Ero sivun ”Colonnese” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (muotoilemattomuus)
p (muotoiltu)
Rivi 1: Rivi 1:
{{Muotoilematon}}
+
[[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen]] ballo yhdelle parille. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisten tanssien]] sivulla.
Alkumuodostelmana kolme paria jonossa<br>
 
  
A-osa, tahtilajina saltarello (6/8):<br>
+
=Tanssi=
16 saltarelloa (musiikkia on 17 tahtia, ensimmäinen tahti odotetaan paikallaan (ikään kuin olisi alkusoitto) - tai haluttaessa puoli tahtia paikallaan + puolen tahdin movimento)
+
'''Muodostelma:''' kolme paria jonossa<br>
<br>
 
  
B-osa, tahtilajina bassadanza (6/4)<br>
+
===A-osa, tahtilaji saltarello (6/8)===
A-pari ei tee mitään.B-ja C-pari tekee samanaikaisesti eri asioita.<br>
+
16 saltarelloa<br>
B-pari: oikeat kädet, paikanvaihto askelin 2 sempiota, 1 doppio (alkaen vas.), sitten vas. kädet ja takaisin samoilla askelilla (alkaen oikealla), lopuksi riverenza<br>
+
(musiikkia on 17 tahtia, ensimmäinen tahti odotetaan paikallaan (ikään kuin olisi alkusoitto) - tai haluttaessa puoli tahtia paikallaan + puolen tahdin movimento)
C-pari: pujottelu B- ja A-parien välistä muodostelman alkupäähän askelin 2 sempiota, 4 doppiota, siten, että nainen päätyy lopuksi miehen puolelle ja päinvastoin. Mahdollisia reittejä on useita, tässä yksi selkeä esimerkki: C:t eroavat, kiertävät B:iden takaa omilta puoliltaan, menevät ristiin A- ja B-parin välissä (nainen ensin), lopuksi A:iden takaa "väärille" paikolle.<br>
 
Toistetaan vielä kahdesti, minkä jälkeen parit ovat alkuperäisessä järjestyksessä, mutta naiset vasemmalla puolen.<br>
 
  
C-osa, tahtilajina piva (2/4):<br>
+
===B-osa, tahtilaji bassadanza (6/4)===
Miehet kiertävät parinsa kolmella pivalla (alkaen vas.). Naiset pysyvät paikallaan. Sitten naiset kiertävät miesten pysyessä paikallaan. (Nopealla musiikilla on vaikea ehtiä parin ympäri koko kierrosta kolmella pivalla, ja niinpä Ropeconissa 2005 tämä kohta tanssittiin hieman helpotettuna siten, että kaikki kiersivät samaan aikaan ensin yhteen suuntaan kolme pivaa (alkaen vas.) ja sitten toiseen suuntaan kolme (alkaen oik.)).<br>
+
''A-pari ei tee mitään. B-ja C-pari tekee samanaikaisesti eri asioita.''
  
D-osa, quadernaria (4/4):
+
'''B-pari:''' oikeat kädet, paikanvaihto askelin 2 sempiota, 1 doppio (alkaen vas.), sitten vasemmat kädet ja takaisin samoilla askelilla (alkaen oikealla), lopuksi riverenza
 +
 
 +
'''C-pari:''' pujottelu B- ja A-parien välistä muodostelman alkupäähän askelin 2 sempiota, 4 doppiota siten, että nainen päätyy lopuksi miehen puolelle ja päinvastoin.<br>
 +
Mahdollisia reittejä on useita, tässä yksi selkeä esimerkki: C:t eroavat, kiertävät B:iden takaa omilta puoliltaan, menevät ristiin A- ja B-parin välissä (nainen ensin), lopuksi A:iden takaa "väärille" paikolle.
 +
 
 +
B-osa toistetaan vielä kahdesti, minkä jälkeen parit ovat alkuperäisessä järjestyksessä, mutta naiset vasemmalla puolen.
 +
 
 +
===C-osa, tahtilaji piva (2/4)===
 +
Miehet kiertävät parinsa kolmella pivalla (alkaen vasemmalla). Naiset pysyvät paikallaan.
 +
 
 +
Sitten naiset kiertävät miesten pysyessä paikallaan.
 +
 
 +
===D-osa, tahtilaji quadernaria (4/4)===
 
miehet movimento, naiset vastaavat<br>
 
miehet movimento, naiset vastaavat<br>
taakse (parista poispäin) OIKEA doppio, takaisin vas. doppiolla pyörähtäen<br>
+
taakse (parista poispäin) OIKEA doppio, takaisin vasemmalla doppiolla pyörähtäen
 +
 
