Ero sivun ”Mercantia” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(muotoilu ja lisäys D-osan loppuun "Samaan aikaan nainen ja viimeinen mies volta tonda." onko se unohtunut tanssiohjeesta vai itse tanssista?)
(pieniä tarkennuksia)
 
Rivi 1: Rivi 1:
''Mercantia'' on [[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen ballo]] yhdelle naiselle ja kolmelle miehelle. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisten tanssien]] sivulla.
+
''Mercantia'' on [[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen ballo]] yhdelle naiselle ja kolmelle miehelle. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisten tanssien]] sivulla.  Tanssi on säilynyt lukuisissa eri lähteissä, joissa on pieniä vaihtelevuuksia toisiinsa nähden.  Alla on kuvattu tanssi kuten sitä Suomessa on tanssittu.
  
=Tanssi=
+
==Tanssi==
 
'''Alkumuodostelma:''' kaksi paria jonossa siten, että nainen on etummaisessa parissa normaalilla paikalla oikealla (ja takana on siis miespari).
 
'''Alkumuodostelma:''' kaksi paria jonossa siten, että nainen on etummaisessa parissa normaalilla paikalla oikealla (ja takana on siis miespari).
  
Rivi 9: Rivi 9:
 
===B-osa (eroaminen)===
 
===B-osa (eroaminen)===
 
* '''Tahtilaji quadernaria 4/4:''' Takamiehet erkaantuvat toisistaan kuudella ripresalla. (Siis oikeanpuoleinen mies 6 ripresaa oikealle, vasemmanpuoleinen mies 6 vasemmalle.)
 
* '''Tahtilaji quadernaria 4/4:''' Takamiehet erkaantuvat toisistaan kuudella ripresalla. (Siis oikeanpuoleinen mies 6 ripresaa oikealle, vasemmanpuoleinen mies 6 vasemmalle.)
* '''Tahtilaji bassadanza 6/4:''' Nainen kääntyy ympäri vasemmalle ja päätyy siis katsomaan taempia miehiä.
+
* '''Tahtilaji bassadanza 6/4:''' Nainen kääntyy doppiolla ympäri vasemmalle ja päätyy siis katsomaan taaempia miehiä.
 
* Naisen parina tanssinut mies poistuu kolmella doppiolla ja jää selin muihin.
 
* Naisen parina tanssinut mies poistuu kolmella doppiolla ja jää selin muihin.
  
 
===C-osa (liehittely), tahtilaji bassadanza 6/4===
 
===C-osa (liehittely), tahtilaji bassadanza 6/4===
* Vasemmanpuoleinen mies (naisesta katsottuna oikea) naisen luo 2 sempiolla ja 1 doppiolla, koskettaa tämän kättä ja palaa takaisin samoilla askelilla. Miehen tehdessä toiset sempiot ja doppiot nainen tekee ''volta tondan'' eli kääntyy koko kierroksen 2 sempiolla ja 1 ripresalla.
+
* Vasemmanpuoleinen mies (naisesta katsottuna oikea) naisen luo 2 sempiolla ja 1 doppiolla, koskettaa tämän kättä ja palaa takaisin samoilla askelilla. Miehen tehdessä toiset sempiot ja doppiot nainen tekee ''volta del gioioson'' eli kääntyy koko kierroksen oikean kautta 2 sempiolla ja 1 ripresalla.
 
* Toinen mies tekee samoin. Nainen kääntyy jälleen kuten edellä.
 
* Toinen mies tekee samoin. Nainen kääntyy jälleen kuten edellä.
  
 
===D-osa (paluu)===
 
===D-osa (paluu)===
* '''Yksittäinen tahti 3/4:''' Etummainen mies kääntyy katsomaan, mitä hänen selkänsä takana on tekeillä (meza volta oikealle).
+
* '''Yksittäinen tahti 3/4:''' Etummainen mies kääntyy katsomaan, mitä hänen selkänsä takana on tekeillä (meza volta oikealle) - musiikissa on usein hyvin selkeä "herätysääni".
 
* '''Tahtilaji bassadanza 6/4:''' Takaparin miehet ohittavat toisensa kädestä ottaen 2 sempiolla ja 1 doppiolla ja jäävät toistensa paikoille.
 
* '''Tahtilaji bassadanza 6/4:''' Takaparin miehet ohittavat toisensa kädestä ottaen 2 sempiolla ja 1 doppiolla ja jäävät toistensa paikoille.
* '''Tahtilaji quadernaria 4/4:''' Ykkösmies kahdella saltarellolla naisen taakse (ja koputtaa tämän oikeaa olkapäätä).
+
* '''Tahtilaji quadernaria 4/4:''' Ykkösmies kahdella saltarellolla naisen taakse ja koputtaa tämän oikeaa olkapäätä.
* '''Yksittäinen tahti 3/4:''' Nainen käännähtää ympäri (meza volta oikealle).
+
* '''Yksittäinen tahti 3/4:''' Nainen käännähtää ympäri (meza volta oikealle) - musiikissa jälleen selkeä kohta.
* '''Tahtilaji jälleen bassadanza 6/4:''' Ykkösmies ottaa naista kädestä, tervehtivät toisiaan riverenzalla.
+
* '''Tahtilaji jälleen bassadanza 6/4:''' Ykkösmies tekee ripresan oikealle ja ottaa naista kädestä, tervehtivät toisiaan riverenzalla.
  
 
===E-osa (paikanvaihdot), tahtilaji bassadanza 6/4===
 
===E-osa (paikanvaihdot), tahtilaji bassadanza 6/4===
* Lopuksi ykkösmies naisen ohi vasemmalta eli ulkokautta 2 sempiolla ja 1 doppiolla uudeksi kolmanneksi mieheksi. Samalla naisen takaa mies (joka tanssin alkaessa oli tanssisuuntaan katsottuna vasemmalla puolella) tulee naisen pariksi samoilla askelilla. Samaan aikaan nainen ja viimeinen mies volta tonda.
+
* Lopuksi ykkösmies naisen ohi vasemmalta eli ulkokautta 2 sempiolla ja 1 doppiolla uudeksi kolmanneksi mieheksi. Samalla naisen takaa mies (joka tanssin alkaessa oli tanssisuuntaan katsottuna vasemmalla puolella) tulee naisen pariksi samoilla askelilla. Samaan aikaan nainen ja viimeinen mies volta del gioioso.
 +
''Joissakin ryhmissä viimeisiä volta del gioiosoja ei ole tehty; eroavaisuuksia on myös alkuperäislähteissä.''
  
 
+
Toistetaan koko tanssi vielä kaksi kertaa eli kaikki miehet ovat vuorollaan naisen parina. Toistoissa A-osassa tehdään 12 saltarelloa ilman movimentoa.
Toistetaan koko tanssi vielä kaksi kertaa eli kaikki miehet ovat vuorollaan naisen parina.
 
  
 
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]]
 
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]]

Nykyinen versio 28. syyskuuta 2007 kello 12.21

Mercantia on 1400-luvun italialainen ballo yhdelle naiselle ja kolmelle miehelle. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on varhaisitalialaisten tanssien sivulla. Tanssi on säilynyt lukuisissa eri lähteissä, joissa on pieniä vaihtelevuuksia toisiinsa nähden. Alla on kuvattu tanssi kuten sitä Suomessa on tanssittu.

Tanssi[muokkaa]

Alkumuodostelma: kaksi paria jonossa siten, että nainen on etummaisessa parissa normaalilla paikalla oikealla (ja takana on siis miespari).

A-osa (eteneminen), tahtilaji saltarello 6/8[muokkaa]

  • Movimento, 11 saltarelloa.

B-osa (eroaminen)[muokkaa]

  • Tahtilaji quadernaria 4/4: Takamiehet erkaantuvat toisistaan kuudella ripresalla. (Siis oikeanpuoleinen mies 6 ripresaa oikealle, vasemmanpuoleinen mies 6 vasemmalle.)
  • Tahtilaji bassadanza 6/4: Nainen kääntyy doppiolla ympäri vasemmalle ja päätyy siis katsomaan taaempia miehiä.
  • Naisen parina tanssinut mies poistuu kolmella doppiolla ja jää selin muihin.

C-osa (liehittely), tahtilaji bassadanza 6/4[muokkaa]

  • Vasemmanpuoleinen mies (naisesta katsottuna oikea) naisen luo 2 sempiolla ja 1 doppiolla, koskettaa tämän kättä ja palaa takaisin samoilla askelilla. Miehen tehdessä toiset sempiot ja doppiot nainen tekee volta del gioioson eli kääntyy koko kierroksen oikean kautta 2 sempiolla ja 1 ripresalla.
  • Toinen mies tekee samoin. Nainen kääntyy jälleen kuten edellä.

D-osa (paluu)[muokkaa]

  • Yksittäinen tahti 3/4: Etummainen mies kääntyy katsomaan, mitä hänen selkänsä takana on tekeillä (meza volta oikealle) - musiikissa on usein hyvin selkeä "herätysääni".
  • Tahtilaji bassadanza 6/4: Takaparin miehet ohittavat toisensa kädestä ottaen 2 sempiolla ja 1 doppiolla ja jäävät toistensa paikoille.
  • Tahtilaji quadernaria 4/4: Ykkösmies kahdella saltarellolla naisen taakse ja koputtaa tämän oikeaa olkapäätä.
  • Yksittäinen tahti 3/4: Nainen käännähtää ympäri (meza volta oikealle) - musiikissa jälleen selkeä kohta.
  • Tahtilaji jälleen bassadanza 6/4: Ykkösmies tekee ripresan oikealle ja ottaa naista kädestä, tervehtivät toisiaan riverenzalla.

E-osa (paikanvaihdot), tahtilaji bassadanza 6/4[muokkaa]

  • Lopuksi ykkösmies naisen ohi vasemmalta eli ulkokautta 2 sempiolla ja 1 doppiolla uudeksi kolmanneksi mieheksi. Samalla naisen takaa mies (joka tanssin alkaessa oli tanssisuuntaan katsottuna vasemmalla puolella) tulee naisen pariksi samoilla askelilla. Samaan aikaan nainen ja viimeinen mies volta del gioioso.

Joissakin ryhmissä viimeisiä volta del gioiosoja ei ole tehty; eroavaisuuksia on myös alkuperäislähteissä.

Toistetaan koko tanssi vielä kaksi kertaa eli kaikki miehet ovat vuorollaan naisen parina. Toistoissa A-osassa tehdään 12 saltarelloa ilman movimentoa.