Muokataan sivua Il Conto dell'Orco

Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
Paritanssi Fabritio Caroson [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0074.clean.html Il Ballarinosta] (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla.
+
{{Muotoilematon}}
 +
Paritanssi F. Caroson [[http://www.pbm.com/~~lindahl/caroso/ Il Ballarinosta]] (1581), pari hieman käsiotetta kauempana<br>
  
Melodia rakentuu neljän tahdin pituisista jaksoista, mutta tanssikuviot eivät. Pari hieman käsiotetta kauempana.
+
Melodia rakentuu neljän tahdin pituisista jaksoista, mutta tanssikuviot eivät.
  
==Tanssi==
 
 
===I osa===
 
  
 +
I osa:<br>
 
riverenza <br>
 
riverenza <br>
 
pienen piirin kehällä myötäpäivään 3 seguito ordinariota (vov) <br>
 
pienen piirin kehällä myötäpäivään 3 seguito ordinariota (vov) <br>
  
===Kertosäe===
+
kertosäe:<br>
  
 
kasvokkain 3 trabuchettoa (ovo), joista ensimmäinen hidas, muut nopeita<br>
 
kasvokkain 3 trabuchettoa (ovo), joista ensimmäinen hidas, muut nopeita<br>
Rivi 16: Rivi 15:
 
paikallaan täysi ympyrä vastapäivään yhdellä spezzatolla (vas.) + cadenza, jonka alastulossa jalat vierekkäin (=cadenza à piedi pari)<br>
 
paikallaan täysi ympyrä vastapäivään yhdellä spezzatolla (vas.) + cadenza, jonka alastulossa jalat vierekkäin (=cadenza à piedi pari)<br>
  
===II osa===
+
II osa: <br>
 
 
 
5 seguitoa kehällä myötäpäivään<br>
 
5 seguitoa kehällä myötäpäivään<br>
'''kertosäe''' kuten I osassa<br>
+
kertosäe kuten I osassa<br>
 
 
===III osa, miehen soolo===
 
  
mies eteenpäin hidas doppio (2 tahtia, suljetaan, loppuun kevyt koristelu polvilla)<br>
+
III osa, miehen soolo:<br>
 +
Mies eteenpäin hidas doppio (2 tahtia, suljetaan, loppuun kevyt koristelu polvilla)<br>
 
2 passoa taakse (ov)
 
2 passoa taakse (ov)
 
2 trabuchettoa (ov),
 
2 trabuchettoa (ov),
 
2 ripresaa oikealle <br>
 
2 ripresaa oikealle <br>
'''kertosäe''' kuten I osassa
+
ja kertosäe kuten edellä<br>
 +
(Nainen ei liiku.)
  
===IV osa, naisen soolo===
+
IV osa, naisen soolo:<br>
 +
kuten mies III osassa<br>
  
kuten mies III osassa
+
V osa:<br>
 +
"Väliosio": molemmat yhdessä kehällä 2 passoa (vo) ja 1 seguito (v) myötäpäivään, sitten samoin askelin vastapäivään<br>
 +
Molemmat tekevät samaan aikaan saman kuin III tai IV osassa.<br>
  
===V osa===
+
tanssin päätteeksi kasvokkain riverenza<br>
 +
<br>
 +
<br>
 +
<br>
  
"väliosio": molemmat yhdessä kehällä 2 passoa (vo) ja 1 seguito (v) myötäpäivään, sitten samoin askelin vastapäivään<br>
+
==== Il Conto dell'Orcossa käytettävien askelikkojen ohjeet hieman yksinkertaistetusti====
molemmat tekevät samaan aikaan saman kuin III tai IV osassa.<br>
 
  
tanssin päätteeksi kasvokkain riverenza
+
cadenza à piedi pari: hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudu jalat vierekkän. (Tavallisessa cadenzassa toinen jalka jäisi taakse.) <br>
  
==Askelohjeet==
+
hidas doppio (doppio grave): 3 hidasta askelta eteen, sitten oikea jalka viereen ja kevyt polvien taivutus & kantapäät ylös ja alas. Yksi tällainen doppio  kestää yhtä kauan kuin 4 passoa eli kaksi tahtia. Viereen tullut jalka aloittaa seuraavan askelikon.
 
