Ero sivun ”Rostiboli gioioso” versioiden välillä
(PhpWikiMigration) |
p (luokitus) |
||
Rivi 19: | Rivi 19: | ||
D-osa toistetaan. (Teksti on tulkittavissa siten, että tällä kertaa nainen aloittaa; yleensä kuitenkin on tapana kerrata D-osa aivan samassa järjestyksessä). | D-osa toistetaan. (Teksti on tulkittavissa siten, että tällä kertaa nainen aloittaa; yleensä kuitenkin on tapana kerrata D-osa aivan samassa järjestyksessä). | ||
Jos musiikki jatkuu, aloitetaan tanssi alusta uudestaan. Rostibolia näkee tanssittavan yleensä siten, että toisella soitolla daami toimii ensin osissa A ja D. (Guglielmon kuvaus ei ota kantaa tähän kysymykseen). | Jos musiikki jatkuu, aloitetaan tanssi alusta uudestaan. Rostibolia näkee tanssittavan yleensä siten, että toisella soitolla daami toimii ensin osissa A ja D. (Guglielmon kuvaus ei ota kantaa tähän kysymykseen). | ||
+ | |||
+ | [[Luokka:Varhaisitalialaiset]] |
Versio 1. syyskuuta 2007 kello 21.35
ROSTIBOLI GIOIOSO (rekonstruktio Guglielmo Ebreon ohjeista kirjassa De Practica seu arte tripudii. On the Practice or Art of Dancing / ed. & transl. by Barbara Sparti, Clarendon Press 1993: s. 146,147, 246-247.) Tämä tanssi ja sen variantit esiintyvät eri lähteissä myös nimillä (El) Gioioso ja Rotiboli. Vrt. burgundilainen bassedanse Rôtibouilli (paahdettu ja keitetty). Guglielmo esittää tämän tanssin opettajansa Domenicon nimissä, mutta Domenicon omassa tanssioppaassa sitä ei ole (Sparti 1999: 147). Rostiboli kuuluu 1400-luvun italialaisiin tansseihin; niiden askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on omalla sivullaan, täällä|.
Muodostelma: pari, normaaliin tapaan nainen oikealla puolella, matala käsiote kuten yleensäkin
A-osa, tahtilajina 6/4: Yhdessä (kädestä pitäen) 2 riprese (sivuaskeleet vas., oik.). Sitten herra etenee yksin jonnekin tanssitilaa voi käyttää mielensä mukaan 2 sempiolla (yksittäiset askeleet vas., oik.) ja 2 doppiolla (tuplat v., o.) ja päätyy lopuksi paria päin (Guglielmo ei mainitse pariin päin kääntymistä, mutta seuraavat ripresat on luontevaa tehdä parille). Molemmat tekevät 2 ripresaa (vasen, oikea), minkä jälkeen herra palaa 2 sempiolla ja 2 doppiolla ja kääntyy toisen doppion lopussa daamin vierelle normaaliin tanssiasentoon. A-osa toistetaan siten, että daami etenee jonnekin ja palaa herran odottaessa paikallaan. (Tanssikuvauksen voi tulkita myös siten, että mies ei toisten ripresojen jälkeen palaakaan takaisin vaan jatkaa matkaansa jonnekin; vastaavasti nainen soolonsa aikana sitten hankkiutuu herran vierelle. Joka tapauksessa renessanssitansseissa pieni variointi on suotavaa, ja jos tanssipari tekee jotain odottamatonta, siihen täytyy vain reagoida tanssin jatkumisen kannalta sopivalla tavalla.)
B-osa, edelleen 6/4: Yhdessä 2 riprese (sivuaskeleet vas., oik.) ja eteenpäin 2 sempii (v., o.), 3 doppii (v., o., v.). Kumpikin kääntyy paikallaan täyden ympyrän oman vasemman olkansa yli kahdella sempiolla ja yhdellä ripresalla. B-osa toistetaan.
C-osa, nopeampi rytmi, 6/8: 16 saltarelli (hyppyaskelikot)
D-osa, 4/4: Herra movimento. Daami vastaa. Herra eteenpäin vasemmalla doppiolla (tupla). Daami movimento. Herra vastaa. Daami herran luo vasemmalla doppiolla. D-osa toistetaan. (Teksti on tulkittavissa siten, että tällä kertaa nainen aloittaa; yleensä kuitenkin on tapana kerrata D-osa aivan samassa järjestyksessä). Jos musiikki jatkuu, aloitetaan tanssi alusta uudestaan. Rostibolia näkee tanssittavan yleensä siten, että toisella soitolla daami toimii ensin osissa A ja D. (Guglielmon kuvaus ei ota kantaa tähän kysymykseen).