Muokataan sivua ECD

Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 3: Rivi 3:
 
=Yleistä=
 
=Yleistä=
  
Historialliset ECD:t eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat peräisin John Playfordin vuonna 1651 julkaisemasta [http://www.pbm.com/~lindahl/playford_1651/ The English Dancing Master] -kirjasta sekä sen [http://www.izaak.unh.edu/nhltmd/indexes/dancingmaster/ myöhemmistä painoksista]. Ne ovat tyypillisesti helpohkoja ja hauskoja tansseja, ja niitä tanssitaan lähes aina parin kanssa. ECD:issä on myös melko monimutkaisia tansseja, jotka vaativat tanssijoilta muistamista ja yhteispeliä. Jotkut tanssit tuntuvat jopa koomisilta - kenties koreografien huumori pääsi kukkimaan tanssisaleissa.
+
Historialliset ECD:t eli englantilaiset maalaistanssit (English Country Dances) ovat peräisin John Playfordin vuonna 1651 julkaisemasta [http://www.pbm.com/~lindahl/playford_1651/ The English Dancing Master] -kirjasta sekä sen myöhemmistä painoksista. Ne ovat tyypillisesti helpohkoja ja hauskoja tansseja, ja niitä tanssitaan lähes aina parin kanssa. ECD:issä on myös melko monimutkaisia tansseja, jotka vaativat tanssijoilta muistamista ja yhteispeliä. Jotkut tanssit tuntuvat jopa koomisilta - kenties koreografien huumori pääsi kukkimaan tanssisaleissa.
 +
 
 +
Englantilaiset maalaistanssit perustuvat erilaisiin lattiakuvioihin, joita tanssijat tekevät parinsa ja muiden tanssijoiden kanssa. Askelikkoina käytetään Playfordin mukaan yksinkertaisia doubleja ja simplejä. 1700-luvun alkupuolella ranskalaisissa ja englantilaisissa (muissa kuin Playfordin) tanssioppaissa ECD-tyyppisiä solatansseja neuvotaan tanssimaan hienostuneesti erilaisin tanssiaskelikoin, joihin sisältyy myös hyppyjä. Näiden [[Tanssiohjeet#Barokkitanssit|barokkitanssien]] kuviot kirjoitettiin ylös notaation avulla piirroksina, kun taas Playfordin julkaisuissa luotettiin edelleen sanallisiin kuvauksiin.
  
 
Englantilaisia maalaistansseja tanssitaan Isossa-Britanniassa edelleen - tai ehkä pikemminkin jälleen - toki hiukan erilaisina. Tanssimuoto on saanut runsaasti suosiota myös Yhdysvalloissa. Skotlannissa on omat, pitkälti englantilaisia maalaistansseja muistuttavat tanssinsa, ns. [http://www.rscds.org/about/scd.html Scottish Country Dance]. Myös Irlannin maalaistanssit muistuttavat paljon Englannin ja Skotlannin tansseja.
 
Englantilaisia maalaistansseja tanssitaan Isossa-Britanniassa edelleen - tai ehkä pikemminkin jälleen - toki hiukan erilaisina. Tanssimuoto on saanut runsaasti suosiota myös Yhdysvalloissa. Skotlannissa on omat, pitkälti englantilaisia maalaistansseja muistuttavat tanssinsa, ns. [http://www.rscds.org/about/scd.html Scottish Country Dance]. Myös Irlannin maalaistanssit muistuttavat paljon Englannin ja Skotlannin tansseja.
Rivi 10: Rivi 12:
  
 
=Askelikot=
 
=Askelikot=
 +
''(kirjoittaisiko joku doublesta ja simplestä tähän, mielellään alkuperäisviitteiden kera?)''
  
Englantilaiset maalaistanssit perustuvat erilaisiin [[Tanssikuviot (ECD)|lattiakuvioihin]], joita tanssijat tekevät parinsa ja muiden tanssijoiden kanssa. Askelikkoina käytetään yksinkertaisia doubleja ja simplejä. Playfordin ([http://www.shipbrook.com/jeff/playford/ 1651]) askelikko-ohjeistus on seuraava:
+
=Tanssikuviot=
  
:''"A Double is four steps forward or back, closing both feet.''<br>
+
''(Ja tähän vois joku viitseliäs kirjoittaa, mitä tarkoittaa siding, arming, cast off, set and turn jne.)''
:''A Single is two steps, closing both feet.''<br>
 
:''Set and turn single, is a single to one hand, and a single to the other, and turn single."''
 
