Muokataan sivua Gagliarda
Siirry navigaatioon
Siirry hakuun
Varoitus: Et ole kirjautunut sisään. IP-osoitteesi näkyy julkisesti kaikille, jos muokkaat. Jos kirjaudut sisään tai luot tunnuksen, muokkauksesi kirjataan käyttäjätunnuksesi tekemiksi ja samalla saat käyttöösi hyödyllisiä välineitä.
Kumoaminen voidaan suorittaa. Varmista alla olevasta vertailusta, että haluat saada aikaan tämän lopputuloksen, ja sen jälkeen tallenna alla näkyvät muutokset.
Nykyinen versio | Oma tekstisi | ||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | + | Galliard syntyi 1500-luvun alkupuolella ja pysyi suosikkitanssina n. 100 vuoden ajan. Musiikkimuotona se säilyi kauemminkin. Tanssista on kaksi tyyliä, ranskalainen ([[Galliard|''gaillarde'']]) ja italialainen (''gagliarda''). Perusteet ovat samat, mutta tyylit eroavat toisistaan seuraavin tavoin: Gagliardassa eli italialaisessa tyylissä paino jää ''cadenzan'' lopuksi etujalan päkiälle; ranskalaisessa ''cadencessa'' sen sijaan paino jää (tulkinnasta riippuen) joko tasaisesti molemmille päkiöille tai hieman enemmän takajalalle. Kummassakin tyylissä esiintyy erilaisia hyppyjä ja potkuja, mutta gagliardassa käytetään niiden lisäksi useita muiden myöhäisitalialaisten tanssien askelikkoja (saffice, fioretto, groppo ym.). Italialaisissa lähteissä on myös lukuisia mainintoja pyörivistä liikkeistä, kun taas [http://graner.net/nicolas/arbeau/danses.php Arbeau] ei gaillardea esitellessään puhu pyörähdyksistä. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
Tässä luettelossa on tavallisimpia gagliardassa käytettäviä liikkeitä (sekä pari harvinaisempaakin). Ne askelikot, joita monissa gagliardakuvauksissa tehdään myös pyörien (''in volta'' tai ''voltando''), on merkitty @-merkillä. | Tässä luettelossa on tavallisimpia gagliardassa käytettäviä liikkeitä (sekä pari harvinaisempaakin). Ne askelikot, joita monissa gagliardakuvauksissa tehdään myös pyörien (''in volta'' tai ''voltando''), on merkitty @-merkillä. | ||
;@ balzetto / saltino | ;@ balzetto / saltino | ||
− | :pikku hypähdys (paikallaan, eteen, taakse, sivulle tai viistoon). | + | :pikku hypähdys (paikallaan, eteen, taakse, sivulle tai viistoon).\\ |
;@ balzo / salto | ;@ balzo / salto | ||
Rivi 17: | Rivi 13: | ||
: Hyppy, jalanheilautus, laskeutuminen siten, että heilahtanut jalka menee painottomana taakse, paino enimmäkseen etujalan päkiällä. (Takajalankin on koskettava lattiaan.) Kunkin kuvion lopussa on tehtävä kahden iskun pituinen cadenza, joka jättää eri jalan vapaaksi kuin millä koko kuvio aloitettiin. Useamman tahdin pituisissa kuvioissa cadenza ei ole tarpeellinen erikseen joka tahdin lopussa - toisinaan cadenzaaa kuitenkin esiintyy myös kuvioiden keskellä. | : Hyppy, jalanheilautus, laskeutuminen siten, että heilahtanut jalka menee painottomana taakse, paino enimmäkseen etujalan päkiällä. (Takajalankin on koskettava lattiaan.) Kunkin kuvion lopussa on tehtävä kahden iskun pituinen cadenza, joka jättää eri jalan vapaaksi kuin millä koko kuvio aloitettiin. Useamman tahdin pituisissa kuvioissa cadenza ei ole tarpeellinen erikseen joka tahdin lopussa - toisinaan cadenzaaa kuitenkin esiintyy myös kuvioiden keskellä. | ||
− | ;cadenza à piedi pari | + | ;cadenza à piedi pari |
:Hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudutaan jalat vierekkäin. | :Hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudutaan jalat vierekkäin. | ||
Rivi 53: | Rivi 49: | ||
:tavallinen potku eteen | :tavallinen potku eteen | ||
− | ;pirlotto / zurlo | + | ;pirlotto / zurlo |
:Lyhyt askel vasemmalla eteen, sitten piruetti vastapäivään vas. päkiän varassa. | :Lyhyt askel vasemmalla eteen, sitten piruetti vastapäivään vas. päkiän varassa. | ||
− | ;@ punta e calcagno | + | ;@ punta e calcagno ”varvas & kanta” |
:Hypähdys oikealle päkiälle ja samalla kosketa lattiaa vas. päkiällä, toinen hypähdys oik. ja samalla kosketa lattiaa vas. kantapäällä (varpaat selvästi irti lattiasta). | :Hypähdys oikealle päkiälle ja samalla kosketa lattiaa vas. päkiällä, toinen hypähdys oik. ja samalla kosketa lattiaa vas. kantapäällä (varpaat selvästi irti lattiasta). | ||
Rivi 80: | Rivi 76: | ||
:Vas. askel, oik. varpaat vas. kantapään alle/taakse, vas. hyvin lyhyt askel. 3 iskua. (Spezzato esiintyy joidenkin ballettojen sellaisessa osassa, jossa musiikkina on gagliarda, mutta ei tehdä varsinaisia gagliarda-kuvioita. Poista tämä huomautus, jos löydät gagliarda-lähteistä parempia esimerkkejä spezzatosta. - Samu). | :Vas. askel, oik. varpaat vas. kantapään alle/taakse, vas. hyvin lyhyt askel. 3 iskua. (Spezzato esiintyy joidenkin ballettojen sellaisessa osassa, jossa musiikkina on gagliarda, mutta ei tehdä varsinaisia gagliarda-kuvioita. Poista tämä huomautus, jos löydät gagliarda-lähteistä parempia esimerkkejä spezzatosta. - Samu). | ||
− | ;salto tondo | + | ;salto tondo ”pyörivä hyppy” |
:Hyppää korkealle ja pyörähdä ilmassa koko kierros vastapäivään, laskeudu kevyesti päkiöille. | :Hyppää korkealle ja pyörähdä ilmassa koko kierros vastapäivään, laskeudu kevyesti päkiöille. | ||
Rivi 98: | Rivi 94: | ||
;@ zoppetto | ;@ zoppetto | ||
:hyppy yhdellä jalalla, toinen jalka ilmassa edessä | :hyppy yhdellä jalalla, toinen jalka ilmassa edessä | ||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |