Ero sivun ”Il Conto dell'Orco” versioiden välillä
p (muotoilemattomuus) |
p (linkit lisätty; voisiko joku italiantaitoinen tarkistaa, että lähdelinkki osoittaa oikeaan tanssiversioon?) |
||
(2 välissä olevaa versiota 2 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | + | Paritanssi Fabritio Caroson [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0074.clean.html Il Ballarinosta] (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla. | |
− | Paritanssi | ||
− | Melodia rakentuu neljän tahdin pituisista jaksoista, mutta tanssikuviot eivät. | + | Melodia rakentuu neljän tahdin pituisista jaksoista, mutta tanssikuviot eivät. Pari hieman käsiotetta kauempana. |
+ | ==Tanssi== | ||
+ | |||
+ | ===I osa=== | ||
− | |||
riverenza <br> | riverenza <br> | ||
pienen piirin kehällä myötäpäivään 3 seguito ordinariota (vov) <br> | pienen piirin kehällä myötäpäivään 3 seguito ordinariota (vov) <br> | ||
− | + | ===Kertosäe=== | |
kasvokkain 3 trabuchettoa (ovo), joista ensimmäinen hidas, muut nopeita<br> | kasvokkain 3 trabuchettoa (ovo), joista ensimmäinen hidas, muut nopeita<br> | ||
Rivi 15: | Rivi 16: | ||
paikallaan täysi ympyrä vastapäivään yhdellä spezzatolla (vas.) + cadenza, jonka alastulossa jalat vierekkäin (=cadenza à piedi pari)<br> | paikallaan täysi ympyrä vastapäivään yhdellä spezzatolla (vas.) + cadenza, jonka alastulossa jalat vierekkäin (=cadenza à piedi pari)<br> | ||
− | II osa | + | ===II osa=== |
+ | |||
5 seguitoa kehällä myötäpäivään<br> | 5 seguitoa kehällä myötäpäivään<br> | ||
− | kertosäe kuten I osassa<br> | + | '''kertosäe''' kuten I osassa<br> |
+ | |||
+ | ===III osa, miehen soolo=== | ||
− | + | mies eteenpäin hidas doppio (2 tahtia, suljetaan, loppuun kevyt koristelu polvilla)<br> | |
− | |||
2 passoa taakse (ov) | 2 passoa taakse (ov) | ||
2 trabuchettoa (ov), | 2 trabuchettoa (ov), | ||
2 ripresaa oikealle <br> | 2 ripresaa oikealle <br> | ||
− | + | '''kertosäe''' kuten I osassa | |
− | |||
− | IV osa, naisen soolo | + | ===IV osa, naisen soolo=== |
− | |||
− | + | kuten mies III osassa | |
− | |||
− | |||
− | + | ===V osa=== | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | "väliosio": molemmat yhdessä kehällä 2 passoa (vo) ja 1 seguito (v) myötäpäivään, sitten samoin askelin vastapäivään<br> | |
+ | molemmat tekevät samaan aikaan saman kuin III tai IV osassa.<br> | ||
− | + | tanssin päätteeksi kasvokkain riverenza | |
− | hidas doppio (doppio grave): 3 hidasta askelta eteen, sitten oikea jalka viereen ja kevyt polvien taivutus & kantapäät ylös ja alas. Yksi tällainen doppio kestää yhtä kauan kuin 4 passoa eli kaksi tahtia. Viereen tullut jalka aloittaa seuraavan askelikon. | + | ==Askelohjeet== |
+ | |||
+ | '''cadenza à piedi pari''': hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudu jalat vierekkän. (Tavallisessa cadenzassa toinen jalka jäisi taakse.) <br> | ||
+ | |||
+ | '''hidas doppio (doppio grave)''': 3 hidasta askelta eteen, sitten oikea jalka viereen ja kevyt polvien taivutus & kantapäät ylös ja alas. Yksi tällainen doppio kestää yhtä kauan kuin 4 passoa eli kaksi tahtia. Viereen tullut jalka aloittaa seuraavan askelikon. | ||
(Huom. Il Conto dell'Orcon kuvauksessa käytetään vain sanaa "doppio", jonka voi päätellä tarkoittavan Il Ballarinon askelikoista doppio gravea. Tätä askelta on kutsuttu Linnean harjoituksissa myös nimellä doppio all'Italiana, mutta tarkkaan ottaen sen nimistä askelikkoa ei ole Il Ballarinossa; doppio all'Italiana on kuitenkin Caroson myöhemmässä kirjassa, Noblità di Damessa, ja se on kuvattu käytännössä samaan tapaan kuin Il Ballarinon doppio grave. Jos keksit paremman tavan esittää ohje, muokkaa tarvittaessa myös tätä huomautusta. -Samu) <br> | (Huom. Il Conto dell'Orcon kuvauksessa käytetään vain sanaa "doppio", jonka voi päätellä tarkoittavan Il Ballarinon askelikoista doppio gravea. Tätä askelta on kutsuttu Linnean harjoituksissa myös nimellä doppio all'Italiana, mutta tarkkaan ottaen sen nimistä askelikkoa ei ole Il Ballarinossa; doppio all'Italiana on kuitenkin Caroson myöhemmässä kirjassa, Noblità di Damessa, ja se on kuvattu käytännössä samaan tapaan kuin Il Ballarinon doppio grave. Jos keksit paremman tavan esittää ohje, muokkaa tarvittaessa myös tätä huomautusta. -Samu) <br> | ||
− | passo: luonnollinen askel päkiän kautta kokojalalle <br> | + | '''passo''': luonnollinen askel päkiän kautta kokojalalle <br> |
+ | |||
+ | '''ripresa oikealle''': oikea jalka oikealle ("neljän sormenleveyden" päähän), ylös päkiöille, vasen jalka viereen ja alas. (Tämä on usein tapana tehdä sottopiedenä eli siten, että vasen jalka menee oikean alle, mutta Il Ballarinon ripresan kuvaus ei puhu sottopiedestä; Nobiltà di Damessa sen sijaan mainitaan ripresa sottopiede -niminen liike, jota Caroso ei kuitenkaan kuvaa - yksittäisen sottopieden kylläkin, mutta pelkkään sottopiedeen ilman ripresaa ei sisälly ripresaan kuuluvaa sivuttaista liikettä. Suosittelen käyttämään Il Ballarinon tansseissa sottopiedetöntä ripresaa. -Samu) <br> | ||
+ | |||
+ | '''riverenza''': vas. jalka taakse, polvistu hieman, vas. jalka takaisin & ylös. HUOM==== Älä taivuta polvia niin paljon, että jalkapohja näkyisi, liike on pieni ja hitaahko (vrt. varhaisitalialainen syvä riverenza). Älä myöskään vie vasenta jalkaa ristiin oikean taakse. <br> | ||
− | + | '''seguito (=seguito ordinario)''': päkiöillä kävellen 2 askelta, kolmas askel päkiän kautta kokojalalle, lopuksi käväisy ylhäällä <br> | |
− | + | '''(seguito) spezzato''': vaihtoaskel, joka kohoaa ylös. Päkiöillä vasen ja oikea askel, mutta oikea jalka ei ohita vasenta; lopuksi vielä lyhyt askel vasemmalla päkiän kautta kokojalalle. Tässä tanssissa spezzato esiintyy vain pyörähdyksessä, eli etenkin ensimmäisellä askeleella täytyy kääntyä mahdollisimman paljon. <br> | |
− | + | '''trabuchetto''': pikku hypähdys hieman sivulle, toinen jalka jää kevyesti eteen. Huom. Älä potkaise ristiin toisen jalan eteen äläkä ojenna nilkkaa; liikkeessä on pääosassa toiselle jalalle hypähdys, ei potku, eli potkaisua ei tule korostaa. Vasen trabuchetto tarkoittaa liikettä, jossa hypähdetään vasemmalle jalalle ja oikea jalka jää vapaaksi ilmaan. <br> | |
− | + | '''trango''': vasemmalle viistoon n. kämmenenlevyden verran, taivuta molempia polvia hieman; sitten oikea kantapää irti lattiasta, koko oikea jalka ilmaan ja lopuksi alas vasemman viereen <br> | |
− | + | ==Video== | |
− | + | ; {{Video|IlContoDellOrco.MPG|320|240|16}} | |
+ | : Kuvattu Lahden tanssileirillä 2006. Alusta puuttuu riverenza ja yksi seguito ordinario. | ||
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset|Conto dell'Orco]] | [[Luokka:Myöhäisitalialaiset|Conto dell'Orco]] |
Nykyinen versio 30. syyskuuta 2007 kello 17.07
Paritanssi Fabritio Caroson Il Ballarinosta (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on myöhäisitalialaisten tanssien sivulla.
Melodia rakentuu neljän tahdin pituisista jaksoista, mutta tanssikuviot eivät. Pari hieman käsiotetta kauempana.
Tanssi[muokkaa]
I osa[muokkaa]
riverenza
pienen piirin kehällä myötäpäivään 3 seguito ordinariota (vov)
Kertosäe[muokkaa]
kasvokkain 3 trabuchettoa (ovo), joista ensimmäinen hidas, muut nopeita
2 trangoa (vas. viistoon, oik. viistoon)
paikallaan täysi ympyrä vastapäivään yhdellä spezzatolla (vas.) + cadenza, jonka alastulossa jalat vierekkäin (=cadenza à piedi pari)
II osa[muokkaa]
5 seguitoa kehällä myötäpäivään
kertosäe kuten I osassa
III osa, miehen soolo[muokkaa]
mies eteenpäin hidas doppio (2 tahtia, suljetaan, loppuun kevyt koristelu polvilla)
2 passoa taakse (ov)
2 trabuchettoa (ov),
2 ripresaa oikealle
kertosäe kuten I osassa
IV osa, naisen soolo[muokkaa]
kuten mies III osassa
V osa[muokkaa]
"väliosio": molemmat yhdessä kehällä 2 passoa (vo) ja 1 seguito (v) myötäpäivään, sitten samoin askelin vastapäivään
molemmat tekevät samaan aikaan saman kuin III tai IV osassa.
tanssin päätteeksi kasvokkain riverenza
Askelohjeet[muokkaa]
cadenza à piedi pari: hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudu jalat vierekkän. (Tavallisessa cadenzassa toinen jalka jäisi taakse.)
hidas doppio (doppio grave): 3 hidasta askelta eteen, sitten oikea jalka viereen ja kevyt polvien taivutus & kantapäät ylös ja alas. Yksi tällainen doppio kestää yhtä kauan kuin 4 passoa eli kaksi tahtia. Viereen tullut jalka aloittaa seuraavan askelikon.
(Huom. Il Conto dell'Orcon kuvauksessa käytetään vain sanaa "doppio", jonka voi päätellä tarkoittavan Il Ballarinon askelikoista doppio gravea. Tätä askelta on kutsuttu Linnean harjoituksissa myös nimellä doppio all'Italiana, mutta tarkkaan ottaen sen nimistä askelikkoa ei ole Il Ballarinossa; doppio all'Italiana on kuitenkin Caroson myöhemmässä kirjassa, Noblità di Damessa, ja se on kuvattu käytännössä samaan tapaan kuin Il Ballarinon doppio grave. Jos keksit paremman tavan esittää ohje, muokkaa tarvittaessa myös tätä huomautusta. -Samu)
passo: luonnollinen askel päkiän kautta kokojalalle
ripresa oikealle: oikea jalka oikealle ("neljän sormenleveyden" päähän), ylös päkiöille, vasen jalka viereen ja alas. (Tämä on usein tapana tehdä sottopiedenä eli siten, että vasen jalka menee oikean alle, mutta Il Ballarinon ripresan kuvaus ei puhu sottopiedestä; Nobiltà di Damessa sen sijaan mainitaan ripresa sottopiede -niminen liike, jota Caroso ei kuitenkaan kuvaa - yksittäisen sottopieden kylläkin, mutta pelkkään sottopiedeen ilman ripresaa ei sisälly ripresaan kuuluvaa sivuttaista liikettä. Suosittelen käyttämään Il Ballarinon tansseissa sottopiedetöntä ripresaa. -Samu)
riverenza: vas. jalka taakse, polvistu hieman, vas. jalka takaisin & ylös. HUOM==== Älä taivuta polvia niin paljon, että jalkapohja näkyisi, liike on pieni ja hitaahko (vrt. varhaisitalialainen syvä riverenza). Älä myöskään vie vasenta jalkaa ristiin oikean taakse.
seguito (=seguito ordinario): päkiöillä kävellen 2 askelta, kolmas askel päkiän kautta kokojalalle, lopuksi käväisy ylhäällä
(seguito) spezzato: vaihtoaskel, joka kohoaa ylös. Päkiöillä vasen ja oikea askel, mutta oikea jalka ei ohita vasenta; lopuksi vielä lyhyt askel vasemmalla päkiän kautta kokojalalle. Tässä tanssissa spezzato esiintyy vain pyörähdyksessä, eli etenkin ensimmäisellä askeleella täytyy kääntyä mahdollisimman paljon.
trabuchetto: pikku hypähdys hieman sivulle, toinen jalka jää kevyesti eteen. Huom. Älä potkaise ristiin toisen jalan eteen äläkä ojenna nilkkaa; liikkeessä on pääosassa toiselle jalalle hypähdys, ei potku, eli potkaisua ei tule korostaa. Vasen trabuchetto tarkoittaa liikettä, jossa hypähdetään vasemmalle jalalle ja oikea jalka jää vapaaksi ilmaan.
trango: vasemmalle viistoon n. kämmenenlevyden verran, taivuta molempia polvia hieman; sitten oikea kantapää irti lattiasta, koko oikea jalka ilmaan ja lopuksi alas vasemman viereen
Video[muokkaa]
- IlContoDellOrco.MPG (320×240, 16 MB)
- Kuvattu Lahden tanssileirillä 2006. Alusta puuttuu riverenza ja yksi seguito ordinario.