Muokataan sivua Menuettiaskelikkoja

Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
Menuetissa käytettävät askelikot ja käsiliikkeet poikkeavat muissa [[Barokkitanssit|barokkitansseissa]] käytetyistä [[Barokkiaskelikkoja|barokkiaskelikoista]]. Menuettimusiikin tahtilaji on 3/4 (tai joskus 6/4).
+
Menuetissa käytettävät askelikot ja käsiliikkeet poikkeavat muissa [[Barokkitanssit|barokkitansseissa]] käytetyistä [[Barokkiaskelikkoja|barokkiaskelikoista]].
  
 
Menuetin perusaskelikot koostuvat neljästä askeleesta, jotka voidaan rytmittää monella tapaa suhteessa musiikkiin. Perusaskelikoilla edetään eteen, taakse tai sivulle. Lisäksi on koruaskelikkoja, joilla taitava menuetin tanssija voi koristella tanssia oman makunsa mukaan. Menuettiaskelikon alussa paino on aina vasemmalla jalalla. Menuetilla on oma tyypillinen käsiliikkeensä, jota naiset eivät kuitenkaan tee vaan pitävät kätensä alhaalla helmassa (ks. käsien ohje ja kuvat Rameaun tanssioppaasta [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 ranskaksi] tai [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 englanniksi], luku XXIV). Menuettimusiikki on kolmijakoinen, ja yksi menuettiaskelikko vie kaksi 3/4-tahtia.
 
Menuetin perusaskelikot koostuvat neljästä askeleesta, jotka voidaan rytmittää monella tapaa suhteessa musiikkiin. Perusaskelikoilla edetään eteen, taakse tai sivulle. Lisäksi on koruaskelikkoja, joilla taitava menuetin tanssija voi koristella tanssia oman makunsa mukaan. Menuettiaskelikon alussa paino on aina vasemmalla jalalla. Menuetilla on oma tyypillinen käsiliikkeensä, jota naiset eivät kuitenkaan tee vaan pitävät kätensä alhaalla helmassa (ks. käsien ohje ja kuvat Rameaun tanssioppaasta [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 ranskaksi] tai [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 englanniksi], luku XXIV). Menuettimusiikki on kolmijakoinen, ja yksi menuettiaskelikko vie kaksi 3/4-tahtia.
  
Menuetissa käytettävien askelikkojen kuvauksia on useissa barokin ajan tanssioppaissa. Tässä oleva esitys menuetin askelikoista perustuu Tomlinsonin ohjeisiin kirjassa [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 The Art of Dancing] (1735), koska tanssimestari on kertonut yksityiskohtaisesti myös askelten ajoituksen musiikin iskuihin, toisin kuin esim. Rameau, ja kirja on englanninkielinen.
+
Menuetissa käytettävien askelikkojen kuvauksia on useissa barokin ajan tanssioppaissa, mm. Rameau (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 1725] ja englanninkielinen käännös [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 1728]), Tomlinson (Lontoo [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 1735]), Minguet é Irol (Madrid [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.118 1737?]) ja Malpied (Pariisi [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.220 1770?]). Tässä oleva esitys menuetin askelikoista perustuu Tomlinsonin ohjeisiin kirjassa [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 The Art of Dancing] (1735), koska tanssimestari on kertonut yksityiskohtaisesti myös askelten ajoituksen musiikin iskuihin, toisin kuin esim. Rameau, ja kirja on englanninkielinen.
 
 
Koreografioiduissa menueteissa käytetään myös tavallisia [[barokkiaskelikkoja]], kuten tanssissa [[Le Menuet de Omphale]]. Menuettiaskelikkoja ei kuitenkaan ilmene muissa tanssilajeissa kuin menuetissa tai passepiedissa, joka on menuettia nopeampi.
 
  
 +
Menuettiaskelikkoja käytetään myös barokin passepied-tanssilajissa, joka on menuettia nopeampi.
  
 
=Perusaskelikot=
 
=Perusaskelikot=
  
[http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 Tomlinson (1735)] esittelee variaatiot mukaanlukien neljä perusaskelikkoa [[Hovimenuetti|(hovi)menuettiin]]. Kukin askelikko koostuu neljästä askeleesta. Numerot viittaavat musiikin iskuihin, kun kahden 3/4-tahdin iskut lasketaan 1-6. Piirros on esimerkki askelikon [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiomerkinnästä]].
+
Tomlinson (1735) esittelee variaatiot mukaanlukien neljä perusaskelikkoa (hovi)menuettiin. Kukin askelikko koostuu neljästä askeleesta. Numerot viittaavat musiikin iskuihin, kun kahden 3/4-tahdin iskut lasketaan 1-6. Piirros on esimerkki askelikon [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiomerkinnästä]].
 
