Muokataan sivua ECD

Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 47: Rivi 47:
 
Playfordin julkaisuissa esiintyy monentyyppisiä progressiivisia solatansseja. Suomessa tanssittavat ECD-solatanssit ovat yleensä sitä tyyppiä, jossa jokainen pari tanssii vuorollaan jokaisen muun parin kanssa samat kuviot (esim. [[Childgrove]], [[Hole in the Wall]]). Toinen mahdollinen tyyppi on sellainen, jossa jokainen tanssija tanssii kuviot vuorollaan jokaisen vastakkaista sukupuolta olevan kanssa solan kumpaakin laitaa pitkin ja kujan päissä tanssitaan oman parin kanssa vaihtaen samalla solan toiselle laidalle. Kumpikin solatanssityyppi alkaa samanlaisesta alkumuodostelmasta, ja kumpaakin löytyy myös myöhemmistä [[Barokkitanssit#Solatanssit|barokkisolatansseista]]. Progressiotanssit voivat edetä myös muulla tapaa, ja alkuasetelma voi olla muukin kuin sola (ks. [[Dargason]]). Lisäksi solatansseissa voi olla useita erilaisia säkeistöjä.
 
Playfordin julkaisuissa esiintyy monentyyppisiä progressiivisia solatansseja. Suomessa tanssittavat ECD-solatanssit ovat yleensä sitä tyyppiä, jossa jokainen pari tanssii vuorollaan jokaisen muun parin kanssa samat kuviot (esim. [[Childgrove]], [[Hole in the Wall]]). Toinen mahdollinen tyyppi on sellainen, jossa jokainen tanssija tanssii kuviot vuorollaan jokaisen vastakkaista sukupuolta olevan kanssa solan kumpaakin laitaa pitkin ja kujan päissä tanssitaan oman parin kanssa vaihtaen samalla solan toiselle laidalle. Kumpikin solatanssityyppi alkaa samanlaisesta alkumuodostelmasta, ja kumpaakin löytyy myös myöhemmistä [[Barokkitanssit#Solatanssit|barokkisolatansseista]]. Progressiotanssit voivat edetä myös muulla tapaa, ja alkuasetelma voi olla muukin kuin sola (ks. [[Dargason]]). Lisäksi solatansseissa voi olla useita erilaisia säkeistöjä.
  
:'''Tanssimuodostelma'''
+
Englantilaisten maalaistanssien solamuodostelma syntyy niin, että jokainen tanssiin haluava pari asettuu johtoparin taakse parijonon jatkeeksi. Miehet muodostavat täten solan vasemman laidan ja naiset oikean. Tanssin alussa seisotaan vastakkain oman parin kanssa eikä pidetä käsistä kiinni.
:Englantilaisten maalaistanssien solamuodostelma syntyy niin, että jokainen tanssiin haluava pari asettuu johtoparin taakse parijonon jatkeeksi. Miehet muodostavat täten solan vasemman laidan ja naiset oikean. Tanssin alussa seisotaan vastakkain oman parin kanssa eikä pidetä käsistä kiinni.
 
  
:Suomessa on tapana tanssia solatansseja niin, että parit jaetaan A- ja B-pareihin. Solan ensimmäinen pari on A-pari, seuraava B-pari, sitten taas A-pari, jne. Kirjainjako saadaan totuttuun tapaan selville niin, että A-parit pitävät parinsa kädestä kiinni ja B-parit eivät, kunnes sola on valmis ja tanssi voi alkaa. Kaikki A- ja B-parien muodostamat nelikot alkavat tanssin yhtäaikaa.
+
Suomessa on tapana tanssia solatansseja niin, että parit jaetaan A- ja B-pareihin. Solan ensimmäinen pari on A-pari, seuraava B-pari, sitten taas A-pari, jne. Kirjainjako saadaan totuttuun tapaan selville niin, että A-parit pitävät parinsa kädestä kiinni ja B-parit eivät, kunnes sola on valmis ja tanssi voi alkaa. Kaikki A- ja B-parien muodostamat nelikot alkavat tanssin yhtäaikaa.
  
