Muokataan sivua Barokkiaskelikkoja
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 47: | Rivi 47: | ||
==Askelikkokuvauksia== | ==Askelikkokuvauksia== | ||
− | Kaikki askelikot ovat yleensä tanssittavissa ainakin eteen, taakse, sivulle | + | Kaikki askelikot ovat yleensä tanssittavissa ainakin eteen, taakse, sivulle tai kääntyen. Askeleet eteen ja taakse astutaan neljänteen ja sivulle toiseen asentoon, mutta sivulle ristiin astutaan vain kolmanteen tai viidenteen asentoon eteen tai taakse. Tomlinsonin ([http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158 1735], ks. askelikkojen kuvaukset) mukaan hypyt voi tanssia joko pitäen päkiän koko ajan lattiassa kiinni tai hypäten kokonaan ilmaan ja relevéssä voi joko vain ojentaa polvet ja pitää koko jalkapohjan lattiassa tai nousta päkiälle asti. |
− | Yksi askelikko vastaa tavallisesti yhtä tahtia musiikissa, joka voi olla tasa- tai kolmijakoinen. Poikkeuksellisesti [[Menuettiaskelikkoja|menuettiaskelikko]] vie kaksi 3/4-tahtia kun taas louvre- | + | Yksi askelikko vastaa tavallisesti yhtä tahtia musiikissa, joka voi olla tasa- tai kolmijakoinen. Poikkeuksellisesti [[Menuettiaskelikkoja|menuettiaskelikko]] vie kaksi 3/4-tahtia kun taas entrée ja louvre -tanssilajeissa tanssitaan kaksi askelikkoa tahdissa. |
Jalkojen liikkeisiin liittyvät käsiliikkeet, jotka voivat vaihdella maan ja tyylin mukaan sekä edellisen ja seuraavan askelikon johdosta. Askelikoissa on myös tyylikohtaisia eroja. Tämänhetkiset allaolevat askelikkojen lyhytkuvaukset on tulkittu englantilaisen teoksen pohjalta (Tomlinson 1735: [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158) The Art of Dancing]), mutta askelikot on nimetty ranskaksi yleisen käytännön mukaan. Numerot viittaavat tahdin iskuihin. Piirros on esimerkki askelikon [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiomerkinnästä]]. | Jalkojen liikkeisiin liittyvät käsiliikkeet, jotka voivat vaihdella maan ja tyylin mukaan sekä edellisen ja seuraavan askelikon johdosta. Askelikoissa on myös tyylikohtaisia eroja. Tämänhetkiset allaolevat askelikkojen lyhytkuvaukset on tulkittu englantilaisen teoksen pohjalta (Tomlinson 1735: [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.158) The Art of Dancing]), mutta askelikot on nimetty ranskaksi yleisen käytännön mukaan. Numerot viittaavat tahdin iskuihin. Piirros on esimerkki askelikon [[Barokkitanssit#Beauchamp-Feuillet'n notaatiojärjestelmä|notaatiomerkinnästä]]. | ||
Rivi 81: | Rivi 81: | ||
|} | |} | ||
− | ===Fleuret=== | + | ===Fleuret (pas de bourée)=== |
'''''"kolme askelta"''''' | '''''"kolme askelta"''''' | ||
Rivi 91: | Rivi 91: | ||
(2) askel<br> | (2) askel<br> | ||
(3) askel | (3) askel | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
| | | | ||
[[Kuva:Fleuret.gif]] | [[Kuva:Fleuret.gif]] | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
|} | |} | ||
===Jetté=== | ===Jetté=== | ||
− | '''''" | + | '''''"hyppyaskel"''''' |
{| cellpadding="10" | {| cellpadding="10" | ||
Rivi 147: | Rivi 125: | ||
| | | | ||
''plié''<br> | ''plié''<br> | ||
− | (1) hyppy paikallaan tukijalalla, samalla vapaa jalka ojentuu | + | (1) hyppy paikallaan tukijalalla, samalla vapaa jalka ojentuu sivulle<br> |
(2) askel<br> | (2) askel<br> | ||
(3) askel | (3) askel | ||
Rivi 159: | Rivi 137: | ||
|----- valign="top" | |----- valign="top" | ||
| | | | ||
− | ''plié | + | ''plié''<br> |
(1) hyppy paikallaan tukijalalla, laskeutuminen kahdelle jalalle (ensimmäiseen tai kolmanteen asentoon)<br> | (1) hyppy paikallaan tukijalalla, laskeutuminen kahdelle jalalle (ensimmäiseen tai kolmanteen asentoon)<br> | ||
(2) -<br> | (2) -<br> | ||
Rivi 166: | Rivi 144: | ||
[[Kuva:Assemble.gif]] | [[Kuva:Assemble.gif]] | ||
|} | |} | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
==Alkuperäislähteitä== | ==Alkuperäislähteitä== | ||
Rivi 195: | Rivi 149: | ||
Barokkiaskelikkoja on kuvattu mm. teoksissa | Barokkiaskelikkoja on kuvattu mm. teoksissa | ||
− | ; Rameau, Pierre (Pariisi | + | ; Rameau, Pierre (Pariisi 1728) [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.142 ''Le Maître à Danser''] (1748 painos) : + selittää myös käsiliikkeet (teoksen jälkimmäinen osio)<br>- ei käsittele askelten ajoitusta musiikkiin<br>''ks. helppolukuisempi tiivistelmä perusaskelikoista [http://fr.wikipedia.org/wiki/Contredanse#Description_des_principaux_pas ranskankielisessä wikipediassa]'' |
; Rameau, Pierre (Lontoo 1728) [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 ''The Dancing Master, or The Art of Dancing explained''], käänt. Essex, John : ''edellisen englanninnos''<br>+ nätimmät kuvat<br>+ helppolukuinen<br>- ei välttämättä täysin alkuperäistä vastaava sisältö | ; Rameau, Pierre (Lontoo 1728) [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.143 ''The Dancing Master, or The Art of Dancing explained''], käänt. Essex, John : ''edellisen englanninnos''<br>+ nätimmät kuvat<br>+ helppolukuinen<br>- ei välttämättä täysin alkuperäistä vastaava sisältö | ||
Rivi 204: | Rivi 158: | ||
; Malpied, M. (Pariisi 1770) [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.220 Traité sur l'art de la danse]: + käsiliikkeiden ajoitus askeliin notaation avulla kuvattuna, myös menuetin (s. 91 ja 93) | ; Malpied, M. (Pariisi 1770) [http://hdl.loc.gov/loc.music/musdi.220 Traité sur l'art de la danse]: + käsiliikkeiden ajoitus askeliin notaation avulla kuvattuna, myös menuetin (s. 91 ja 93) | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |