Muokataan sivua Colonnese

Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
[[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen]] ballo kolmelle parille jonossa. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisten tanssien]] sivulla.
+
Alkumuodostelmana kolme paria jonossa<br>
  
=Tanssi=
+
A-osa, tahtilajina saltarello (6/8):<br>
'''Muodostelma:''' kolme paria jonossa<br>
+
16 saltarelloa (musiikkia on 17 tahtia, ensimmäinen tahti odotetaan paikallaan (ikään kuin olisi alkusoitto) - tai haluttaessa puoli tahtia paikallaan + puolen tahdin movimento)
 +
<br>
  
===A-osa, tahtilaji saltarello (6/8)===
+
B-osa, tahtilajina bassadanza (6/4)<br>
16 saltarelloa<br>
+
A-pari ei tee mitään.B-ja C-pari tekee samanaikaisesti eri asioita.<br>
(musiikkia on 17 tahtia, ensimmäinen tahti odotetaan paikallaan (ikään kuin olisi alkusoitto) - tai haluttaessa puoli tahtia paikallaan + puolen tahdin movimento)
+
B-pari: oikeat kädet, paikanvaihto askelin 2 sempiota, 1 doppio (alkaen vas.), sitten vas. kädet ja takaisin samoilla askelilla (alkaen oikealla), lopuksi riverenza<br>
 +
C-pari: pujottelu B- ja A-parien välistä muodostelman alkupäähän askelin 2 sempiota, 4 doppiota, siten, että nainen päätyy lopuksi miehen puolelle ja päinvastoin. Mahdollisia reittejä on useita, tässä yksi selkeä esimerkki: C:t eroavat, kiertävät B:iden takaa omilta puoliltaan, menevät ristiin A- ja B-parin välissä (nainen ensin), lopuksi A:iden takaa "väärille" paikolle.<br>
 +
Toistetaan vielä kahdesti, minkä jälkeen parit ovat alkuperäisessä järjestyksessä, mutta naiset vasemmalla puolen.<br>
  
===B-osa, tahtilaji bassadanza (6/4)===
+
C-osa, tahtilajina piva (2/4):<br>
''A-pari ei tee mitään. B-ja C-pari tekee samanaikaisesti eri asioita.''
+
Miehet kiertävät parinsa kolmella pivalla (alkaen vas.). Naiset pysyvät paikallaan. Sitten naiset kiertävät miesten pysyessä paikallaan. (Nopealla musiikilla on vaikea ehtiä parin ympäri koko kierrosta kolmella pivalla, ja niinpä Ropeconissa 2005 tämä kohta tanssittiin hieman helpotettuna siten, että kaikki kiersivät samaan aikaan ensin yhteen suuntaan kolme pivaa (alkaen vas.) ja sitten toiseen suuntaan kolme (alkaen oik.)).<br>
  
'''B-pari:''' oikeat kädet, paikanvaihto askelin 2 sempiota, 1 doppio (alkaen vas.), sitten vasemmat kädet ja takaisin samoilla askelilla (alkaen oikealla), lopuksi riverenza
+
D-osa, quadernaria (4/4):
 
 
'''C-pari:''' pujottelu B- ja A-parien välistä muodostelman alkupäähän askelin 2 sempiota, 4 doppiota siten, että nainen päätyy lopuksi miehen puolelle ja päinvastoin.<br>
 
Mahdollisia reittejä on useita, tässä yksi selkeä esimerkki: C:t eroavat, kiertävät B:iden takaa omilta puoliltaan, menevät ristiin A- ja B-parin välissä (nainen ensin), lopuksi A:iden takaa "väärille" paikolle.
 
 
 
B-osa toistetaan vielä kahdesti, minkä jälkeen parit ovat alkuperäisessä järjestyksessä, mutta naiset vasemmalla puolen.
 
 
 
===C-osa, tahtilaji piva (2/4)===
 
Miehet kiertävät parinsa kolmella pivalla (alkaen vasemmalla). Naiset pysyvät paikallaan.
 
 
 
Sitten naiset kiertävät miesten pysyessä paikallaan.
 
 
 
===D-osa, tahtilaji quadernaria (4/4)===
 
 
miehet movimento, naiset vastaavat<br>
 
miehet movimento, naiset vastaavat<br>
taakse (parista poispäin) OIKEA doppio, takaisin vasemmalla doppiolla pyörähtäen
+
taakse (parista poispäin) OIKEA doppio, takaisin vas. doppiolla pyörähtäen<br>
 
 
 
 
Tanssi alkaa alusta, mutta ensimmäisellä tahdilla ei odoteta (tai tehdä movimentoa), vaan aloitetaan suoraan oikealla saltarellolla. Saltarelloja tulee siis 17. Pujottelussa naiset päätyvät takaisin oikealle puolelle. Tällä kertaa naiset tekevät pivakierroksen ja movimenton ensin.
 
 
 
(Colonnese on säilynyt kuutena käsikirjoituksena. Yksi niistä päättyy sanoihin "ja sitten he menevät lepäämään" - tätä ohjetta ei tarvitse noudattaa...)
 
 
 
=Tanssiversioita=
 
C-osassa nopealla musiikilla on vaikea ehtiä parin ympäri koko kierrosta kolmella pivalla, ja niinpä Ropeconissa 2005 tämä kohta tanssittiin hieman helpotettuna siten, että kaikki kiersivät samaan aikaan ensin yhteen suuntaan kolme pivaa (alkaen vasemmalla) ja sitten toiseen suuntaan kolme (alkaen oikealla).
 
 
 
  
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]]
+
Tanssi alkaa alusta, mutta ensimmäisellä tahdilla ei odoteta (tai tehdä movimentoa), vaan aloitetaan suoraan oikealla saltarellolla. Saltarelloja tulee siis 17. Pujottelussa naiset päätyvät takaisin oikealle puolelle. Tällä kertaa naiset tekevät pivakierroksen ja movimenton ensin. (Colonnese on säilynyt kuutena käsikirjoituksena. Yksi niistä päättyy sanoihin "ja sitten he menevät lepäämään" - tätä ohjetta ei tarvitse noudattaa...)

Huomaa, että kuka tahansa voi muokata, muuttaa ja poistaa kaikkia sivustolle tekemiäsi lisäyksiä ja muutoksia. Muokkaamalla sivustoa luovutat sivuston käyttäjille tämän oikeuden ja takaat, että lisäämäsi aineisto on joko itse kirjoittamaasi tai peräisin jostain vapaasta lähteestä. Lisätietoja sivulla Wiki:Tekijänoikeudet. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)
Noudettu kohteesta ”http://tanssi.dy.fi/Colonnese