Ero sivun ”Gratioso” versioiden välillä
p (luokitus) |
p (muotoilemattomuus) |
||
Rivi 1: | Rivi 1: | ||
+ | {{Muotoilematon}} | ||
Gratioso on 1400-luvun italialailainen paritanssi. Tämän tanssityypin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|omalla sivullaan|]]. Kuten monista muistakin, tästä tanssista on säilynyt useampia kuvauksia, jotka eroavat toisistaan parin yksityiskohdan osalta (ks. De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93, s. 166-169 ja 202-203). | Gratioso on 1400-luvun italialailainen paritanssi. Tämän tanssityypin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on [[1400-luvun italialaiset tanssit|omalla sivullaan|]]. Kuten monista muistakin, tästä tanssista on säilynyt useampia kuvauksia, jotka eroavat toisistaan parin yksityiskohdan osalta (ks. De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93, s. 166-169 ja 202-203). | ||
Versio 2. syyskuuta 2007 kello 00.09
Tätä tanssiohjetta ei ole muotoiltu wikin mukaisesti. |
Gratioso on 1400-luvun italialailainen paritanssi. Tämän tanssityypin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on omalla sivullaan|. Kuten monista muistakin, tästä tanssista on säilynyt useampia kuvauksia, jotka eroavat toisistaan parin yksityiskohdan osalta (ks. De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1999/93, s. 166-169 ja 202-203).
Muodostelmana pari, aluksi tavanomainen tanssiote.
A-osa (tahtilajina quadernaria eli 4/4):
3 saltarelloa yhdessä eteenpäin, alkaen vasemmalla. Sitten mies kiertää doppiolla naisen oikealle puolelle naisen seisoessa paikallaan (ja vaihtaessaan painon, koska tanssi jatkuu vasemmalla jalalla, mutta 3 saltarelloa jättää oikean vapaaksi).
Toistetaan saltarellot, ja sitten nainen kiertää miehen oikealle puolelle. (Guglielmon tanssikuvaus olisi tulkittavissa myös niin, että mies kiertää naisen vasemmalle puolelle).
Mies etenee yksin askelin 2 saltarelloa, 2 sempiota ja 1 doppio. Sitten nainen miehen luokse samoin askelin. (+ taas painonvaihto, koska oikea jää vapaaksi, mutta tanssi jatkuu vasemmalla)
B-osa (rytmi muuttuu bassadanzaksi eli 6/4:ksi):
Molemmat tekevät 2 sempiota & 2 doppiota, alkaen vasemmalla: mies etenee, nainen kiertää myötäpäivään.
2 ripresaa (vas., oik.), joista ensimmäisellä mies kääntyy paria päin, riverenza (joissain lähteissä riverenzan sijaan 2 continenzaa, yhdessä vain yksi====).
====
Uudestaan 2 sempiota & 2 doppiota, tällä kertaa nainen tulee miestä kohti ja mies kiertää vastapäivään. Näin päädytään rinnakkain.
Yhdessä, tavanomaisessa käsiotteessa, ripresat vasemmalle ja oikealle + riverenza (tai 2 continenzaa).
C-osa (nopea piva-tahtilaji, 2/4):
Kasvokkain, oikeat kädet, paikanvaihto kolmella pivalla.
Vas. kädet, takaisin omille paikoille kolmella pivalla (oik., vas., oik.). (Guglielmon kuvauksen paikanvaihtojakso on tulkitavissa myös niin, että ensin mies kiertää naista kolmella pivalla ja sitten nainen kiertää miestä.)
Mies tekee movimenton. Nainen vastaa.
Kumpikin astuu doppion taakse, poispäin parista, ja pyörähtää takaisin toisella doppiolla.