 +
 
 +
Tanssi alkaa alusta, mutta ensimmäisellä tahdilla ei odoteta (tai tehdä movimentoa), vaan aloitetaan suoraan oikealla saltarellolla. Saltarelloja tulee siis 17. Pujottelussa naiset päätyvät takaisin oikealle puolelle. Tällä kertaa naiset tekevät pivakierroksen ja movimenton ensin.
 +
 
 +
(Colonnese on säilynyt kuutena käsikirjoituksena. Yksi niistä päättyy sanoihin "ja sitten he menevät lepäämään" - tätä ohjetta ei tarvitse noudattaa...)
 +
 
 +
=Tanssiversioita=
 +
C-osassa nopealla musiikilla on vaikea ehtiä parin ympäri koko kierrosta kolmella pivalla, ja niinpä Ropeconissa 2005 tämä kohta tanssittiin hieman helpotettuna siten, että kaikki kiersivät samaan aikaan ensin yhteen suuntaan kolme pivaa (alkaen vasemmalla) ja sitten toiseen suuntaan kolme (alkaen oikealla).
  
Tanssi alkaa alusta, mutta ensimmäisellä tahdilla ei odoteta (tai tehdä movimentoa), vaan aloitetaan suoraan oikealla saltarellolla. Saltarelloja tulee siis 17. Pujottelussa naiset päätyvät takaisin oikealle puolelle. Tällä kertaa naiset tekevät pivakierroksen ja movimenton ensin. (Colonnese on säilynyt kuutena käsikirjoituksena. Yksi niistä päättyy sanoihin "ja sitten he menevät lepäämään" - tätä ohjetta ei tarvitse noudattaa...)
 
  
 
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]]
 
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]]

Versio 25. syyskuuta 2007 kello 17.29

1400-luvun italialainen ballo yhdelle parille. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on varhaisitalialaisten tanssien sivulla.

Tanssi

Muodostelma: kolme paria jonossa

A-osa, tahtilaji saltarello (6/8)

16 saltarelloa
(musiikkia on 17 tahtia, ensimmäinen tahti odotetaan paikallaan (ikään kuin olisi alkusoitto) - tai haluttaessa puoli tahtia paikallaan + puolen tahdin movimento)

B-osa, tahtilaji bassadanza (6/4)

A-pari ei tee mitään. B-ja C-pari tekee samanaikaisesti eri asioita.

B-pari: oikeat kädet, paikanvaihto askelin 2 sempiota, 1 doppio (alkaen vas.), sitten vasemmat kädet ja takaisin samoilla askelilla (alkaen oikealla), lopuksi riverenza

C-pari: pujottelu B- ja A-parien välistä muodostelman alkupäähän askelin 2 sempiota, 4 doppiota siten, että nainen päätyy lopuksi miehen puolelle ja päinvastoin.
Mahdollisia reittejä on useita, tässä yksi selkeä esimerkki: C:t eroavat, kiertävät B:iden takaa omilta puoliltaan, menevät ristiin A- ja B-parin välissä (nainen ensin), lopuksi A:iden takaa "väärille" paikolle.

B-osa toistetaan vielä kahdesti, minkä jälkeen parit ovat alkuperäisessä järjestyksessä, mutta naiset vasemmalla puolen.

C-osa, tahtilaji piva (2/4)

Miehet kiertävät parinsa kolmella pivalla (alkaen vasemmalla). Naiset pysyvät paikallaan.

Sitten naiset kiertävät miesten pysyessä paikallaan.

D-osa, tahtilaji quadernaria (4/4)

miehet movimento, naiset vastaavat
taakse (parista poispäin) OIKEA doppio, takaisin vasemmalla doppiolla pyörähtäen


Tanssi alkaa alusta, mutta ensimmäisellä tahdilla ei odoteta (tai tehdä movimentoa), vaan aloitetaan suoraan oikealla saltarellolla. Saltarelloja tulee siis 17. Pujottelussa naiset päätyvät takaisin oikealle puolelle. Tällä kertaa naiset tekevät pivakierroksen ja movimenton ensin.

(Colonnese on säilynyt kuutena käsikirjoituksena. Yksi niistä päättyy sanoihin "ja sitten he menevät lepäämään" - tätä ohjetta ei tarvitse noudattaa...)

Tanssiversioita

C-osassa nopealla musiikilla on vaikea ehtiä parin ympäri koko kierrosta kolmella pivalla, ja niinpä Ropeconissa 2005 tämä kohta tanssittiin hieman helpotettuna siten, että kaikki kiersivät samaan aikaan ensin yhteen suuntaan kolme pivaa (alkaen vasemmalla) ja sitten toiseen suuntaan kolme (alkaen oikealla).