 
 
Joitakin Playfordien myöhempien painosten tansseja on tapana tanssia barokkiaskelikoin (esim. [[Mr. Beveridge's Maggot]]), koska muissa kuin Playfordin oppaissa 1700-luvun alkupuolella ECD-tyyppisiä solatansseja neuvotaan tanssimaan hienostuneesti erilaisin tanssiaskelikoin, joihin sisältyy myös hyppyjä. Näiden ranskalaisten ja englantilaisten [[Barokkitanssit#Solatanssit|barokkisolatanssien]] kuviot kirjoitettiin ylös notaation avulla piirroksina, kun taas Playfordin julkaisuissa luotettiin edelleen sanallisiin kuvauksiin.
 
  
 
=Tanssityypit=
 
=Tanssityypit=
Rivi 25: Rivi 24:
 
* progressiiviset solatanssit ja
 
* progressiiviset solatanssit ja
 
* epäsäännölliset tanssit.
 
* epäsäännölliset tanssit.
Yksittäiset tanssit koostuvat [[Tanssikuviot (ECD)|tanssikuvioista]], joiden yhdistelmistä tanssien säkeistöt syntyvät.
 
  
 
===Kolmen säkeistön rakenne===
 
===Kolmen säkeistön rakenne===
Rivi 44: Rivi 42:
  
 
===Solatanssit===
 
===Solatanssit===
[[Kuva:Sola.svg|frame|right|ECD-solatanssien muodostelma]]
 
Playfordin julkaisuissa esiintyy monentyyppisiä progressiivisia solatansseja. Suomessa tanssittavat ECD-solatanssit ovat yleensä sitä tyyppiä, jossa jokainen pari tanssii vuorollaan jokaisen muun parin kanssa samat kuviot (esim. [[Childgrove]], [[Hole in the Wall]]). Toinen mahdollinen tyyppi on sellainen, jossa jokainen tanssija tanssii kuviot vuorollaan jokaisen vastakkaista sukupuolta olevan kanssa solan kumpaakin laitaa pitkin ja kujan päissä tanssitaan oman parin kanssa vaihtaen samalla solan toiselle laidalle. Kumpikin solatanssityyppi alkaa samanlaisesta alkumuodostelmasta, ja kumpaakin löytyy myös myöhemmistä [[Barokkitanssit#Solatanssit|barokkisolatansseista]]. Progressiotanssit voivat edetä myös muulla tapaa, ja alkuasetelma voi olla muukin kuin sola (ks. [[Dargason]]). Lisäksi solatansseissa voi olla useita erilaisia säkeistöjä.
 
 
:'''Tanssimuodostelma'''
 
:Englantilaisten maalaistanssien solamuodostelma syntyy niin, että jokainen tanssiin haluava pari asettuu johtoparin taakse parijonon jatkeeksi. Miehet muodostavat täten solan vasemman laidan ja naiset oikean. Tanssin alussa seisotaan vastakkain oman parin kanssa eikä pidetä käsistä kiinni.
 
 
:Suomessa on tapana tanssia solatansseja niin, että parit jaetaan A- ja B-pareihin. Solan ensimmäinen pari on A-pari, seuraava B-pari, sitten taas A-pari, jne. Kirjainjako saadaan totuttuun tapaan selville niin, että A-parit pitävät parinsa kädestä kiinni ja B-parit eivät, kunnes sola on valmis ja tanssi voi alkaa. Kaikki A- ja B-parien muodostamat nelikot alkavat tanssin yhtäaikaa.
 
  
:A- ja B-pari tanssivat yhdessä solatanssin yhden säkeistön kaikki kuviot, mutta kumpikin pari tanssii enemmän tai vähemmän erilaisia rooleja kuvioissa. Säkeistön päätyttyä A- ja B-parit ovat päätyneet vaihtamaan paikkaa, ja he aloittavat säkeistön alusta seuraavan B- tai A-parin kanssa. A-parit etenevät kujassa joka säkeistöllä pykälän kujan alapäätyä kohti, B-parit puolestaan yläpäätyä kohti. Kujan päässä pariton eli kaunis pari odottaa yhden vuoron ulkona, jonka jälkeen se palaa tanssiin erikirjaimisena parina.
+
Englantilaisten maalaistanssien solamuodostelma syntyy niin, että jokainen tanssiin haluava pari asettuu johtoparin taakse parijonon jatkeeksi. Miehet muodostavat täten solan vasemman laidan ja naiset oikean. Tanssin alussa katsotaan omaa paria eikä pidetä käsistä kiinni.
  