 
  
 
==Englantilainen askelikko==
 
==Englantilainen askelikko==
Rivi 29: Rivi 27:
  
 
Tomlinson sivuuttaa englantilaisen askelikon kirjassaan nopeasti, koska ''"korkea-arvoiset henkilöt käyttävät niitä enää harvoin, jos koskaan, ja ne näyttävät jääneen tällä hetkellä täysin syrjään – ei siksi, etteivätkö olisi viehkeitä tai miellyttäviä katsoa tai tuottaisi kunniaa tanssijalle, vaan koska muoti muuttuu tanssinkin suhteen, kuten pukujen jne."''
 
Tomlinson sivuuttaa englantilaisen askelikon kirjassaan nopeasti, koska ''"korkea-arvoiset henkilöt käyttävät niitä enää harvoin, jos koskaan, ja ne näyttävät jääneen tällä hetkellä täysin syrjään – ei siksi, etteivätkö olisi viehkeitä tai miellyttäviä katsoa tai tuottaisi kunniaa tanssijalle, vaan koska muoti muuttuu tanssinkin suhteen, kuten pukujen jne."''
 
  
 
==Ranskalainen askelikko==
 
==Ranskalainen askelikko==
Rivi 66: Rivi 63:
 
Tämä on variaatio ranskalaisesta askelikosta, jonka rytmitys on muuttunut kolmannen plién myötä. Tomlinsonin mukaan sitä käytettiin yhtä paljon ellei enemmänkin kuin tavallista ranskalaista askelikkoa. Erityisesti kolmen plién askelikkoa käytettiin tanssittaessa sivuittain vasemmalle, jolloin astuttiin vuoroin eteen ja taakse ristiin vartalon kääntyessä samalla kauniisti hieman askeleen suuntaan, vuoroin vasemmalle ja oikealle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa jälleen liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié, tanssittiinpa koko ajan (vasemmalle sivuittain) taakse ristiin tai vuoroin eteen ja taakse ristiin.
 
Tämä on variaatio ranskalaisesta askelikosta, jonka rytmitys on muuttunut kolmannen plién myötä. Tomlinsonin mukaan sitä käytettiin yhtä paljon ellei enemmänkin kuin tavallista ranskalaista askelikkoa. Erityisesti kolmen plién askelikkoa käytettiin tanssittaessa sivuittain vasemmalle, jolloin astuttiin vuoroin eteen ja taakse ristiin vartalon kääntyessä samalla kauniisti hieman askeleen suuntaan, vuoroin vasemmalle ja oikealle. Sivusuuntaan tanssiessa Tomlinson ohjeistaa jälleen liu'uttamaan ristiin astuvan jalan lattiaa myöten silloin, kun sitä ei edellä plié, tanssittiinpa koko ajan (vasemmalle sivuittain) taakse ristiin tai vuoroin eteen ja taakse ristiin.
  
Kolmen plién askelikkoa käytetään paljon esim. [[La Bourée d'Achille]]ssa ja Tomlinsonin [[Hovimenuetti|Hovimenuetissa]]. Ainakaan niissä se ei kuitenkaan esiinny koskaan taaksepäin tai sivuittain oikealle, vaan silloin käytetään tavallista ranskalaista askelikkoa - jopa niin, että La Bourée d'Achillen menuettiosiossa toiselle tanssijalle on notatoitu tavallinen ranskalainen askelikko oikealle, kun toisella lukee samaan aikaan kolmen plién askelikko vasemmalle (tosin Ranskassa ko. notaatiomerkintä saattaa tarkoittaa eri tavallakin rytmitettyä askelikkoa).
+
Kolmen plién askelikkoa käytetään paljon esim. [[La Bourée d'Achille]]ssa ja [[Le Menuet de la Cour]]issa. Ainakaan niissä se ei kuitenkaan esiinny koskaan taaksepäin tai sivuittain oikealle, vaan silloin käytetään tavallista ranskalaista askelikkoa - jopa niin, että La Bourée d'Achillen menuettiosiossa toiselle tanssijalle on notatoitu tavallinen ranskalainen askelikko oikealle, kun toisella lukee samaan aikaan kolmen plién askelikko vasemmalle (tosin Ranskassa ko. notaatiomerkintä saattaa tarkoittaa eri tavallakin rytmitettyä askelikkoa).
 