:A- ja B-pari tanssivat yhdessä solatanssin yhden säkeistön kaikki kuviot, mutta kumpikin pari tanssii enemmän tai vähemmän erilaisia rooleja kuvioissa. Säkeistön päätyttyä A- ja B-parit ovat päätyneet vaihtamaan paikkaa, ja he aloittavat säkeistön alusta seuraavan B- tai A-parin kanssa. A-parit etenevät kujassa joka säkeistöllä pykälän kujan alapäätyä kohti, B-parit puolestaan yläpäätyä kohti. Kujan päässä pariton eli kaunis pari odottaa yhden vuoron ulkona, jonka jälkeen se palaa tanssiin erikirjaimisena parina.
+
A- ja B-pari tanssivat yhdessä solatanssin yhden säkeistön kaikki kuviot, mutta kumpikin pari tanssii enemmän tai vähemmän erilaisia rooleja kuvioissa. Säkeistön päätyttyä A- ja B-parit ovat päätyneet vaihtamaan paikkaa, ja he aloittavat säkeistön alusta seuraavan B- tai A-parin kanssa. A-parit etenevät kujassa joka säkeistöllä pykälän kujan alapäätyä kohti, B-parit puolestaan yläpäätyä kohti. Kujan päässä pariton eli kaunis pari odottaa yhden vuoron ulkona, jonka jälkeen se palaa tanssiin erikirjaimisena parina.
  
 
Historiallisempi tapa tanssia solatansseja olisi niin, että vain kujan yläpäässä oleva johtopari aloittaa tanssin ja muut parit alkavat tanssia vasta sitä mukaa, kun johtopari ehtii heidän kohdalleen. Tällöin jokainen pari joutuu seisomaan ja odottamaan osan ajasta tanssin alussa ja/tai lopussa, sillä tanssi päättyy vasta, kun kaikki parit ovat jälleen alkuperäisessä järjestyksessä. Tällainen tanssitapa vaatisi elävän musiikin tai tarkkaan lasketun määrän tanssijoita ja säkeistöjä, mikä on ehkä yksi syy, miksi Suomessa käytetään jakoa A- ja B-pareihin (eikä tanssita niitä toisentyyppisiä solatansseja ollenkaan, puhumattakaan useampisäkeistöisistä solatansseista). Toinen ja merkittävämpi syy on varmaankin solassa odottaminen - onhan hauskempaa, kun kaikki pääsevät tanssimaan mahdollisimman paljon.
 
Historiallisempi tapa tanssia solatansseja olisi niin, että vain kujan yläpäässä oleva johtopari aloittaa tanssin ja muut parit alkavat tanssia vasta sitä mukaa, kun johtopari ehtii heidän kohdalleen. Tällöin jokainen pari joutuu seisomaan ja odottamaan osan ajasta tanssin alussa ja/tai lopussa, sillä tanssi päättyy vasta, kun kaikki parit ovat jälleen alkuperäisessä järjestyksessä. Tällainen tanssitapa vaatisi elävän musiikin tai tarkkaan lasketun määrän tanssijoita ja säkeistöjä, mikä on ehkä yksi syy, miksi Suomessa käytetään jakoa A- ja B-pareihin (eikä tanssita niitä toisentyyppisiä solatansseja ollenkaan, puhumattakaan useampisäkeistöisistä solatansseista). Toinen ja merkittävämpi syy on varmaankin solassa odottaminen - onhan hauskempaa, kun kaikki pääsevät tanssimaan mahdollisimman paljon.

Huomaa, että kuka tahansa voi muokata, muuttaa ja poistaa kaikkia sivustolle tekemiäsi lisäyksiä ja muutoksia. Muokkaamalla sivustoa luovutat sivuston käyttäjille tämän oikeuden ja takaat, että lisäämäsi aineisto on joko itse kirjoittamaasi tai peräisin jostain vapaasta lähteestä. Lisätietoja sivulla Wiki:Tekijänoikeudet. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)
Noudettu kohteesta ”http://tanssi.dy.fi/ECD