Myöhäisitalialaiset tanssit
Myöhäisitalialaisilla tansseilla tarkoitetaan tässä historiallisten tanssien wikissä 1500-luvun lopussa ja 1600-luvun alkupuolella Italiassa tanssittuja tansseja.
Myöhäisrenessanssin italialaisissa ruhtinashoveissa yms. tanssituille tansseille on tyypillistä laaja askelikkovalikoima ja hienostunut tekniikka - eri askelikkoja on useita kymmeniä ja ne on kuvattu enimmäkseen varsin yksityiskohtaisesti. Monissa tansseissa on myös useita erilaisia osia. Valikoimaan kuuluu kuitenkin myös suhteellisen yksinkertaisia tansseja, kuten suosittu kukkaviesti Ballo del Fiore.
Myöhäisitalialaisten tanssien tärkeimmät lähteet, joihin tanssien koreografiat ja askelikkojen kuvaukset perustuvat, ovat Fabritio Caroson tanssioppaat Il Ballarino (1581) ja Nobiltá di Dame (1600) sekä Cesare Negrin teos Le Gratie d'Amore (1602) uusintapainoksineen. On syytä huomata, että vaikka Negrin ja Caroson teokset ovat periaatteessa samalta aikakaudelta, niiden askelkuvauksissa on silti tiettyjä eroja. Caroson teosten kuvaukset saattavat olla myös keskenään ristiriitaisia, sillä kirjoittajan tyylissä tapahtui teosten välillä kuluneiden 19 vuoden aikana jonkin verran muutoksia. Caroso saattaakin esimerkiksi teilata kovin sanoin aiemmissa teoksissa esittämänsä ohjeet ja todeta niiden olevan kenen tahansa sivistyneen ihmisen mielestä täysin vääriä.
Huom: Jotkut Negrin askelikot, esim. seguito ordinario, ovat samannimisiä mutta erilaisia kuin Carosolla. Negrin seguito ordinario on 2 passoa+spezzato, vrt. Caroson 3 passoa + käväisy ylhäällä)
Luettelo historiallisten tanssien wikistä löytyvistä myöhäisitalialaisista tansseista on tanssiohjesivulla.
Askelikkoja
Myöhäisitalialaisissa tansseissa käytettävät askelikot eroavat myös 1400-luvun italialaisten tanssien askelikoista, vaikka niiden nimet saattavatkin olla samat. Hyviä esimerkkejä tästä ovat esimerkiksi continenzat (1400-luvulla pieni "poljenta", myöhäisitalialaisissa hitaampi ja enemmän sivusuuntainen nouseva ja laskeva liike), ripresat (1400-luvulla hitaampi ja suurempi liike) ja riverenzat (1400-luvulla syvä riverenza, myöhäisitalialaisissa taas pienempi ja hitaampi liike - "älä muni äläkä näytä jalkapohjiasi").
Kun tanssiohjeissa mainitaan, kummalla jalalla askelikko tehdään, yleisesti vasen tai oikea tarkoittaa sitä jalkaa, jolle ensin menee paino. Esimerkiksi vasen trabuchetto tarkoittaa hyppyä vasemmalle jalalle, vasen seguito tarkoittaa seguitoa, jonka ensimmäinen askel astutaan vasemmalla ja vasemmassa gropossa vasen jalka on maassa ja oikea sen takana. Poikkeukset ovat seuraavat: vasemmassa riverenzassa vasen jalka on taakse liikkuva jalka ja vasemmassa fioretossa vasen jalka on takana.
- cadenza
- cadenza à piedi pari
- Hyppy ilmaan, jalanheilautus, laskeudutaan jalat vierekkäin. (Tavallisessa cadenzassa toinen jalka jäisi taakse, tässä laskeudutaan siis tasajalalle.)
- corinto
- 3x sottopiede + trabuchetto
- destice
- 2x sottopiede + trabuchetto.
- doppio grave
- (ohje kesken - Raila)
3 askelta eteen, sitten toinen jalka viereen ja kevyt polvien taivutus ja kantapäät ylös ja alas. Viereen tullut jalka aloittaa seuraavan askelikon.
(Huom. Il Conto dell'Orcon kuvauksessa käytetään vain sanaa "doppio", jonka voi päätellä tarkoittavan Il Ballarinon askelikoista doppio gravea. Tätä askelta on kutsuttu Linnean harjoituksissa myös nimellä doppio all'Italiana, mutta tarkkaan ottaen sen nimistä askelikkoa ei ole Il Ballarinossa; doppio all'Italiana on kuitenkin Caroson myöhemmässä kirjassa, Noblità di Damessa, ja se on kuvattu käytännössä samaan tapaan kuin Il Ballarinon doppio grave. Jos keksit paremman tavan esittää ohje, muokkaa tarvittaessa myös tätä huomautusta. -Samu)
- fioretto
- Painollinen jalka nousee päkiälle, vapaa jalka leikkaa samalla painollisen jalan taakse maahan. Paino vaihtuu pienellä hypähdyksellä etummaisen jalan potkaistessa eteen ilmaan.
