Muokataan sivua Menuettiaskelikkoja
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | |||
− | |||
Menuetin perusaskelikot koostuvat neljästä askeleesta, jotka voidaan rytmittää monella tapaa suhteessa musiikkiin. Perusaskelikoilla edetään eteen, taakse tai sivulle. Lisäksi on koruaskelikkoja, joilla taitava menuetin tanssija voi koristella tanssia oman makunsa mukaan. Menuettiaskelikon alussa paino on aina vasemmalla jalalla. Menuetilla on oma tyypillinen käsiliikkeensä, jota naiset eivät kuitenkaan tee vaan pitävät kätensä alhaalla helmassa (ks. käsien ohje ja kuvat Rameaun tanssioppaasta [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 ranskaksi] tai [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 englanniksi], luku XXIV). Menuettimusiikki on kolmijakoinen, ja yksi menuettiaskelikko vie kaksi 3/4-tahtia. | Menuetin perusaskelikot koostuvat neljästä askeleesta, jotka voidaan rytmittää monella tapaa suhteessa musiikkiin. Perusaskelikoilla edetään eteen, taakse tai sivulle. Lisäksi on koruaskelikkoja, joilla taitava menuetin tanssija voi koristella tanssia oman makunsa mukaan. Menuettiaskelikon alussa paino on aina vasemmalla jalalla. Menuetilla on oma tyypillinen käsiliikkeensä, jota naiset eivät kuitenkaan tee vaan pitävät kätensä alhaalla helmassa (ks. käsien ohje ja kuvat Rameaun tanssioppaasta [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 ranskaksi] tai [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 englanniksi], luku XXIV). Menuettimusiikki on kolmijakoinen, ja yksi menuettiaskelikko vie kaksi 3/4-tahtia. | ||
− | Menuetissa käytettävien askelikkojen kuvauksia on useissa barokin ajan tanssioppaissa. Tässä oleva esitys menuetin askelikoista perustuu Tomlinsonin ohjeisiin kirjassa [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 The Art of Dancing] (1735), koska tanssimestari on kertonut yksityiskohtaisesti myös askelten ajoituksen musiikin iskuihin, toisin kuin esim. Rameau, ja kirja on englanninkielinen | + | Menuetissa käytettävien askelikkojen kuvauksia on useissa barokin ajan tanssioppaissa, mm. Rameau (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 1725] ja englanninkielinen käännös [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 1728]), Tomlinson (Lontoo [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 1735]), Minguet é Irol (Madrid [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.118 1737?]) ja Malpied (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.220 1770?]). Tässä oleva esitys menuetin askelikoista perustuu Tomlinsonin ohjeisiin kirjassa [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 The Art of Dancing] (1735), koska tanssimestari on kertonut yksityiskohtaisesti myös askelten ajoituksen musiikin iskuihin, toisin kuin esim. Rameau, ja kirja on englanninkielinen. |
− | |||
− | |||
+ | Menuettiaskelikkoja käytetään myös barokin passepied-tanssilajissa, joka on menuettia nopeampi. | ||
=Perusaskelikot= | =Perusaskelikot= | ||
− | + | Tomlinson (1735) esittelee variaatiot mukaanlukien neljä perusaskelikkoa (hovi)menuettiin. Kukin askelikko koostuu neljästä askeleesta. Numerot viittaavat musiikin iskuihin, kun kahden 3/4-tahdin iskut lasketaan 1-6. | |
− | |||
==Englantilainen askelikko== | ==Englantilainen askelikko== | ||
− | |||
'''fleuret + demi coupe''' | '''fleuret + demi coupe''' | ||
Rivi 21: | Rivi 16: | ||
(2) vasen astuu<br> | (2) vasen astuu<br> | ||
(3) oikea astuu<br> | (3) oikea astuu<br> | ||
− | + | ja ''plié''<br> | |
(4) vasen astuu<br> | (4) vasen astuu<br> | ||
(5) -<br> | (5) -<br> | ||
(6) - | (6) - | ||
− | '''''Variaatio:''''' Demi coupen sijaan jetté, eli viimeinen askel hypähtäen. | + | '''''Variaatio:''''' Demi coupen sijaan jetté, eli viimeinen askel hypähtäen. |
− | |||
− | |||
+ | Tomlinson sivuuttaa englantilaisen askelikon nopeasti, koska ''"korkea-arvoiset henkilöt käyttävät niitä enää harvoin, jos koskaan, ja ne näyttävät jääneen tällä hetkellä täysin syrjään – ei siksi, etteivätkö olisi viehkeitä tai miellyttäviä katsoa tai tuottaisi kunniaa tanssijalle, vaan koska muoti muuttuu tanssinkin suhteen, kuten pukujen jne."'' | ||
