Ero sivun ”Bassa Gioiosa” versioiden välillä
Rivi 91: | Rivi 91: | ||
riverenza vierekkäin<br> | riverenza vierekkäin<br> | ||
− | + | ||
− | === | + | ===Musiikki=== |
− | + | ||
− | + | ; http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Bassa%20Gioiosa%20(ToD4_Consort%20Con%20Calore).mp3 ([[ToD4]]) | |
− | + | : Hyvälaatuinen, soitettu versio. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− |
Versio 27. elokuuta 2007 kello 21.57
Bassa Gioiosa, paritanssi Cesare Negrin kirjasta Le Gratie d'Amore (1602).
HUOM: jotkut Negrin askelikot (tässä seguito ordinario) ovat samannimisiä mutta erilaisia kuin Carosolla. (Muut tässä tanssissa käytettävät askelikot ovat samanlaisia kuin Carosolla, mutta Negrin tavallinen seguito on 2 passoa+spezzato, vrt. Caroson 3 passoa + käväisy ylhäällä)
I osa
"Aloituskuvio"
rinnakkain riverenza grave
2 continenze
2 passi puntati eteen
2 seguiti ordinarii eteen
"Spiraali" (katso kuva)
kasvokkain, oikeat kädet, ympäri (puoli kierrosta) askelin 2 seguiti spezazti + 1 ordinario
2 seg. ord. (ov) ympyrä oikealle (kumpikin kiertää oman ympyränsä)
kasvokkain, vas. kädet, ympäri (puoli kierrosta) askelin 2 seguiti spezazti (ov) + 1 ordinario
2 seg. ord. (vo) ympyrä oikealle (kumpikin kiertää oman ympyränsä)
II osa
"J-kuvio" (katso kuva)
2 seg.ord. parin ohi oikealta puolelta
2 seg ord. vastakkaisiin suuntiin (= käännös oik., vastakkaisiin suuntiin, lopuksi kasvokkain matkan päässä)
miehen soolo: kylki paria kohti 2 trabuchetti (vas., oik.) & v. ripresa, o. cadenza (cadenzalla käännös paria kohti)
naisen soolo: kuten mies
ympyrä oikealle taakse askelin 2 spezzati (oik., vas.), o. seg.ord., päädytään kasvokkain
taakse 2 passi (vas., oik.)
Vasen kylki paria kohti ripresa & o. cadenza, jolla käännös kasvokkain (paino vasemmalle)
ympyrä vasemmalle askelin 2 spezzati (vas., oik.), v. seg.ord., päädytään kasvokkain
taakse 2 passi (oik., vas.)
Oikea kylki paria kohti ripresa, v. cadenza, jolla käännös kasvokkain (lopuksi paino oikealle)
III osa
"Iso spiraali" (katso kuva)
parin vasemmalle puolelle (rinnakkain) 2 seguito ordinariolla + lopussa meza riverenza eli (pikku-riverenza jolle ei ole omaa aikaa)
2 seguitolla paikanvaihto, lopuksi kasvokkain
(Nyt naisen oikea kylki ja miehen vasen ovat kohti tanssin aloituspaikkaa.)
eteen (paria kohti) 3 passi, joista viimeinen hidas
taakse 3 passi, joista viimeinen hidas
vas. kylki paria kohti 2 trabuchetti (vas., oik.) & ripresa vas. ja oik. cadenza, lopuksi paino oikealle
vasemmalta ohittaen paikanvaihto askelin 2 passi (v, o) + v. ordinario, lopuksi kasvokkain
taakse 2 passi (o, v)
o. kylki paria kohti ripresa oik. + v. cadenza, jolla käännös paria kohti, lopuksi paino vasemmalle
ympyrä taakse oikealle 2 spezzati (oik., vas.) + 1 seg.ord.
taakse 2 passi (v, o)
v. kylki paria kohti v. ripresa + o. cadenza, jolla käännös paria kohti, lopuksi paino oikealle
IV osa (gagliarda)
4 galliardin perusaskelta (cinque passi in gagliarda), joista kahdella paikanvaihto (ohittaen vasemmalta) ja kahdella itsensä ympäri oikealle
samat takaisin toiseen suuntaan: ohitus oikealta, ympäri vasemmalle
(Lattiakuvio on siis sama kuin I osassa.)
miehen soolo, neljä tahtia galliardia
(Ohjeet lisätään myöhemmin, siihen asti tehkää neljä tahtia vapaavalintaisia galliard-kuvioita)
naisen soolo, neljä tahtia galliardia
V osa (sama musiikki kuin osissa I-III)
kasvokkain riverenza grave
2 continenze
2 passi puntati: v eteen, o taakse
oik. kylki paria kohti + eri suuntiin vas. seg.ord., käännös & takaisin o. seguitolla
vas. kylki paria kohti 2 trabuchetti & vas. ripresa, o cadenza (jolla käännös kasvokkain, paino lopuksi vasemmalle)
oik. kylki paria kohti 2 trabuchetti (o, v) & o ripresa, v cadenza (jolla käännös kasvokkain, paino lopuksi oikealle)
"S-kuvio" 4 seguitolla, lopuksi normaali tanssiote tanssin aloituspaikassa
riverenza vierekkäin
Musiikki
- http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Bassa%20Gioiosa%20(ToD4_Consort%20Con%20Calore).mp3 (ToD4)
- Hyvälaatuinen, soitettu versio.