 
{{#ev:youtube|f_FoMwAOfUo}}
 
; Video kolmen plién askelikosta YouTubessa.
 
: Tanssija tekee viimeisen askeleen hypähtäen (jetté). Tomlinson puhuu aina astumisesta myös viimeisen askeleen kohdalla. Siitä tosin tulee myös vähän hypähtävä vaikutelma koska askel alkaa pliéstä ja yleensä myös päättyy pliéhen (jos sitä seuraa esim. toinen menuettiaskel).
 
  
 
=Koruaskelikot=
 
=Koruaskelikot=
  
Tomlinson kuvailee joukon koristeellisia askelikoita, joita osaavat tanssijat voivat käyttää menuettia tanssiessaan. Hän antaa myös ehdotuksia, mihin kohtiin [[Hovimenuetti]]a koruaskelikot sopivat parhaiten, mutta sanoo askelikkojen olevan käytettävissä tanssijan mielihalujen mukaan. Koruaskelikkoja ei kuitenkaan esitetä kuin yhden tai kaksi kertaa menuetin aikana, ja jos samoissa tanssiaisissa esitetään menuettia useamman kerran, jokaisen tulisi vaihdella sen askelia niin paljon kuin mahdollista, jos on kykenevä siihen. Muutoin on Tomlinsonin mielestä parasta esiintyä yksinkertaisesti.
+
[[Kuva:contr_menuet.gif|right|180px]]
 
 
 
 
 
==Contretemps du menuet==
 
==Contretemps du menuet==
[[Kuva:contr_menuet.gif|right|180px]]
 
  
 
''plié''<br>
 
''plié''<br>
(1) vasen hyppää paikallaan<br>
+
(1) vasen hyppää paikallaan ja oikea ojentuu sivulle<br>
(2) - (oikea jalka siirtyy ilmassa)<br>
+
(2) - (oikea jalka siirtyy ilmassa) <br>
 
(3) oikea astuu ja ''plié''<br>
 
(3) oikea astuu ja ''plié''<br>
 
(4) oikea hyppää paikallaan ja vasen tulee sen taakse 3. asentoon painottomana<br>
 
(4) oikea hyppää paikallaan ja vasen tulee sen taakse 3. asentoon painottomana<br>
 
(5) ''plié''<br>
 
(5) ''plié''<br>
 
(6) vasen hyppää jettén
 
(6) vasen hyppää jettén
 
  
 
Taaksepäin tanssittavan menuettihypyn notaatio opastaa 4. iskulla ojentamaan vuorostaan vasemman jalan sivulle ilmaan sen sijaan, että se tulisi 3. asentoon kuten eteenpäin tanssiessa.
 
Taaksepäin tanssittavan menuettihypyn notaatio opastaa 4. iskulla ojentamaan vuorostaan vasemman jalan sivulle ilmaan sen sijaan, että se tulisi 3. asentoon kuten eteenpäin tanssiessa.
  
Tomlinson suosittaa koristamaan [[Hovimenuetti]]a menuettihypyllä kahdessa kohdassa (ks. tarkemmin tanssinotaation kuviot 4 ja 6).
+
Tomlinson suosittaa koristamaan menuettihypyllä [[le Menuet de la Cour]]ia kahdessa kohdassa (ks. tarkemmin kuviot 4 ja 6).
 
 
 
 
==Kaksi fleuret'tä paikallaan==
 
[[Kuva:2fl_menuet.gif|right|200px]]
 
 
 
''plié''<br>
 
(1) oikea astuu oikealle ja vasen jää ojennukseen päkiä maassa<br>
 
(2) vasen astuu kanta edellä paikallaan ja oikea jää ojennukseen<br>
 
(3) oikea liukuu vasemman taakse 3. asentoon<br>
 
(ja) ''plié''<br>
 
(4) vasen astuu vasemmalle ja oikea jää ojennukseen päkiä maassa<br>
 
(5) oikea astuu kanta edellä paikallaan ja vasen jää ojennukseen<br>
 
(6) vasen liukuu oikean taakse 3. asentoon
 
 
 
 
 
Kaksi fleuret'tä paikallaan käy tanssittavaksi [[Hovimenuetti|Hovimenuetin]] S-kuvion kuudennen askelikon paikalla, kun kääntää ensimmäisellä sivuaskeleella rintamasuunnan paria kohti, tai kuudennessa osiossa contretemps du menuet'n jälkeen.
 
 
 
Kaksi fleuret'tä voi tanssia myös liikkuen eteenpäin. Sellaisena se sopii Tomlinsonin mielestä [[Hovimenuetti|Hovimenuetin]] S-kuvion viidenneksi tai seitsemänneksi askelikoksi.
 
 
 
 
 
==Balancé==
 
[[Kuva:balance_menuet.gif|right|190px]]
 
 
 
''plié''<br>
 
(1) oikea astuu oikealle (päkiälle tai kokojalalle) ja vasen jää ojennukseen<br>
 
(2) - (kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)<br>
 
(3) ''plié'' (vasen kantapää koskettaa oikeaa kantapäätä)<br>
 
(4) vasen astuu entiseen paikkaansa (päkiälle tai kokojalalle)<br>
 
(5) - (kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)<br>
 
(6) oikea jalka tulee vasemman viereen 1. asentoon
 
 
 
 
 
Jos balancélla käännytään neljännes tai puoli kierrosta, on aina käännyttävä vasempaan, kun astutaan oikealla jalalla.
 
 
 
Tomlinsonin mielestä sopiva kohta balancélle [[Hovimenuetti|Hovimenuetissa]] on esimerkiksi S-kuvion viimeinen askelikko, jolloin rintamasuunta on pariin päin.
 
 
 
 
 
==Pas grave==
 
[[Kuva:grave_menuet.gif|right|90px]]
 
 
 
''plié''<br>
 
(1) polvien ojennus, oikea jalka ojentuu puolen askeleen verran sivulle<br>
 
(2) oikea jalka liukuu eteenpäin<br>
 
(3) paino siirtyy oikealle jalalle<br>
 
(ja) ''plié''<br>
 
(4) polvien ojennus, vasen jalka ojentuu puolen askeleen verran sivulle<br>
 
(5) vasen jalka liukuu eteenpäin<br>
 
(6) paino siirtyy vasemmalle jalalle
 
 
 
 
 
Tämä askelikko sopii Tomlinsonin mielestä [[Hovimenuetti|Hovimenuetin]] S-kuvion toiseksi viimeiseksi askelikoksi.
 
 
 
 
 
==Liuku taakse ja askel eteen==
 
[[Kuva:liuku_menuet.gif|right|200px]]
 
 
 
''plié''<br>
 
(1) oikea astuu oikealle (päkiälle tai kokojalalle) ja vasen jää ojennukseen<br>
 
(2) -<br>
 
(3)* vasen jalka liukuu nopeasti oikean taakse ristiin ja samalla ''plié''<br>
 
(4) oikea astuu eteen (päkiälle tai kokojalalle)<br>
 
(5) vasen jalka tulee painottomana alkuasentoon eli 3. tai 1. asentoon (oikea kantapää laskeutuu lattiaan, jos oltiin päkiällä)<br>
 
(6) ''plié''
 
 
 
(1) - (6) sama toistuu uudestaan peilikuvana
 
 
 
 
 
Kun paino siirtyy vasemmalle jalalle ja polvet taipuvat iskulla 3*, vartalo kiertyy samalla sulavasti vastakkaiseen suuntaan eli tässä tapauksessa oikeaan. Vasen olka kääntyy siis hieman eteen ja nousee oikeaa olkaa korkeammalle. Toiseen suuntaan astuttaessa sama päinvastoin.
 
 
 
Tomlinson ehdottaa tätä askelikkoa käytettäväksi [[Hovimenuetti|Hovimenuetin]] S-kuvion tai neljännen osion lopussa kahden viimeisen menuettiaskelikon paikalla rintamasuunta pariin päin.
 
 
 
Huom. Menuetissa tämä koruaskelikko on aina tanssittava peräkkäin ensin oikeaan ja sitten vasempaan, että päästään jatkamaan oikealla jalalla.
 

Huomaa, että kuka tahansa voi muokata, muuttaa ja poistaa kaikkia sivustolle tekemiäsi lisäyksiä ja muutoksia. Muokkaamalla sivustoa luovutat sivuston käyttäjille tämän oikeuden ja takaat, että lisäämäsi aineisto on joko itse kirjoittamaasi tai peräisin jostain vapaasta lähteestä. Lisätietoja sivulla Wiki:Tekijänoikeudet. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)