Ero sivun ”Anello” versioiden välillä
Rivi 57: | Rivi 57: | ||
Toisessa suositussa tavassa tulkita Anello alkuasetelma ja lattiakuviot ovat erilaisia: jälkimmäisen parin nainen onkin vasemmalla puolella. Parinympärikipittäjät kiertävät molemmat samaan suuntaan (myötäpäivään), ja matka on hieman lyhyempi. | Toisessa suositussa tavassa tulkita Anello alkuasetelma ja lattiakuviot ovat erilaisia: jälkimmäisen parin nainen onkin vasemmalla puolella. Parinympärikipittäjät kiertävät molemmat samaan suuntaan (myötäpäivään), ja matka on hieman lyhyempi. | ||
− | Yleinen tapa tanssia on myös niin, että etummainen pari kääntyy A-osan viimeisellä saltarellolla ympäri ''parina'', jolloin nainen päätyy kasvokkain vieraan miehen kanssa ja mies naisen. Tällöin kipitys oman parin ympäri tapahtuu taaskin samaan suuntaan (vastapäivään). Säkeistön lopussa johtopari lähtee jälleen saltarelloilla haluamaansa suuntaan ja toinen kaartaa sen perään. Voidaan sopia, että jälkimmäinen pari ottaa johdon toisen säkeistön alkaessa. | + | Yleinen tapa tanssia on myös niin, että etummainen pari kääntyy A-osan viimeisellä saltarellolla ympäri ''parina'', jolloin nainen päätyy kasvokkain vieraan miehen kanssa ja mies naisen. Tällöin kipitys oman parin ympäri tapahtuu taaskin samaan suuntaan (vastapäivään). Säkeistön lopussa johtopari lähtee jälleen saltarelloilla haluamaansa suuntaan ja toinen kaartaa sen perään. Voidaan sopia, että jälkimmäinen pari ottaa johdon toisen säkeistön alkaessa. <span style="color:red">Tämä versio on opetettu Linnan vastaanotolle 2012.</span> |
− | |||
==Musiikki== | ==Musiikki== |
Nykyinen versio 4. joulukuuta 2012 kello 09.48
1400-luvun italialainen ballo kahdelle parille jonossa. Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on varhaisitalialaisten tanssien sivulla.
Anello (Alkutekstin transkriptio ja engl. käännös: De Practica seu arte tripudii. On the practice or art of dancing. Ed. by Barbara Sparti. Oxford: Clarendon Press 1993, s. 160-163.)
Tanssi[muokkaa]
Alkuasetelma: kaksi paria jonossa, miehet vasemmalla, naiset oikealla puolella.
A-osa (saltarellot)[muokkaa]
- Kahdeksan hyppyaskelikkoa eli saltarelloa eteenpäin, alkaen vasemmalla. Viimeisellä hyppyaskelikolla ensimmäinen pari kääntyy taempaa paria kohti.
B-osa (paikanvaihdot)[muokkaa]
- Herrat kohoavat movimentoon. Daamit vastaavat movimentolla.
- Herrat vaihtavat keskenään paikkaa kahdella saltarellolla, alkaen vasemmalla.
- Daamit tekevät movimenton. Herrat vastaavat.
- Daamit vaihtavat keskenään paikkaa kahdella saltarellolla, alkaen vasemmalla.
C-osa (pyörähdykset)[muokkaa]
- Herrat tekevät movimenton. Daamit vastaavat.
- Herrat kääntyvät paikallaan täyden ympyrän vasemman olan yli yhdellä tuplalla (doppio). (=volta tonda, täyskäännös.)
- Daamit tekevät movimenton. Herrat vastaavat.
- Daamit kääntyvät paikallaan täyden ympyrän vasemman olan yli yhdellä doppiolla.
D-osa (pivat)[muokkaa]
- Herrat kipittävät kiertäen parinsa takaa toisen herran paikalle neljällä pivalla (etummainen vastapäivään, taempi myötäpäivään). Voidaan sopia esim. että kun herrat ovat daamiensa takana ja alkavat mennä toistensa paikoille daamien välistä, etummainen herra menee edellä.
- Daamit kipittävät vastaavasti.
E-osa (movimentot)[muokkaa]
- Herrat: movimento. Daamit vastaavat.
- Herrat: uudestaan movimento. Daamit vastaavat.
- Herrat tekeävät sivuaskelen eli ripresan oikealle (jotta ylettyvät daamiensa käteen). Ensimmäinen pari kääntyy alkuasemaan. (Guglielmo ei mainitse tätä ripresaa - ainakaan siinä käsikirjoituksessa, jonka Sparti on toimittanut - toisin kuin ilmeisesti Domenico. Siinä musiikkisovituksessa, jota useimmiten käytetään, loppuun jää aikaa, joka kannattaa täyttää esim. ripresalla.)
Toistetaan alusta, mutta jos niin halutaan, daamit tekevät kaiken ensimmäisenä ja lopussa tekevät ripresan vasemmalle.
Tanssiversioita[muokkaa]
Toisessa suositussa tavassa tulkita Anello alkuasetelma ja lattiakuviot ovat erilaisia: jälkimmäisen parin nainen onkin vasemmalla puolella. Parinympärikipittäjät kiertävät molemmat samaan suuntaan (myötäpäivään), ja matka on hieman lyhyempi.
Yleinen tapa tanssia on myös niin, että etummainen pari kääntyy A-osan viimeisellä saltarellolla ympäri parina, jolloin nainen päätyy kasvokkain vieraan miehen kanssa ja mies naisen. Tällöin kipitys oman parin ympäri tapahtuu taaskin samaan suuntaan (vastapäivään). Säkeistön lopussa johtopari lähtee jälleen saltarelloilla haluamaansa suuntaan ja toinen kaartaa sen perään. Voidaan sopia, että jälkimmäinen pari ottaa johdon toisen säkeistön alkaessa. Tämä versio on opetettu Linnan vastaanotolle 2012.
Musiikki[muokkaa]
- Usein käytetty perusmusiikki.
- Kevyempi, melodisempi musiikki.
- Hidas versio edellisestä.
- MIDI-versiointi