Ero sivun ”Spagnoletta” versioiden välillä
p (muotoiltu) |
(palautettu) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
[[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen]] paritanssi Fabritio Caroson [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0128.clean.html Il Ballarinosta] (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla. | [[Myöhäisitalialaiset tanssit|Myöhäisitalialainen]] paritanssi Fabritio Caroson [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0128.clean.html Il Ballarinosta] (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[Myöhäisitalialaiset tanssit|myöhäisitalialaisten tanssien]] sivulla. | ||
+ | |||
+ | Melkein samanimiset tanssit löytyvät myös Fabritio Caroson myöhemmästä teoksesta [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso2/ Nobilta di Damesta] (1600, Spagnoletta Regolata) sekä Cesare Negrin [http://www.pbm.com/~lindahl/negri/ Le Gratie d'Amoresta] (1602, Lo Spagnoletto). ''Joku italiaa osaava voisi kertoa tässä, onko kyseessä samat vai eri tanssit.'' | ||
''(Linneassa on tanssittu myös aamutähteläisiltä opittua versiota, jossa käytetään erilaista askeltekniikkaa. Lisäksi tanssin kulussa on pieniä eroja. Toisen version ohjeet voi halutessaan kirjoittaa tämän alle uudella otsikolla.)'' | ''(Linneassa on tanssittu myös aamutähteläisiltä opittua versiota, jossa käytetään erilaista askeltekniikkaa. Lisäksi tanssin kulussa on pieniä eroja. Toisen version ohjeet voi halutessaan kirjoittaa tämän alle uudella otsikolla.)'' | ||
Rivi 44: | Rivi 46: | ||
Lopuksi riverenza. | Lopuksi riverenza. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | = Musiikki = | ||
+ | |||
+ | esim. levyltä | ||
+ | |||
+ | ; [http://www.classicsonline.com/catalogue/product.aspx?pid=733605 Lautenmusik aus Italien] | ||
+ | : (Taitaa olla liian vähän kertauksia.) | ||
+ | |||
+ | Sivuhuomautus: Myöhemmin italialainen säveltäjä Ottorino Respighi (1879-1936) teki oman sovituksensa La Spagnoletta -tanssin musiikista. Se löytyy nimellä Siciliana kokoelmasta [http://www.classicsonline.com/catalogue/product.aspx?pid=445774 Antiche danze e arie per liuto] (Antiikin tansseja ja aarioita) (vapaita sovituksia 1500-1600-luvun luuttumusiikista). Ks. pianolla soitettu [http://www.youtube.com/watch?v=Ev-5Zhh131w versio] YouTubessa. | ||
+ | |||
+ | = Video = | ||
+ | |||
+ | {{#ev:youtube|ZFUL0HrDpmo}} | ||
+ | |||
+ | Esitys YouTubessa. | ||
+ | |||
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset]] | [[Luokka:Myöhäisitalialaiset]] |
Versio 29. lokakuuta 2011 kello 23.44
Myöhäisitalialainen paritanssi Fabritio Caroson Il Ballarinosta (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on myöhäisitalialaisten tanssien sivulla.
Melkein samanimiset tanssit löytyvät myös Fabritio Caroson myöhemmästä teoksesta Nobilta di Damesta (1600, Spagnoletta Regolata) sekä Cesare Negrin Le Gratie d'Amoresta (1602, Lo Spagnoletto). Joku italiaa osaava voisi kertoa tässä, onko kyseessä samat vai eri tanssit.
(Linneassa on tanssittu myös aamutähteläisiltä opittua versiota, jossa käytetään erilaista askeltekniikkaa. Lisäksi tanssin kulussa on pieniä eroja. Toisen version ohjeet voi halutessaan kirjoittaa tämän alle uudella otsikolla.)
Tanssi
Alussa kasvokkain pienen kehän vastakkaisilla puolilla, ei käsiotetta. Koko tanssin aikana paria ei oteta kädestä.
I säkeistö
riverenza
kehällä myötäpäivään 4 spezzatoa
edelleen kehällä 2 passoa & cadenza à piedi pari
Kertosäe
vasemmalle 2 ripresaa, v. trabuchetto, o. trabuchetto
paikallaan ympäri vasempaan vasemmalla spezzatolla & cadenza (Caroso ei mainitse tässä "piedi pari", siis ei tehdä tasajalkaista vaan tavallinen cadenza, joka jättää oikean jalan taakse ja vapaaksi)
oikealle 2 ripresaa, o. trabuchetto, v. trabuchetto, ympäri o. spezzatolla & cadenza
vasemmalle takaviistoon trango, oikealle takaviistoon trango
eteen (paria kohti) v. passo, o. passo, cadenza (tavallinen, ei tasajalkainen, o. jalka jää vapaaksi)
taakse trangot o. ja v., passot eteen & cadenza
II säkeistö
Kuten I säkeistö, mutta alku-riverenzan sijaan 2 spezzatoa.
Siis kehällä 6 spezz., 2 passoa & tasajalka-cadenza
Sitten kertosäe
III säkeistö, miehen soolo
Mies kiertää pikkuympyrän vasemmalle (taakse) askelin 2 spezzatoa, 2 passoa & cadenza à piedi pari (tasajalka-cadenza)
Sama toiseen suuntaan, alkaen oikealla spezzatolla
Mies jatkaa kertosäkeen alkuosan yksin: vasemmalle 2 ripresaa, 2 trab., pyörähdys vas. spezzatolla & cadenza
ja oikealle 2 ripr., 2 trab., ympäri spezz. & cadenza.
Nainen liittyy mukaan kertosäkeen loppuun: vas. trango taakse, oik. trango taakse, v. passo, o. passo, cadenza;
sitten trangot jne. alkaen oikealla.
IV säkeistö, naisen soolo
Kuten III säkeistö, mutta nainen sooloilee. Mies liittyy mukaan trangoihin jne.
V säkeistö, molemmat tanssivat
Kehällä myötäpäivään 2 passoa & cadenza (tavallinen, ei tasajalkainen)
kasvokkain 4 trabuchettoa (ovov)
Vastapäivään samat alkaen oikealla, eli o. passo, v. passo, cadenza; kasvokkain 4 trab. (vovo)
Koko kertosäe kuten edellä (vasemmalle 2 ripresaa jne, oikealle samat; sitten trangot jne.)
Lopuksi riverenza.
Musiikki
esim. levyltä
- Lautenmusik aus Italien
- (Taitaa olla liian vähän kertauksia.)
Sivuhuomautus: Myöhemmin italialainen säveltäjä Ottorino Respighi (1879-1936) teki oman sovituksensa La Spagnoletta -tanssin musiikista. Se löytyy nimellä Siciliana kokoelmasta Antiche danze e arie per liuto (Antiikin tansseja ja aarioita) (vapaita sovituksia 1500-1600-luvun luuttumusiikista). Ks. pianolla soitettu versio YouTubessa.
Video
Esitys YouTubessa.