Ero sivun ”Il Conto dell'Orco” versioiden välillä
p (siirsi sivun ”Conto dell'Orco” uudelle nimelle ”Il Conto dell'Orco”) |
p (luokitus) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | Paritanssi F. Caroson [[ | + | Paritanssi F. Caroson [[http://www.pbm.com/~~lindahl/caroso/ Il Ballarinosta]] (1581), pari hieman käsiotetta kauempana<br> |
Melodia rakentuu neljän tahdin pituisista jaksoista, mutta tanssikuviot eivät. | Melodia rakentuu neljän tahdin pituisista jaksoista, mutta tanssikuviot eivät. | ||
Rivi 58: | Rivi 58: | ||
trango: vasemmalle viistoon n. kämmenenlevyden verran, taivuta molempia polvia hieman; sitten oikea kantapää irti lattiasta, koko oikea jalka ilmaan ja lopuksi alas vasemman viereen <br> | trango: vasemmalle viistoon n. kämmenenlevyden verran, taivuta molempia polvia hieman; sitten oikea kantapää irti lattiasta, koko oikea jalka ilmaan ja lopuksi alas vasemman viereen <br> | ||
+ | |||
+ | [[Luokka:Myöhäisitalialaiset]] |
Versio 1. syyskuuta 2007 kello 21.36
Paritanssi F. Caroson [Il Ballarinosta] (1581), pari hieman käsiotetta kauempana
Melodia rakentuu neljän tahdin pituisista jaksoista, mutta tanssikuviot eivät.
I osa:
riverenza
pienen piirin kehällä myötäpäivään 3 seguito ordinariota (vov)
kertosäe:
kasvokkain 3 trabuchettoa (ovo), joista ensimmäinen hidas, muut nopeita
2 trangoa (vas. viistoon, oik. viistoon)
paikallaan täysi ympyrä vastapäivään yhdellä spezzatolla (vas.) + cadenza, jonka alastulossa jalat vierekkäin (=cadenza à piedi pari)
II osa:
5 seguitoa kehällä myötäpäivään
kertosäe kuten I osassa
III osa, miehen soolo:
Mies eteenpäin hidas doppio (2 tahtia, suljetaan, loppuun kevyt koristelu polvilla)
2 passoa taakse (ov)
2 trabuchettoa (ov),
2 ripresaa oikealle
ja kertosäe kuten edellä
(Nainen ei liiku.)
IV osa, naisen soolo:
kuten mies III osassa
V osa:
"Väliosio": molemmat yhdessä kehällä 2 passoa (vo) ja 1 seguito (v) myötäpäivään, sitten samoin askelin vastapäivään
Molemmat tekevät samaan aikaan saman kuin III tai IV osassa.
tanssin päätteeksi kasvokkain riverenza
Il Conto dell'Orcossa käytettävien askelikkojen ohjeet hieman yksinkertaistetusti
cadenza à piedi pari: hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudu jalat vierekkän. (Tavallisessa cadenzassa toinen jalka jäisi taakse.)
hidas doppio (doppio grave): 3 hidasta askelta eteen, sitten oikea jalka viereen ja kevyt polvien taivutus & kantapäät ylös ja alas. Yksi tällainen doppio kestää yhtä kauan kuin 4 passoa eli kaksi tahtia. Viereen tullut jalka aloittaa seuraavan askelikon.
(Huom. Il Conto dell'Orcon kuvauksessa käytetään vain sanaa "doppio", jonka voi päätellä tarkoittavan Il Ballarinon askelikoista doppio gravea. Tätä askelta on kutsuttu Linnean harjoituksissa myös nimellä doppio all'Italiana, mutta tarkkaan ottaen sen nimistä askelikkoa ei ole Il Ballarinossa; doppio all'Italiana on kuitenkin Caroson myöhemmässä kirjassa, Noblità di Damessa, ja se on kuvattu käytännössä samaan tapaan kuin Il Ballarinon doppio grave. Jos keksit paremman tavan esittää ohje, muokkaa tarvittaessa myös tätä huomautusta. -Samu)
passo: luonnollinen askel päkiän kautta kokojalalle
ripresa oikealle: oikea jalka oikealle ("neljän sormenleveyden" päähän), ylös päkiöille, vasen jalka viereen ja alas. (Tämä on usein tapana tehdä sottopiedenä eli siten, että vasen jalka menee oikean alle, mutta Il Ballarinon ripresan kuvaus ei puhu sottopiedestä; Nobiltà di Damessa sen sijaan mainitaan ripresa sottopiede -niminen liike, jota Caroso ei kuitenkaan kuvaa - yksittäisen sottopieden kylläkin, mutta pelkkään sottopiedeen ilman ripresaa ei sisälly ripresaan kuuluvaa sivuttaista liikettä. Suosittelen käyttämään Il Ballarinon tansseissa sottopiedetöntä ripresaa. -Samu)
riverenza: vas. jalka taakse, polvistu hieman, vas. jalka takaisin & ylös. HUOM==== Älä taivuta polvia niin paljon, että jalkapohja näkyisi, liike on pieni ja hitaahko (vrt. varhaisitalialainen syvä riverenza). Älä myöskään vie vasenta jalkaa ristiin oikean taakse.
====
seguito (=seguito ordinario): päkiöillä kävellen 2 askelta, kolmas askel päkiän kautta kokojalalle, lopuksi käväisy ylhäällä
(seguito) spezzato: vaihtoaskel, joka kohoaa ylös. Päkiöillä vasen ja oikea askel, mutta oikea jalka ei ohita vasenta; lopuksi vielä lyhyt askel vasemmalla päkiän kautta kokojalalle. Tässä tanssissa spezzato esiintyy vain pyörähdyksessä, eli etenkin ensimmäisellä askeleella täytyy kääntyä mahdollisimman paljon.
trabuchetto: pikku hypähdys hieman sivulle, toinen jalka jää kevyesti eteen. Huom. Älä potkaise ristiin toisen jalan eteen äläkä ojenna nilkkaa; liikkeessä on pääosassa toiselle jalalle hypähdys, ei potku, eli potkaisua ei tule korostaa. Vasen trabuchetto tarkoittaa liikettä, jossa hypähdetään vasemmalle jalalle ja oikea jalka jää vapaaksi ilmaan.
trango: vasemmalle viistoon n. kämmenenlevyden verran, taivuta molempia polvia hieman; sitten oikea kantapää irti lattiasta, koko oikea jalka ilmaan ja lopuksi alas vasemman viereen