 
'''cadenza à piedi pari''': hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudu jalat vierekkän. (Tavallisessa cadenzassa toinen jalka jäisi taakse.) <br>
 
 
 
'''hidas doppio (doppio grave)''': 3 hidasta askelta eteen, sitten oikea jalka viereen ja kevyt polvien taivutus & kantapäät ylös ja alas. Yksi tällainen doppio  kestää yhtä kauan kuin 4 passoa eli kaksi tahtia. Viereen tullut jalka aloittaa seuraavan askelikon.
 
 
(Huom. Il Conto dell'Orcon kuvauksessa käytetään vain sanaa "doppio", jonka voi päätellä tarkoittavan Il Ballarinon askelikoista doppio gravea. Tätä askelta on kutsuttu Linnean harjoituksissa myös nimellä doppio all'Italiana, mutta tarkkaan ottaen sen nimistä askelikkoa ei ole Il Ballarinossa; doppio all'Italiana on kuitenkin Caroson myöhemmässä kirjassa, Noblità di Damessa, ja se on kuvattu käytännössä samaan tapaan kuin Il Ballarinon doppio grave. Jos keksit paremman tavan esittää ohje, muokkaa tarvittaessa myös tätä huomautusta. -Samu) <br>
 
(Huom. Il Conto dell'Orcon kuvauksessa käytetään vain sanaa "doppio", jonka voi päätellä tarkoittavan Il Ballarinon askelikoista doppio gravea. Tätä askelta on kutsuttu Linnean harjoituksissa myös nimellä doppio all'Italiana, mutta tarkkaan ottaen sen nimistä askelikkoa ei ole Il Ballarinossa; doppio all'Italiana on kuitenkin Caroson myöhemmässä kirjassa, Noblità di Damessa, ja se on kuvattu käytännössä samaan tapaan kuin Il Ballarinon doppio grave. Jos keksit paremman tavan esittää ohje, muokkaa tarvittaessa myös tätä huomautusta. -Samu) <br>
  
'''passo''': luonnollinen askel päkiän kautta kokojalalle <br>
+
passo: luonnollinen askel päkiän kautta kokojalalle <br>
 
 
'''ripresa oikealle''': oikea jalka oikealle ("neljän sormenleveyden" päähän), ylös päkiöille, vasen jalka viereen ja alas. (Tämä on usein tapana tehdä sottopiedenä eli siten, että vasen jalka menee oikean alle, mutta Il Ballarinon ripresan kuvaus ei puhu sottopiedestä; Nobiltà di Damessa sen sijaan mainitaan ripresa sottopiede -niminen liike, jota Caroso ei kuitenkaan kuvaa - yksittäisen sottopieden kylläkin, mutta pelkkään sottopiedeen ilman ripresaa ei sisälly ripresaan kuuluvaa sivuttaista liikettä. Suosittelen käyttämään Il Ballarinon tansseissa sottopiedetöntä ripresaa. -Samu) <br>
 
 
 
'''riverenza''': vas. jalka taakse, polvistu hieman, vas. jalka takaisin & ylös. HUOM==== Älä taivuta polvia niin paljon, että jalkapohja näkyisi, liike on pieni ja hitaahko (vrt. varhaisitalialainen syvä riverenza). Älä myöskään vie vasenta jalkaa ristiin oikean taakse. <br>
 
  
'''seguito (=seguito ordinario)''':  päkiöillä kävellen 2 askelta, kolmas askel päkiän kautta kokojalalle, lopuksi käväisy ylhäällä <br>
+
ripresa oikealle: oikea jalka oikealle ("neljän sormenleveyden" päähän), ylös päkiöille, vasen jalka viereen ja alas. (Tämä on usein tapana tehdä sottopiedenä eli siten, että vasen jalka menee oikean alle, mutta Il Ballarinon ripresan kuvaus ei puhu sottopiedestä; Nobiltà di Damessa sen sijaan mainitaan ripresa sottopiede -niminen liike, jota Caroso ei kuitenkaan kuvaa - yksittäisen sottopieden kylläkin, mutta pelkkään sottopiedeen ilman ripresaa ei sisälly ripresaan kuuluvaa sivuttaista liikettä. Suosittelen käyttämään Il Ballarinon tansseissa sottopiedetöntä ripresaa. -Samu) <br>
  
