Ero sivun ”Contrapasso in due” versioiden välillä
p (korjattu typo urlissa) |
(lisätty ohjeet, alkutekstiä muokattu, lisätty musiikki) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
− | + | Tanssi ''Fabritio Caroson'' tanssioppaasta ''Il Ballarino'' (1581) | |
− | Tanssi Fabritio Caroson tanssioppaasta Il Ballarino (1581) | ||
− | + | Tässä esitetyt ohjeet ovat peräisin Atro Kajasteen [http://www.sci.fi/~kajaste/dance/fi/contrapasso.html versiosta]. Originaali italiankielinen versio löytyy vaikkapa [http://www.pbm.com/~lindahl/caroso/transcription/0134.clean.html täältä]. | |
+ | |||
+ | Kuten yleensäkin, oheisissa ohjeissa askeltekniikka on esitetty hieman yksinkertaistetusti, muistutukseksi siitä, miten askelikot suurinpiirtein tehdään. Muistakaa, että vaikka jotkut askelikkojen nimet ovat samat kuin varhaisitalialaisissa (eli 1400-luvun) tansseissa, näissä myöhäisemmissä liikkeet ovat kuitenkin erilaisia: ks. riverenza, continenza, doppio, ripresa. (Tällä tanssilla - tai muillakaan Caroson Contrapassoilla - ei myöskään ole mitään tekemistä varhaisitalialaisen contrapasso-askelikon kanssa). Myöhäisitalialaisten tanssien askelikoista voi lukea lisää [[Myöhäisitalialaisten tanssien askelikot|täältä]]. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Tanssi== | ||
+ | |||
+ | ===A-osio=== | ||
+ | |||
+ | Normaalissa tanssiotteessa kädekkäin menosuuntaan: | ||
+ | |||
+ | * riverenza grave vasemmalla jalalla | ||
+ | * 2 continenze (vasen, oikea) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | * 2 passi gravi (eteen vasen, oikea) | ||
+ | * doppio presto (vasen, eteen) | ||
+ | * 2 passi gravi (taakse oikea, vasen) | ||
+ | * 2 riprese (oikealle) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | *toistetaan lähtien passoista | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===B-osio=== | ||
+ | |||
+ | Käännytään kohti paria ja tehdään: | ||
+ | |||
+ | *Oikeista käsistä kiinni pitäen kierretään ympäri myötäpäivään askelin 2 passi, doppio. | ||
+ | *Sama vastapäivään vasensin käsin. | ||
+ | *Molemmat tekevät omaan suuntaansa ''pienen ympyrän'' vastapäivään askelin 2 sequiti ordinarii | ||
+ | *sama myötäpäivään | ||
+ | |||
+ | |||
+ | *Toistetaan B-osio pitäen tällä kertaa kiinni käsivarsista. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | *Toistetaan pitäen kiinni molemmista käsistä. Leidien tehdessä ''pieniä ympyröitä'' miehet '''eivät''' kuitenkaan lähde mukaan vaan tekevät sen sijaan liikkeen joka on tullut tunnetuksi nimellä ''pienempikuin'', eli peruuttavat takaviistoon ensin vasemmalle ja oikealle. Leidien aloittaessa toista pientä ympyräänsä herrat palaavat samalla kuviolla paikalleen. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===C-osio:=== | ||
+ | |||
+ | Tanssiotteessa menosuuntaan: | ||
+ | |||
+ | *8 sequiti ordinarii | ||
+ | |||
+ | ''Pidemmässä musiikissa tässä on tapana tehdä 12 sequitoa.'' | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ===D-osio:=== | ||
+ | |||
+ | Vastakkain parin kanssa: | ||
+ | |||
+ | * riverenza grave (edelleen käsistä kiinni pitäen) | ||
+ | * 2 continenze (vasen, oikea, yhä käsikkäin) | ||
+ | *''pienet ympyrät'' | ||
+ | *2 passi, doppio (alkaen vasemmalla herrat eteen, leidit taakse) | ||
+ | *2 passi, doppio (alkaen oikealla herrat taakse, leidit eteen) | ||
+ | *''pienet ympyrät'' | ||
+ | *herrojen riverenza grave | ||
+ | *leidien riverenza grave | ||
+ | *leidit ''pikku ympyrät'', herrat ''pienempikuin'' kulmat. (kuten B-osassa) | ||
+ | |||
+ | |||
+ | *Tanssin päätteeksi riverenza grave, suukko parin kädelle. | ||
+ | |||
+ | |||
+ | |||
+ | ==Musiikki== | ||
+ | |||
+ | |||
+ | ;http://tirannon.mine.nu/dance/orc_mp3/alpha/Contrepasso%20in%20due%20(Celemon).mp3 | ||
− | |||
[[Luokka:Myöhäisitalialaiset]] | [[Luokka:Myöhäisitalialaiset]] |
Versio 16. syyskuuta 2007 kello 13.34
Tanssi Fabritio Caroson tanssioppaasta Il Ballarino (1581)
Tässä esitetyt ohjeet ovat peräisin Atro Kajasteen versiosta. Originaali italiankielinen versio löytyy vaikkapa täältä.
Kuten yleensäkin, oheisissa ohjeissa askeltekniikka on esitetty hieman yksinkertaistetusti, muistutukseksi siitä, miten askelikot suurinpiirtein tehdään. Muistakaa, että vaikka jotkut askelikkojen nimet ovat samat kuin varhaisitalialaisissa (eli 1400-luvun) tansseissa, näissä myöhäisemmissä liikkeet ovat kuitenkin erilaisia: ks. riverenza, continenza, doppio, ripresa. (Tällä tanssilla - tai muillakaan Caroson Contrapassoilla - ei myöskään ole mitään tekemistä varhaisitalialaisen contrapasso-askelikon kanssa). Myöhäisitalialaisten tanssien askelikoista voi lukea lisää täältä.
Tanssi
A-osio
Normaalissa tanssiotteessa kädekkäin menosuuntaan:
- riverenza grave vasemmalla jalalla
- 2 continenze (vasen, oikea)
- 2 passi gravi (eteen vasen, oikea)
- doppio presto (vasen, eteen)
- 2 passi gravi (taakse oikea, vasen)
- 2 riprese (oikealle)
- toistetaan lähtien passoista
B-osio
Käännytään kohti paria ja tehdään:
- Oikeista käsistä kiinni pitäen kierretään ympäri myötäpäivään askelin 2 passi, doppio.
- Sama vastapäivään vasensin käsin.
- Molemmat tekevät omaan suuntaansa pienen ympyrän vastapäivään askelin 2 sequiti ordinarii
- sama myötäpäivään
- Toistetaan B-osio pitäen tällä kertaa kiinni käsivarsista.
- Toistetaan pitäen kiinni molemmista käsistä. Leidien tehdessä pieniä ympyröitä miehet eivät kuitenkaan lähde mukaan vaan tekevät sen sijaan liikkeen joka on tullut tunnetuksi nimellä pienempikuin, eli peruuttavat takaviistoon ensin vasemmalle ja oikealle. Leidien aloittaessa toista pientä ympyräänsä herrat palaavat samalla kuviolla paikalleen.
C-osio:
Tanssiotteessa menosuuntaan:
- 8 sequiti ordinarii
Pidemmässä musiikissa tässä on tapana tehdä 12 sequitoa.
D-osio:
Vastakkain parin kanssa:
- riverenza grave (edelleen käsistä kiinni pitäen)
- 2 continenze (vasen, oikea, yhä käsikkäin)
- pienet ympyrät
- 2 passi, doppio (alkaen vasemmalla herrat eteen, leidit taakse)
- 2 passi, doppio (alkaen oikealla herrat taakse, leidit eteen)
- pienet ympyrät
- herrojen riverenza grave
- leidien riverenza grave
- leidit pikku ympyrät, herrat pienempikuin kulmat. (kuten B-osassa)
- Tanssin päätteeksi riverenza grave, suukko parin kädelle.