Ero sivun ”Voltati in Ça Rosina” versioiden välillä
(PhpWikiMigration) |
p (luokitus) |
||
Rivi 46: | Rivi 46: | ||
Pujottelun lopuksi kaikki ovat rivissä kääntyneinä sinne päin, minne on | Pujottelun lopuksi kaikki ovat rivissä kääntyneinä sinne päin, minne on | ||
tilaa jatkaa tanssia. Sitten toistetaan koko tanssi alusta. | tilaa jatkaa tanssia. Sitten toistetaan koko tanssi alusta. | ||
+ | |||
+ | [[Luokka:Varhaisitalialaiset]] |
Versio 1. syyskuuta 2007 kello 21.35
VOLTATI IN CA ROSINA (KÄÄNNY TÄNNE, ROSINA)
(Rekonstruktio Guglielmo Ebreon ohjeista kirjassa De Practica/ Sparti 1993: s. 234-237, 240-241. (Guglielmo Ebreo of Pesaro. _De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing_. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93).
Muodostelmana tässä hauskankauniissa tanssissa on kolmikko, keskimmäisenä Rosina. Naisen nimestä huolimatta on samantekevää, onko keskimmäinen mies vai nainen; kuvauksia Voltatista on säilynyt kuvauksia kummallekin kokoonpanolle.
Eksytys, tahtilaji 4/4
2 tuplaa (doppii), täysi ympyrä (volta tonda) 2 tuplalla vasemman olan yli.
(Muistisääntö: kaikki muut käännökset tehdään yhdellä doppiolla, vain tämä
ensimmäinen kahdella).
Keskimmäinen yksin 2 sempio-askelta ja tupla (doppio). Sitten muut OIKEALLA
aloittaen sama. Muiden doppion aikana keskimmäinen kääntyy oikealle
puoli kierrosta (meza volta).
Hyppely, sama musiikki
2 hyppyaskelikkoa (saltarelli) omiin suuntiin. V.doppiolla puoli kierrosta
vas. olan yli (ja ollaan taas kasvokkain). Oik. sivuaskel (ripresa).
Vas. sivuaskel. Puoli kierrosta oikean olan yli o. doppiolla. 4 poljentaa
(continenze) vovo.
Lähemmäs & polvistuminen, vielä kerran sama musiikki
Eteen (eli keskimmäinen ja laidat toisiaan kohti) 2 sempio-askelta ja
doppio-tupla, doppio taakse. Täysi ympyrä vas. olan yli doppiolla.
Oikea sivuaskel (ripresa). Polvistuminen (riverenza. Guglielmo erityisesti mainitsee tämän ulottuvan maahan asti. Elleivät nivelet suosiolla taivu, polvistukoon kukin niin syvään kuin pystyy). 4 poljentaa (continenze) vovo.
Ympärikipitys, tahtilaji vaihtuu 2/4:ksi eli pivaksi (tai ehkä musiikki
pysyy 4/4:nä, mutta askeleet tehdään joka tapauksessa pivoina).
Keskimmäinen ojentaa o.kätensä lähimmälle eli itsestään katsottuna oikealle
laidalle (edellisessä säkeistössä toispuoleinen ripresa vei keskimmäisen
hieman lähemmäs tätä laitaa). He kiertävät 4 piva-kipityksellä toistensa
ympäri. Sama vasemmalle laidalle vas. käsin. Keskimmäinen päätyy jälleen
keskelle.
Pujottelu
Pujottelu yhtensä 8 pivalla, 2 pive kuhunkin paikanvaihtoon. Kaikki kulkevat
kahdeksikon muotoista rataa, ja jokainen päätyy omalle paikalleen.
Pujottelun lopuksi kaikki ovat rivissä kääntyneinä sinne päin, minne on
tilaa jatkaa tanssia. Sitten toistetaan koko tanssi alusta.