Muokataan sivua Myöhäisitalialaiset tanssit
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 4: | Rivi 4: | ||
Myöhäisitalialaisten tanssien tärkeimmät lähteet, joihin tanssien koreografiat ja askelikkojen kuvaukset perustuvat, ovat Fabritio Caroson tanssioppaat [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/ Il Ballarino] (1581) ja [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso2/ Nobiltá di Dame] (1600) sekä Cesare Negrin teos [http://www.pbm.com/~lindahl/negri/ Le Gratie d'Amore] (1602) uusintapainoksineen. On syytä huomata, että vaikka Negrin ja Caroson teokset ovat periaatteessa samalta aikakaudelta, niiden askelkuvauksissa on silti tiettyjä eroja. Caroson teosten kuvaukset saattavat olla myös keskenään ristiriitaisia, sillä kirjoittajan tyylissä tapahtui teosten välillä kuluneiden 19 vuoden aikana jonkin verran muutoksia. Caroso saattaakin esimerkiksi teilata kovin sanoin aiemmissa teoksissa esittämänsä ohjeet ja todeta niiden olevan kenen tahansa sivistyneen ihmisen mielestä täysin vääriä. | Myöhäisitalialaisten tanssien tärkeimmät lähteet, joihin tanssien koreografiat ja askelikkojen kuvaukset perustuvat, ovat Fabritio Caroson tanssioppaat [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/ Il Ballarino] (1581) ja [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso2/ Nobiltá di Dame] (1600) sekä Cesare Negrin teos [http://www.pbm.com/~lindahl/negri/ Le Gratie d'Amore] (1602) uusintapainoksineen. On syytä huomata, että vaikka Negrin ja Caroson teokset ovat periaatteessa samalta aikakaudelta, niiden askelkuvauksissa on silti tiettyjä eroja. Caroson teosten kuvaukset saattavat olla myös keskenään ristiriitaisia, sillä kirjoittajan tyylissä tapahtui teosten välillä kuluneiden 19 vuoden aikana jonkin verran muutoksia. Caroso saattaakin esimerkiksi teilata kovin sanoin aiemmissa teoksissa esittämänsä ohjeet ja todeta niiden olevan kenen tahansa sivistyneen ihmisen mielestä täysin vääriä. | ||
− | |||
− | |||
Luettelo historiallisten tanssien wikistä löytyvistä myöhäisitalialaisista tansseista on [[Tanssiohjeet#Myöhäisitalialaiset|tanssiohjesivulla]]. | Luettelo historiallisten tanssien wikistä löytyvistä myöhäisitalialaisista tansseista on [[Tanssiohjeet#Myöhäisitalialaiset|tanssiohjesivulla]]. | ||
=Askelikkoja= | =Askelikkoja= | ||
+ | ''Sivu on työn alla ja sitä täydennetään syksyn 2007 mittaan.''<br> | ||
+ | ''(kopioin tähän aloitukseksi Samun vanhoja askelohjeita ym., joista on hyvä jatkaa - Raila)'' | ||
Myöhäisitalialaisissa tansseissa käytettävät askelikot eroavat myös [[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialaisten tanssien]] askelikoista, vaikka niiden nimet saattavatkin olla samat. Hyviä esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi ''continenzat'' (1400-luvulla pieni "poljenta", myöhäisitalialaisissa hitaampi ja enemmän sivusuuntainen nouseva ja laskeva liike), ''ripresat'' (1400-luvulla hitaampi ja suurempi liike) ja ''riverenzat'' (1400-luvulla syvä riverenza, myöhäisitalialaisissa taas pienempi ja hitaampi liike - "älä muni äläkä näytä jalkapohjiasi"). | Myöhäisitalialaisissa tansseissa käytettävät askelikot eroavat myös [[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialaisten tanssien]] askelikoista, vaikka niiden nimet saattavatkin olla samat. Hyviä esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi ''continenzat'' (1400-luvulla pieni "poljenta", myöhäisitalialaisissa hitaampi ja enemmän sivusuuntainen nouseva ja laskeva liike), ''ripresat'' (1400-luvulla hitaampi ja suurempi liike) ja ''riverenzat'' (1400-luvulla syvä riverenza, myöhäisitalialaisissa taas pienempi ja hitaampi liike - "älä muni äläkä näytä jalkapohjiasi"). | ||
− | |||
− | |||
− | |||
;cadenza | ;cadenza | ||
Rivi 20: | Rivi 17: | ||
;cadenza à piedi pari | ;cadenza à piedi pari | ||
:Hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudutaan jalat vierekkäin. (Tavallisessa cadenzassa toinen jalka jäisi taakse, tässä laskeudutaan siis tasajalalle.) | :Hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudutaan jalat vierekkäin. (Tavallisessa cadenzassa toinen jalka jäisi taakse, tässä laskeudutaan siis tasajalalle.) | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
;doppio grave | ;doppio grave | ||
Rivi 31: | Rivi 22: | ||
;fioretto | ;fioretto | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
;passo | ;passo | ||
:Luonnollinen askel päkiän kautta kokojalalle. | :Luonnollinen askel päkiän kautta kokojalalle. | ||
− | |||
− | |||
;passo puntato | ;passo puntato | ||
− | |||
;ripresa | ;ripresa | ||
Rivi 48: | Rivi 32: | ||
;riverenza | ;riverenza | ||
− | : | + | :Casen jalka taakse, polvistu hieman, vasen jalka takaisin & ylös.<br>'''Huom:''' Älä taivuta polvia niin paljon, että kantapää nousisi ja jalkapohja näkyisi, liike on pieni ja hitaahko (vrt. varhaisitalialainen syvä riverenza). Selkä pysyy suorana liikkeen ajan. Älä myöskään vie vasenta jalkaa ristiin oikean taakse. |
;saffice | ;saffice | ||
− | : | + | :''vasemmalle:'' Vasen askel sivulle, oikealla jalalla askel sen taakse ristiin, vasen askel sivulle, oikea jalka tuodaan trabuchetton tapaan rennosti eteen. Askelikko on sivu- tai vinosuuntainen, ei varsinaisesti eteenpäin suuntautuva. |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
;seguito ordinario | ;seguito ordinario | ||
− | + | :Päkiöillä kävellen 2 askelta, kolmas askel päkiän kautta kokojalalle, lopuksi käväisy ylhäällä | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
;seguito spezzato | ;seguito spezzato | ||
Rivi 77: | Rivi 48: | ||
;trango | ;trango | ||
:Astu vasemmalle etuviistoon noin kämmenenleveyden verran, taivuta molempia polvia hieman; nosta sitten oikea kantapää irti lattiasta, vie koko oikea jalka ilmaan ja tuo se ikään kuin alakautta vetäen maahan vasemman viereen. Trangoja tehdään usein myös taaksepäin. | :Astu vasemmalle etuviistoon noin kämmenenleveyden verran, taivuta molempia polvia hieman; nosta sitten oikea kantapää irti lattiasta, vie koko oikea jalka ilmaan ja tuo se ikään kuin alakautta vetäen maahan vasemman viereen. Trangoja tehdään usein myös taaksepäin. | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |