Ero sivun ”Amoroso” versioiden välillä
p (muotoilu) |
p (lisäsin saman maininnan ranskalaisista balloista kuin Petit riensin kohdallakin on) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
[[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen]] ballo yhdelle parille. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisten tanssien]] sivulla. | [[1400-luvun italialaiset tanssit|1400-luvun italialainen]] ballo yhdelle parille. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|varhaisitalialaisten tanssien]] sivulla. | ||
+ | |||
+ | [[Petit riens]]in ohella ainut ballo, joka on kauttaaltaan piva-tahtilajissa ja jonka ''G. Ambrosio'' antaa ymmärtää olevan ranskalainen. Barbara Spartin (1999, s. 239) mukaan "ranskalaiset ballot" on saattanut tarkoittaa nimenomaan tansseja, jotka ovat piva misurassa. Joka tapauksessa askelikot ovat samat kuin muissakin 1400-luvun italialaisissa tansseissa. | ||
+ | |||
===A-osa=== | ===A-osa=== |
Versio 25. syyskuuta 2007 kello 17.36
1400-luvun italialainen ballo yhdelle parille. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on varhaisitalialaisten tanssien sivulla.
Petit riensin ohella ainut ballo, joka on kauttaaltaan piva-tahtilajissa ja jonka G. Ambrosio antaa ymmärtää olevan ranskalainen. Barbara Spartin (1999, s. 239) mukaan "ranskalaiset ballot" on saattanut tarkoittaa nimenomaan tansseja, jotka ovat piva misurassa. Joka tapauksessa askelikot ovat samat kuin muissakin 1400-luvun italialaisissa tansseissa.
A-osa
Musiikista riippuen 12 tai 8 pivaa.
(Yhdessä säilyneessä lähteessä on kuvattu 8 pivan versio, toisessa 12).
B-osa
Herra yksin eteenpäin 2 sempiota, piva, 3 sempiota (ns. A-kuvio)
Daami tulee mukaan samoin askelin.
C-osa
Herra 3 pivaa ja 1 sempio (ns. B-kuvio)
Daami sama.
D-osa
Herra 2 sempiota, piva, 3 sempiota, lopussa kääntyy kasvokkain.
Molemmat riverenza (2 iskua).
Herra palaa 3 pivalla ja 1 sempiolla.
(Huom. olkaa tarkkoina tahdistuksen kanssa. Riverenza helposti venyy liian pitkäksi.)
Daami tekee saman kuin herra edellä eli A-kuviolla jonnekin, riverenza yhdessä, B-kuviolla takaisin.
Tapana on tanssia Amorosoa siten, että riverenzan jälkeen parin luo palaava henkilö menee tulosuunnastaan katsottuna parinsa oikealle puolelle, siis ensin mies tavanomaiselle puolelle ja sitten nainen "väärälle" puolelle. Kun musiikki alkaa alusta, nainen toimii ensin.