Ero sivun ”Le Menuet de la Cour” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(Ak: Uusi sivu: Hovibarokkitanssi yhdelle parille. Tanssissa käytetään menuettiaskelikkoja. Le Menuet de la Couria tanssittiin yleisesti perusmenuettina barokin ajan tanssiaisi...)
 
p (lisätty vielä yksi lähdelinkki)
Rivi 1: Rivi 1:
 
[[Barokkitanssit|Hovibarokkitanssi]] yhdelle parille. Tanssissa käytetään menuettiaskelikkoja.
 
[[Barokkitanssit|Hovibarokkitanssi]] yhdelle parille. Tanssissa käytetään menuettiaskelikkoja.
  
Le Menuet de la Couria tanssittiin yleisesti perusmenuettina barokin ajan tanssiaisissa eri maissa. Se kuvataan useissa aikalaisten tanssioppaissa, mm. Tomlinson (Lontoo [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 1735]), Rameau (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 1725] ja englanninkielinen käännös [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 1728]) ja Minguet é Irol (Madrid [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.118 1737?]).
+
Le Menuet de la Couria tanssittiin yleisesti perusmenuettina barokin ajan tanssiaisissa eri maissa. Se kuvataan useissa aikalaisten tanssioppaissa askelikkoineen ja kuvioineen, mm. Rameau (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 1725] ja englanninkielinen käännös [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 1728]), Tomlinson (Lontoo [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 1735]), Minguet é Irol (Madrid [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.118 1737?]) ja Malpied (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.220 1770?]).
  
 
Tanssi on avoin improvisaatiolle: Taitojaan pääsee näyttämään käyttämällä erilaisia menuettiaskelikkoja. Menuetin osiot eivät Tomlinsonin mukaan ole sidottuja musiikin säerakenteeseen. Tanssi alkaa suoraan kumarrusten jälkeen palaamatta lähtöpaikalle, eikä tanssijoiden tarvitse odottaa, että muusikot pääsevät säkeen alkuun, vaan he voivat lähteä liikkeelle kesken säkeen (heikommalla sävelkorvalla varustettujen on kuitenkin turvallisinta aloittaa säkeen alusta, tanssimestari muistuttaa). Eri osioihin käytettävien askelikkojen määrä ei ole kiinteä, joten on seurattava tanssiparia ja muunneltava omaa tanssimista senkin mukaan. Lisäksi ns. Z-kuvion peräkkäisten toistojen määrä on miehen päätettävissä (Tomlinsonin mielestä tanssin alku- ja loppupuolella on tanssittava yhtä monta toistoa, mutta Rameau ei pidä sitä olennaisena.)
 
Tanssi on avoin improvisaatiolle: Taitojaan pääsee näyttämään käyttämällä erilaisia menuettiaskelikkoja. Menuetin osiot eivät Tomlinsonin mukaan ole sidottuja musiikin säerakenteeseen. Tanssi alkaa suoraan kumarrusten jälkeen palaamatta lähtöpaikalle, eikä tanssijoiden tarvitse odottaa, että muusikot pääsevät säkeen alkuun, vaan he voivat lähteä liikkeelle kesken säkeen (heikommalla sävelkorvalla varustettujen on kuitenkin turvallisinta aloittaa säkeen alusta, tanssimestari muistuttaa). Eri osioihin käytettävien askelikkojen määrä ei ole kiinteä, joten on seurattava tanssiparia ja muunneltava omaa tanssimista senkin mukaan. Lisäksi ns. Z-kuvion peräkkäisten toistojen määrä on miehen päätettävissä (Tomlinsonin mielestä tanssin alku- ja loppupuolella on tanssittava yhtä monta toistoa, mutta Rameau ei pidä sitä olennaisena.)

Versio 2. lokakuuta 2007 kello 22.48

Hovibarokkitanssi yhdelle parille. Tanssissa käytetään menuettiaskelikkoja.

Le Menuet de la Couria tanssittiin yleisesti perusmenuettina barokin ajan tanssiaisissa eri maissa. Se kuvataan useissa aikalaisten tanssioppaissa askelikkoineen ja kuvioineen, mm. Rameau (Pariisi 1725 ja englanninkielinen käännös 1728), Tomlinson (Lontoo 1735), Minguet é Irol (Madrid 1737?) ja Malpied (Pariisi 1770?).

Tanssi on avoin improvisaatiolle: Taitojaan pääsee näyttämään käyttämällä erilaisia menuettiaskelikkoja. Menuetin osiot eivät Tomlinsonin mukaan ole sidottuja musiikin säerakenteeseen. Tanssi alkaa suoraan kumarrusten jälkeen palaamatta lähtöpaikalle, eikä tanssijoiden tarvitse odottaa, että muusikot pääsevät säkeen alkuun, vaan he voivat lähteä liikkeelle kesken säkeen (heikommalla sävelkorvalla varustettujen on kuitenkin turvallisinta aloittaa säkeen alusta, tanssimestari muistuttaa). Eri osioihin käytettävien askelikkojen määrä ei ole kiinteä, joten on seurattava tanssiparia ja muunneltava omaa tanssimista senkin mukaan. Lisäksi ns. Z-kuvion peräkkäisten toistojen määrä on miehen päätettävissä (Tomlinsonin mielestä tanssin alku- ja loppupuolella on tanssittava yhtä monta toistoa, mutta Rameau ei pidä sitä olennaisena.)

Osiot

Alussa ja lopussa kumarretaan eteenpäin ja parille. Menuetin osiot Tomlinsonin mukaan ovat:

  1. Esittely
  2. peilikuva-S (Z-kuvio)
  3. Oikean käden ojentaminen
  4. Vasemman käden ojentaminen
  5. peilikuva-S (Z-kuvio)
  6. Molempien käsien ojentaminen ja lopetus

Notaatio

Yksi tanssin alkuperäisistä sanallisista kuvauksista sekä allaoleva notaatio-ohje löytyy kirjasta Tomlinson, Kellom 1735: The Art of Dancing.
Kuvan lähde: Library of Congress, Music Division. Vapaa teos (lisätietoja).

Menuet de la cour.png

Musiikki

Musiikiksi pitäisi sopia mikä tahansa menuettikappale, joka on riittävän pitkä.