Muokataan sivua Gagliarda

Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.

Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.

Nykyinen versio Oma tekstisi
Rivi 1: Rivi 1:
===Italialaisen ja ranskalaisen galliardin erot===
+
Galliard syntyi 1500-luvun alkupuolella ja pysyi suosikkitanssina n. 100 vuoden ajan. Musiikkimuotona se säilyi kauemminkin. Tanssista on kaksi tyyliä, ranskalainen ([[Galliard|''gaillarde'']]) ja italialainen (''gagliarda''). Perusteet ovat samat, mutta tyylit eroavat toisistaan seuraavin tavoin: Gagliardassa eli italialaisessa tyylissä  paino jää ''cadenzan'' lopuksi etujalan päkiälle; ranskalaisessa ''cadencessa'' sen sijaan paino jää (tulkinnasta riippuen) joko tasaisesti molemmille päkiöille tai hieman enemmän takajalalle. Kummassakin tyylissä esiintyy erilaisia hyppyjä ja potkuja, mutta gagliardassa käytetään niiden lisäksi useita muiden myöhäisitalialaisten tanssien askelikkoja (saffice, fioretto, groppo ym.). Italialaisissa lähteissä on myös lukuisia mainintoja pyörivistä liikkeistä, kun taas [http://graner.net/nicolas/arbeau/danses.php Arbeau] ei gaillardea esitellessään puhu pyörähdyksistä.
  
Galliard syntyi 1500-luvun alkupuolella ja pysyi suosikkitanssina n. 100 vuoden ajan. Musiikkimuotona se säilyi kauemminkin. Tanssista on kaksi tyyliä, ranskalainen ([[Galliard|''gaillarde'']]) ja italialainen (''gagliarda''). Perusteet ovat samat, mutta tyylit eroavat toisistaan seuraavin tavoin: Gagliardassa eli italialaisessa tyylissä  paino jää ''cadenzan'' lopuksi etujalan päkiälle; ranskalaisessa ''cadencessa'' sen sijaan paino jää (tulkinnasta riippuen) joko tasaisesti molemmille päkiöille tai hieman enemmän takajalalle. Kummassakin tyylissä esiintyy erilaisia hyppyjä ja potkuja, mutta gagliardassa käytetään niiden lisäksi useita muiden myöhäisitalialaisten tanssien askelikkoja (saffice, fioretto, groppo ym.). Italialaisissa lähteissä on myös lukuisia mainintoja pyörivistä liikkeistä, kun taas [http://graner.net/nicolas/arbeau/danses.php Thoinot Arbeau] ei gaillardea esitellessään puhu pyörähdyksistä. Tällä sivulla on italialaisen galliardin ohjeita, Arbeaun ranskalaista tyyliä esitellään [[Galliard|omalla sivullaan]].
 
 
 
===Gagliardan askelikkoja===
 
 
Tässä luettelossa on tavallisimpia gagliardassa käytettäviä liikkeitä (sekä pari harvinaisempaakin). Ne askelikot, joita monissa gagliardakuvauksissa tehdään myös pyörien (''in volta'' tai ''voltando''), on merkitty @-merkillä.  
 
Tässä luettelossa on tavallisimpia gagliardassa käytettäviä liikkeitä (sekä pari harvinaisempaakin). Ne askelikot, joita monissa gagliardakuvauksissa tehdään myös pyörien (''in volta'' tai ''voltando''), on merkitty @-merkillä.  
  
  
 
;@ balzetto / saltino
 
;@ balzetto / saltino
:pikku hypähdys (paikallaan, eteen, taakse, sivulle tai viistoon).
+
:pikku hypähdys (paikallaan, eteen, taakse, sivulle tai viistoon).\\
  
 
;@ balzo / salto
 
;@ balzo / salto
Rivi 17: Rivi 13:
 
: Hyppy, jalanheilautus, laskeutuminen siten, että heilahtanut jalka menee painottomana taakse, paino enimmäkseen etujalan päkiällä. (Takajalankin on koskettava lattiaan.) Kunkin kuvion lopussa on tehtävä kahden iskun pituinen cadenza, joka jättää eri jalan vapaaksi kuin millä koko kuvio aloitettiin. Useamman tahdin pituisissa kuvioissa cadenza ei ole tarpeellinen erikseen joka tahdin lopussa - toisinaan cadenzaaa kuitenkin esiintyy myös kuvioiden keskellä.  
 
