Muokataan sivua Rostiboli gioioso
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | + | Rekonstruktio Guglielmo Ebreon ohjeista kirjassa De Practica seu arte tripudii. On the Practice or Art of Dancing / ed. & transl. by Barbara Sparti, Clarendon Press 1993: s. 146,147, 246-247. | |
− | + | Tämä tanssi ja sen variantit esiintyvät eri lähteissä myös nimillä (El) Gioioso ja Rotiboli. Vrt. burgundilainen bassedanse Rôtibouilli ("paahdettu ja keitetty"). Guglielmo esittää tämän tanssin opettajansa Domenicon nimissä, mutta Domenicon omassa tanssioppaassa sitä ei ole (Sparti 1999: 147). Rostiboli kuuluu 1400-luvun italialaisiin tansseihin; niiden askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on omalla sivullaan, [[1400-luvun italialaiset tanssit|täällä]]. | |
− | |||
− | Tämä tanssi ja sen variantit esiintyvät eri lähteissä myös nimillä (El) Gioioso ja Rotiboli. Vrt. burgundilainen bassedanse Rôtibouilli ("paahdettu ja keitetty"). Guglielmo esittää tämän tanssin opettajansa Domenicon nimissä, mutta Domenicon omassa tanssioppaassa sitä ei ole (Sparti 1999: 147). | ||
==Tanssi== | ==Tanssi== | ||
Rivi 9: | Rivi 7: | ||
'''Muodostelma''': pari, normaaliin tapaan nainen oikealla puolella, matala käsiote. | '''Muodostelma''': pari, normaaliin tapaan nainen oikealla puolella, matala käsiote. | ||
− | ===A-osa (tahtilaji | + | ===A-osa (tahtilaji 6/4)=== |
Yhdessä (kädestä pitäen) 2 ripresa-askelta (sivuaskeleet vas., oik.).<br> | Yhdessä (kädestä pitäen) 2 ripresa-askelta (sivuaskeleet vas., oik.).<br> | ||
Rivi 18: | Rivi 16: | ||
(Tanssikuvauksen voi tulkita myös siten, että mies ei toisten ripresojen jälkeen palaakaan takaisin vaan jatkaa matkaansa jonnekin; vastaavasti nainen soolonsa aikana sitten hankkiutuu herran vierelle. Joka tapauksessa renessanssitansseissa pieni variointi on suotavaa, ja jos tanssipari tekee jotain odottamatonta, siihen täytyy vain reagoida tanssin jatkumisen kannalta sopivalla tavalla.) | (Tanssikuvauksen voi tulkita myös siten, että mies ei toisten ripresojen jälkeen palaakaan takaisin vaan jatkaa matkaansa jonnekin; vastaavasti nainen soolonsa aikana sitten hankkiutuu herran vierelle. Joka tapauksessa renessanssitansseissa pieni variointi on suotavaa, ja jos tanssipari tekee jotain odottamatonta, siihen täytyy vain reagoida tanssin jatkumisen kannalta sopivalla tavalla.) | ||
− | ===B-osa ( | + | ===B-osa (tahtilaji 6/4)=== |
Yhdessä 2 ripresa-askelta (sivuaskeleet vas., oik.) ja eteenpäin 2 sempiota (v., o.), 3 doppiota (v., o., v.).<br> | Yhdessä 2 ripresa-askelta (sivuaskeleet vas., oik.) ja eteenpäin 2 sempiota (v., o.), 3 doppiota (v., o., v.).<br> | ||
Rivi 24: | Rivi 22: | ||
B-osa toistetaan. | B-osa toistetaan. | ||
− | ===C-osa ( | + | ===C-osa (tahtilaji 6/8)=== |
Nopeampi rytmi. 16 saltarello-askelikkoa (hyppyaskelikkoa). | Nopeampi rytmi. 16 saltarello-askelikkoa (hyppyaskelikkoa). | ||
− | ===D-osa ( | + | ===D-osa (tahtilaji 4/4)=== |
Herra movimento. Daami vastaa. Herra eteenpäin vasemmalla doppiolla (tupla).<br> | Herra movimento. Daami vastaa. Herra eteenpäin vasemmalla doppiolla (tupla).<br> |