Ero sivun ”Gratioso” versioiden välillä
p (luokitus) |
p (Käyttäjän 107.20.254.236 (keskustelu) muokkaukset kumottiin ja sivu palautettiin viimeisimpään käyttäjän Aamu tekemään versioon.) |
||
(3 välissä olevaa versiota 3 käyttäjän tekeminä ei näytetä) | |||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | + | [[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen]] ballo yhdelle parille. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisten tanssien]] sivulla. | |
− | + | Kuten monista tansseista, tästäkin on säilynyt useampia kuvauksia, jotka eroavat toisistaan parin yksityiskohdan osalta (ks. De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93, s. 166-169 ja 202-203). | |
− | ''' | + | =Tanssi= |
− | + | '''Muodostelma:''' pari, aluksi tavanomainen tanssiote. | |
− | |||
− | + | ===A-osa, tahtilaji quadernaria 4/4=== | |
+ | 3 saltarelloa yhdessä eteenpäin, alkaen vasemmalla. Sitten mies kiertää doppiolla naisen oikealle puolelle naisen seisoessa paikallaan (ja vaihtaessaan painon, koska tanssi jatkuu vasemmalla jalalla, mutta 3 saltarelloa jättää oikean vapaaksi). | ||
− | + | Toistetaan saltarellot, ja sitten nainen kiertää miehen oikealle puolelle. (Guglielmon tanssikuvaus olisi tulkittavissa myös niin, että mies kiertää naisen vasemmalle puolelle). | |
+ | |||
+ | Mies etenee yksin askelin 2 saltarelloa, 2 sempiota ja 1 doppio. Sitten nainen miehen luokse samoin askelin. (+ taas painonvaihto, koska oikea jää vapaaksi, mutta tanssi jatkuu vasemmalla) | ||
+ | |||
+ | ===B-osa, tahtilaji bassadanza 6/4=== | ||
Molemmat tekevät 2 sempiota & 2 doppiota, alkaen vasemmalla: mies etenee, nainen kiertää myötäpäivään.<br> | Molemmat tekevät 2 sempiota & 2 doppiota, alkaen vasemmalla: mies etenee, nainen kiertää myötäpäivään.<br> | ||
− | 2 ripresaa ( | + | 2 ripresaa (v, o), joista ensimmäisellä mies kääntyy paria päin, riverenza (joissain lähteissä riverenzan sijaan 2 continenzaa, yhdessä vain yksi). |
+ | |||
Uudestaan 2 sempiota & 2 doppiota, tällä kertaa nainen tulee miestä kohti ja mies kiertää vastapäivään. Näin päädytään rinnakkain.<br> | Uudestaan 2 sempiota & 2 doppiota, tällä kertaa nainen tulee miestä kohti ja mies kiertää vastapäivään. Näin päädytään rinnakkain.<br> | ||
− | Yhdessä, tavanomaisessa käsiotteessa, ripresat vasemmalle ja oikealle + riverenza (tai 2 continenzaa). | + | Yhdessä, tavanomaisessa käsiotteessa, ripresat vasemmalle ja oikealle + riverenza (tai 2 continenzaa). |
− | + | ===C-osa, tahtilaji piva 2/4 (nopea)=== | |
Kasvokkain, oikeat kädet, paikanvaihto kolmella pivalla.<br> | Kasvokkain, oikeat kädet, paikanvaihto kolmella pivalla.<br> | ||
− | + | Vasemmat kädet, takaisin omille paikoille kolmella pivalla (o, v, o). (Guglielmon kuvauksen paikanvaihtojakso on tulkitavissa myös niin, että ensin mies kiertää naista kolmella pivalla ja sitten nainen kiertää miestä.) | |
− | Mies tekee movimenton. Nainen vastaa. <br> | + | |
+ | Mies tekee movimenton. Nainen vastaa.<br> | ||
Kumpikin astuu doppion taakse, poispäin parista, ja pyörähtää takaisin toisella doppiolla. | Kumpikin astuu doppion taakse, poispäin parista, ja pyörähtää takaisin toisella doppiolla. | ||
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]] | [[Luokka:Varhaisitalialaiset]] |
Nykyinen versio 15. lokakuuta 2011 kello 22.55
1400-luvun italialainen ballo yhdelle parille. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on varhaisitalialaisten tanssien sivulla.
Kuten monista tansseista, tästäkin on säilynyt useampia kuvauksia, jotka eroavat toisistaan parin yksityiskohdan osalta (ks. De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93, s. 166-169 ja 202-203).
Tanssi[muokkaa]
Muodostelma: pari, aluksi tavanomainen tanssiote.
A-osa, tahtilaji quadernaria 4/4[muokkaa]
3 saltarelloa yhdessä eteenpäin, alkaen vasemmalla. Sitten mies kiertää doppiolla naisen oikealle puolelle naisen seisoessa paikallaan (ja vaihtaessaan painon, koska tanssi jatkuu vasemmalla jalalla, mutta 3 saltarelloa jättää oikean vapaaksi).
Toistetaan saltarellot, ja sitten nainen kiertää miehen oikealle puolelle. (Guglielmon tanssikuvaus olisi tulkittavissa myös niin, että mies kiertää naisen vasemmalle puolelle).
Mies etenee yksin askelin 2 saltarelloa, 2 sempiota ja 1 doppio. Sitten nainen miehen luokse samoin askelin. (+ taas painonvaihto, koska oikea jää vapaaksi, mutta tanssi jatkuu vasemmalla)
B-osa, tahtilaji bassadanza 6/4[muokkaa]
Molemmat tekevät 2 sempiota & 2 doppiota, alkaen vasemmalla: mies etenee, nainen kiertää myötäpäivään.
2 ripresaa (v, o), joista ensimmäisellä mies kääntyy paria päin, riverenza (joissain lähteissä riverenzan sijaan 2 continenzaa, yhdessä vain yksi).
Uudestaan 2 sempiota & 2 doppiota, tällä kertaa nainen tulee miestä kohti ja mies kiertää vastapäivään. Näin päädytään rinnakkain.
Yhdessä, tavanomaisessa käsiotteessa, ripresat vasemmalle ja oikealle + riverenza (tai 2 continenzaa).
C-osa, tahtilaji piva 2/4 (nopea)[muokkaa]
Kasvokkain, oikeat kädet, paikanvaihto kolmella pivalla.
Vasemmat kädet, takaisin omille paikoille kolmella pivalla (o, v, o). (Guglielmon kuvauksen paikanvaihtojakso on tulkitavissa myös niin, että ensin mies kiertää naista kolmella pivalla ja sitten nainen kiertää miestä.)
Mies tekee movimenton. Nainen vastaa.
Kumpikin astuu doppion taakse, poispäin parista, ja pyörähtää takaisin toisella doppiolla.