: Hyppy, jalanheilautus, laskeutuminen siten, että heilahtanut jalka menee painottomana taakse, paino enimmäkseen etujalan päkiällä. (Takajalankin on koskettava lattiaan.) Kunkin kuvion lopussa on tehtävä kahden iskun pituinen cadenza, joka jättää eri jalan vapaaksi kuin millä koko kuvio aloitettiin. Useamman tahdin pituisissa kuvioissa cadenza ei ole tarpeellinen erikseen joka tahdin lopussa - toisinaan cadenzaaa kuitenkin esiintyy myös kuvioiden keskellä.  
  
;cadenza à piedi pari ("tasajalka-cadenza")
+
;cadenza à piedi pari
 
:Hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudutaan jalat vierekkäin.
 
:Hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudutaan jalat vierekkäin.
  
Rivi 53: Rivi 49:
 
:tavallinen potku eteen
 
:tavallinen potku eteen
  
;pirlotto / zurlo ("piruetti / pyörähdys")
+
;pirlotto / zurlo
 
:Lyhyt askel vasemmalla eteen, sitten piruetti vastapäivään vas. päkiän varassa.
 
:Lyhyt askel vasemmalla eteen, sitten piruetti vastapäivään vas. päkiän varassa.
  
;@ punta e calcagno (”varvas & kanta”)
+
;@ punta e calcagno ”varvas & kanta”
 
:Hypähdys oikealle päkiälle ja samalla kosketa lattiaa vas. päkiällä, toinen hypähdys oik. ja samalla kosketa lattiaa vas. kantapäällä (varpaat selvästi irti lattiasta).  
 
:Hypähdys oikealle päkiälle ja samalla kosketa lattiaa vas. päkiällä, toinen hypähdys oik. ja samalla kosketa lattiaa vas. kantapäällä (varpaat selvästi irti lattiasta).  
  
Rivi 80: Rivi 76:
 
:Vas. askel, oik. varpaat vas. kantapään alle/taakse, vas. hyvin lyhyt askel. 3 iskua. (Spezzato esiintyy joidenkin ballettojen sellaisessa osassa, jossa musiikkina on gagliarda, mutta ei tehdä varsinaisia gagliarda-kuvioita. Poista tämä huomautus, jos löydät gagliarda-lähteistä parempia esimerkkejä spezzatosta. - Samu).
 
:Vas. askel, oik. varpaat vas. kantapään alle/taakse, vas. hyvin lyhyt askel. 3 iskua. (Spezzato esiintyy joidenkin ballettojen sellaisessa osassa, jossa musiikkina on gagliarda, mutta ei tehdä varsinaisia gagliarda-kuvioita. Poista tämä huomautus, jos löydät gagliarda-lähteistä parempia esimerkkejä spezzatosta. - Samu).
  
;salto tondo (”pyörivä hyppy”)
+
;salto tondo ”pyörivä hyppy”
 
:Hyppää korkealle ja pyörähdä ilmassa koko kierros vastapäivään, laskeudu kevyesti päkiöille.  
 
:Hyppää korkealle ja pyörähdä ilmassa koko kierros vastapäivään, laskeudu kevyesti päkiöille.  
  
