Ero sivun ”Contrapasso in due” versioiden välillä
p (lisätty linkki myöhäisitalialaisten tanssien sivulle) |
(korjattu linkki Atron ohjeisiin, korjattu pari kirjoitusvirhettä, tarkennettu paria kohtaa muutenkin) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
[[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen]] paritanssi Fabritio Caroson tanssioppaasta ''Il Ballarino'' (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla. | [[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen]] paritanssi Fabritio Caroson tanssioppaasta ''Il Ballarino'' (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla. | ||
− | Tässä esitetyt ohjeet ovat peräisin Atro Kajasteen [http://www. | + | Tässä esitetyt ohjeet ovat peräisin Atro Kajasteen [http://www.iki.fi/kajaste/dance/fi/contrapasso.html versiosta]. Originaali italiankielinen versio löytyy vaikkapa [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0134.clean.html täältä]. |
Kuten yleensäkin, oheisissa ohjeissa askeltekniikka on esitetty hieman yksinkertaistetusti, muistutukseksi siitä, miten askelikot suurinpiirtein tehdään. Muistakaa, että vaikka jotkut askelikkojen nimet ovat samat kuin [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisissa]] (eli 1400-luvun) tansseissa, näissä myöhäisemmissä liikkeet ovat kuitenkin erilaisia: ks. riverenza, continenza, doppio, ripresa. (Tällä tanssilla - tai muillakaan Caroson Contrapassoilla - ei myöskään ole mitään tekemistä varhaisitalialaisen contrapasso-askelikon kanssa). | Kuten yleensäkin, oheisissa ohjeissa askeltekniikka on esitetty hieman yksinkertaistetusti, muistutukseksi siitä, miten askelikot suurinpiirtein tehdään. Muistakaa, että vaikka jotkut askelikkojen nimet ovat samat kuin [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisissa]] (eli 1400-luvun) tansseissa, näissä myöhäisemmissä liikkeet ovat kuitenkin erilaisia: ks. riverenza, continenza, doppio, ripresa. (Tällä tanssilla - tai muillakaan Caroson Contrapassoilla - ei myöskään ole mitään tekemistä varhaisitalialaisen contrapasso-askelikon kanssa). | ||
Rivi 10: | Rivi 10: | ||
===A-osio=== | ===A-osio=== | ||
− | Normaalissa tanssiotteessa | + | Normaalissa tanssiotteessa käsi kädessä menosuuntaan: |
* riverenza grave vasemmalla jalalla | * riverenza grave vasemmalla jalalla | ||
Rivi 31: | Rivi 31: | ||
*Oikeista käsistä kiinni pitäen kierretään ympäri myötäpäivään askelin 2 passi, doppio. | *Oikeista käsistä kiinni pitäen kierretään ympäri myötäpäivään askelin 2 passi, doppio. | ||
*Sama vastapäivään vasensin käsin. | *Sama vastapäivään vasensin käsin. | ||
− | *Molemmat tekevät omaan suuntaansa ''pienen ympyrän'' vastapäivään askelin 2 | + | *Molemmat tekevät omaan suuntaansa ''pienen ympyrän'' vastapäivään askelin 2 seguiti ordinarii |
*sama myötäpäivään | *sama myötäpäivään | ||
Rivi 38: | Rivi 38: | ||
− | *Toistetaan pitäen kiinni molemmista käsistä. Leidien tehdessä ''pieniä ympyröitä'' miehet '''eivät''' kuitenkaan lähde mukaan vaan tekevät sen sijaan liikkeen joka on tullut tunnetuksi nimellä ''pienempikuin'', eli peruuttavat takaviistoon ensin vasemmalle ja oikealle. Leidien aloittaessa toista pientä ympyräänsä herrat palaavat | + | *Toistetaan pitäen kiinni molemmista käsistä. Leidien tehdessä ''pieniä ympyröitä'' miehet '''eivät''' kuitenkaan lähde mukaan vaan tekevät sen sijaan liikkeen joka on tullut tunnetuksi nimellä ''pienempikuin'', eli peruuttavat takaviistoon ensin vasemmalle ja sitten oikealle. Leidien aloittaessa toista pientä ympyräänsä herrat palaavat samaa reittiä pitkin takaisin paikalleen. |
Rivi 45: | Rivi 45: | ||
Tanssiotteessa menosuuntaan: | Tanssiotteessa menosuuntaan: | ||
− | *8 | + | *8 seguiti ordinarii |
− | '' | + | ''Useimmissa levytyksissä C-osio on soitettu samanlaisena ja yhtä pitkänä kuin A-osio, mikä tekee siitä 4 seguitoa liian pitkän alkuperäiseen tanssikuvaukseen nähden. Tällaiseen musiikkiin tanssittaessa on tässä kohtaa tapana yksinkertaisesti tanssia 12 seguitoa menosuuntaan.'' |
Rivi 65: | Rivi 65: | ||
− | *Tanssin päätteeksi riverenza grave | + | *Tanssin päätteeksi suukko kädelle ja riverenza grave käsi kädessä. |
Versio 8. marraskuuta 2007 kello 17.54
Myöhäisitalialainen paritanssi Fabritio Caroson tanssioppaasta Il Ballarino (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on myöhäisitalialaisten tanssien sivulla.
