Ero sivun ”Gelosia” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (luokitus)
(muotoilu; lisäksi viimeisen osan tahtilajin korjaus - pahoitteluni, jos se todella on 6/4, mut en missään ole nähnyt sitä niin)
 
(Yhtä välissä olevaa versiota toisen käyttäjän tekemänä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
GELOSIA eli MUSTASUKKAISUUS
+
'''''"mustasukkaisuus"'''''
  
Gelosia kuuluu 1400-luvun italialaisiin tansseihin. Niiden askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on omalla sivullaan, [[1400-luvun italialaiset tanssit|täällä|]].
+
[[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen]] ballo kolmelle parille jonossa. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisten tanssien]] sivulla.
  
Tanssi on säilynyt useana hieman erilaisena versiona eri lähteissä (ks. De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93, s. 190-191. Vrt. Guglielmon De practicassa esittelemän version transkriptio ja engl. käännös s. 162-163). Tässä esitellyissä ohjeissa on jonkin verran yhdistetty eri versioita; tähän tapaan Gelosiaa useimmiten näkee tanssittavan (mutta mahdollisesti Linneassa aletaan joskus myöhemmin tanssia myös jotain muuta versiota, joka perustuu vain yhteen lähdetekstiin). Huom. kaikki liikkeellä olevat vapaasti levitettävät Gelosian musiikkisovitukset eivät tue tätä versiota, mutta ainakin yksi sovituksista Bart Orbonsin kokoelmassa All the Way Through: Renaissance Dances (AtWT) sopii tähän, ja sitä useimmiten kuulee käytettävänkin. Siinä sovituksessa on tanssijaystävällisen pitkä neljän tahdin alkusoitto.
+
Tanssi on säilynyt useana hieman erilaisena versiona eri lähteissä (ks. De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93, s. 190-191. Vrt. Guglielmon De practicassa esittelemän version transkriptio ja engl. käännös s. 162-163). Tässä esitellyissä ohjeissa on jonkin verran yhdistetty eri versioita; tähän tapaan Gelosiaa useimmiten näkee tanssittavan.
  
Alkuasetelma: kolme paria jonossa, herrat tavalliseen tapaan vasemmalla, daamit oikealla.
+
'''Huom.''' kaikki liikkeellä olevat vapaasti levitettävät Gelosian musiikkisovitukset eivät tue tätä versiota, mutta ainakin yksi sovituksista Bart Orbonsin kokoelmassa All the Way Through: Renaissance Dances (AtWT) sopii tähän, ja sitä useimmiten kuulee käytettävänkin. Siinä sovituksessa on tanssijaystävällisen pitkä neljän tahdin alkusoitto.
  
Aluksi tahtilajina on 4/4.<br>
+
=Tanssi=
Kaikki kulkevat kahdeksalla hyppyaskelikolla (saltarello) eteenpäin.
+
 
Sitten seuraa liehittelyosuus:
+
'''Alkuasetelma:''' kolme paria jonossa, herrat tavalliseen tapaan vasemmalla, daamit oikealla.
Herra A menee daami B:n luo kolmella leikatulla kipityksellä eli contrapassolla (1/2 kuhunkin) luo ja polvistuu pikaisesti (riverenza, 1/2 tahtia) koskettaen daamin oikeaa kättä. Daami voi halutessaan katsoa esim. nenänvarttaan pitkin halveksuvasti tai vaivihkaa silmäkulmasta ihaillen, mutta ei vastaa riverenzalla tai tee muutakaan varsinaista tanssiliikettä. Herra B huomaa yksinäisen daami A:n ja menee yhdellä tuplalla eli doppiolla pitämään tälle seuraa.
+
 
 +
===A-osa, tahtilaji quadernaria 4/4===
 +
Kahdeksan hyppyaskelikkoa (saltarelloa) eteenpäin.
 +
 
 +
===B-osa (liehittely)===
 +
Herra A menee daami B:n luo kolmella leikatulla kipityksellä eli contrapassolla (1/2 kuhunkin) luo ja polvistuu pikaisesti (riverenza, 1/2 tahtia) koskettaen daamin oikeaa kättä. Daami voi halutessaan katsoa esim. nenänvarttaan pitkin halveksuvasti tai vaivihkaa silmäkulmasta ihaillen, mutta ei vastaa riverenzalla tai tee muutakaan varsinaista tanssiliikettä.
 +
 
 +
Herra B huomaa yksinäisen daami A:n ja menee yhdellä tuplalla eli doppiolla pitämään tälle seuraa.
  
 
Herra A ei kauaa malta pysyä daami B:n luona vaan menee saman tien liehittelemään daami C:tä kahdella tai kolmella contrapassolla ja tekee riverenzan kuten edellä.
 
Herra A ei kauaa malta pysyä daami B:n luona vaan menee saman tien liehittelemään daami C:tä kahdella tai kolmella contrapassolla ja tekee riverenzan kuten edellä.
 +
 
Herra C toimii kuten herra B edellä eli astelee yhdellä doppiolla daami B:n pariksi.
 
Herra C toimii kuten herra B edellä eli astelee yhdellä doppiolla daami B:n pariksi.
 +
 
Herra A kiertää kahdella piva-kipityksellä daami C:n pariksi tämän vasemmalle puolelle.
 
Herra A kiertää kahdella piva-kipityksellä daami C:n pariksi tämän vasemmalle puolelle.
  
Kaikki yhdessä kipittävät 8 pivaa.
+
===C-osa (pivat)===
 +
Kaikki yhdessä kipittävät 8 pivaa eteenpäin.
 +
 
 
Jonon uusi ensimmäinen pari (eli alkuperäinen herra B & daami A) tekee volta tondan eli kumpikin kääntyy paikallaan täyden ympyrän vasemman olkansa yli vasemmalla doppiolla. Sen jälkeen keskimmäiset tekevät saman. Ja sitten vielä viimeinenkin pari kääntyy.
 
Jonon uusi ensimmäinen pari (eli alkuperäinen herra B & daami A) tekee volta tondan eli kumpikin kääntyy paikallaan täyden ympyrän vasemman olkansa yli vasemmalla doppiolla. Sen jälkeen keskimmäiset tekevät saman. Ja sitten vielä viimeinenkin pari kääntyy.
  
Kun tahtilaji muuttuu 6/4:ksi, vaihdetaan paikkoja nykyisen parin kanssa kolmella sempiolla eli yksittäisellä askeleella (vas., oik., vas.) oikeat kädet yhdessä. Sitten palataan takaisin kolmella sempiolla (oik., vas., oik.) pitäen vasemmasta kädestä. Huom. Volta tondassa paino jää vasemmalle jalalle, mutta paikanvaihto alkaa kuitenkin vasemmalla. Paino täytyy siis vaihtaa oikealle jalalle käännöksen jälkeen. Etummaisella ja keskimmäisellä parilla siihen on reilusti aikaa, mutta viimeinen pari (herra A & daami C) joutuu vaihtamaan painoa saman tien volta tondan päätteeksi tai ensimmäisen sempion alkaessa.
+
===D-osa (paikanvaihdot), tahtilaji piva 2/4===
 +
Vaihdetaan paikkoja nykyisen parin kanssa kolmella sempiolla eli yksittäisellä askeleella (v, o, v) oikeat kädet yhdessä. Sitten palataan takaisin kolmella sempiolla (o, v, o) pitäen vasemmasta kädestä.
 +
 
 +
'''Huom.''' C-osan lopussa volta tondan jälkeen paino jää vasemmalle jalalle, mutta paikanvaihto alkaa kuitenkin vasemmalla. Paino täytyy siis vaihtaa oikealle jalalle käännöksen jälkeen. Etummaisella ja keskimmäisellä parilla siihen on reilusti aikaa, mutta viimeinen pari (herra A & daami C) joutuu vaihtamaan painoa saman tien volta tondan päätteeksi tai ensimmäisen sempion alkaessa.
 +
 
  
 
Kaikki toistuu alusta vielä kaksi kertaa. (Äskeisestä herra B:stä on tullut A, C:stä B ja A:sta C). Lopuksi jokainen on jälleen omalla paikallaan saman henkilön parina kuin tanssin alussa.
 