Rivi 98: Rivi 94:
 
;@ zoppetto
 
;@ zoppetto
 
:hyppy yhdellä jalalla, toinen jalka ilmassa edessä
 
:hyppy yhdellä jalalla, toinen jalka ilmassa edessä
 
 
===Esimerkkejä gagliarda-kuvioista===
 
Osa näistä esimerkkikuvioista on kuvattu renessanssin tanssioppaissa, osa ei. Koska tanssi on luonteeltaan improvisoiva, on suositeltavaakin muunnella kuvioita sekä luoda omia. Tässä on esitelty useimmista kuvioista vain ns. vasen puoli, mutta symmetriasäännön mukaan sama kuvio toistettaisiin aloittaen oikealla.
 
 
Useisiin myöhäisrenessanssin italialaisiin tansseihin kuuluu neljän tahdin pituinen gagliarda-soolo, joka tyypillisesti on tarkoitus improvisoida; tätä silmälläpitäen on hyvä opetella joitain nelitahtisia. Nelitahtiset esimerkit on ryhmitelty tässä oman otsikkonsa alle. Lyhyemmät, lähinnä yhden tahdin, kuviot sopivat hyvin käytettäväksi galliardin tanssimiseen itsenäisenä tanssina (muutoin kuin muun tanssin osana). Monissa näistä esimerkkikuvioista toistetaan samaa liikettä, koska se tekee kuviosta helpomman muistaa, mutta on aivan suotavaa sisällyttää kuvioon eri liikkeitä. Lisää tähän listaan omia kohtalaisen helppoja suosikkikuvioitasi!
 
 
 
;Cinque passi ("viisi askelta")
 
: Gagliardan peruskuvio: 1) vas. potku, 2) vas. jalka maahan, 3) oik. leikkaa vasemman alle, 4) oik. potku, 5-6) cadenza.
 
Yleensä cinque passilla edetään, mutta sen voi tehdä myös paikallaan - tai joissain kuvauksissa jopa sivuttain. Cinque passi on gagliardan etenevä peruskuvio, joten se kannattaa opetella, vaikka onkin hiukan hankalampi kuin ranskalaisen tyylin peruskuvio (4 potkua + cadance); italialaisissa lähteissä ei esiinny vastaavaa pelkistä etupotkuista koostuvaa kuviota, vaan on ilmeistä, että peruskuvio on juuri cinque passi.
 
 
;Molinello (”pikku mylly”)
 
:cinque passi pyörien vasempaan (1 tahti), ja oikeaan (1 tahti)
 
 
;Gambata (Lupi & Compasso)
 
:2 vastapäivään pyörivää zoppettoa oik. jalka korkealla, campanella taakse & eteen, cadenza
 
 
;Sivuhyppyjä (Compasso)
 
: 4 hyppyä sivulle + cadenza
 
 
;Pyörivät hypyt (Compasso)
 
: 4 pyörivää hyppyä paikallaan + cadenza, esim. puoli kierrosta per hyppy
 
 
;Zoppettoja (Compasson helpoimpia)
 
: 4 zoppettoa samalla jalalla + cadenza. (Komiikkaa voi lisätä pidentämällä zoppettosarjaa kaksitahtiseksi: 10 zoppettoa + cadenza.)
 
 
;Pyörivät campanellat (Compasso)
 
: 2 pyörivää campanellaa (alkaa takapotkulla) + cadenza: puoli kierrosta per hyppy eli yksi kierros koko campanellalla
 
 
;Fiorettoja (Compasso)
 
: Eteneviä fiorettoja + cadenza. Yhden tahdin kuviossa 2 fior., kahden tahdin kuviossa 5, neljän tahdin kuviossa 11. Huom. jotta jalkaisuus vaihtuisi, yhden tahdin kuvio on aloitettava oikealla fioretolla.
 
 
;Pyörivät fioretot (Compasso)
 
: 2 pyörivää fiorettoa OV + o cadenza: puoli kierrosta per fioretto. Huom. jotta kuvio vaihtaisi jalkaa, on aloitettava oikealla fioretolla eli niin että oikea jalka menee ensin vasemman taakse.
 
 
;Zop-zop-riverenza (Compasso)
 
: 2 zoppettoa sivuttain oikealle oikea jalka ilmassa, riverenza oik (iskut 3-4), cadenza. Vaihtoehtoisesti zoppetoilla voi hyppiä myös eteen ja taakse, tai niillä voi pyöriä.
 
 
 
====Neljän tahdin pituisia gagliarda-kuvioita====
 
 
;Caroson helpoin 4-tahtinen
 
: Seguito vas. viistoon, seguito oik. viistoon, 2 hidasta trabuchettoa (3 iskua kullekin), lopuksi koko neljännen tahdin aikana seguito finto (poikkeuksellisesti loppuun siis ei tule cadenzaa). Fabritio Caroso kuvaa tämän esimerkkinä neljän tahdin kuviosta, jonka voi tehdä, jos ei keksi muuta.
 
 
;Caroson helpoin tuunattuna
 
: destice vas (1. tahti), destice oik. (2. tahti), 2 hidasta trabuchettoa (3 iskua kullekin), seguito finto
 
 
;...vielä edellisen tuunausta
 
: destice vas (1. tahti), destice oik. (2. tahti), 2 hidasta trabuchettoa (3 iskua kullekin), neljännelle tahdille finton sijaan esim. 2 zoppettoa oik. jalka ilmassa, o campanella (heiluu taakse-eteen), cadenza. (Näyttävämmän tästä saa tekemällä neljännelle tahdille gambatan eli pyörimällä zoppetoilla.)
 
 
;Parin ympäri cinque passeilla + koristekuvio
 
: Parin ympäri kolmella cinque passilla (VOV) + neljännelle tahdille yhden tahdin pituinen koriste (jonka alussa oikea jalka on vapaa), joka jättää oikean jalan vapaaksi. Sitten uudelleen parin ympäri vastakkaiseen suuntaan aloittaen oikealla cinque passilla. Esimerkkejä 4. tahdista: A) 2 oik. campanellaa (o jalka heiluu taakse-eteen-taakse-eteen) + oik. cadenza tai B) 1-3 ta-u-ko, 4-6 capriola (cadenzan sijaan). Keksi lisää! Tätä soveltamalla tarvitsee suunnitella vain yhden tahdin pituinen kuvio luodakseen nelitahtisen kokonaisuuden (jota voi käyttää esim. Nido d'amoren galliard-soolona).
 
 
;Parin ympäri fioretoilla + koristetahti
 
: Etenevillä fioretoilla parin ympäri kolmella tahdilla (9 fior. VOV-OVO-VOV) + neljännellä tahdilla yhden tahdin koristekuvio, joka jättää oikean jalan vapaaksi. Sitten toinen kierros vastakkaiseen suuntaan aloittaen oikealla jalalla
 
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset]]
 
 
;desticet-groppo-fioretto-groppo
 
:destice vas. (1. tahti), destice oik. (2. tahti), vas. groppo & leikkaus (3. tahti 1-4), vas. fioretto (3. tahti 5-6), o. groppo & leikkaus (4. tahti 1-4), o cadenza
 

Huomaa, että kuka tahansa voi muokata, muuttaa ja poistaa kaikkia sivustolle tekemiäsi lisäyksiä ja muutoksia. Muokkaamalla sivustoa luovutat sivuston käyttäjille tämän oikeuden ja takaat, että lisäämäsi aineisto on joko itse kirjoittamaasi tai peräisin jostain vapaasta lähteestä. Lisätietoja sivulla Wiki:Tekijänoikeudet. TEKIJÄNOIKEUDEN ALAISEN MATERIAALIN KÄYTTÄMINEN ILMAN LUPAA ON EHDOTTOMASTI KIELLETTYÄ!

Muokataksesi tätä sivua vastaa alla olevaan kysymykseen (lisätietoja):

Peruuta Muokkausohjeet (avautuu uuteen ikkunaan)
Noudettu kohteesta ”http://tanssi.dy.fi/Gagliarda