==Ranskalainen askelikko== | ==Ranskalainen askelikko== | ||
− | + | '''''"askel ja fleuret", "uusi askelikko"''' (Tomlinson 1735)''<br> | |
'''demi coupe + fleuret''' | '''demi coupe + fleuret''' | ||
Rivi 42: | Rivi 36: | ||
(5) oikea astuu<br> | (5) oikea astuu<br> | ||
(6) vasen astuu | (6) vasen astuu | ||
− | |||
− | |||
Englantilaisen askelikon vastakohta. Tomlinsonin aikaan ranskalainen askelikko oli muodissa, joten hän kuvaa sen englantilaista tarkemmin ja erikseen eteenpäin ja sivuittain oikealle sekä vasemmalle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa astumaan taakse ristiin ja liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié. | Englantilaisen askelikon vastakohta. Tomlinsonin aikaan ranskalainen askelikko oli muodissa, joten hän kuvaa sen englantilaista tarkemmin ja erikseen eteenpäin ja sivuittain oikealle sekä vasemmalle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa astumaan taakse ristiin ja liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié. | ||
Ranskalaista askelikkoa käytetään Suomessa yleensä tanssittaessa esim. [[Le Menuet de Subligny]]a ja [[Le Menuet du Chevalier]]ia. | Ranskalaista askelikkoa käytetään Suomessa yleensä tanssittaessa esim. [[Le Menuet de Subligny]]a ja [[Le Menuet du Chevalier]]ia. | ||
− | |||
==Kolmen plién askelikko== | ==Kolmen plién askelikko== | ||
− | + | '''''"uusi askelikko"''' (Tomlinson 1735)''<br> | |
'''demi coupe + coupe + demi coupe''' | '''demi coupe + coupe + demi coupe''' | ||
Rivi 61: | Rivi 52: | ||
(5) ''plié''<br> | (5) ''plié''<br> | ||
(6) vasen astuu | (6) vasen astuu | ||
− | |||
− | |||
Tämä on variaatio ranskalaisesta askelikosta, jonka rytmitys on muuttunut kolmannen plién myötä. Tomlinsonin mukaan sitä käytettiin yhtä paljon ellei enemmänkin kuin tavallista ranskalaista askelikkoa. Erityisesti kolmen plién askelikkoa käytettiin tanssittaessa sivuittain vasemmalle, jolloin astuttiin vuoroin eteen ja taakse ristiin vartalon kääntyessä samalla kauniisti hieman askeleen suuntaan, vuoroin vasemmalle ja oikealle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa jälleen liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié, tanssittiinpa koko ajan (vasemmalle sivuittain) taakse ristiin tai vuoroin eteen ja taakse ristiin. | Tämä on variaatio ranskalaisesta askelikosta, jonka rytmitys on muuttunut kolmannen plién myötä. Tomlinsonin mukaan sitä käytettiin yhtä paljon ellei enemmänkin kuin tavallista ranskalaista askelikkoa. Erityisesti kolmen plién askelikkoa käytettiin tanssittaessa sivuittain vasemmalle, jolloin astuttiin vuoroin eteen ja taakse ristiin vartalon kääntyessä samalla kauniisti hieman askeleen suuntaan, vuoroin vasemmalle ja oikealle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa jälleen liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié, tanssittiinpa koko ajan (vasemmalle sivuittain) taakse ristiin tai vuoroin eteen ja taakse ristiin. | ||
− | Kolmen plién askelikkoa käytetään paljon esim. [[La Bourée d'Achille]]ssa ja | + | Kolmen plién askelikkoa käytetään paljon esim. [[La Bourée d'Achille]]ssa ja [[Le Menuet de la Cour]]issa. Ainakaan niissä se ei kuitenkaan esiinny koskaan taaksepäin tai sivuittain oikealle, vaan silloin käytetään tavallista ranskalaista askelikkoa - jopa niin, että La Bourée d'Achillen menuettiosiossa toiselle tanssijalle on notatoitu tavallinen ranskalainen askelikko oikealle, kun toisella lukee samaan aikaan kolmen plién askelikko vasemmalle (tosin Ranskassa ko. notaatiomerkintä saattaa tarkoittaa eri tavallakin rytmitettyä askelikkoa). |
− | |||
− | |||
− | |||
=Koruaskelikot= | =Koruaskelikot= | ||
− | + | ''(tulossa myöhemmin)'' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | '' | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | ( | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |