Ero sivun ”Spagnoletta” versioiden välillä
p (muotoilemattomuus) |
p (muotoiltu) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | + | [[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen]] paritanssi Fabritio Caroson [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0128.clean.html Il Ballarinosta] (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla. | |
− | |||
− | |||
− | ( | ||
− | + | ''(Linneassa on tanssittu myös aamutähteläisiltä opittua versiota, jossa käytetään erilaista askeltekniikkaa. Lisäksi tanssin kulussa on pieniä eroja. Toisen version ohjeet voi halutessaan kirjoittaa tämän alle uudella otsikolla.)'' | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | == | + | =Tanssi= |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | + | Alussa kasvokkain pienen kehän vastakkaisilla puolilla, ei käsiotetta. Koko tanssin aikana paria ei oteta kädestä. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | ====III säkeistö, miehen soolo | + | ===I säkeistö=== |
+ | riverenza<br> | ||
+ | kehällä myötäpäivään 4 spezzatoa<br> | ||
+ | edelleen kehällä 2 passoa & cadenza à piedi pari | ||
+ | |||
+ | ===Kertosäe=== | ||
+ | vasemmalle 2 ripresaa, v. trabuchetto, o. trabuchetto<br> | ||
+ | paikallaan ympäri vasempaan vasemmalla spezzatolla & cadenza (Caroso ei mainitse tässä "piedi pari", siis ei tehdä tasajalkaista vaan tavallinen cadenza, joka jättää oikean jalan taakse ja vapaaksi)<br> | ||
+ | oikealle 2 ripresaa, o. trabuchetto, v. trabuchetto, ympäri o. spezzatolla & cadenza<br> | ||
+ | vasemmalle takaviistoon trango, oikealle takaviistoon trango<br> | ||
+ | eteen (paria kohti) v. passo, o. passo, cadenza (tavallinen, ei tasajalkainen, o. jalka jää vapaaksi)<br> | ||
+ | taakse trangot o. ja v., passot eteen & cadenza | ||
+ | |||
+ | ===II säkeistö=== | ||
+ | Kuten I säkeistö, mutta alku-riverenzan sijaan 2 spezzatoa.<br> | ||
+ | Siis kehällä 6 spezz., 2 passoa & tasajalka-cadenza<br> | ||
+ | Sitten kertosäe | ||
+ | |||
+ | ===III säkeistö, miehen soolo=== | ||
Mies kiertää pikkuympyrän vasemmalle (taakse) askelin 2 spezzatoa, 2 passoa & cadenza à piedi pari (tasajalka-cadenza)<br> | Mies kiertää pikkuympyrän vasemmalle (taakse) askelin 2 spezzatoa, 2 passoa & cadenza à piedi pari (tasajalka-cadenza)<br> | ||
Sama toiseen suuntaan, alkaen oikealla spezzatolla<br> | Sama toiseen suuntaan, alkaen oikealla spezzatolla<br> | ||
Rivi 30: | Rivi 32: | ||
ja oikealle 2 ripr., 2 trab., ympäri spezz. & cadenza. <br> | ja oikealle 2 ripr., 2 trab., ympäri spezz. & cadenza. <br> | ||
Nainen liittyy mukaan kertosäkeen loppuun: vas. trango taakse, oik. trango taakse, v. passo, o. passo, cadenza; <br> | Nainen liittyy mukaan kertosäkeen loppuun: vas. trango taakse, oik. trango taakse, v. passo, o. passo, cadenza; <br> | ||
− | sitten trangot jne. alkaen oikealla.<br> | + | sitten trangot jne. alkaen oikealla. |
+ | |||
+ | ===IV säkeistö, naisen soolo=== | ||
+ | Kuten III säkeistö, mutta nainen sooloilee. Mies liittyy mukaan trangoihin jne. | ||
+ | |||
+ | ===V säkeistö, molemmat tanssivat=== | ||
+ | Kehällä myötäpäivään 2 passoa & cadenza (tavallinen, ei tasajalkainen)<br> | ||
+ | kasvokkain 4 trabuchettoa (ovov)<br> | ||
+ | Vastapäivään samat alkaen oikealla, eli o. passo, v. passo, cadenza; kasvokkain 4 trab. (vovo)<br> | ||
+ | Koko kertosäe kuten edellä (vasemmalle 2 ripresaa jne, oikealle samat; sitten trangot jne.)<br> | ||
− | + | Lopuksi riverenza. | |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset]] | [[Luokka:Myöhäisitalialaiset]] |
Versio 30. syyskuuta 2007 kello 17.42
Myöhäisitalialainen paritanssi Fabritio Caroson Il Ballarinosta (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on myöhäisitalialaisten tanssien sivulla.
(Linneassa on tanssittu myös aamutähteläisiltä opittua versiota, jossa käytetään erilaista askeltekniikkaa. Lisäksi tanssin kulussa on pieniä eroja. Toisen version ohjeet voi halutessaan kirjoittaa tämän alle uudella otsikolla.)
Tanssi
Alussa kasvokkain pienen kehän vastakkaisilla puolilla, ei käsiotetta. Koko tanssin aikana paria ei oteta kädestä.
I säkeistö
riverenza
kehällä myötäpäivään 4 spezzatoa
edelleen kehällä 2 passoa & cadenza à piedi pari
Kertosäe
vasemmalle 2 ripresaa, v. trabuchetto, o. trabuchetto
paikallaan ympäri vasempaan vasemmalla spezzatolla & cadenza (Caroso ei mainitse tässä "piedi pari", siis ei tehdä tasajalkaista vaan tavallinen cadenza, joka jättää oikean jalan taakse ja vapaaksi)
oikealle 2 ripresaa, o. trabuchetto, v. trabuchetto, ympäri o. spezzatolla & cadenza
vasemmalle takaviistoon trango, oikealle takaviistoon trango
eteen (paria kohti) v. passo, o. passo, cadenza (tavallinen, ei tasajalkainen, o. jalka jää vapaaksi)
taakse trangot o. ja v., passot eteen & cadenza
II säkeistö
Kuten I säkeistö, mutta alku-riverenzan sijaan 2 spezzatoa.
Siis kehällä 6 spezz., 2 passoa & tasajalka-cadenza
Sitten kertosäe
III säkeistö, miehen soolo
Mies kiertää pikkuympyrän vasemmalle (taakse) askelin 2 spezzatoa, 2 passoa & cadenza à piedi pari (tasajalka-cadenza)
Sama toiseen suuntaan, alkaen oikealla spezzatolla
Mies jatkaa kertosäkeen alkuosan yksin: vasemmalle 2 ripresaa, 2 trab., pyörähdys vas. spezzatolla & cadenza
ja oikealle 2 ripr., 2 trab., ympäri spezz. & cadenza.
Nainen liittyy mukaan kertosäkeen loppuun: vas. trango taakse, oik. trango taakse, v. passo, o. passo, cadenza;
sitten trangot jne. alkaen oikealla.
IV säkeistö, naisen soolo
Kuten III säkeistö, mutta nainen sooloilee. Mies liittyy mukaan trangoihin jne.
V säkeistö, molemmat tanssivat
Kehällä myötäpäivään 2 passoa & cadenza (tavallinen, ei tasajalkainen)
kasvokkain 4 trabuchettoa (ovov)
Vastapäivään samat alkaen oikealla, eli o. passo, v. passo, cadenza; kasvokkain 4 trab. (vovo)
Koko kertosäe kuten edellä (vasemmalle 2 ripresaa jne, oikealle samat; sitten trangot jne.)
Lopuksi riverenza.