Tässä esitetyt ohjeet ovat peräisin Atro Kajasteen versiosta. Originaali italiankielinen versio löytyy vaikkapa täältä.
Kuten yleensäkin, oheisissa ohjeissa askeltekniikka on esitetty hieman yksinkertaistetusti, muistutukseksi siitä, miten askelikot suurinpiirtein tehdään. Muistakaa, että vaikka jotkut askelikkojen nimet ovat samat kuin varhaisitalialaisissa (eli 1400-luvun) tansseissa, näissä myöhäisemmissä liikkeet ovat kuitenkin erilaisia: ks. riverenza, continenza, doppio, ripresa. (Tällä tanssilla - tai muillakaan Caroson Contrapassoilla - ei myöskään ole mitään tekemistä varhaisitalialaisen contrapasso-askelikon kanssa).
Tanssi
A-osio
Normaalissa tanssiotteessa käsi kädessä menosuuntaan:
- riverenza grave vasemmalla jalalla
- 2 continenze (vasen, oikea)
- 2 passi gravi (eteen vasen, oikea)
- doppio presto (vasen, eteen)
- 2 passi gravi (taakse oikea, vasen)
- 2 riprese (oikealle)
- toistetaan lähtien passoista
B-osio
Käännytään kohti paria ja tehdään:
- Oikeista käsistä kiinni pitäen kierretään ympäri myötäpäivään askelin 2 passi, doppio.
- Sama vastapäivään vasensin käsin.
- Molemmat tekevät omaan suuntaansa pienen ympyrän vastapäivään askelin 2 seguiti ordinarii
- sama myötäpäivään
- Toistetaan B-osio pitäen tällä kertaa kiinni käsivarsista.
- Toistetaan pitäen kiinni molemmista käsistä. Leidien tehdessä pieniä ympyröitä miehet eivät kuitenkaan lähde mukaan vaan tekevät sen sijaan liikkeen joka on tullut tunnetuksi nimellä pienempikuin, eli peruuttavat takaviistoon ensin vasemmalle ja sitten oikealle. Leidien aloittaessa toista pientä ympyräänsä herrat palaavat samaa reittiä pitkin takaisin paikalleen.
C-osio
Tanssiotteessa menosuuntaan:
- 8 seguiti ordinarii
Useimmissa levytyksissä C-osio on soitettu samanlaisena ja yhtä pitkänä kuin A-osio, mikä tekee siitä 4 seguitoa liian pitkän alkuperäiseen tanssikuvaukseen nähden. Tällaiseen musiikkiin tanssittaessa on tässä kohtaa tapana yksinkertaisesti tanssia 12 seguitoa menosuuntaan.
D-osio
Vastakkain parin kanssa:
- riverenza grave (edelleen käsistä kiinni pitäen)
- 2 continenze (vasen, oikea, yhä käsikkäin)
- pienet ympyrät
- 2 passi, doppio (alkaen vasemmalla herrat eteen, leidit taakse)
- 2 passi, doppio (alkaen oikealla herrat taakse, leidit eteen)
- pienet ympyrät
- herrojen riverenza grave
- leidien riverenza grave
- leidit pikku ympyrät, herrat pienempikuin kulmat. (kuten B-osassa)
- Tanssin päätteeksi suukko kädelle ja riverenza grave käsi kädessä.
Musiikki
- Useimmiten käytetty versio; sisältää C-osiossa 12 seguitoa.