Muokataan sivua Contrapasso in due

Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
 
[[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen]] paritanssi Fabritio Caroson tanssioppaasta ''Il Ballarino'' (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla.
 
[[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen]] paritanssi Fabritio Caroson tanssioppaasta ''Il Ballarino'' (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla.
  
Tässä esitetyt ohjeet ovat peräisin Atro Kajasteen [http://www.iki.fi/kajaste/dance/fi/contrapasso.html versiosta]. Originaali italiankielinen versio löytyy vaikkapa [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0134.clean.html täältä].
+
Tässä esitetyt ohjeet ovat peräisin Atro Kajasteen [http://www.sci.fi/~kajaste/dance/fi/contrapasso.html versiosta]. Originaali italiankielinen versio löytyy vaikkapa [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0134.clean.html täältä].
  
 
Kuten yleensäkin, oheisissa ohjeissa askeltekniikka on esitetty hieman yksinkertaistetusti, muistutukseksi siitä, miten askelikot suurinpiirtein tehdään. Muistakaa, että vaikka jotkut askelikkojen nimet ovat samat kuin [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisissa]] (eli 1400-luvun) tansseissa, näissä myöhäisemmissä liikkeet ovat kuitenkin erilaisia: ks. riverenza, continenza, doppio, ripresa. (Tällä tanssilla - tai muillakaan Caroson Contrapassoilla - ei myöskään ole mitään tekemistä varhaisitalialaisen contrapasso-askelikon kanssa).
 
Kuten yleensäkin, oheisissa ohjeissa askeltekniikka on esitetty hieman yksinkertaistetusti, muistutukseksi siitä, miten askelikot suurinpiirtein tehdään. Muistakaa, että vaikka jotkut askelikkojen nimet ovat samat kuin [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisissa]] (eli 1400-luvun) tansseissa, näissä myöhäisemmissä liikkeet ovat kuitenkin erilaisia: ks. riverenza, continenza, doppio, ripresa. (Tällä tanssilla - tai muillakaan Caroson Contrapassoilla - ei myöskään ole mitään tekemistä varhaisitalialaisen contrapasso-askelikon kanssa).
Rivi 10: Rivi 10:
 
===A-osio===
 
===A-osio===
  
Normaalissa tanssiotteessa käsi kädessä menosuuntaan:
+
Normaalissa tanssiotteessa kädekkäin menosuuntaan:
  
 
* riverenza grave vasemmalla jalalla  
 
* riverenza grave vasemmalla jalalla  
Rivi 31: Rivi 31:
 
*Oikeista käsistä kiinni pitäen kierretään ympäri myötäpäivään askelin 2 passi, doppio.
 
*Oikeista käsistä kiinni pitäen kierretään ympäri myötäpäivään askelin 2 passi, doppio.
 
*Sama vastapäivään vasensin käsin.
 
*Sama vastapäivään vasensin käsin.
*Molemmat tekevät omaan suuntaansa ''pienen ympyrän'' vastapäivään askelin 2 seguiti ordinarii
+
*Molemmat tekevät omaan suuntaansa ''pienen ympyrän'' vastapäivään askelin 2 sequiti ordinarii
 
*sama myötäpäivään
 
*sama myötäpäivään
  
Rivi 38: Rivi 38:
  
  
*Toistetaan pitäen kiinni molemmista käsistä. Leidien tehdessä ''pieniä ympyröitä'' miehet '''eivät''' kuitenkaan lähde mukaan vaan tekevät sen sijaan liikkeen joka on tullut tunnetuksi nimellä ''pienempikuin'', eli peruuttavat takaviistoon ensin vasemmalle ja sitten oikealle. Leidien aloittaessa toista pientä ympyräänsä herrat palaavat samaa reittiä pitkin takaisin paikalleen.
+
*Toistetaan pitäen kiinni molemmista käsistä. Leidien tehdessä ''pieniä ympyröitä'' miehet '''eivät''' kuitenkaan lähde mukaan vaan tekevät sen sijaan liikkeen joka on tullut tunnetuksi nimellä ''pienempikuin'', eli peruuttavat takaviistoon ensin vasemmalle ja oikealle. Leidien aloittaessa toista pientä ympyräänsä herrat palaavat samalla kuviolla paikalleen.
  
  
Rivi 45: Rivi 45:
 
Tanssiotteessa menosuuntaan:
 
Tanssiotteessa menosuuntaan:
  
*8 seguiti ordinarii
+
*8 sequiti ordinarii
  
''Useimmissa levytyksissä C-osio on soitettu samanlaisena ja yhtä pitkänä kuin A-osio, mikä tekee siitä 4 seguitoa liian pitkän alkuperäiseen tanssikuvaukseen nähden. Tällaiseen musiikkiin tanssittaessa on tässä kohtaa tapana yksinkertaisesti tanssia 12 seguitoa menosuuntaan.''
+
''Pidemmässä musiikissa tässä on tapana tehdä 12 sequitoa.''
  
  
Rivi 65: Rivi 65:
  
  
*Tanssin päätteeksi suukko kädelle ja riverenza grave käsi kädessä.
+
*Tanssin päätteeksi riverenza grave, suukko parin kädelle.
  
  
Rivi 74: Rivi 74:
 
; <mp3 link>Contrepasso in due (Celemon).mp3</mp3>
 
; <mp3 link>Contrepasso in due (Celemon).mp3</mp3>
 
: Useimmiten käytetty versio; sisältää C-osiossa 12 seguitoa.
 
: Useimmiten käytetty versio; sisältää C-osiossa 12 seguitoa.
 
 
== Video ==
 
 
{{#ev:youtube|MmDLK8GYZD4}}
 
Opetusvideo YouTubessa. Tanssijoiden askeltekniikka ja rytmissä pysyminen ei ehkä ole parasta mahdollista, mutta kuviot voi tästä katsoa kyllä.
 
  
  
 
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset]]
 
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset]]

Huomaa, että kuka tahansa voi muokata, muuttaa ja poistaa kaikkia sivustolle tekemiäsi lisäyksiä ja muutoksia. Muokkaamalla sivustoa luovutat sivuston käyttäjille tämän oikeuden ja takaat, että lisäämäsi aineisto on joko itse kirjoittamaasi tai peräisin jostain vapaasta lähteestä. Lisätietoja sivulla Wiki:Tekijänoikeudet. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)