Historiallisempi tapa tanssia solatansseja olisi niin, että vain kujan yläpäässä oleva johtopari aloittaa tanssin ja muut parit alkavat tanssia vasta sitä mukaa, kun johtopari ehtii heidän kohdalleen. Tällöin jokainen pari joutuu seisomaan ja odottamaan osan ajasta tanssin alussa ja/tai lopussa, sillä tanssi päättyy vasta, kun kaikki parit ovat jälleen alkuperäisessä järjestyksessä. Tällainen tanssitapa vaatisi elävän musiikin tai tarkkaan lasketun määrän tanssijoita ja säkeistöjä, mikä on ehkä yksi syy, miksi Suomessa käytetään jakoa A- ja B-pareihin (eikä tanssita niitä toisentyyppisiä solatansseja ollenkaan, puhumattakaan useampisäkeistöisistä solatansseista). Toinen ja merkittävämpi syy on varmaankin solassa odottaminen - onhan hauskempaa, kun kaikki pääsevät tanssimaan mahdollisimman paljon.
+
Solatanssit ovat progressiivisia, mikä tarkoittaa sitä, että jokainen pari tanssii vuorollaan jokaisen muun parin kanssa. Tätä varten parit jaetaan A- ja B-pareihin. Solan ensimmäinen pari on A-pari, seuraava B-pari, sitten taas A-pari, jne. Kirjainjako saadaan totuttuun tapaan selville niin, että A-parit pitävät parinsa kädestä kiinni ja B-parit eivät, kunnes sola on valmis ja tanssi voi alkaa.
  
Ainakin varhaisissa Playfordin julkaisuissa solatanssit ovat usein kolmi- tai useampisäkeistöisiä, ja sentyyppisiä löytyy myös [[Barokkitanssit|barokkitansseista]]. Silloin yhtä säkeistöä tanssitaan niin kauan, että päädytään takaisin alkuperäiselle paikalle solassa, ja sen jälkeen jatketaan tauotta seuraavaan, erikuvioiseen säkeistöön. Parit vaihtavat säkeistöstä toiseen porrastetusti, koska jokainen pari aloittaa (ja lopettaa) tanssin eri aikaan. Playfordin solatansseissa säkeistöt toistavat monesti tuttua kolmen säkeistön kaavaa. Suomessa tanssituista progressiotansseista [[Dargason]]issa on säkeistörakenne (mutta se ei ole solatanssi). Tällainen tanssitapa satunnaisen mittaisessa solassa vaatisi elävän musiikin ja ohjeistetut soittajat.
+
Solatanssin yhden säkeistön kuviot tanssivat aina A- ja B-pari yhdessä, mutta kumpikin pari tanssii enemmän tai vähemmän erilaisia rooleja kuvioissa. Säkeistön päätyttyä A- ja B-parit ovat päätyneet vaihtamaan paikkaa, ja he aloittavat säkeistön alusta seuraavan B- tai A-parin kanssa. A-parit etenevät kujassa joka säkeistöllä pykälän kujan alapäätyä kohti, B-parit puolestaan yläpäätyä kohti. Kujan päässä pariton eli kaunis pari odottaa yhden vuoron ulkona, jonka jälkeen se palaa tanssiin erikirjaimisena parina.
  
Vrt. [[Bordonialaiset tanssit#Progressiivinen kuja|bordonialainen progressiivinen kuja]].
+
Vrt. [[Bordonialaiset tanssit#progressiivinen kuja|bordonialainen progressiivinen kuja]].
  
 
=Musiikki=
 
=Musiikki=
  
Playfordin julkaisuissa on jokaisella tanssilla yleensä oma melodiansa.
+
Alkuperäislähteissä on jokaisella tanssilla oma melodiansa.
 
 
 
 
[[Luokka:Tanssiaskelikkoja]]
 

Huomaa, että kuka tahansa voi muokata, muuttaa ja poistaa kaikkia sivustolle tekemiäsi lisäyksiä ja muutoksia. Muokkaamalla sivustoa luovutat sivuston käyttäjille tämän oikeuden ja takaat, että lisäämäsi aineisto on joko itse kirjoittamaasi tai peräisin jostain vapaasta lähteestä. Lisätietoja sivulla Wiki:Tekijänoikeudet. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)
Noudettu kohteesta ”http://tanssi.dy.fi/ECD