Ero sivun ”Ballo del Fiore” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
(muotoilu)
p (lisätty linkki myöhäisitalialaisten tanssien sivulle)
Rivi 1: Rivi 1:
KUKKATANSSI eli BALLO DEL FIORE
+
'''''kukkatanssi'''''
  
Fabritio Caroson kirjasta Il Ballarino (1581), ks. alkuperäislähteen transkriptio osoitteessa http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0125.clean.html. Caroson toinen Kukkatanssi hänen myöhemmässä tanssioppaassaan Nobilta di Dame (1600) on erilainen, mutta molemmissa käytetään samaa musiikkia.
+
[[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen tanssi]] Fabritio Caroson [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0125.clean.html Il Ballarinosta] (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla.
 +
 
 +
Caroson toinen Kukkatanssi hänen myöhemmässä tanssioppaassaan Nobilta di Dame (1600) on erilainen, mutta molemmissa käytetään samaa musiikkia.
  
 
==Askelikot==
 
==Askelikot==

Versio 30. syyskuuta 2007 kello 16.57

kukkatanssi

Myöhäisitalialainen tanssi Fabritio Caroson Il Ballarinosta (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on myöhäisitalialaisten tanssien sivulla.

Caroson toinen Kukkatanssi hänen myöhemmässä tanssioppaassaan Nobilta di Dame (1600) on erilainen, mutta molemmissa käytetään samaa musiikkia.

Askelikot

Huom. Poikkeuksellisesti tanssi alkaa OIKEALLA jalalla. Yleisiä tyyliohjeita: lyhyet askeleet, varpaat ja polvet samansuuntaiset, polvet taipuvat vain vähän, selkä suorassa, pää ylhäällä mutta ei leuka tanassa, kädet ja vartalo levolliset.

Riverenza: eräänlainen hidas kumarrus, 8 iskua eli 2 tahtia.
1-2: Työnnä oikeaa jalka hieman vasemman jalan edelle.
3-4: Vedä oikea jalka (erityisemmin kohottamatta lattiasta) suoraan taakse niin pitkälle, että sen varpaat ovat vasemman kantapään tasalla. Älä kohota takajalan kantaa äläkä missään tapauksessa astu vasemman jalan taakse ristiin.
5-6: laskeudu hieman taivuttamalla polvia. Pää pysyy pystyssä ja selkä suorassa.
7-8: Nouse ylös, samalla o. jalka vasemman tasalle. Paino pysyy edelleen vasemmalla jalalla. Naiset voivat tehdä riverenzan samaan tapaan tai jättää jalan eteenviennin pois.

Continenza: 'sivupöyhistely', 1 tahti eli 4 iskua
1-2: siirrä oikea jalka oikealle ja paino oikealle jalalle
3: vasen jalka oikean viereen
4: nosta kantapäät ylös ja laske alas. Paino jää oikealle jalalle.
Vasemmalle vastaavasti siten, että paino jää vasemmalle jalalle.

Seguito ordinario eli 'tavallinen askelsarja', tässä tanssikuvauksessa kuitenkin yksiselitteisyyden takia 'tavallinen seguito': 1 tahti
1: Lyhyt askel eteenpäin oikealla päkiällä
2: Lyhyt askel eteenpäin vasemmalla päkiällä
3: Lyhyt askel eteenpäin oikealla jalalla päkiän kautta kokojalalle
4: Kohoa&laskeudu hieman. Paino jää aloittaneelle eli oikealle jalalle.
Koko askelikon ajan selkä pysyy suorana ja polvia taivutetaan vain sen verran kuin askeltaminen vaatii.

Seguito scorso eli 'kipittävä askelsarja' tai 'kipittävä seguito': 1 tahti
Nouse päkiöille, kipitä päkiöillä yhden tahdin ajan eteenpäin n. 8-10 nopealla pikkuaskeleella. Lopuksi laske kantapäät lattiaan tyylikkäästi. Kahden seguito scorson jälkeen painon on tässä tanssissa laskeuduttava vasemmalle jalalle, jotta seuraava askelikko voidaan aloittaa oikealla. Polvia ei taivuteta enempää kuin on tarpeen askelten astumiseksi. Pää ja hartiat eivät pompi ylös ja alas, selkä pysyy suorana. Tavoitteena on tasainen liukuva liike. Jalkojen kopinaa ja suhinaa tulisi välttää.

Koreografia

Aluksi mies, kukka oikeassa kädessään, on yksin keskellä tanssilattiaa.

Avauskuvio

Riverenza.
Kahdella tavallisella seguitolla (o,v) täysympyrä paikallaan kääntymällä vas. olan yli.

Avauskuvion suorittaa vain ensimmäinen mies tanssin alussa.

Tanssiinkutsu

Avauskuvion jälkeen koko tanssin ajan toistuu kaava: 4 seguitoa (ovov), 2 continenzaa (ov), 1 riverenza (oik. jalalla).

Herra kulkee 4 seguitolla valitsemansa daamin luo, jonka edessä tekee 2 continenzaa ja riverenzan. Daami liittyy tanssiin mukaan haluamallaan hetkellä continenzojen tai riverenzan aikana (riippuen siitä, kuinka kauan hänellä kuluu aikaa seisomaan nousemiseen, viuhkan pois laittamiseen yms. valmisteluihin - turha hätäisyys ei ole hienolle naiselle hyväksi). Herra siirtää kukan oikeasta kädestään vasempaan, koska riverenzan lopuksi otetaan tavallinen käsiote: daamin v. käsi lepää kevyesti herran o.lla, kädet alhaalla.

Kipitys ja puolikuu

2 tavallista seguitoa. 2 kipittävää seguito scorsoa, joiden päätteeksi käännytään kasvokkain.
2 continenzaa kädet "puolikuun muodossa" eli käsiote säilyttäen käsivarret kauniina kaarena.
Riverenza.

S-kuvio

Ote irrotetaan. 4 tavallista seguitoa (ovov): Ensimmäisellä seguitolla käännös vas. olan yli, päädytään vas. kyljet toisiaan kohti (270 asteen käännös). Toisella jatketaan ympyrä täydeksi ja astutaan eteenpäin rinnakkain siten, että jälleen vasemmat kyljet ovat toisiaan kohden (90 astetta + pari askelta eteenpäin). Kolmas etenee suoraan tai hyvin lievästi vasemmalle viistoon. Neljännellä käännytään oikean olan yli ja päädytään kasvokkain. (Näillä neljällä seguitolla sekä herra että daami piirtää lattiaan oman S-kuvionsa). Sitten jonkin matkan päässä parista kasvokkain o & v continenza sekä riverenza.

Sik-sak ja kukan ojennus

4 seguitoa sik-sakkina, ensin oikealle lievästi etuviistoon (kumpikin itsestä katsottuna oikealle), sitten vas. jne. Päädytään kasvokkain tanssietäisyyden päähän eli niin lähelle, että hieman ojennetusta kädestä ylettyisi ottamaan normaalin tanssiotteen, mutta ei liian liki. Sitten taas 2 continenze ja riverenza. Kumarruksen aikana herra suutelee kukkaa kevyesti ja ojentaa sen daamille.

Jatko

Ojennettuaan kukan herra vetäytyy hillitysti pois tanssilattialta samalla kun daami jatkaa tanssia yksin. Tanssi jatkuu kuten edellä kohdasta TANSSIINKUTSU eli daami pitää kukkaa oikeassa kädessään ja neljällä tavallisella seguitolla menee valitsemansa herran luo - mutta ei saman, jolta sai kukan vaan jonkun muun - kutsuu tämän tanssiin tekemällä continenzat ja riverenzan, joihin herra liittyy sopivassa vaiheessa. Tanssiote on tavallinen eli daami on herran oikealla puolella, joten kukka pysyy oikeassa kädessä.

Kukkaviestiä voidaan jatkaa niin monta kertaa kuin halutaan (mikäli soittajat ovat eläviä).

Useamman parin variaatiot

Yleensä tanssiaisissa tanssia ei tanssi vain yksi pari kerrallaan, vaan usein useampi mies aloittaa tanssin kukan kanssa.

Toinen suosittu vaihtoehto on että yksi mies aloittaa tanssin kahdeksan kukan kanssa. Tanssin lopussa hän antaa näistä puolet daamilleen, minkä jälkeen molemmat hakevat itselleen uuden parin. He vastaavasti antavat puolet kukista eteenpäin ja jatkavat tanssia, kunnes lopulta tanssissa on kahdeksan paria liikkeessä.

Musiikit

Ballo del Fioreen on saatavilla lukuisia tanssimusiikkeja:

http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Ballo%20del%20Fiore%20(Broadside).mp3
Kirjoita kuvaus musiikista
http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Ballo%20del%20Fiore%20(The%20Carolingian%20Jongleurs).mp3
Kirjoita kuvaus musiikista
http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Ballo%20del%20Fiore%20x2%20(Pandemonium).mp3
Kirjoita kuvaus musiikista
http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Ballo%20del%20Fiore%20x4%20(ToD1).mp3
Kirjoita kuvaus musiikista
http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Ballo%20del%20Fiore%20x4%20(ToD2).mp3
Kirjoita kuvaus musiikista