Ero sivun ”Mercantia” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (pientä viilailua)
(muotoilu ja lisäys D-osan loppuun "Samaan aikaan nainen ja viimeinen mies volta tonda." onko se unohtunut tanssiohjeesta vai itse tanssista?)
Rivi 1: Rivi 1:
''Mercantia'' on [[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen tanssi]] yhdelle naiselle ja kolmelle miehelle. Alkumuodostelmana on kaksi paria jonossa siten, että nainen on etummaisessa parissa normaalilla paikalla oikealla (ja takana on siis miespari).
+
''Mercantia'' on [[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen ballo]] yhdelle naiselle ja kolmelle miehelle. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisten tanssien]] sivulla.
  
 +
=Tanssi=
 +
'''Alkumuodostelma:''' kaksi paria jonossa siten, että nainen on etummaisessa parissa normaalilla paikalla oikealla (ja takana on siis miespari).
  
==Tanssi==
+
===A-osa (eteneminen), tahtilaji saltarello 6/8===
 +
* Movimento, 11 saltarelloa.
  
*Movimento, 11 saltarelloa. (Tahti on varsin vikkelä, 6/8.)
+
===B-osa (eroaminen)===
*Takamiehet erkaantuvat toisistaan kuudella ripresalla. (Siis oik. mies 6 ripresaa oikealle, vas. mies 6 vasemmalle. Tässä osassa tahtilajina on hitaahko 4/4).
+
* '''Tahtilaji quadernaria 4/4:''' Takamiehet erkaantuvat toisistaan kuudella ripresalla. (Siis oikeanpuoleinen mies 6 ripresaa oikealle, vasemmanpuoleinen mies 6 vasemmalle.)
 +
* '''Tahtilaji bassadanza 6/4:''' Nainen kääntyy ympäri vasemmalle ja päätyy siis katsomaan taempia miehiä.
 +
* Naisen parina tanssinut mies poistuu kolmella doppiolla ja jää selin muihin.
  
 +
===C-osa (liehittely), tahtilaji bassadanza 6/4===
 +
* Vasemmanpuoleinen mies (naisesta katsottuna oikea) naisen luo 2 sempiolla ja 1 doppiolla, koskettaa tämän kättä ja palaa takaisin samoilla askelilla. Miehen tehdessä toiset sempiot ja doppiot nainen tekee ''volta tondan'' eli kääntyy koko kierroksen 2 sempiolla ja 1 ripresalla.
 +
* Toinen mies tekee samoin. Nainen kääntyy jälleen kuten edellä.
  
*(6/4) Nainen kääntyy ympäri vasemmalle ja päätyy siis katsomaan takempia miehiä.  
+
===D-osa (paluu)===
*Naisen parina tanssinut mies poistuu kolmella doppiolla ja jää selin muihin.
+
* '''Yksittäinen tahti 3/4:''' Etummainen mies kääntyy katsomaan, mitä hänen selkänsä takana on tekeillä (meza volta oikealle).
 +
* '''Tahtilaji bassadanza 6/4:''' Takaparin miehet ohittavat toisensa kädestä ottaen 2 sempiolla ja 1 doppiolla ja jäävät toistensa paikoille.
 +
* '''Tahtilaji quadernaria 4/4:''' Ykkösmies kahdella saltarellolla naisen taakse (ja koputtaa tämän oikeaa olkapäätä).
 +
* '''Yksittäinen tahti 3/4:''' Nainen käännähtää ympäri (meza volta oikealle).
 +
* '''Tahtilaji jälleen bassadanza 6/4:''' Ykkösmies ottaa naista kädestä, tervehtivät toisiaan riverenzalla.
  
 +
===E-osa (paikanvaihdot), tahtilaji bassadanza 6/4===
 +
* Lopuksi ykkösmies naisen ohi vasemmalta eli ulkokautta 2 sempiolla ja 1 doppiolla uudeksi kolmanneksi mieheksi. Samalla naisen takaa mies (joka tanssin alkaessa oli tanssisuuntaan katsottuna vasemmalla puolella) tulee naisen pariksi samoilla askelilla. Samaan aikaan nainen ja viimeinen mies volta tonda.
  
*Vasemmanpuoleinen mies (naisesta katsottuna oikea) naisen luo 2 sempiolla ja 1 doppiolla, koskettaa tämän kättä ja palaa takaisin samoilla askelilla. Miehen tehdessä toiset sempiot ja doppiot nainen tekee ''volta tondan'' eli kääntyy koko kierroksen 2 sempiolla ja 1 ripresalla.
 
*Toinen mies tekee samoin. Nainen kääntyy jälleen kuten edellä.
 
  
 
+
Toistetaan koko tanssi vielä kaksi kertaa eli kaikki miehet ovat vuorollaan naisen parina.
*Etummainen mies kääntyy katsomaan, mitä hänen selkänsä takana on tekeillä (meza volta oikealle).
 
*Takaparin miehet ohittavat toisensa 2 sempiolla ja 1 doppiolla ottaen kädestä.
 
 
 
 
 
*(4/4) Ykkösmies kahdella saltarellolla naisen taakse.
 
*(6/4) Nainen käännähtää, mies ottaa tätä kädestä, tervehtivät toisiaan riverenzalla.
 
 
 
*Lopuksi ykkösmies naisen ohi vasemmalta eli ulkokautta 2 sempiolla ja 1 doppiolla. Samalla naisen takaa mies (joka tanssin alkaessa oli tanssisuuntaan katsottuna vas.) tulee naisen pariksi samoilla askelilla.
 
 
 
 
 
''Toistetaan koko tanssi vielä kaksi kertaa eli kaikki miehet ovat vuorollaan naisen parina.''
 
  
 
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]]
 
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]]

Versio 25. syyskuuta 2007 kello 17.19

Mercantia on 1400-luvun italialainen ballo yhdelle naiselle ja kolmelle miehelle. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on varhaisitalialaisten tanssien sivulla.

Tanssi

Alkumuodostelma: kaksi paria jonossa siten, että nainen on etummaisessa parissa normaalilla paikalla oikealla (ja takana on siis miespari).

A-osa (eteneminen), tahtilaji saltarello 6/8

  • Movimento, 11 saltarelloa.

B-osa (eroaminen)

  • Tahtilaji quadernaria 4/4: Takamiehet erkaantuvat toisistaan kuudella ripresalla. (Siis oikeanpuoleinen mies 6 ripresaa oikealle, vasemmanpuoleinen mies 6 vasemmalle.)
  • Tahtilaji bassadanza 6/4: Nainen kääntyy ympäri vasemmalle ja päätyy siis katsomaan taempia miehiä.
  • Naisen parina tanssinut mies poistuu kolmella doppiolla ja jää selin muihin.

C-osa (liehittely), tahtilaji bassadanza 6/4

  • Vasemmanpuoleinen mies (naisesta katsottuna oikea) naisen luo 2 sempiolla ja 1 doppiolla, koskettaa tämän kättä ja palaa takaisin samoilla askelilla. Miehen tehdessä toiset sempiot ja doppiot nainen tekee volta tondan eli kääntyy koko kierroksen 2 sempiolla ja 1 ripresalla.
  • Toinen mies tekee samoin. Nainen kääntyy jälleen kuten edellä.

D-osa (paluu)

  • Yksittäinen tahti 3/4: Etummainen mies kääntyy katsomaan, mitä hänen selkänsä takana on tekeillä (meza volta oikealle).
  • Tahtilaji bassadanza 6/4: Takaparin miehet ohittavat toisensa kädestä ottaen 2 sempiolla ja 1 doppiolla ja jäävät toistensa paikoille.
  • Tahtilaji quadernaria 4/4: Ykkösmies kahdella saltarellolla naisen taakse (ja koputtaa tämän oikeaa olkapäätä).
  • Yksittäinen tahti 3/4: Nainen käännähtää ympäri (meza volta oikealle).
  • Tahtilaji jälleen bassadanza 6/4: Ykkösmies ottaa naista kädestä, tervehtivät toisiaan riverenzalla.

E-osa (paikanvaihdot), tahtilaji bassadanza 6/4

  • Lopuksi ykkösmies naisen ohi vasemmalta eli ulkokautta 2 sempiolla ja 1 doppiolla uudeksi kolmanneksi mieheksi. Samalla naisen takaa mies (joka tanssin alkaessa oli tanssisuuntaan katsottuna vasemmalla puolella) tulee naisen pariksi samoilla askelilla. Samaan aikaan nainen ja viimeinen mies volta tonda.


Toistetaan koko tanssi vielä kaksi kertaa eli kaikki miehet ovat vuorollaan naisen parina.