'''(seguito) spezzato''': vaihtoaskel, joka kohoaa ylös. Päkiöillä vasen ja oikea askel, mutta oikea jalka ei ohita vasenta; lopuksi vielä lyhyt askel vasemmalla päkiän kautta kokojalalle. Tässä tanssissa spezzato esiintyy vain pyörähdyksessä, eli etenkin ensimmäisellä askeleella täytyy kääntyä mahdollisimman paljon. <br>
+
riverenza: vas. jalka taakse, polvistu hieman, vas. jalka takaisin & ylös. HUOM==== Älä taivuta polvia niin paljon, että jalkapohja näkyisi, liike on pieni ja hitaahko (vrt. varhaisitalialainen syvä riverenza). Älä myöskään vie vasenta jalkaa ristiin oikean taakse. <br>====
  
'''trabuchetto''': pikku hypähdys hieman sivulle, toinen jalka jää kevyesti eteen. Huom. Älä potkaise ristiin toisen jalan eteen äläkä ojenna nilkkaa; liikkeessä on pääosassa toiselle jalalle hypähdys, ei potku, eli potkaisua ei tule korostaa. Vasen trabuchetto tarkoittaa liikettä, jossa hypähdetään vasemmalle jalalle ja oikea jalka jää vapaaksi ilmaan. <br>
+
seguito (=seguito ordinario): päkiöillä kävellen 2 askelta, kolmas askel päkiän kautta kokojalalle, lopuksi käväisy ylhäällä <br>
  
'''trango''': vasemmalle viistoon n. kämmenenlevyden verran, taivuta molempia polvia hieman; sitten oikea kantapää irti lattiasta, koko oikea jalka ilmaan ja lopuksi alas vasemman viereen  <br>
+
(seguito) spezzato: vaihtoaskel, joka kohoaa ylös. Päkiöillä vasen ja oikea askel, mutta oikea jalka ei ohita vasenta; lopuksi vielä lyhyt askel vasemmalla päkiän kautta kokojalalle. Tässä tanssissa spezzato esiintyy vain pyörähdyksessä, eli etenkin ensimmäisellä askeleella täytyy kääntyä mahdollisimman paljon. <br>
  
==Video==
+
trabuchetto: pikku hypähdys hieman sivulle, toinen jalka jää kevyesti eteen. Huom. Älä potkaise ristiin toisen jalan eteen äläkä ojenna nilkkaa; liikkeessä on pääosassa toiselle jalalle hypähdys, ei potku, eli potkaisua ei tule korostaa. Vasen trabuchetto tarkoittaa liikettä, jossa hypähdetään vasemmalle jalalle ja oikea jalka jää vapaaksi ilmaan. <br>
  
; {{Video|IlContoDellOrco.MPG|320|240|16}}
+
trango: vasemmalle viistoon n. kämmenenlevyden verran, taivuta molempia polvia hieman; sitten oikea kantapää irti lattiasta, koko oikea jalka ilmaan ja lopuksi alas vasemman viereen  <br>
: Kuvattu Lahden tanssileirillä 2006. Alusta puuttuu riverenza ja yksi seguito ordinario.
 
  
 
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset|Conto dell'Orco]]
 
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset|Conto dell'Orco]]

Huomaa, että kuka tahansa voi muokata, muuttaa ja poistaa kaikkia sivustolle tekemiäsi lisäyksiä ja muutoksia. Muokkaamalla sivustoa luovutat sivuston käyttäjille tämän oikeuden ja takaat, että lisäämäsi aineisto on joko itse kirjoittamaasi tai peräisin jostain vapaasta lähteestä. Lisätietoja sivulla Wiki:Tekijänoikeudet. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)

Tällä sivulla käytetty malline: