Gresley-tanssien askeleet
Rekonstruointi ja askeleet
Gresley-tanssit perustuvat erittäin niukkaan aineistoon, joka muistuttaa lähinnä itse kunkin omaan käyttöönsä kirjoittamia muistilappusia. Tästä syystä tanssien rekonstruointi on haastavaa, sillä kuvioita ei ole esitetty tarkasti, kokonaisia osia saatetaan kuvata erittäin niukasti ja askelikkoja ei ole kuvattu käytännössä lainkaan. Rekonstruointi onkin tapahtunut pitkälti musiikin ja muiden saman aikakauden lähteiden perusteella. Suomessa on käytetty pitkälti Cait Webbin rekonstruktioita.
Gresley-tansseissa käytettäviä askeleita ovat doblis, singlis, trett, retrett, rake, obeysance ja lepe. Myös termi flowerdelice saattaa tarkoittaa askelikkoa, jonka voisi nimen perusteella olettaa vastaavan fiorettoa, sillä molemmat viittaavat kukkaan. Suomessa käytetyissä rekonstruktioissa on kuitenkin käytetty paremman puutteessa oletusta, että flowerdelice ("Ranskan lilja") viittaa liljaa muistuttavaan kolmiosaiseen lattiakuvioon. Tämä selitys ei ole millään tavalla aukoton ja aiheuttaa omat ongelmansa, mutta parempaakaan ei toistaiseksi ole.
Edellä mainittujen lisäksi käytetään monien tanssien alussa ilmaisua trace, joka viittaa nähtävästi jonkinlaiseen aloituskuvioon. Suomessa käytetyissä rekonstruktioissa trace on tulkittu lähinnä kappaleen musiikin perusteella esimerkiksi double-, piva- tai saltarellosarjoiksi. Yhtä ainoaa totuutta ei ole, joten tanssijat voivat jossakin määrin päättää itsekin, mitä askelia kuhunkin traceen haluavat tehdä.
Koska askelia ei ole erikseen kuvattu, olemme päätyneet tekemään ne pitkälti tavallista kävelyä muistuttavina askelina, joissa ei nousta päkiöille eikä askelia suljeta (erikseen mainittavia muutamia askelia lukuun ottamatta). Jos Gresley-tanssien ajatellaan saaneen runsaasti vaikutteita italialaisista tansseista, voitaisiin ajatella, että askeleet on mahdollisesti tehty italialaiseen tapaan päkiän kautta. Toisaalta mitkään tiedot eivät myöskään erityisesti puolla tätä tulkintaa. Ylävartalolla "varjostamista" ei tehdä.
Askeleet olemme tulkinneet seuraavasti:
doblis on eräänlainen perus-double eli kolme askelta (v,o,v tai o,v,o), viimeistä askelta ei suljeta.
singlis on vastaavasti perus-single eli yksi askel, jota ei suljeta.
trett on yksi suljettu askel eteen.
retrett on yksi suljettu askel taakse.
rake on yksi suljettu askel vinosti etuviistoon.
obeysance on tulkittu 1400-luvun italialaisten tanssien riverenzan kaltaiseksi kumarrukseksi.
lepe on hyppy ilmaan.
Jostakin syystä lepe-askelia esiintyy vain tansseissa, joissa kaikkien tanssijoiden sanotaan olevan miehiä. Tämä voi johtua siitä, että naiset eivät tehneet hyppyjä, mutta kyseessä voi toisaalta olla vain kirjoittajan sattumalta valitsema ilmaisu. Yhdessäkään Gresley-tanssissa ei erikseen mainita naispuolisia tanssijoita; Nevilen (1998) oletuksen mukaan tanssit olisi saatettu esittää samaa sukupuolta olevissa ryhmissä, joissa olisi voinut olla joko pelkästään miehiä tai pelkästään naisia. Toisaalta osa tansseista, kuten Talbott ja Ly bens distonys, tuntuisivat olevan selvästi paritansseja miehen ja naisen parille.
Lähteitä:
David Fallows, "The Gresley Dance Collection", RMA Research Chronicle, 29(3), 1996.
Jennifer Nevile, "Dance in early Tudor England: an Italian connection?", Early Music 26(2): 230-244, 1998.
Myös Historical Dance -lehdessä on ollut useita pieniä artikkeleja Gresley-tansseista.