Kaikki toistuu alusta vielä kaksi kertaa. (Äskeisestä herra B:stä on tullut A, C:stä B ja A:sta C). Lopuksi jokainen on jälleen omalla paikallaan saman henkilön parina kuin tanssin alussa.
  
 
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]]
 
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]]

Nykyinen versio 25. syyskuuta 2007 kello 16.51

"mustasukkaisuus"

1400-luvun italialainen ballo kolmelle parille jonossa. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on varhaisitalialaisten tanssien sivulla.

Tanssi on säilynyt useana hieman erilaisena versiona eri lähteissä (ks. De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93, s. 190-191. Vrt. Guglielmon De practicassa esittelemän version transkriptio ja engl. käännös s. 162-163). Tässä esitellyissä ohjeissa on jonkin verran yhdistetty eri versioita; tähän tapaan Gelosiaa useimmiten näkee tanssittavan.

Huom. kaikki liikkeellä olevat vapaasti levitettävät Gelosian musiikkisovitukset eivät tue tätä versiota, mutta ainakin yksi sovituksista Bart Orbonsin kokoelmassa All the Way Through: Renaissance Dances (AtWT) sopii tähän, ja sitä useimmiten kuulee käytettävänkin. Siinä sovituksessa on tanssijaystävällisen pitkä neljän tahdin alkusoitto.

Tanssi[muokkaa]

Alkuasetelma: kolme paria jonossa, herrat tavalliseen tapaan vasemmalla, daamit oikealla.

A-osa, tahtilaji quadernaria 4/4[muokkaa]

Kahdeksan hyppyaskelikkoa (saltarelloa) eteenpäin.

B-osa (liehittely)[muokkaa]

Herra A menee daami B:n luo kolmella leikatulla kipityksellä eli contrapassolla (1/2 kuhunkin) luo ja polvistuu pikaisesti (riverenza, 1/2 tahtia) koskettaen daamin oikeaa kättä. Daami voi halutessaan katsoa esim. nenänvarttaan pitkin halveksuvasti tai vaivihkaa silmäkulmasta ihaillen, mutta ei vastaa riverenzalla tai tee muutakaan varsinaista tanssiliikettä.

Herra B huomaa yksinäisen daami A:n ja menee yhdellä tuplalla eli doppiolla pitämään tälle seuraa.

Herra A ei kauaa malta pysyä daami B:n luona vaan menee saman tien liehittelemään daami C:tä kahdella tai kolmella contrapassolla ja tekee riverenzan kuten edellä.

Herra C toimii kuten herra B edellä eli astelee yhdellä doppiolla daami B:n pariksi.

Herra A kiertää kahdella piva-kipityksellä daami C:n pariksi tämän vasemmalle puolelle.

C-osa (pivat)[muokkaa]

Kaikki yhdessä kipittävät 8 pivaa eteenpäin.

Jonon uusi ensimmäinen pari (eli alkuperäinen herra B & daami A) tekee volta tondan eli kumpikin kääntyy paikallaan täyden ympyrän vasemman olkansa yli vasemmalla doppiolla. Sen jälkeen keskimmäiset tekevät saman. Ja sitten vielä viimeinenkin pari kääntyy.

D-osa (paikanvaihdot), tahtilaji piva 2/4[muokkaa]

Vaihdetaan paikkoja nykyisen parin kanssa kolmella sempiolla eli yksittäisellä askeleella (v, o, v) oikeat kädet yhdessä. Sitten palataan takaisin kolmella sempiolla (o, v, o) pitäen vasemmasta kädestä.

Huom. C-osan lopussa volta tondan jälkeen paino jää vasemmalle jalalle, mutta paikanvaihto alkaa kuitenkin vasemmalla. Paino täytyy siis vaihtaa oikealle jalalle käännöksen jälkeen. Etummaisella ja keskimmäisellä parilla siihen on reilusti aikaa, mutta viimeinen pari (herra A & daami C) joutuu vaihtamaan painoa saman tien volta tondan päätteeksi tai ensimmäisen sempion alkaessa.


Kaikki toistuu alusta vielä kaksi kertaa. (Äskeisestä herra B:stä on tullut A, C:stä B ja A:sta C). Lopuksi jokainen on jälleen omalla paikallaan saman henkilön parina kuin tanssin alussa.