Ero sivun ”Petit riens” versioiden välillä
(muotoiluja & musiikkia) |
p (→Musiikki: mp3-link) |
||
Rivi 29: | Rivi 29: | ||
==Musiikki== | ==Musiikki== | ||
− | + | ; <mp3 link>Petit Riens (AtWT).mp3</mp3> | |
− | ; | + | : Perinteinen pseudoskottilainen versio. |
− | : | + | ; <mp3 link>Petit Vriens (CDWE).mp3</mp3> |
− | + | : Toinen reipas, yleinen musiikki. | |
− | + | ; <mp3 link>Petit Riens (ToD3).mp3</mp3> | |
− | : | + | ; <mp3 link>Petit Vriens (2x) (Ensemble Rigodon).mp3</mp3> |
− | + | ; <mp3 link>Petit Vriens (Riense) (J&J).mp3</mp3> | |
− | + | ; <mp3 link>Petit Vriens (ToD4_Waytes of Carolingia).mp3</mp3> | |
+ | : Hieman harvinaisempia sovituksia. | ||
+ | ; <mp3 link>Petit Vriens (Dels Dance Disc).mp3</mp3> | ||
+ | : MIDI-versio | ||
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]] | [[Luokka:Varhaisitalialaiset]] |
Versio 24. syyskuuta 2007 kello 15.46
Petit Riense eli Pikku mitättömyydet (Alkutekstin transkriptio ja engl. käännös: De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1993, s. 238-239.) Petit riens kuuluu 1400-luvun italialaisiin tansseihin. Niiden askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on omalla sivullaan, täällä.
Tanssin nimen kirjoitusasuja eri lähteissä ovat myös Petit riense ja Petit vriens. Ranskankielisestä nimestään huolimatta tämä pikkuinen tanssi on pikemminkin italialanen: se kuvataan Giovanni Ambrosion (joka aikaisemmin käytti nimeä Guglielmo Ebreo) tanssioppaassa De practica seu arte tripudii (n. 1470). Tosin se on Amoroson ohella ainut ballo, joka on kauttaaltaan piva-tahtilajissa ja jonka G. Ambrosio antaa ymmärtää olevan ranskalainen; Spartin (1999, s. 239) mukaan "ranskalaiset ballot" on saattanut tarkoittaa nimenomaan tansseja, jotka ovat piva misurassa.) Joka tapauksessa askelikot ovat samat kuin muissakin 1400-luvun italialaisissa tansseissa.
Tanssi
Petit riens tanssitaan kolmikoissa (eli kolmen hengen muodostamissa riveissä). Tässä tanssikuvauksessa hlö A on vasemmanpuoleinen, B keskimmäinen ja C oikeanpuoleinen.
- 16 piva-kipitystä, alkaen vasemmalla.
- A kipittää yksin vielä 4 pivaa. Sitten hlö B tekee saman. Ja kun vielä C seuraa esimerkkiä, on kolmikko taas yhdessä.
- A lähtee jälleen omille teilleen, tällä kertaa yhdellä tuplalla (doppio). B liittyy hänen seuraansa, doppiolla. Eikä sitten C:kään halua jäädä yksin vaan astelee doppiolla muiden luo.
- A ja B kumartavat toisilleen (eli polvistuvat selkä suorana, riverenza). Sitten B ja C. Ja vielä kaikki yhdessä tekevät riverenzan. Riverenzojen aikana rivi venyy pikku kolmioksi. Viimeisen riverenzan voi suunnata kahden muun tanssijan väliin.
- Kolmikko hajaantuu tekemällä doppion taaksepäin (vas.), kukin omaan suuntaansa. Toisella doppiolla (oik.) palataan takaisin. Sitten seuraa kaksinkertaisella nopeudella sivuaskel ripresa vasemmalle ja oikealle. Lopuksi jokainen kääntyy paikallaan doppiolla (vas.).
Toistetaan alusta, jos musiikki jatkuu. Huom. lopussa oikea jalka jäisi vapaaksi, mutta tanssi aloitetaan kuitenkin vasemmalla, joten lopussa on tehtävä painonvaihto.
Musiikki
- Perinteinen pseudoskottilainen versio.
- Toinen reipas, yleinen musiikki.
- Hieman harvinaisempia sovituksia.
- MIDI-versio