Contrapasso in due

Historiallisten tanssien wikistä
Versio hetkellä 8. marraskuuta 2007 kello 17.54 – tehnyt Kajaste (keskustelu | muokkaukset) (korjattu linkki Atron ohjeisiin, korjattu pari kirjoitusvirhettä, tarkennettu paria kohtaa muutenkin)
Siirry navigaatioon Siirry hakuun

Myöhäisitalialainen paritanssi Fabritio Caroson tanssioppaasta Il Ballarino (1581). Tanssilajin askelikkoesittelyt ja pientä historiallista taustaa on myöhäisitalialaisten tanssien sivulla.

Tässä esitetyt ohjeet ovat peräisin Atro Kajasteen versiosta. Originaali italiankielinen versio löytyy vaikkapa täältä.

Kuten yleensäkin, oheisissa ohjeissa askeltekniikka on esitetty hieman yksinkertaistetusti, muistutukseksi siitä, miten askelikot suurinpiirtein tehdään. Muistakaa, että vaikka jotkut askelikkojen nimet ovat samat kuin varhaisitalialaisissa (eli 1400-luvun) tansseissa, näissä myöhäisemmissä liikkeet ovat kuitenkin erilaisia: ks. riverenza, continenza, doppio, ripresa. (Tällä tanssilla - tai muillakaan Caroson Contrapassoilla - ei myöskään ole mitään tekemistä varhaisitalialaisen contrapasso-askelikon kanssa).


Tanssi

A-osio

Normaalissa tanssiotteessa käsi kädessä menosuuntaan:

  • riverenza grave vasemmalla jalalla
  • 2 continenze (vasen, oikea)


  • 2 passi gravi (eteen vasen, oikea)
  • doppio presto (vasen, eteen)
  • 2 passi gravi (taakse oikea, vasen)
  • 2 riprese (oikealle)


  • toistetaan lähtien passoista


B-osio

Käännytään kohti paria ja tehdään:

  • Oikeista käsistä kiinni pitäen kierretään ympäri myötäpäivään askelin 2 passi, doppio.
  • Sama vastapäivään vasensin käsin.
  • Molemmat tekevät omaan suuntaansa pienen ympyrän vastapäivään askelin 2 seguiti ordinarii
  • sama myötäpäivään


  • Toistetaan B-osio pitäen tällä kertaa kiinni käsivarsista.


  • Toistetaan pitäen kiinni molemmista käsistä. Leidien tehdessä pieniä ympyröitä miehet eivät kuitenkaan lähde mukaan vaan tekevät sen sijaan liikkeen joka on tullut tunnetuksi nimellä pienempikuin, eli peruuttavat takaviistoon ensin vasemmalle ja sitten oikealle. Leidien aloittaessa toista pientä ympyräänsä herrat palaavat samaa reittiä pitkin takaisin paikalleen.


C-osio

Tanssiotteessa menosuuntaan:

  • 8 seguiti ordinarii

Useimmissa levytyksissä C-osio on soitettu samanlaisena ja yhtä pitkänä kuin A-osio, mikä tekee siitä 4 seguitoa liian pitkän alkuperäiseen tanssikuvaukseen nähden. Tällaiseen musiikkiin tanssittaessa on tässä kohtaa tapana yksinkertaisesti tanssia 12 seguitoa menosuuntaan.


D-osio

Vastakkain parin kanssa:

  • riverenza grave (edelleen käsistä kiinni pitäen)
  • 2 continenze (vasen, oikea, yhä käsikkäin)
  • pienet ympyrät
  • 2 passi, doppio (alkaen vasemmalla herrat eteen, leidit taakse)
  • 2 passi, doppio (alkaen oikealla herrat taakse, leidit eteen)
  • pienet ympyrät
  • herrojen riverenza grave
  • leidien riverenza grave
  • leidit pikku ympyrät, herrat pienempikuin kulmat. (kuten B-osassa)


  • Tanssin päätteeksi suukko kädelle ja riverenza grave käsi kädessä.


Musiikki

Useimmiten käytetty versio; sisältää C-osiossa 12 seguitoa.