Muokataan sivua Le Menuet de la Cour
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | |||
− | |||
[[Barokkitanssit|Hovibarokkitanssi]] yhdelle parille. Tanssissa käytetään [[menuettiaskelikkoja]]. | [[Barokkitanssit|Hovibarokkitanssi]] yhdelle parille. Tanssissa käytetään [[menuettiaskelikkoja]]. | ||
− | Hovimenuettia tanssittiin yleisesti barokin ajan tanssiaisissa eri maissa, etenkin Ranskassa ja Englannissa 1700-luvun alkupuoliskolla. Se kuvataan useissa aikalaisten tanssioppaissa askelikkoineen ja kuvioineen, mm. Rameau (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 1725] ja englanninkielinen käännös [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 | + | Hovimenuettia tanssittiin yleisesti barokin ajan tanssiaisissa eri maissa, etenkin Ranskassa ja Englannissa 1700-luvun alkupuoliskolla. Se kuvataan useissa aikalaisten tanssioppaissa askelikkoineen ja kuvioineen, mm. Rameau (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 1725] ja englanninkielinen käännös [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 1728]), Tomlinson (Lontoo [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 1735]), Minguet é Irol (Madrid [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.118 1737?]) ja Malpied (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.220 1770?]). |
Tanssi on avoin improvisaatiolle: Taitojaan pääsee näyttämään käyttämällä erilaisia [[menuettiaskelikkoja]]. Menuetin osiot eivät Tomlinsonin mukaan ole sidottuja musiikin säerakenteeseen. Tanssi alkaa suoraan kumarrusten jälkeen palaamatta lähtöpaikalle, eikä tanssijoiden tarvitse odottaa, että muusikot pääsevät säkeen alkuun, vaan he voivat lähteä liikkeelle kesken säkeen (heikommalla sävelkorvalla varustettujen on kuitenkin turvallisinta aloittaa säkeen alusta, tanssimestari muistuttaa). Eri osioihin käytettävien askelikkojen määrä ei ole kiinteä, joten on seurattava tanssiparia ja muunneltava omaa tanssimista senkin mukaan. Lisäksi ns. Z-kuvion peräkkäisten toistojen määrä on miehen päätettävissä (Tomlinsonin mielestä tanssin alku- ja loppupuolella on tanssittava yhtä monta toistoa, mutta Rameau ei pidä sitä olennaisena.) | Tanssi on avoin improvisaatiolle: Taitojaan pääsee näyttämään käyttämällä erilaisia [[menuettiaskelikkoja]]. Menuetin osiot eivät Tomlinsonin mukaan ole sidottuja musiikin säerakenteeseen. Tanssi alkaa suoraan kumarrusten jälkeen palaamatta lähtöpaikalle, eikä tanssijoiden tarvitse odottaa, että muusikot pääsevät säkeen alkuun, vaan he voivat lähteä liikkeelle kesken säkeen (heikommalla sävelkorvalla varustettujen on kuitenkin turvallisinta aloittaa säkeen alusta, tanssimestari muistuttaa). Eri osioihin käytettävien askelikkojen määrä ei ole kiinteä, joten on seurattava tanssiparia ja muunneltava omaa tanssimista senkin mukaan. Lisäksi ns. Z-kuvion peräkkäisten toistojen määrä on miehen päätettävissä (Tomlinsonin mielestä tanssin alku- ja loppupuolella on tanssittava yhtä monta toistoa, mutta Rameau ei pidä sitä olennaisena.) | ||
− | == | + | ==Osiot== |
Alussa ja lopussa kumarretaan eteenpäin ja parille. Menuetin osiot Tomlinsonin ([http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 1735]) mukaan ovat: | Alussa ja lopussa kumarretaan eteenpäin ja parille. Menuetin osiot Tomlinsonin ([http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 1735]) mukaan ovat: | ||
Rivi 28: | Rivi 26: | ||
Musiikiksi pitäisi sopia mikä tahansa menuettikappale, joka on riittävän pitkä. | Musiikiksi pitäisi sopia mikä tahansa menuettikappale, joka on riittävän pitkä. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Luokka:Barokkitanssit|Menuet Cour]] | [[Luokka:Barokkitanssit|Menuet Cour]] |