Ero sivun ”Voltati in Ça Rosina” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (siirsi sivun ”Voltati in ca Rosina” uudelle nimelle ”Voltati in Ça Rosina”: muoto oikein)
(video)
Rivi 47: Rivi 47:
 
Pujottelun lopuksi kaikki ovat rivissä kääntyneinä sinne päin, minne on
 
Pujottelun lopuksi kaikki ovat rivissä kääntyneinä sinne päin, minne on
 
tilaa jatkaa tanssia. Sitten toistetaan koko tanssi alusta.
 
tilaa jatkaa tanssia. Sitten toistetaan koko tanssi alusta.
 +
 +
==Video==
 +
 +
; {{Video|VoltatiInCaRosina.avi|720|576|7.6}}
 +
: Video "keskiaikaseuralaisesta" versiosta (jälkimmäinen puolisko), kuvattu tanssileirillä 2007
 +
; {{Video|VoltatiInCaRosina-lowq.avi|320|240|1.8}}
 +
: Pienempi ja heikkolaatuisempi versio edellisestä
 +
  
 
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]]
 
[[Luokka:Varhaisitalialaiset]]

Versio 14. syyskuuta 2007 kello 19.57

Tätä tanssiohjetta ei ole muotoiltu wikin mukaisesti.
Voit muotoilla sivun klikkaamalla muokkaa-linkkiä sivun ylälaidassa.

VOLTATI IN CA ROSINA (KÄÄNNY TÄNNE, ROSINA)

(Rekonstruktio Guglielmo Ebreon ohjeista kirjassa De Practica/ Sparti 1993: s. 234-237, 240-241. (Guglielmo Ebreo of Pesaro. _De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing_. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93).

Muodostelmana tässä hauskankauniissa tanssissa on kolmikko, keskimmäisenä “Rosina”. Naisen nimestä huolimatta on samantekevää, onko keskimmäinen mies vai nainen; kuvauksia Voltatista on säilynyt kuvauksia kummallekin kokoonpanolle.

Eksytys, tahtilaji 4/4
2 tuplaa (doppii), täysi ympyrä (volta tonda) 2 tuplalla vasemman olan yli. (Muistisääntö: kaikki muut käännökset tehdään yhdellä doppiolla, vain tämä ensimmäinen kahdella). Keskimmäinen yksin 2 sempio-askelta ja tupla (doppio). Sitten muut OIKEALLA aloittaen sama. Muiden doppion aikana keskimmäinen kääntyy oikealle puoli kierrosta (meza volta).

Hyppely, sama musiikki
2 hyppyaskelikkoa (saltarelli) omiin suuntiin. V.doppiolla puoli kierrosta vas. olan yli (ja ollaan taas kasvokkain). Oik. sivuaskel (ripresa). Vas. sivuaskel. Puoli kierrosta oikean olan yli o. doppiolla. 4 poljentaa (continenze) vovo.

Lähemmäs & polvistuminen, vielä kerran sama musiikki
Eteen (eli keskimmäinen ja laidat toisiaan kohti) 2 sempio-askelta ja doppio-tupla, doppio taakse. Täysi ympyrä vas. olan yli doppiolla.

Oikea sivuaskel (ripresa). Polvistuminen (riverenza. Guglielmo erityisesti mainitsee tämän ulottuvan “maahan asti”. Elleivät nivelet suosiolla taivu, polvistukoon kukin niin syvään kuin pystyy). 4 poljentaa (continenze) vovo.

Ympärikipitys, tahtilaji vaihtuu 2/4:ksi eli pivaksi (tai ehkä musiikki pysyy 4/4:nä, mutta askeleet tehdään joka tapauksessa pivoina).
Keskimmäinen ojentaa o.kätensä lähimmälle eli itsestään katsottuna oikealle laidalle (edellisessä säkeistössä toispuoleinen ripresa vei keskimmäisen hieman lähemmäs tätä laitaa). He kiertävät 4 piva-kipityksellä toistensa ympäri. Sama vasemmalle laidalle vas. käsin. Keskimmäinen päätyy jälleen keskelle.

Pujottelu
Pujottelu yhtensä 8 pivalla, 2 pive kuhunkin paikanvaihtoon. Kaikki kulkevat kahdeksikon muotoista rataa, ja jokainen päätyy omalle paikalleen. Pujottelun lopuksi kaikki ovat rivissä kääntyneinä sinne päin, minne on tilaa jatkaa tanssia. Sitten toistetaan koko tanssi alusta.

Video

VoltatiInCaRosina.avi (720×576, 7.6 MB)
Video "keskiaikaseuralaisesta" versiosta (jälkimmäinen puolisko), kuvattu tanssileirillä 2007
VoltatiInCaRosina-lowq.avi (320×240, 1.8 MB)
Pienempi ja heikkolaatuisempi versio edellisestä