Ero sivun ”La Danse de Cleves” versioiden välillä

Historiallisten tanssien wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
p (luokitus)
p (muotoilemattomuus)
Rivi 1: Rivi 1:
 +
{{Muotoilematon}}
 
La danse de Cleves on epäsäännöllinen burgundilainen basse danse, joka on kuvattu 1400-luvun lopussa kirjoitetussa ns. Brysselin käsikirjoituksessa (Les Basses Danses de Marguerite d'Autriche, transkriptio sivulla http://caagt.rug.ac.be/%7Evfack/ihdp/brussels.html#P22). Epäsäännölliseksikin basseksi Danse de Cleves on poikkeava, koska siinä on etenevien osien lisäksi erityisiä lattiakuvioita. Lisäksi epätavallista on se, että käsikirjoitukseen on merkitty koko melodiakulku pelkkien pitkien tenoriäänten sijaan. Tanssin alkuosa on esitetty tavanomaiseen tapaan askelikkojen lyhenteillä. Toinen osa, ns. liljakuvio, on selostettu sanallisesti. Tämän jälkeen teksti katkeaa, mutta jäljempänä toisella sivulla olevan katkelman oletetaan kuuluvan La danse de Clevesiin. Siinä kuvataan se kuvio, joka on tapana tehdä sydämen muotoisena - joskaan kuvaus ei ole yksiselitteinen ja sydän ei ole itsestäänselvä tulknta lattiakuvioksi... Näiden kahden tekstikatkelman välistä vaikuttaa puuttuvan jotain, ja melodiakulun kannalta luonteva tulkinta on, että väliosio on neljän tahdin pituinen. Sydänosuuden jälkeen musiikkia on vielä 4+4 tahtia. Tässä rekonstruktiossa väliosio on täytetty ainoalla mahdollisella neljän tahdin säännöllisellä basse danse -kuviolla ja lopussa on yksi mahdollisista kahdeksan tahdin säännöllisistä kuvioista.
 
La danse de Cleves on epäsäännöllinen burgundilainen basse danse, joka on kuvattu 1400-luvun lopussa kirjoitetussa ns. Brysselin käsikirjoituksessa (Les Basses Danses de Marguerite d'Autriche, transkriptio sivulla http://caagt.rug.ac.be/%7Evfack/ihdp/brussels.html#P22). Epäsäännölliseksikin basseksi Danse de Cleves on poikkeava, koska siinä on etenevien osien lisäksi erityisiä lattiakuvioita. Lisäksi epätavallista on se, että käsikirjoitukseen on merkitty koko melodiakulku pelkkien pitkien tenoriäänten sijaan. Tanssin alkuosa on esitetty tavanomaiseen tapaan askelikkojen lyhenteillä. Toinen osa, ns. liljakuvio, on selostettu sanallisesti. Tämän jälkeen teksti katkeaa, mutta jäljempänä toisella sivulla olevan katkelman oletetaan kuuluvan La danse de Clevesiin. Siinä kuvataan se kuvio, joka on tapana tehdä sydämen muotoisena - joskaan kuvaus ei ole yksiselitteinen ja sydän ei ole itsestäänselvä tulknta lattiakuvioksi... Näiden kahden tekstikatkelman välistä vaikuttaa puuttuvan jotain, ja melodiakulun kannalta luonteva tulkinta on, että väliosio on neljän tahdin pituinen. Sydänosuuden jälkeen musiikkia on vielä 4+4 tahtia. Tässä rekonstruktiossa väliosio on täytetty ainoalla mahdollisella neljän tahdin säännöllisellä basse danse -kuviolla ja lopussa on yksi mahdollisista kahdeksan tahdin säännöllisistä kuvioista.
  

Versio 2. syyskuuta 2007 kello 00.16

Tätä tanssiohjetta ei ole muotoiltu wikin mukaisesti.
Voit muotoilla sivun klikkaamalla muokkaa-linkkiä sivun ylälaidassa.

