Ero sivun ”Ieanne qui saute” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (poistettu turha toivo sisäisestä linkistä Feuillet'en...)
p
 
Rivi 1: Rivi 1:
 
[[Barokkitanssit|Barokkitanssi]], progressiivinen kakkostyypin solatanssi, jossa jokainen tanssii jokaisen vastakkaista sukupuolta olevan kanssa vuorollaan. Askelikkoina fleuret tai gavottisarja, hypyt ja demi contretemps.
 
[[Barokkitanssit|Barokkitanssi]], progressiivinen kakkostyypin solatanssi, jossa jokainen tanssii jokaisen vastakkaista sukupuolta olevan kanssa vuorollaan. Askelikkoina fleuret tai gavottisarja, hypyt ja demi contretemps.
  
Tanssi on säilynyt sekä Feuillet'n notaationa että Playfordin sanallisena kuvauksena. Ks. alkuperäinen notaatio tanssista teoksessa Feuillet, Raoul Auger 1706: [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.070 Recüeil de contredances mises en chorégraphie], s. 65 (ks. tämän sivun alaosa). Ks. sanallinen kuvaus Playfordista nimellä [http://www.izaak.unh.edu/nhltmd/indexes/dancingmaster/Dance/Play4051.htm Joan's Placket].
+
Tanssi on säilynyt sekä Feuillet'n notaationa että Playfordin sanallisena kuvauksena. Ks. alkuperäinen notaatio tanssista teoksessa Feuillet, Raoul Auger 1706: [https://www.loc.gov/item/24027846/ Recüeil de contredances mises en chorégraphie], s. 65 (ks. tämän sivun alaosa). Ks. sanallinen kuvaus Playfordista nimellä [http://www.izaak.unh.edu/nhltmd/indexes/dancingmaster/Dance/Play4051.htm Joan's Placket].
  
  
Rivi 29: Rivi 29:
 
==Notaatio==
 
==Notaatio==
  
Tanssin notaatio-ohje löytyy kirjasta Feuillet, Raoul-Auger 1706: [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.070 Recüeil de contredances mises en chorégraphie] sivuilta 65 - 69.<br>
+
Tanssin notaatio-ohje löytyy kirjasta Feuillet, Raoul-Auger 1706: [https://www.loc.gov/item/24027846/ Recüeil de contredances mises en chorégraphie] sivuilta 65 - 69.<br>
  
 
{|
 
{|

Nykyinen versio 2. syyskuuta 2018 kello 15.48

Barokkitanssi, progressiivinen kakkostyypin solatanssi, jossa jokainen tanssii jokaisen vastakkaista sukupuolta olevan kanssa vuorollaan. Askelikkoina fleuret tai gavottisarja, hypyt ja demi contretemps.

Tanssi on säilynyt sekä Feuillet'n notaationa että Playfordin sanallisena kuvauksena. Ks. alkuperäinen notaatio tanssista teoksessa Feuillet, Raoul Auger 1706: Recüeil de contredances mises en chorégraphie, s. 65 (ks. tämän sivun alaosa). Ks. sanallinen kuvaus Playfordista nimellä Joan's Placket.


Tanssi[muokkaa]

Ensimmäinen pari alkaa tanssin. Yhden säkeistön jälkeen ensimmäisen parin tanssijat kääntyvät toista paria kohti ja toisesta säkeistöstä eteenpäin säkeistöt tanssitaan siis pitkittäin, mutta kuviot ovat samat. Jokainen pari liittyy tanssiin vasta ensimmäisen parin tullessa heidän kohdalleen (ja lakkaa tanssimasta vasta päädyttyään takaisin omalle paikalleen solassa).

Solan ylä- ja alapäässä tanssitaan säkeistö oman parin kanssa, jolloin tanssijat vaihtavat samalla puolta solassa. Kauniita pareja ei ole. (Tanssi loppuu, kun kaikki parit ovat alkuperäisillä paikoillaan.)

Kukin pätkä on neljän tahdin mittainen.

  • Siding vasen.
  • Siding oikea.
  • Tasajalkahyppelyt paikallaan, joka toinen kääntyneenä hieman oikealle ja joka toinen vasemmalle.
  • Pyöritään tanssiparin kanssa molemmista käsistä kiinni pitäen yksi kierros myötäpäivään.
  • Tasajalkahyppelyt paikallaan kuten aiemmin, mutta edelleen käsistä kiinni pitäen.
  • Pyöritään tanssiparin kanssa puolitoista kierrosta vastapäivään.

Lopuksi käännähdys uuden tanssiparin puoleen.


Notaatio[muokkaa]

Tanssin notaatio-ohje löytyy kirjasta Feuillet, Raoul-Auger 1706: Recüeil de contredances mises en chorégraphie sivuilta 65 - 69.

Ieanne 1.png
Ieanne 2.png
Ieanne 3.png
Ieanne 4.png
Ieanne 5.png

Lähde: Library of Congress, Music Division. Vapaa teos (lisätietoja).


Musiikki[muokkaa]

Musiikki on laukkatahtinen eli 6/8.

Musiques à Danser à la Cour et à l'Opéra / Music for Dancing at the Court and at the Opera, CD 2 : MUSIQUES À DANSER À LA COUR
Alkusoitto puuttuu, muuten tanssittava ja hienon kuuloinen kappale. Yhdeksän toistoa. (Kolmen parin solalle riittäisi seitsemän toistoa, neljän parin sola taas tarvitsisi yksitoista.)