Hedge Lane

Historiallisten tanssien wikistä
Versio hetkellä 22. lokakuuta 2011 kello 10.34 – tehnyt Aamu (keskustelu | muokkaukset) (tuotu kevään 2011 versio tänne)
(ero) ← Vanhempi versio | Nykyinen versio (ero) | Uudempi versio → (ero)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Englantilainen maalaistanssi, progressiivinen solatanssi.

Samaan musiikkiin on Playfordissa kaksi erilaista tanssia, joiden kummankin nimi on Hedge Lange. Ks. aiemmin julkaistu Playfordin kuvaus tanssista vuodelta 1679 tai myöhemmin julkaistu Playfordin kuvaus vuodelta 1728.

Hedge Lanen on kirjannut ylös myös ranskalainen André Lorin vuosina 1685-1687 käytyään Lontoossa keräämässä englantilaisten parhaimpia (sola)tansseja. Hänen versionsa on jokseenkin erilainen mutta siitä löytyy samanlaisia osia kuin Playfordin ensimmäisessä kuvauksessa (rivi, loppupyörintä). Lorin kirjoittaa notaatiossaan myös tanssin kuvioihin sopivat barokkiaskeleet.


Tanssi varhaisemman Playfordin mukaan[muokkaa]

(joensuulaisittain) / (helsinkiläisittäin, kts. kommentti alla)

A-osa[muokkaa]

  • Kaikki omaa paria kädestä pitäen taaksepäin solassa (neljä askelta).
  • A-pari cast off B-parin paikalle kasvot solassa alaspäin ja oman parin kädestä kiinni, B-pari seuraa edessään ollutta A-henkilöä ja ottaa tätä myös kädestä - muodostuu rivi (neljä / kahdeksan askelta).
  • Rivi liikkuu eteen solassa alaspäin (neljä), jokainen kääntyy itsensä ympäri sisäkautta ja rivi liikkuu eteen solassa ylöspäin (neljä).
  • B-pari menee A-parin välistä oman parin kädestä kiinni pitäen alasolaa kohti (A-pari astuu sivummalle antaakseen tilaa), sitten cast up (yhteensä kaksitoista / kahdeksan).
  • Jokainen vaihtaa paikkaa oman parinsa kanssa (neljä).

A- ja B-pari ovat vaihtaneet paikkaa ja miehet ja naiset ovat vaihtaneet puolia. A-osa toistuu uusilta paikoilta, jolloin kuvion järjestys palautuu takaisin aloituspaikoilleen.


B-osa[muokkaa]

  • A-herra pyörii B-ladyn kanssa oikeasta kädestä kiinnipitäen (kahdeksan).
  • A-lady pyörii B-herran kanssa vasemmasta kädestä kiinnipitäen (kahdeksan).
  • A-pari pyörii keskenään käsikkäin ja siirtyy pyöriessään B-parin paikalle, joka cast up A-parin paikalle (kahdeksan).


A- ja B-pari on tullut vaihtaneeksi paikkaa ja tanssi alkaa alusta.


Kommentti tahtijaosta: Lisäsin sivulle Helsingin opetuksessa käytetyn tahtijaon. Se tuntuu tanssiessa tasapainoisemmalta, koska kahteen kiireisimpään fraasiin on molempiin kahdeksan askelta aikaa. Seurauksena on, että rivit alas-ylös sijoittuu tahdeille 4-5 (Joensuun kuvauksessa tahdeille 3-4), eli säkeistön puolivälin molemmin puolin, mutta tämä ei mielestäni riko tanssia. Alkuteksti ei ota kantaa asiaan.

Toinen kommentti: Helsinkiläinen tahtijako kuulostaa hyvältä. Yksi idea kokeiltavaksi: Rivi ei käännykään ympäri vaan peruuttaa takaisin paikalleen. Sitten B-pari kääntyy ulkokautta toisiaan kohti eli tavallaan cast up (A-pari kääntyy perässä myös mutta jää paikalleen) ja tanssi jatkuu kuten yllä eli B-pari ottaa toisiaan kädestä ja kulkee A-parin välistä, sitten cast up A-parin paikalle, lopuksi kaikki paikanvaihto oman parin kanssa. Tästä tulee helsinkiläisen tahtijaon kanssa jännä toistorakenne, kun säe alkaa aina peruuttamalla, oltiinpa solassa tai rivissä. Toinen ajatus: Ihan ensimmäinen kuvio "fall back" voisi olla myös peruutus poispäin parista. Aamu


Musiikki[muokkaa]

The Broadside Band: Excellent New Dances: Dances of Court and Country c. 1699
Mukavan kuuloinen versio. Pitkähkö alkusoitto.