- groppo
- Painollinen jalka hieman koukkuun ja painoton jalka toisen jalan kantapään taakse ilmaan (vasemmassa gropossa vasen menee ensin oikean taakse). Vaihdetaan jalkojen paikkaa keskenään kaksi kertaa. Lopuksi hypähdys vapaalle jalalle.
- passo
- Luonnollinen askel päkiän kautta kokojalalle.
- passo naturale
- passo puntato
- Koristeltu askel alakautta ylös.
- ripresa
- vasemmalle: Vasen jalka viedään "neljän sormenleveyden" päähän vasemmalle, noustaan ylös päkiöille, oikea jalka tuodaan vasemman viereen ja laskeudutaan alas. Tämä on usein tapana tehdä sottopiedenä eli siten, että vasen jalka menee oikean alle. Il Ballarinon ripresan kuvauksessa ei kuitenkaan mainita sottopiedeä, joten sen tansseissa ei tällaista liikettä pitäisi käyttää. Nobiltà di Damessa mainitaan erikseen ripresa sottopiede -niminen liike, jota ei kuitenkaan kuvata sen tarkemmin.
- riverenza
- Vasen jalka taakse, polvistu hieman, vasen jalka takaisin & ylös.
Huom: Älä taivuta polvia niin paljon, että kantapää nousisi ja jalkapohja näkyisi, liike on pieni ja hitaahko (vrt. varhaisitalialainen syvä riverenza). Selkä pysyy suorana liikkeen ajan. Älä myöskään vie vasenta jalkaa ristiin oikean taakse.
- saffice
- sottopiede + trabuchetto
vasemmalle: Vasen askel sivulle, oikealla jalalla askel sen taakse ristiin, vasen askel sivulle, oikea jalka tuodaan trabuchetton tapaan rennosti eteen. Askelikko on sivu- tai vinosuuntainen, ei varsinaisesti eteenpäin suuntautuva.
- scambiata
- Askel sivulle etuviistoon, toinen jalka edellisen taakse ja cadenza.
- seguito battuto
- tömäytys kannalla (potku eteen), näpäytys varpailla (pyyhkäisy taakse), tömäytys koko jalalla maahan (ks. Allegrezza d'Amoren video).
- sequito finto
- Hämäysaskel; sequito ordinarion variaatio, jossa 2 ensimmäistä askelta astuu taakse, ja viimeinen, nouseva askel, vaihtaa suuntaa astuen eteen
- seguito ordinario
- Caroso: Päkiöillä kävellen 2 askelta, kolmas askel päkiän kautta kokojalalle, lopuksi käväisy ylhäällä
- Negri: 2 passoa+spezzato
- seguito semidoppio
- Kaksi passoa ja spezzato.
- seguito spezzato
- Vaihtoaskel, joka kohoaa ylös. Astutaan vasemman jalan päkiälle, oikea jalka tuodaan päkiällä astuen vasemman jalan jalkaholvin kohdalle, ja lopuksi otetaan vielä lyhyt askel vasemmalla eteenpäin päkiän kautta kokojalalle. Tarkoituksena on saada aikaan kohoava ja laskeva, kauniin aaltomainen liike, joka ei myöskään lopu liian töksähtäen. Askel on eteenpäin menevä, ei sivusuuntainen.
- trabuchetto
- Pikku hypähdys hieman sivulle, toinen jalka tuodaan kevyesti eteen.
Huom. Älä potkaise ristiin toisen jalan eteen äläkä ojenna nilkkaa; liikkeessä on pääosassa toiselle jalalle hypähdys, ei potku, eli potkaisua ei tule korostaa. Vasen trabuchetto tarkoittaa liikettä, jossa hypähdetään vasemmalle jalalle ja oikea jalka jää vapaaksi ilmaan; vastaavasti oikeassa trabuchetossa hypähdetään oikealle ja vasen jää ilmaan.
- trango
- Astu vasemmalle etuviistoon noin kämmenenleveyden verran, taivuta molempia polvia hieman; nosta sitten oikea kantapää irti lattiasta, vie koko oikea jalka ilmaan ja tuo se ikään kuin alakautta vetäen maahan vasemman viereen. Trangoja tehdään usein myös taaksepäin.
- volta