vasemmalle. Simple oikealle.
  
A-osa: Tupla vasemmalle. Simppeli oikealle.<br>
+
===B-osa===
 +
Hidas (2 iskua) vasen askel eteenpäin kohti piirin keskustaa. Toinen hidas askel oikealla.<br>
 +
Nopeat askeleet (1 askel per musiikin isku) v, o, v, joista viimeisen kanssa samanaikaisesti oikea potku.
  
B-osa: Hidas (2 iskua) vas. askel eteenpäin kohti piirin keskustaa. Toinen hidas askel oikealla.<br>
+
'''Piirin keskustassa tanssijat päästävät kädet irti (jos he pitivät toisiaan käsistä), pyörähtävät takaisin kohti ulkokehää (mihin ei ole aikaa - käytännössä kannattaa pyörähtää edellisen potkun aikana) ja palaavat paikoilleen seuraavin askelin:'''<br>
Nopeat askeleet (1 askel per musiikin isku) vas., oik. ja vas., joista viimeisen kanssa samanaikaisesti oikea potku.<br>
+
hidas (2 iskua) oikea askel, vasen potku,<br>
Piirin keskustassa tanssijat päästävät kädet irti (jos he pitivät toisiaan käsistä), pyörähtävät takaisin kohti ulkokehää (mihin ei ole aikaa - käytännössä kannattaa pyörähtää edellisen potkun aikana) ja palaavat paikoilleen seuraavin askelin:<br>
+
askel vasemmalla jalalla, oikea potku.<br>
hidas (2 iskua) oik. askel, vasen potku, askel vasemmalla jalalla, oikea potku. (Nämä kaikki askeleet ja potkut ovat normaalinopeuksisia eli hitaahkoja, à 2 iskua). Lopuksi kaikki kääntyvät kohti piirin keskustaa kolmella nopealla jalannostolla (vas., oik., vas.), joiden jälkeen jalat ovat yhdessä (pieds joints).
+
''(Nämä kaikki askeleet ja potkut ovat normaalinopeuksisia eli hitaahkoja, à 2 iskua)''
  
Hitaiden ja nopeiden keskustaa kohti etenevien askelten aikana tanssijat elehtivät ”ikään kuin haluaisivat pitää neuvonpidon” tai koskettavat toistensa käsiä tai ylistävät taivaita nostamalla kädet ja kasvot ylös. Jokaiselle säkeistölle voi keksiä uusia eleitä ja ilveilyjä. Arbeau viittaa myös kehon vääntelyyn, jolla ilmeisesti on jäljitelty ”turkkilaisena” pidettyä liikekieltä.
+
Lopuksi kaikki kääntyvät kohti piirin keskustaa kolmella nopealla jalannostolla (v, o, v), joiden jälkeen jalat ovat yhdessä (pieds joints).
 +
 
 +
 
 +
Hitaiden ja nopeiden keskustaa kohti etenevien askelten aikana tanssijat elehtivät "ikään kuin haluaisivat pitää neuvonpidon" tai koskettavat toistensa käsiä tai ylistävät taivaita nostamalla kädet ja kasvot ylös. Jokaiselle säkeistölle voi keksiä uusia eleitä ja ilveilyjä. Arbeau viittaa myös kehon vääntelyyn, jolla ilmeisesti on jäljitelty "turkkilaisena" pidettyä liikekieltä.
  
 
[[Luokka:Branlet|Malte]]
 
[[Luokka:Branlet|Malte]]

Nykyinen versio 11. syyskuuta 2007 kello 19.59

Maltanbranle
Huom. Tämä on historiallinen tanssi ja on sekä musiikiltaan että koreografialtaan eri tanssi kuin ns. SCA:n Maltanbranle, joka on alkuperäiseltä nimeltään Turkish Branle).

Piirissä tanssittava branle. Tanssijat ovat pukeutuneet turkkilaisiksi. Pari ei ole välttämätön. Ainakin A-osassa ja haluttaessa myös B-osassa tanssijat pitävät toisiaan käsistä kiinni.

A-osa[muokkaa]

Double vasemmalle. Simple oikealle.

B-osa[muokkaa]

Hidas (2 iskua) vasen askel eteenpäin kohti piirin keskustaa. Toinen hidas askel oikealla.
Nopeat askeleet (1 askel per musiikin isku) v, o, v, joista viimeisen kanssa samanaikaisesti oikea potku.

Piirin keskustassa tanssijat päästävät kädet irti (jos he pitivät toisiaan käsistä), pyörähtävät takaisin kohti ulkokehää (mihin ei ole aikaa - käytännössä kannattaa pyörähtää edellisen potkun aikana) ja palaavat paikoilleen seuraavin askelin:
hidas (2 iskua) oikea askel, vasen potku,
askel vasemmalla jalalla, oikea potku.
(Nämä kaikki askeleet ja potkut ovat normaalinopeuksisia eli hitaahkoja, à 2 iskua)

Lopuksi kaikki kääntyvät kohti piirin keskustaa kolmella nopealla jalannostolla (v, o, v), joiden jälkeen jalat ovat yhdessä (pieds joints).


Hitaiden ja nopeiden keskustaa kohti etenevien askelten aikana tanssijat elehtivät "ikään kuin haluaisivat pitää neuvonpidon" tai koskettavat toistensa käsiä tai ylistävät taivaita nostamalla kädet ja kasvot ylös. Jokaiselle säkeistölle voi keksiä uusia eleitä ja ilveilyjä. Arbeau viittaa myös kehon vääntelyyn, jolla ilmeisesti on jäljitelty "turkkilaisena" pidettyä liikekieltä.