La danse de Cleves on epäsäännöllinen burgundilainen basse danse, joka on kuvattu 1400-luvun lopussa kirjoitetussa ns. Brysselin käsikirjoituksessa (Les Basses Danses de Marguerite d'Autriche, transkriptio sivulla http://caagt.rug.ac.be/%7Evfack/ihdp/brussels.html#P22). Epäsäännölliseksikin basseksi Danse de Cleves on poikkeava, koska siinä on etenevien osien lisäksi erityisiä lattiakuvioita. Lisäksi epätavallista on se, että käsikirjoitukseen on merkitty koko melodiakulku pelkkien pitkien tenoriäänten sijaan. Tanssin alkuosa on esitetty tavanomaiseen tapaan askelikkojen lyhenteillä. Toinen osa, ns. liljakuvio, on selostettu sanallisesti. Tämän jälkeen teksti katkeaa, mutta jäljempänä toisella sivulla olevan katkelman oletetaan kuuluvan La danse de Clevesiin. Siinä kuvataan se kuvio, joka on tapana tehdä sydämen muotoisena - joskaan kuvaus ei ole yksiselitteinen ja sydän ei ole itsestäänselvä tulknta lattiakuvioksi... Näiden kahden tekstikatkelman välistä vaikuttaa puuttuvan jotain, ja melodiakulun kannalta luonteva tulkinta on, että väliosio on neljän tahdin pituinen. Sydänosuuden jälkeen musiikkia on vielä 4+4 tahtia. Tässä rekonstruktiossa väliosio on täytetty ainoalla mahdollisella neljän tahdin säännöllisellä basse danse -kuviolla ja lopussa on yksi mahdollisista kahdeksan tahdin säännöllisistä kuvioista.

Alkuperäiskuvauksen puutteellisuudesta johtuen La danse de Clevesistä on varsin erilaisia tulkintoja. Kuvauksen sanalliset osuudet voidaan perustellusti tulkita toisinkin kuin tässä on esitetty. Lisäksi joissain muunnelmissa käytetään mm. sivuttaisia doubleja, joita ei kuitenkaan esiinny missään tunnetussa historiallisessa basse danse -lähteessä.

R b (kaikkien basse dansejen avauskuvio)
(epäsäännöllinen alkujakso:) ss ddd ss d^r (d^r=double taakse)

kukka: nainen kiertää oikealle pienen ympyrän (liljan oik. lehden) askelin ss d. Samalla mies kävelee kukan vartta pitkin eteenpäin kahdella simplellä ja palaa paikalleen takaperin doublella ("une double desmarchant"). Sitten nainen tekee kuten mies edellä, ja samalla mies kiertää vasemmalle askelin ss d.

väliosio: ss d r b

sydämet: mies vasemmalle etuviistoon ja nainen oik. etuviistoon ss, sitten molemmat kaartavat doublella kohti paikkaa, josta simplet alkoivat. Sydänkuvio toistetaan toiseen suuntaan, minkä jälkeen tanssijat ovat jälleen kasvot alkuperäiseen suuntaan.

loppuosio: ss ddd rrr b


Burgundilaisten basse dansejen| askelikkojen standardilyhenteet:
r = desmarche, taka-askel: astu taakse (puoli tahtia), tuo toinen jalka viereen (toinen tahdinpuolikas). Tanssin aloittava desmarche tehdään ikään kuin parille suunnattuna reverencenä.
b = branle, keinu: painonvaihto vasemmalle jalalle ja sitten takaisin oikealle (muistuttaa varhaisitalialaista continenzaa)
s = simple, yksinkertainen askel päkiältä kokojalalle. Kaksi simpleä kestää yhtä kauan kuin yksi mikä tahansa muu askelikko eli yhden tahdin.
d = double, tupla: kolme askelta päkiöillä, lopuksi alas kokojalalle