Muokataan sivua Gratioso
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | + | Gratioso on 1400-luvun italialailainen paritanssi. Tämän tanssityypin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|omalla sivullaan|]]. Kuten monista muistakin, tästä tanssista on säilynyt useampia kuvauksia, jotka eroavat toisistaan parin yksityiskohdan osalta (ks. De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93, s. 166-169 ja 202-203). | |
− | + | Muodostelmana pari, aluksi tavanomainen tanssiote. | |
− | + | '''A-osa (tahtilajina quadernaria eli 4/4):''' <br> | |
− | ''' | + | 3 saltarelloa yhdessä eteenpäin, alkaen vasemmalla. Sitten mies kiertää doppiolla naisen oikealle puolelle naisen seisoessa paikallaan (ja vaihtaessaan painon, koska tanssi jatkuu vasemmalla jalalla, mutta 3 saltarelloa jättää oikean vapaaksi). <br> |
+ | Toistetaan saltarellot, ja sitten nainen kiertää miehen oikealle puolelle. (Guglielmon tanssikuvaus olisi tulkittavissa myös niin, että mies kiertää naisen vasemmalle puolelle). <br> | ||
− | + | Mies etenee yksin askelin 2 saltarelloa, 2 sempiota ja 1 doppio. Sitten nainen miehen luokse samoin askelin. (+ taas painonvaihto, koska oikea jää vapaaksi, mutta tanssi jatkuu vasemmalla)<br> | |
− | |||
− | + | '''B-osa (rytmi muuttuu bassadanzaksi eli 6/4:ksi):''' <br> | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Molemmat tekevät 2 sempiota & 2 doppiota, alkaen vasemmalla: mies etenee, nainen kiertää myötäpäivään.<br> | Molemmat tekevät 2 sempiota & 2 doppiota, alkaen vasemmalla: mies etenee, nainen kiertää myötäpäivään.<br> | ||
− | 2 ripresaa ( | + | 2 ripresaa (vas., oik.), joista ensimmäisellä mies kääntyy paria päin, riverenza (joissain lähteissä riverenzan sijaan 2 continenzaa, yhdessä vain yksi====). <br>==== |
− | |||
Uudestaan 2 sempiota & 2 doppiota, tällä kertaa nainen tulee miestä kohti ja mies kiertää vastapäivään. Näin päädytään rinnakkain.<br> | Uudestaan 2 sempiota & 2 doppiota, tällä kertaa nainen tulee miestä kohti ja mies kiertää vastapäivään. Näin päädytään rinnakkain.<br> | ||
− | Yhdessä, tavanomaisessa käsiotteessa, ripresat vasemmalle ja oikealle + riverenza (tai 2 continenzaa). | + | Yhdessä, tavanomaisessa käsiotteessa, ripresat vasemmalle ja oikealle + riverenza (tai 2 continenzaa).<br> |
− | + | '''C-osa (nopea piva-tahtilaji, 2/4):''' <br> | |
Kasvokkain, oikeat kädet, paikanvaihto kolmella pivalla.<br> | Kasvokkain, oikeat kädet, paikanvaihto kolmella pivalla.<br> | ||
− | + | Vas. kädet, takaisin omille paikoille kolmella pivalla (oik., vas., oik.). (Guglielmon kuvauksen paikanvaihtojakso on tulkitavissa myös niin, että ensin mies kiertää naista kolmella pivalla ja sitten nainen kiertää miestä.) <br> | |
− | + | Mies tekee movimenton. Nainen vastaa. <br> | |
− | Mies tekee movimenton. Nainen vastaa.<br> | ||
Kumpikin astuu doppion taakse, poispäin parista, ja pyörähtää takaisin toisella doppiolla. | Kumpikin astuu doppion taakse, poispäin parista, ja pyörähtää takaisin toisella doppiolla. | ||
− | |||
− |